Ulkosuomalaiset! Voisitteko muuttaa takaisin Suomeen? Miksi muutitte pois?
Mikä nykyisessä kotimaassanne on parempaa kuin Suomessa? Oletko kiitollinen Suomelle ja suomalaisille, jos elät maassa jota me tuemme?
Kommentit (61)
Minä voisin ja haluaisinkin, mutta mies ja lapset ei tahdo. Olemme asuneet Etelä-Saksassa jo 14 vuotta, jona aikana meille on syntynyt 3 lasta. Miehellä on täällä hieno ura ja työ, joten ei halua lähteä. Minulla taas vähän surkeampi osa, kotirouvaksi jäin heti muuttaessa ja sittemmin olen tehnyt vain jotain pieniä, koulutustani vastaamattomia osa-aikatöitä. Miehen mielestä minun ei pitäisi valittaa koska hän tienaa tarpeeksi koko perheelle, mutta nyt kun lapsetkin on jo koululaisia niin en jaksaisi olla vain toimettomana kotona. Valitettavasti myös lapset ei halua Suomeen, vaikka heillä on kesäisistä vierailuista vanhempieni kotiin ja mökille kivoja muistoja. Heidän kaverit ja koulut ja harrastukset on kuitenkin täällä.
no tietenki kun ääääpärit saavat ruotsin kielen opppeetusta. ja väri vikaisella miehellä ei ole pelkoa töistä.
Kyllästyin olla kateellisten ihmisten silmätikkuna joka vuosi verotietojen julkaisun aikaan. Häippäsin maasta ja pienten järjestelyjen jälkeen maksan veroa enää alle 5% globaalista tulostani. Katetta kertyy tilille mukavasti koska työntekoa en toki ole lopettanut. Ääliömäisen palkkaverotuksen lisäksi muuttoni syynä oli kylmät ja pimeät talvet, ahdistava ilmapiiri ja kännäyskulttuuri. Suomessa vietän huvillallani kesät 4-5kk ajellen ulkomailla rekisteröidyllä ökyautollani. Muu aika menee lämpimämmissä maissa asunnoillani, joita yhteensä viidessä eri maassa. Suomeen muutto on ajankohtaista, kun täytän 85v ja olen saanut siirrettyä omaisuuteni lasteni nimiin ilman veroseuraamuksia. Silloin olenkin varaton ja kansaneläkkeen varassa elävä sosiaalielätti, joita Kela ja sossu auliisti avustaa.
Kuka nyt takaisin tulisi kun kerran on pois päässyt?!
Muutin Thaimaan Pattayalle 8 v sitten ja en ole palaamassa Suomeen. Täällä palvelut pelaavat paljon paremmin ja thaikkuruoka on maittavaa ja edullista. Suomiruokaakin löytyy jos välillä esim lihapullat perunamuussilla tai karjalanpaistia tekee mieli. Myös baari- ja viihdetarjonta on aivan eri luokkaa kuin siellä harmaassa Suomessa ja ilmoja pitelee ympäri vuoden. Jos kylmempän välillä mielii niin käyn pohjoisthaimaassa chiang raissa ja laosissa tai vietnamin hanoissa. Tietääkseni Suomi ei tue Thaimaata mitenkään mitä nyt turistit tuovat maahan rahaa.
Jos Suomesta kerran onnistuu pääsemään pois, niin mitä nyt suotta palaamaan. Kyllä minä eläkepäivätkin mieluummin vietän jossian lämpimässä.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Thaimaan Pattayalle 8 v sitten ja en ole palaamassa Suomeen. Täällä palvelut pelaavat paljon paremmin ja thaikkuruoka on maittavaa ja edullista. Suomiruokaakin löytyy jos välillä esim lihapullat perunamuussilla tai karjalanpaistia tekee mieli. Myös baari- ja viihdetarjonta on aivan eri luokkaa kuin siellä harmaassa Suomessa ja ilmoja pitelee ympäri vuoden. Jos kylmempän välillä mielii niin käyn pohjoisthaimaassa chiang raissa ja laosissa tai vietnamin hanoissa. Tietääkseni Suomi ei tue Thaimaata mitenkään mitä nyt turistit tuovat maahan rahaa.
