Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset! Voisitteko muuttaa takaisin Suomeen? Miksi muutitte pois?

Vierailija
27.09.2012 |

Mikä nykyisessä kotimaassanne on parempaa kuin Suomessa? Oletko kiitollinen Suomelle ja suomalaisille, jos elät maassa jota me tuemme?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttisi on vähintäänkin outo. Ahkera suomalainen, joka käy ulkomailla töissä, ostaa suomalaisia kulutushyödykkeitä ja palveluita, tuo rahaa ja pääomaa Suomeen. Työkokemuksen hankkiminen ulkomailta voi olla parhaassa tapauksessa kullan arvoista, varsinkin kun kyseessä on kehittyneempi maa kuin Suomi. Oletko työtön?

Vierailija
22/61 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme työn perässä.

Kaikki on täällä parempaa, paitsi ilmasto on liian lämmin. En ole saanut centtiäkään Suomesta, enkä usko Suomen tukevan asuinmaatamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme muuttamassa takas suomeen, kymmenen vuotta on seilattu edes takas. Kaikissa maissa on omat hyvät puolet, mut haluan tulla suomeen, jossa asunnot on kunnolla rakennettu, ei tarvii herätä aamuisin kun asunto on kylmä ja kostea, vaatteet kosteat jne. Ihanaa pääsee saunaan vaikka joka päivä.

Vierailija
24/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki ensimmäisen polven ulkosuomalaiset palaisivat Suomeen, meitä olisi noin 300.000 joka aiheuttaisi sen että olisi asuntopula, eikä valtiolla olisi enään varaa työttömyyskorvauksiin tai asuntotukiin, saati lapsilla ilmaiseen kouluun. Jos ensimmäisen ja toisen polven ulkosuomalaiset muuttaisivat Suomeen (eli me ja meidän lapset) ei Suomessa olisi mitään tukia kenellekään ja töitä vain miehille jotta voisivat elättää perheensä. Jos myös kumppanimme tulisivat Suomeen, moni suomalainen mies menettäisi työpaikan kielitaidon puutteellisuudesta vuoksi. Ja jos kaikki lailliset kolme ulkosuomalais sukupolvea - noin miljoona - sekä kaikkein lailliset kumppanit muuttaisi takaisin Suomeen, Suomesta tulisi Bangladeshia köyhempi maa. Lisääntyisi väkivallattomia myös naisia kohtaan ja muu rikollisuus.

Vieläkö haluat ulkosuomalaiset kourallisen mamuja tilalle?

Vierailija
25/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi näin; usko pois kirjoitti:

Jos kaikki ensimmäisen polven ulkosuomalaiset palaisivat Suomeen, meitä olisi noin 300.000 joka aiheuttaisi sen että olisi asuntopula, eikä valtiolla olisi enään varaa työttömyyskorvauksiin tai asuntotukiin, saati lapsilla ilmaiseen kouluun. Jos ensimmäisen ja toisen polven ulkosuomalaiset muuttaisivat Suomeen (eli me ja meidän lapset) ei Suomessa olisi mitään tukia kenellekään ja töitä vain miehille jotta voisivat elättää perheensä. Jos myös kumppanimme tulisivat Suomeen, moni suomalainen mies menettäisi työpaikan kielitaidon puutteellisuudesta vuoksi. Ja jos kaikki lailliset kolme ulkosuomalais sukupolvea - noin miljoona - sekä kaikkein lailliset kumppanit muuttaisi takaisin Suomeen, Suomesta tulisi Bangladeshia köyhempi maa. Lisääntyisi väkivallattomia myös naisia kohtaan ja muu rikollisuus.

Vieläkö haluat ulkosuomalaiset kourallisen mamuja tilalle?

Se on kumma kommunismiaate, että valtion pitäisi nämä tulijat elättää.

