uskoako lääkäriä
Nuorimmaiseni täytti juuri vuoden, imetän yhä useita kertoja päivällä ja yöllä ja odottelen kuukautisten alkamista. Kävin kaksplussan lääkäripalstalla katsomassa löytyisikö sieltä apua " vaivaani" (en kylläkään odota innolla, sen verran kivuliaat on). Ja löytihän sieltä.
Suora lainaus:" Lapsi ei yli vuoden vanhana tarvitse äidinmaitoa, joten suosittelen imetyksen lopettamista heti erityisesti oman terveytesi tähden. Jos kuukautiset eivät sittenkään palaudu kahden kuukauden sisällä, on viisainta hakeutua gynekologin vastaanotolle."
Mitäs mieltä olette? Pitäisikö minun lopettaa imetys lääkärin käskystä? Aattelin kylläkin imettää vielä ainakin puoli vuotta, jos vain poitsu niin tahtoo, tulipa kuukautiset tai ei.
Kommentit (7)
siellä oli keskustelua mm. taaperoimetyksestä ja raskauden aikaisesta imetyksestä eli mielipiteitä " menkka-kommentista" tulisi varmasti :)
kuukautiset palasi vasta kun lopetin imetyksen kokonaan! Kuopusta olen imettänyt 1,5v, kuukautisia ei näy ei kuulu, eikä ole aikomuskaan vielä lopettaa. Eikä ole kukaan lääkäri koskaan sanonut että se ongelma olisi! Joten yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos.
imetin esikoista 1v 3kk, menkat alko 2kk imetyksen lopettamisen jälkeen. Nyt imetän poikaa ja toivottavasti vieläkin pitempään kuin esikoista. Lääkäreitä on joka lähtöön, mutta Ritva Kuusisto (imetysohjaaja, kirjoittanut mm. kirjan " Imetän ja hoivaan" , kannattaa lukea;-)) sanoi, että WHO:n suositus on, että lapsia imetettäisiin 2 vuotiaiksi. Maidossa on niin paljon kaikenlaisia hyviä suoja-aineita, että imetys pitkään kannattaa. Imetä siis vaikka kuinka pitkään, niin kauan, kun äiti ja lapsi siitä yhdessä nauttivat, ei ole syytä lopettaa.
Itselläni tuli molempien lasten jälkeen menkat vasta n. vuoden synnytyksen jälkeen. Imetin molempia yli vuoden - menkat kyllä alkoi ennen imetyksen loppumista.
Omasta terveydestä en ollut huolissani paitsi kalsiumin saannista - ja senhän voi varmistaa ruokavaliolla tai tarvittaessa pillereillä.
Niin ja terveys ei ole mennyt pitkästä imetyksestä huolimatta - kolmas raskauskin alkoi helposti. :)
lauraflame:
Lääkäreitä on joka lähtöön, mutta Ritva Kuusisto (imetysohjaaja, kirjoittanut mm. kirjan " Imetän ja hoivaan" , kannattaa lukea;-)) sanoi, että WHO:n suositus on, että lapsia imetettäisiin 2 vuotiaiksi. .
Mulle hammashoitaja sanoi että tämä WHO:n imetysohje ei koske suomalaislapsia, koska täällä ravitsemustaso on erilainen kuin joissakin muissa maissa (tai jotain sinnepäin), vaan yhden vuoden ikään riittää kyllä. Kerroin siis imettäväni vuoden jo täyttänyttä.
kissy:
Mulle hammashoitaja sanoi että tämä WHO:n imetysohje ei koske suomalaislapsia, koska täällä ravitsemustaso on erilainen kuin joissakin muissa maissa (tai jotain sinnepäin), vaan yhden vuoden ikään riittää kyllä. Kerroin siis imettäväni vuoden jo täyttänyttä.Kyllä tuo 2 vuotta on suositus kaikille, myös Suomalaisille lapsille, vaikkei lääkäriliitto sitä " virallisesti" suosittaiskaan. Eihän tästä ole kuin vuosi, kun täysimetys suositusta rukattiin Suomessa 4kk -> 6kk ja esim. Saksassa suositus on 8-9kk täysimetyksellä.
Siis " suositukset" maittain vaihtelevat, mutta missään en ole kuullut, että imetyksestä olisi mitään haittaa.Imetys on vähän niin kuin vaipattomuus, että kun sille on niin vaikeaa löytää sponsoreita, kun sitä ei voi tuotteistaa eikä sillä rikastumaan isot yhtiöt pääse , niin... Olen tuosta kirjasta ainakin ymmärtänyt, että imetystä tulisi jatkaa niin pitkään, kun se äidistä ja vauvasta/taaperosta tuntuu hyvältä. Itse imetin siis ekaa 1v3kk ja tämä toinen on ollut täysimetyksellä 8kk, nyt olen jo muutamana päivänä keitellyt vähän kauralimaa maistiaisiksi... Ja luulen, että lapseni ovat terveitä ja voivat hyvin. Mikäköhän oli hammashoitajan syy tuohon " imetysvastaisuuteen?"
imetin molempia lapsiani reilusti yli vuoden eikä mulla kuulunut menkkoja ihan hetikään; en muista nyt milloin ne alkoivat, mutta alle vuoden lapset eivät olleet. enkä ole koskaan kuullut vastaavaa lausuntoa!
kannattaisi hankkia ainakin toinen mielipide: en uskoisi pelkästään yhden lääkärin lausuntoa.