MITÄ MIELTÄ PERHEPEDISTÄ?
Mun mielipiteeni on että lapset omaan sänkyyn alusta asti. Mä olen ainakin toiminut näin. Yhtään yötä ei muksu ole mun vieressä nukkunut. Tottakai sänky oli ihan parisängyn vieressä kun pikkunen oli ihan vauva, oli imettäminen jne paljon helpompaa. 6kk siirtyi pinnikseen ja 9kk omaan huoneeseen. Mikä vois olla ihanampaa kun saan miehenkin kanssa omaa rauhaa! Ja viettää laatu-aikaa. Tiedän erään tyypin joka osti kolme runkopatjasänkyä ja ne pultattiin yhteen kiinni. Nyt niillä 2 uksua ja koko perhe nukkuu siellä! Aina kun tämä äiti imettää nuorempaa, isompi herää jne ja kitisee päivät kun on uni. Mutta tämä äiti ei halua edes opettaa juksuaan pinnasänkyyn tai lastensänkyyn ennen 5v ikää!!!!!!!!!! Siis mikä ihme tässä on ideana?
Kommentit (41)
Tiedän et ns. paremmat perheet laittaa lapset melkein heti omaan huoneeseen kun kotiudutaan synnäriltä. Me ei laiteta ja mikään ei käännä meidän päätä.
Lapsia on vain yksi, joten ei häiritse meidän uni, vaan mahtuu hyvin väliin. Seksiä harrastetaan muualla kuin sängyssä eikä kuitenkaan sekstailtaisi makkarissa, jos lapsen oma sänky olisi siellä.
5kk ikäisestä 2,5-vuotiaaksi nukkui omassa huoneessa ja omassa sängyssä. Siitä lähtien veivattiin puolisen vuotta sitä sänkyyn takasin viemistä kunnes raskauksissani luovutin. Mielelläni luovuttaisin hänet omaan sänkyyn, mutta on aivan peloissaan jo meidän välissämmekin yöstä, että ei edes yksin voi sinne mennä lepäämään...
Mieluummin lapsi vieressä kun että heräisin vartin välein rauhoittelemaan lasta.
Huuto- ja muitakin unikouluja vastustan periaatteesta.
teen sen hyvällä omallatunnolla. Keskustelin asiasta psykologin kanssa, joka työskentelee pienten lasten kanssa, ja hän oli perhepedin kannalla. Kertoipa vielä, että joku on tehnyt väitöksen aiheesta (en valitettavasti muista kuka), jossa perhepeti todettiin lapsen kannalta hyväksi ratkaisuksi.
Ei ole luonnollista, eikä vauvalle ja pienelle lapselle hyväksi tämä nykyajan tyyli, että heti omaan sänkyyn ja mahdollisimman pian omaan huoneeseen. Onhan se ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna luonnotonta.
Tottakai täytyy ajatella sitä, että miten parhaiten kaikki perheenjäsenet saavat nukuttua, ja että vanhemmat saavat kokea tarpeeksi keskinäistä läheisyyttä. Me hoidamme sen puolen muualla kuin sängyssä, ainakin siis seksin osalta. ja voi olla hyvä ja aktiivinen seksielämä, vaikka sitä ei sängyssä harrastetakaan...
saa sitten ikinä omaan sänkyyn ja huoneeseen nukkumaan?Tottakai jokainen tekee miten parhaaksi näkee, en pidä meitä mitenkään " parempana perheenä" sen vuoksi että muksu omassa huoneessa. Itse oon todella herkkä uninen ja sillonkin kun lapsi nukku samassa huoneessa heräsin joka ikiseen ionahdukseen. Ettekö pelkää että esim. yöllä meette lapsen päälle ja se tukehtuu? Tarkoitus ei oo loukata ketään, haluaisin vaan ymmärtää pointin.
ap
Vaavin sänky oli kiini meidän sängyssä ja pikkuinen nukkui omassa sängyssän pääsääntöisesti alusta alkaen. Tosin meillä oli lapsen sänky kiinni aikuisten sängyssä, siis tavallaan vieressä.
Minun mielestä niin lapsi kuin aikuinen tarvitsee rauhallisen unen jaksaakseen, meillä tämä systeemi on toiminut erittäin hyvin. Eikä meillä ole koskaan ollut nukkumaanmeno omgelmia joita näyttää olevan monilla perheillä.
tai mitään muutakaan ei ole sattunut. Kai se on vaistomaista.
Aluksi yritin kumpaakin lasta pitää vauva-aikana vieressä mutta en saanut itse nukuttua käytännössä ollenkaan. Koko ajan alitajuisesti varoin etten vaan menisi vauvan päälle ja pelkäsin myös että mieskin unissaan voisi niin tehdä. Sitten kun hetkeksi nukahdin niin paniikissa säpsähdin hereille ja tarkistelin heti hengittääkö vauva.