Vierailija
26/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomesta muuttaa niin köyhään maahan, että Suomen pitää tukea sitä, ei siinä ole juuri mitään järkeä. Ehkä jotkut turkkilaisen tai kreikkalaisen jorgoksen naivat naiset tekevät näin.

Ei, en muuta takaisin Suomeen. Ei voisi vähempää kiinnostaa, sillä sehän on jo nähty.

Nimimerkillä "Koko maailma on toilettini."

Vierailija
27/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ulkomaille 18-vuotiaana seikkailunhalusta. Olen lapsesta asti tiennyt, että haluan asua ulkomailla ja matkustella, vaikka elämäni oli Suomessa aina todella ihanaa. 

Viimeiset kuusi vuotta olen asunut Italiassa ja tämä on kotini. Mieheni on väläytellyt aika ajoin ajatusta Suomeen muutosta, mutta en usko, että sopeutuisin enää entiseen kotimaahani. Minusta Suomessa puuttuu tietynlainen sivistynyt kaupunkikulttuuri kokonaan ja koen ahdistavana hiljaisuuden, tarkkaan rajatun oman tilan, sen että kaikkeen pitää olla jokin sääntö tai ennalta määrätty toimintamalli ja sen, että ihmiset lukkiutuvat koteihinsa möllöttämään eivätkä vietä aikaa kaupungilla "piazzoilla" ja kuppiloissa. 

Olen ylpeä suomalaisuudestani ja myös kiitollinen saamastani peruskoulutuksesta. Yksi parhaimpia suomalaisia arvoja ja opetuksia elämässäni on tasavertaisuus ja matala hierarkia. Suomessa kaikilla on perheen varallisuudesta tai vaikka terveydentilasta riippumatta saada huipputasoinen peruskoulutus. Omilta kouluajoiltani muistan, että samalla luokalla oli rikkaiden ja köyhien lapsia sulassa sovussa. Suomessa on myös tavallista, että pomo ja alaiset ruokailevat keskenään, ilman selkeää hierarkista erottelua. 

Yritän muun muassa näitä varsin uniikkeja arvoja ujuttaa nykyiseen italialaiseen elooni. 

Vierailija
28/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta ulkomailla, maassa, jota Suomi ei taatusti tue millään tavalla. Elämäni on sujuvaa ja mukavaa, pari asuntoa täällä ja pari lämpimässä, voi sitten sään ja mielialan mukaan vaihdella niiden välillä.

En näe mitään syytä palata Suomeen. Käyn säännöllisesti tapaamassa sukulaisia ja ystäviä ja ahdistun viikossa. Talvesta en tykkää yhtään. Tiedän, että minun on pakko kohtapuolin viettää siellä enemmän aikaa, kun omat vanhempani ovat jo iäkkäitä, mutta se on kuitenkin vain väliaikaista.

Vierailija
29/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ulkomaille, tulin takaisin. Kaksi vuotta sitten muutin uudestaan ulkomaille, tällä kertaa varmana etten tule palaamaan. Olen vähän epätyypillinen suomalainen, en jaksa sitä mukavaatimatonta möllötystä ja pidättyväistä ja ylirauhallista kansanluonnetta. Suomessa minut tulkitaan ylimieliseksi, vaikka pidän itseäni normaalina. Suomi on liian vasemmistolainen minulle, minä uskon ihmisen omaan vastuuseen.

Vierailija
30/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin noin kymmenen vuotta sitten pois jo silloin kokemani vasemmistolaisen ja järjettömän politiikan, sekä hullun verotuksen vuoksi.

On loogisesti nähtynä täysin mahdotonta, että Suomi muuttuisi niin radikaalisti nykyisen ilmapiirinsä ja kommunistisen yhteiskuntansa suunnasta, että edes ajattelisin paluuta.

Täysin absurdia jopa leikkiä tällaisella ajatusleikkillä.