Ja ne naiset siellä! :P Tarjontaa on ihan toisin kuin täällä Suomessa.
Taidat jo odottaa metaversumin orjakommuunit mikrosirut älykaupungit ötökkä lounaat näitä asioita
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin ja haluaisinkin, mutta mies ja lapset ei tahdo. Olemme asuneet Etelä-Saksassa jo 14 vuotta, jona aikana meille on syntynyt 3 lasta. Miehellä on täällä hieno ura ja työ, joten ei halua lähteä. Minulla taas vähän surkeampi osa, kotirouvaksi jäin heti muuttaessa ja sittemmin olen tehnyt vain jotain pieniä, koulutustani vastaamattomia osa-aikatöitä. Miehen mielestä minun ei pitäisi valittaa koska hän tienaa tarpeeksi koko perheelle, mutta nyt kun lapsetkin on jo koululaisia niin en jaksaisi olla vain toimettomana kotona. Valitettavasti myös lapset ei halua Suomeen, vaikka heillä on kesäisistä vierailuista vanhempieni kotiin ja mökille kivoja muistoja. Heidän kaverit ja koulut ja harrastukset on kuitenkin täällä.
Kaikki on hyvin niin kauan kuin on hyvin. Sama kohtalo oli minullakin Saksassa, turhaannuin rouvailuun, ja kamalista riidoista johtuen tuli tietysti asumusero. No nyt sitten saan olla töissä oikein tosi tarkoituksella. Mutta en silti tule enää takaisin. toi toi toi...
Muutimme ulkomaille 6 vuotta sitten mieheni saaman erittäin hyvän työpaikan takia, ja tällä tiellä ollaan erittäin todennäköisesti eläkeikään saakka. Viihdymme hyvin ulkosuomalaisina, mutta kyse ei ole koskaan ollut siitä että Suomessa olisi jotain erityistä vikaa. Eläkeiässä voimme palata Suomeen, mutta sitä pitää vielä miettiä; muutkin vaihtoehdot kiinnostavat.
Lähdimme 25 v sitten Suomesta paremman elintason perään ja se on totisesti onnistunut! Ei ole mitään syytä palata Suomeen, lapsetkin ovat asettuneet tänne ja perustaneet perheensä.
Nyt otamme Suomesta maksettavan eläkkeen indeksikorotuksineen tammikuussa ja työntekoa täällä jatketaan täkäläiseen eläkeikään asti, joskin enää aika vähän.
Täkäläinen terveyden- ja sairaanhoito on hyvällä mallilla. En tosiaan keksi yhtään syytä palata Suomeen. Yleensä ahdistun siellä jo viikon lomalla. Enkä tykkää pitkistä, pimeistä loskakausista enkä myöskään lumesta ja jäästä.
52 jatkaa: ei näköjään ole mielipide muuttunut mihinkään 6 vuoden aikana, jolloin edellisen kerran kommentoin.
Olen nyt ollut Suomesta pois kauemmin, kuin mitä asuin siellä ja miljoonan taalan kysymys onkin, että haluanko takaisin. Toisaalta joo, mutta en tiedä sopeutuisinko sinne enää ja talvi voisi olla aika tuskainen. Olen kiitollinen suomalaisuudesta. Olen perinjuurin sisukas suomalainen, hieman hullu, kova tekemään töitä ja jalat maassa tyyppi. Suomalainen luonne on hyvä!
Olen asunut poissa koko aikuisikäni viimeiset 26 vuotta.
Suomessa asuvat rakkaat vanhempani.