Meillä on sitten molemmat lapset nukkuneet omassa sängyssä heti vauvasta ja siirtyneet omaan huoneeseen nukkumaan puolen vuoden iässä.
Kun tämä esimerkkinä kirjoittamani äiti, jonka poika 2v, pitää nukuttaa sänkyyn! Äiti menee aina pojan kanssa samaan aikaan nukkumaan ja nukuttaa hänet sänkyyn niin miten siinä nyt seksi-elämää enää jää?
jaksa nuokkua ja nukuttaa yöllä. Tämä veijari ei huoli tuttia kuten veljensä, joten helpommalla pääsen ja kaikki nukutaan paremmin, kun on vieressä.
nyt puolivuotisylläriksi pinnasänky, jossa nukkui tähän asti toisinaan päivisin on heivattu pois makkarista. Pallero nukkuu ainakin alkuyön siinä. kun vauveli liikkuu enemmän, niin oma yöuni häiriintyy ja toisaalta miehen kuorsaus herättelee myös vauvaa.
Hivutetaan hiljaksiin...
Moni useamman lapsen äiti sanoo katuvansa sitä, ettei jo esikoisen kanssa luottanut vaistoihinsa ja pitänyt enemmän kainalossa !
aamuyö nukutaan omassa sängyssä ja neljän aikaan siirrytään " perhepetiin"
koko ajan, ja jos pidettiin, niin makasimme itse alempana ja teimme pienet reunat huovista vauvan ympärille. Isomman kanssa on siis helpompaa ja turvallisempaa.
t. en muista numeroa, mutta kirjoitin psykologin suositelleen
pitää lapsia omassa huoneessa, voi sattua vaikka mitä?
siirto olisi fiksua tehdä ennen eroahdistusikää 8-9 kk tai sitten vasta sen jälkeen.
ei kai se päde kaikkiin. Itse ainakin uskon, että perhepeti on hyväksi lapsille, koska saavat yllin kyllin läheisyyttä ja turvaa ja toisaalta perhepeti kertoo siitä, että vanhemmat haluavat lasten parasta. Mutta mielestäni perhepedin idea on se, että myös isä on sen kannalla. Ettei hän nuku sohvalla!
Itse ainakin muistan lapsuudesta sen, kun pelkäsin pimeää, jota teen vieläkin, ja jouduin olemaan omassa huoneessa valot sammutettuna.
Mutta pääasia, että äiti ei herää " joka inahdukseen" ...
Olen kamalan huono nukkumaan ja tavattoman herkkäuninen, en tykkää nukkua lähekkäin vaan kaipaan paljon tilaa ympärilleni, miehenkin kanssa samassa sängyssä nukkuminen on ollut välillä tosi vaikeaa. En siis yksinkertaisesti saisi nukuttua jos vauva nukkuisi vieressä kaikki yöt.
Meidän mielestä lasten kuuluu oppia nukkumaan omissa sängyissään, ihan kaikkea ei vanhyempien tarvitse lastensa kanssa sentään jakaa. Hyvä yöuni, kahdenkeskisyys ja seksi ovat tärkeitä asioita nekin. Lapselle voi läheisyyttä antaa muutoinkin kuin samassa sängyssä nukkumalla. Tuntuu surulliselta katsoa niitä perheitä joissa 7v. lapsi kömpii öisin äidin viereen ja isi siirtyy sohvalle että jaksaa aamulla töihin, kysymys ei enää niinkään ole pelkästä nukkumisjärjestelystä, vaan siinä että lapsi on saanut perheessä vallan asioista joiden päättäminen kuuluisi aikuisille.
Me vietetään yhdessä sängyssä loikoilleen aikaa lapsen kanssa usein päivisin ja se on mukavaa. Yöt vauva nukkuu meidän huoneessa omassa sängyssään.
Meidän tyttömme nukkui 2-vuotiaaksi asti perhepetissä. Tosin ensimmäiset kaksi kuukautta yritettiin nukutettiin hänet aina pinnasänkyyn, mutta sitten uskallettiin jo ottaa hänet viereen ja saatiin myös samaan hintaan hyvät yöunet. 2-vuotiaana siirrettiin hänet omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen, jossa on nyt 1,5 vuotta nukkunut 11-12 tunnin yöunia. Kertaakaan ei ole tullut yöllä meidän viereen ja nukahtaa myös illalla iltasadun jälkeen itsekseen vuoteeseen.
meillä nukutaan myös toistaiseksi perhepedissä (lapsi 1v). Yöt ei ole katkonaisia. Seksiä voi harrastaaa muuallakin kuin makuuhuoneessa.