Vierailija
31/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin miehen perässä. Mies olisi voinut muuttaa Suomeen, mutta ilmasto ja elintaso ovat täällä paremmat, joten valitsimme näin. On mahdollista, että muutamme joskus Suomeen, mutta myös mahdollista, että muutamme jonnekin ihan muualle. Eläkepäiviksi vetäydymme todennäköisesti jonnekin Aasiaan.

Vierailija
32/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin mieheni ja yhden lapsemme kanssa 3 vuotta sitten Suomesta pois ihan puhtaasta halusta. Asumme lämpöisessä välimeren maassa ja tänne aiomme myös jäädä. Inhoamme Suomen talvea sekä ns. "Sääntö-Suomi" ilmiötä. Kertaakaan ei olla Suomessa lähdön jälkeen käyty, kaverit ja sukulaiset lomailevat meidän luona. En kaipaa lainkaan suomea enkä siellä lähitulevaisuudessakaan aio käydä. Terveydenhoito, elintaso yms. On kaikki patemmin täällä.

Vierailija
33/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen näköjään jo vastannut vuonna 2012 :)

Edelleenkin asumme täällä mieheni kotimaassa, eikä paluumuuttoa ole mietitty. Talous täällä on huomattavasti paremmalla mallilla, kuin Suomessa, joten nykyisellään ajatus ei kävis edes mielessä.

Tuon eurojackpotin jos sais, niin kyllä Suomesta heti asunto ostettaisiin, jotta olis koti molemmissa maissa :) Suomalaisia tuotteita ostetaan aina, kun mahdollista ja Suomeen tullaan aina lomalla tuhlaamaan. Ostetaan siis kunnolla tuomisia tänne kotiinkin.

Vielä on aikaa eläkepäiviin, mutta silloin muutto Suomeen vois olla mahdollisuus. Ainakin nyt tuntuu siltä. Voi tosin olla, että tässä on jo liian epäsuomalainen, eikä enää helpolla soputuisi. Mukava siellä on kuitenkin käydä koko perheen mielestä.

Suomi on hyvä maa. <3

Vierailija
34/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veri on vetanyt maailmalle ihan pienesta asti. Lahdin alunperin opiskelemaan tarkoituksena  kuitenkin palata valmistuttuani, mutta loysinkin sitten tyopaikan opiskelumaasta ja jain sinne useammaksi vuodeksi, kun firma tarjosi vuoden pestia toisessa maassa tartuin siihen. Silla reissulla tapasin puolisoni ja muutin hanen kanssaan hanen kotimaahansa. Nyt olen ollut pois Suomesta jo melkein neljannesvuosisadan.

Meilla on taalla oma menestyva yritys, ihana koti ja lapset hyvassa koulussa, muutenkin  kaikki asiat mallillaan. Tykkaan kayda Suomessa ja ostimme sielta pari vuotta sitten asunnonkin mutta en halua muuttaa takaisin. Lapset tosin haaveilevat joskus Suomessa asumisesta koska heilla on siella niin paljon enemman vapautta kuin taalla miljoonakaupungissa. 

Kun lapset muuttavat kotoa ja yritys on siina kunnossa ettei meita tarvita enaa sita pyorittamaan, niin me varmaan vietetaan enemman aikaa Suomessa kesaisin.

Kaipaan Suomesta kaiken toimivuutta ja arjen designia, tuoreita marjoja suoraan metsasta, ihanaa Helsinkia ja tietenkin perhetta ja ystavia. Mutta en kaipaa tympeita epakohteliaita ihmisia, pessimistista asennetta ja sita "yhteiskunta on minulle velkaa tietyn elintason" mentaliteettia.  En myoskaan kaipaa talvea, mulle riittaa viikko alpeilla kerran vuodessa talveksi ja ne pari pilkkopimeaa paivaa jouluna Suomessa.

Vierailija
35/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 jatkaa viela, ja ei Suomi ei tue asuinmaatani millaan tavalla. Sen sijaan keksisin suoralta kadelta ainakin 10 asiaa mita Suomen kannattaisi tanne alkaa tuoda, mutta valitettavasti firmoja ei tunnu kiinnostavan nama pelottavat suuren maailman markkinat.

