Luontaistuotteet atooppisen ihon hoidossa raskausaikana?
Oletteko uskaltaneet käyttää raskausaikana jotain luontaistuotetta? Itselläni on hyvin atooppinen iho ja mietin vain, miten sitä mahdollisen raskauden aikana pitäisi hoitaa. Helokkiöljykapseleita olen kuullut kehuttavan, mutta itse en ole vielä kokeillut. Olen käyttänyt vain ihotautilääkärin määrämiä vahvoja kortisoneja + apteekin käsikauppavoiteíta ja tietenkin perusvoiteita. Nyt mietinkin, kumpi mahtaisi olla turvallisempi vaihtoehto raskausaikana: kortisonivoiteet vai luontaistuotteet (mikäli niistä on apua)? Vastaus on varmasti erilainen eri alan ihmisiltä kysyttäessä. Onko kellään siis käytännön kokemuksia asiasta? Entäs nämä uusimmat ns.limuusivoiteet (joita ei siis saa raskausaikana käyttää), oletteko lopettaneet niiden käytön jo raskautta suunnitellessanne vai vasta positiivisen testin jälkeen? Vinkkejä atooppisen ihon raskausajan hoitoon otetaan myös vastaan!
Kommentit (3)
Itselläni atooppinen ihottuma lehahti noin rv 17 pahemmaksi kuin vuosiin, erityisesti kasvoissa. Luontaistuotteiden ongelma on se, että niiden käytöstä raskausaikana ei ole tutkimustuloksia. Esim. erilaiset öljykapselit voivat sisältää A-vitamiinia (ei suositella raskausaikana) ja eri raaka-aineiden puhtaudesta ei ole tietoa.
Gerard' s GLA Atipica sarjassa on melko hyvä Lip and Eye -voide, jolla saa silmäluomiin tulevat ihottumaläikät vähän rauhoittumaan. (Jotkut kosmetologit myyvät tätä sarjaa.) Olen lisäksi ottanut apteekissa myytäviä Möllerin kalaöljykapseleita, joita suositellaan myös raskausaikana. Niistä en ole vielä (1kk) kokenut olevan apua.
Päädyin lopulta ihotautilääkärille. Hän määräsi silmäluomiini erityistä silmien kortisonivoidetta, jota saa reseptillä. On auttanut tosi hyvin. Toista kortisonia kaulan iholle, muutaman päivän välein käytettynä. Kortisonivoiteita on käytetty jo vuosikymmeniä, ja niiden vaikutukset raskausaikana tunnetaan. Käsikaupan tuotteista voi kuulemma käyttää 0,5% hydrokortisonia. Uusia musiinivoiteita ei kuulemma saa käyttää ollenkaan raskausaikana, koska ne vaikuttavat immuunijärjestelmään ja voivat olla vahingollisia pikkuiselle.
Lisäksi käytän Eucerin suihkuöljyä vartalon iholla pesuun ja rasvaan tuhdilla perusvoiteella (Ceralan) aina suihkun jälkeen. Weledan öljyllä rasvaan kutisevaa ihoa masussa ja rinnoissa. Hellävarainen kuivaharjaus ennen suihkua on myös osoittautunut hyväksi.
Lääkäri neuvoi myös pitämään makuuhuoneen lämpötilan viileänä, mikä myös tuntuu olevan hyvä neuvo.
Iho kannattaa hoitaa kuntoon, sillä tulehtunut iho on kuulemma " bakteeriportti" , ja raskaus- ja imetysaikana kaikenlaisia pöpöjä pitäisi välttää. Ja kutiseva, kirvelevä iho on todella inhottavan tuntuinen!
koska niitä ei ole tieteellisesti testattu laboratorio-oloissa, kuten kliiniset lääkkeet. Luontaistuotteissa saattaa esiintyä suuriakin määriä mm. torjunta-aineita ja muita, joita ei tietenkään raportoida.
Soitin itse mm. Arbutinin valmistajalle Detriaan ja kysyin, saanko käyttää tuota Arbutinia kasvoijen alueella raskaana: eivät voineet antaa ' lupaa' , koska ko.tuotetta EI ole tutkittu tarpeeksi ja siis sitä, miten vaikuttaa sikiöön.
Muuta en tiedä, mutta tälläistä infoa minä olen saanut.
en uskoisi olevan mitään haittaa. Olen kuullut raskaina olevien käyttävän niitä.
Itse pyrin ainakin voiteissa ja rasvoissa raskauden aikana siirtymään juuri luonnontuotteisiin, kun monet esim. Weleda on säilöntäaineetonta jne. En usko että ulkoisilla voiteilla on haittatekijöitä, mutta sisäisesti nautittavia tod.näköisesti välttäisin..