En näe mitään syytä muuttaa takaisin Suomeen, tuskin tuntisin oloni kotoisaksi.
Eläkepäiviksi suunnittelemme lämpimimpiä leveysasteita.
Ps en asu maassa jota Suomen valtio tukee.
Visst kunde man flytta tillbaka till Finland. Det kräver inte mera än att landet normaliseras så att flitiga och kunniga har någon annan status än "skattebetalare".
Av den offentliga sektorn borde minst 2/3 privatiseras och allt politiskt fläsk avlägsnas. Valsystemet måste ändras från 3,5 %:s partipolitikterror (antalet partianslutna finländare) till fria val där även andra än partiernas kandidater har en realistisk möjlighet att bli invalda.
Då befolkningsstrukturen är sådan, att det för varje arbetande finns tre munnar att mätta, för varje privatanställd dryga fyra munnar att mätta och för varje privatanställd statsskattsbetalare dryga 15 munnar att mätta, så kommer ingen förbättring att ske.
Samma orsak som var grunden till emigrationen är fortfarande hindret för immigration. Nu 20 år senare är hindret ännu större, då Finland glider vänsterut och djupare i skuldträsket. Allt det som man inte vill vara med om. Finland har blivit ännu mera invånarfientligt än tidigare. Ingen idé i att invånare i ett sådant land.
Tacksamhetsskulden är negativ. Den enda som har någon tacksamhetsskuld i ens fall är Finland.
Saksassa kohta 30 vuotta, en ole muuttamassa Suomeen. Hyvä työpaikka, asunto, ystäviä, perhe perustettu täällä ja mies ja lapset perheineen ovat täällä. En ole ollut kotona, vaan työelämässä, mikä on ollut minulle erittäin tyydyttävää.
Suomessa on ihanaa käydä, rakastan Suomea. Mutta koti on täällä.
Vierailija kirjoitti:
Täältä Floridasta en ikinä enään muuta Suomeen, verotus on Suomessa perseestä ja ihmiset ovat rumia ja ahdistuneita.
Täällä Jenkeisssä elämä on rentoa eikä kommarit verota kaikkia hengiltä, kuolemanrangaistuksesta pidän erityisen paljon, olen ollut pari kertaa todistajan kun raiskaajamurhaaja on saanut piikin, kunnon tuomiot ansionsa mukaan, autot ja tiet ovat myös todella hyviä ja yksityisautoilija ei ole rikollinen kuten kommarisuomessa
En tiennytkään että Florida on "Jenkkilä", ennemminkin "God's Waiting Room."
Rajaa pitkin saisi nyrhiä irti ja jättää Atlantille ajelehtimaan.
Itseasiassa minulle on ollut koti-ikävä jo montakymmentä vuotta Käyn usein. Jotkut asiat ovat mullinmallin Suomessa. Suomalaiset puolustautuvat heti, jos heille sanotaan suoraan, vaikka itse laukovat mitä sattuu. Hienotunteinen ja kohtelias luonteena ei oikein sovi Suomeen, mutta enköhän minä oppisi oikeille tavoille. (Grrh, täältä pesee!).
No jos Suomessa maksettaisiin tästä samasta duunista sama mitä täällä niin voisin harkita. Tosin luultavasti tulisin siihen tulokseen, että ilmaston takia pitäisi maksaa enemmänkin. Täällä palkka 1,8 kertaa se mitä sain Suomessa ja elinkustannukset huomattavasti pienemmät. Lisäksi lämmintä koko vuoden.
Johan nyt tulee ennakkoluuloista analyysiä. Mitenköhän olet päätynyt tällaisiin väittämiin? Jonkun asian arvostaminen (varsinkin omassa kulttuurissaan) ei tarkoita sitä, että sitä alkaisi tuputtamaan uudessa kotimaassaan. Juuri tällaisille tyypeille asioiden vääntäminen rautalangasta on mahdottoman raskasta. Enpä taida minäkään viitsiä.