Vierailija
36/61 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/61 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin ulkomaille 18-niivuotiaana seikkailunhalusta. Olen lapsesta asti tiennyt, että haluan asua ulkomailla ja matkustella, vaikka elämäni oli Suomessa aina todella ihanaa. 

Viimeiset kuusi vuotta olen asunut Italiassa ja tämä on kotini. Mieheni on väläytellyt aika ajoin ajatusta Suomeen muutosta, mutta en usko, että sopeutuisin enää entiseen kotimaahani. Minusta Suomessa puuttuu tietynlainen sivistynyt kaupunkikulttuuri kokonaan ja koen ahdistavana hiljaisuuden, tarkkaan rajatun oman tilan, sen että kaikkeen pitää olla jokin sääntö tai ennalta määrätty toimintamalli ja sen, että ihmiset lukkiutuvat koteihinsa möllöttämään eivätkä vietä aikaa kaupungilla "piazzoilla" ja kuppiloissa. 

Olen ylpeä suomalaisuudestani ja myös kiitollinen saamastani peruskoulutuksesta. Yksi parhaimpia suomalaisia arvoja ja opetuksia elämässäni on tasavertaisuus ja matala hierarkia. Suomessa kaikilla on perheen varallisuudesta tai vaikka terveydentilasta riippumatta saada huipputasoinen peruskoulutus. Omilta kouluajoiltani muistan, että samalla luokalla oli rikkaiden ja köyhien lapsia sulassa sovussa. Suomessa on myös tavallista, että pomo ja alaiset ruokailevat keskenään, ilman selkeää hierarkista erottelua. 

Yritän muun muassa näitä varsin uniikkeja arvoja ujuttaa nykyiseen italialaiseen elooni. 

Et hyväksy muiden kulttuurien erilaisuutta selvästi. Itse en voi sietää mitään matalaa hierarkiaa vaan ennemminkin korkeaa. Korkea ei tee ihmisestä kusipäätä vaa arvostusta ja kunnioitus säilyy. Seuraavaksi koitat varmaan muuttaa italialaisten elämää vielä enemmän. Työpaikalla ennemmin korkea hierarkia. Se miten vapaa-ajalla ihmiset hengaa on yksi ja sama

Vierailija
38/61 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta Suomeen, koska lapseni (perheineen) ja ystäväni asuvat täällä Saksassa, ja koska Suomessa on kylmempää. Muita syitä ei ole. Suomi on kesäisin ihana maa, ja Helsinki paras kesäkaupunki ikinä! Muuttolinnun tavoin lennän Suomeen joka kesä.

Tulin tänne harjoittelijanvaihdon kautta, tarkoituksena olla vuoden verran. Vanha tarina: tapasin miehen sen vuoden aikana ja jäin.

Eläkeläinen

Vierailija
39/61 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunut ulkomailla vuodesta 2004. En aio palata, vaikkei Suomessa mitään vikaa olekaan. Hyviä asioita: valoisat kesät, joka miehen oikeudet (marjastus ja sienestys hauskaa!), luonto etc kyllähän noita riittää, mutta en kestä talvea ja kieli on muuttunut aivan hirveästi ja huonoon, amerikanenglannin suuntaan. Yöks! 🤮

Vierailija
40/61 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä Floridasta en ikinä enään muuta Suomeen, verotus on Suomessa perseestä ja ihmiset ovat rumia ja ahdistuneita.

Täällä Jenkeisssä elämä on rentoa eikä kommarit verota kaikkia hengiltä, kuolemanrangaistuksesta pidän erityisen paljon, olen ollut pari kertaa todistajan kun raiskaajamurhaaja on saanut piikin, kunnon tuomiot ansionsa mukaan, autot ja tiet ovat myös todella hyviä ja yksityisautoilija ei ole rikollinen kuten kommarisuomessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan