Paljonko minimissään netto miehesi pitäisi tienata että voisit jäädä yli 3 lapsen kanssa kotiin,jos ei puhuta jaksamisesta
Kommentit (38)
Meidän perheessä se on jo paljon se.
mutta saanen silti osallistua keskusteluun.
Mä ymmärrän kyllä kuutosta hyvin sikäli, että mielestäni " toimeen tulemiseen" kuuluu se, että on marginaalia raha-asioissa. Siis voi elää vaatimattomastikin, mutta ylimääräistä on oltava pahan päivän varalle. Omissa silmissäni siis perhe, jolla on rahaa uuteen pesukoneeseen - tämä vain esimerkkinä - silloin kun vanha yhtäkkiä hajoaa, on " paremmin selviävä" kuin sellainen perhe, jolla on uudet autot ja talo, mutta jolla ei ole yhtään marginaalia raha-asioissa. Ymmärtääkseni kutonen tarkoitti juuri sitä, että on oltava liikkumavaraa. Mitä pahaa siinä on? Itselläni on jäänyt ahdistavana mieleen omasta lapsuudestani (joka siis muuten oli enimmäkseen todella onnellinen) juuri tuo rahatilanteen joustamattomuus. Meitä oli suurperhe, äiti kotona ja isä töissä. Juuri kaikkeen teidän mainitsemaanne rahat juuri riittivät eli ruokaan, asuntoon, lämpöön ja vanhaan autoon. Kuitenkin aina, jos tuli yllättäviä menoja, esim. auto tai pesukone hajosi, perheen talous oli ongelmissa. Muistan liiankin hyvin sen tunteen, kun ymmärsin vanhempieni puheesta, että heitäkin ahdistaa, että miten yllättävään korjaukseen saadaan rahat.
Siksipä itse haluan väljempää raha-asioissa. Ja tämä ei välttämättä tarkoita luxusta. Tällä hetkellä tietenkin, kun olemme kahdestaan ja molemmat töissä, rahaa on mukavasti. En usko, että jäisin KOKONAAN kotiin siis hoitorahalle viis mitkä miehen tulot olisivat vaan tekisin varmasti ainakin osa-aikaista työtä, mutta tämä johtuu työhistoriastani ja siitä, että mieluummin " harrastaisin" jopa kerran viikossa työtä kuin jumppaa tai posliininmaalausta. Vaikea varmaan olisi kuitenkin tosi paljon pienemmällä pärjätä kuin mitä nyt tienaamme.
Mutta mies opiskelee ja minä siirryin just äitiyslomalta työttömäksi ja meillä on tulot nettona noin 1400¿ (sis.asumistuki, opintotuki, lapsilisä ja mun tyött.päiväraha) Ja vuokraa maksetaan n.600¿. Ja kun siitä vähennetään sähkölasku, puh.laskut, vakuutukset ym.pakolliset laskut niin meille taitaa jäädä noin 300-400 ruokaan kuukaudeksi. Vaippoihin (vain nuoremmalla on vaipat) ja muihin lasten tarpeisiin(vanhemmalla lapsella on atooppinen iho eli rasvoja kuluu) menee sitten aika paljon. Ihan hyvin ollaan pärjätty. Mutta koska vakuutusmaksut, tv-luvat ja sähkölaskut tulee tietenki aina samassa kuussa niin silloin on vähän tiukempaa kun taas sellaisena kuuna kun ei niitä tule. Säästöön pyritään laittamaan aina edes jonku verran. Me ei ostella mitään mitä ei tarvita. Tietenki joskus on kiva herkutella ja lapsia lelliä, mutta esim.leluja me ei ostella lapsille kuin jouluna ja syntymäpäivänä eikä itsellekään turhia juttuja.
Kyllähän se välillä tympäsee kun pitää laskea mitä voi ostaa, mutta ehkä se helpottaa kun saan töitä ja mies saa koulunsa käytyä.
Meillä saa kaksi akateemista kokopäivätyössä käyvää aikuista (joista toinen johtavassa asemassa isossa pörssiyhtiössä) yhteensä käteen 4200 eur/kk.
Ole hyvä, elelepä vaan muiden kustannuksella ja onnea säästämiseen. Meillä ei säästetä eikä omakotitaloa todellakaan rakennella. Ihan perusasumista Espoossa on meidän elämä. Veroja meidän perheessä maksetaan samalla summalla/kk, kuin teillä säästetään omaan pussiin.
Taidankin jäädä kotiin, kun se takaa näköjään paremmat tulot. Kukapa sinulle sitten niitä tukia makselee?
Vierailija:
Me ollaan 5 henkinen perhe pk-seudulla. Asutaan vuokralla ja rakennetaan nyt taloa. Mies vasta valmistui ja minä olen ollu kolmen lapsen kanssa kotona. Jos kaikki mahdolliset tulot laskee yhteen niin saadaan kuukaudessa noin 3000¿ käteen. Siitä menee säästöön jo yli tonni joka kuukausi!!! Lähemmäs 2000¿ oikeastaan menee säästöön eikä kuitenkaan jouduta yhtään mistään tinkimään. Tai mä en pidä mitenkään hankalana tai asioista tinkimisenä sitä jos kaupassa otan vanhasta tottumuksesta halvempia tuotteita tai ostan lapsille vaatteet alennusmyynnistä. Mun mielestä se on ainoastaan järkevää! ;) Ja ei meidän elämä ole yhtään onnetonta se on hyvin väärä luulo että raha tekee onnelliseksi ;) Eli mä en myöskään käsitä miksi ihmiset elää niin leveesti koska ei sitä kaikkea tarvitse ollakseen onellinen. Ja kaikki luulee että me ollaan todella rikkaita kun lapsilla on kivoja vaatteita ja saatetaan auto ostaa käteisellä, mutta tosiaan 3000¿ ollaan nyt käteen saatu ja se on jo huippu koko tän meidän yhteiselon aikana. Muistan kun naapuri valitti että kun tulot tippuu niin kauheesti kun jää kotihoidontuelle, mä taas hihkuin ilosta koska mulla tulot nousi, opiskelija kun olen :D Tuo rikkaus on vähä suhteellista sitten koska en itse pidä meitä köyhinäkään mutta täällä kun juttuja lukee ni hitto mehän ollaan tosi köyhiä hihi...vaikka saadaanki säästöön enemmän kun kova palkkaset!? ;) Kaikille " tuhlaajille" antasin vinkin että kannattaa alkaa tehdä budjettia jos siis haluaa sästää osan rahoistaan. Tekee koneelle taulukon tuloista ja menoista niin varmasti pysyy paremmin budjetissa. Ainakin meillä toiminu paremmin kun hyvin. :)T: säästeliäs köyhä :D
tulos nettona n2700 ja tiukkaa tekee.ei ole uutta autoa oman asunnon ostimme juuri ja nyt asumiseen menee hiukan vähemmän kuin vuokralla ollessa.mutta silti on tosi tiukkaa MUTTA onneksi enää vain n2 vuotta kun saamme pienempiä lainoja (mm. opinto) maksettua niin sitten helpottaa.vaikka olis 6000 e tulot mutta paljon lainanlyhennyksiä niin kyllä silloin tiukkaa voi tehdä.no itse on lainat otettu eikä auta rutista vaan maksellaan nöyrästi ja valoa jo näkyy tunnelin päässä.
toinen asia mikä pitäisi ottaa huomioon on ruokakauppaan menevä summa.sielläkin kyllä saa hassattua vaikka kuinka paljon mutta suunnitelmallisuudella ja täysin itse tehden on ruokakaupassakin mahdollista säästää.,e olemme aina syöneet monipuolista ruokaa vaikka tiukkaa on ollu kaikesta " turhasta" ollaan sitten karsittu.mutta jokaisella siitä " turhasta" on oma käsityksensä.
Olemme molemmat akateemisesti koulutettuja ja minä ollut pois työkuvioista jo yli 5 vuotta. Miehen bruttopalkka on tässä ajassa kolminkertaistunut ja se on edesauttanut meidän päätöstä minun kotiinjäämisestä. En todellakaan ajattelut viisi vuotta sitten, että olisin edelleen kotona. Esikoinen on kuitenkin selvästi tarvinnut äidin lähelleen näinkin pitkäksi aikaa. Ensi syksynä olisi taas aika, jolloin voisin lähteä töihin mutta tiedä häntä, mitä tässä tapahtuu. Puolipäivähoitoon lapset menevät joka tapauksessa. Mies saa käteen 3500 ja netosta on jo vähennetty autoetu, joten autoon meillä ei mene rahaa. Lainaan menee 850/kk ja saman verran talon ylläpitokustannuksiin, laskuihin, vakuutuksiin ym. Ja saman verran ruokaan + muihin päivittäistavaroihin. Ja saman verran saamme myös kuukausittain säästöön. Eli hyvin pärjäämme. Ja olisin töissä, olisimme mielestäni suorastaan varakkaita. MUTTA, olemme tehneet ratkaisun, jota monet lähimmätkään ystävät ei tahdo ymmärtää. Tämä sopii meidän perheelle. Olen kotona viihtyvää tyyppiä, jolle riittää satunnaiset tapaamiset ystävien kanssa, perhekerhoissa käynti ja omien vanhempien säännölliset tapaamiset. Viihdymme perheenä äärimmäisen hyvin keskenämme ja illat ja viikonloput ovat täysin pyhitettyjä yhdessäololle, kun ei tarvitse tehdä isompia kotihommia
Luulen, että voisin elää näin todella pitkään...jos vain ei takaraivossa nakertaisi pelko tippumisesta lopullisesti työelämästä.
Sori, meni vähän asian vierestä...
Enpä tiedä, kun tietäisin niin kertoisin sinullekin. Eikä tiedä kaveritkaan, mutta ikuisen rahanpuutteen myöntävät pahimmaksi syyksi avioliiton rakoiluun. Mutta näin se vaan näyttää olevan, että kun kitkuttelu jatkuu ja jatkuu ja pitää miehen kanssa neuvotella ostamme tällä viikolla 5 litraa maitoa, vai tyydymmekö veteen ja saamme ostettua paketin jauhelihaa. Ja kaveri joka oli maailman onnellisin 20 vuotta sitten vaikka ei ollutkaan häämatkaan varaa, alkaa nyt keski-iän kynnyksellä jo napisemaan kun ei edelleenkään ole yhteiseen matkaan varaa. Tässä perheessä siis miehen tulot on n. 2500 e ja vaimolla nyt 800 e/kk, lapsia 4, kaikki koulussa.
Eli säästöelämää jaksaa joitakin vuosia, mutta rajansa kaikella. Meillä se kesti ehkä 5 vuotta ja enempää en olisi jaksanut. Ja todellakaan en ole materialisti edelleenkään, mutta kaupassa haluan käydä ostamassa sen mitä tarvitsen ja ilman neuvotteluja mihin meidän perheellä on varaa.
tällä hetkellä ei maksele tulia kukaan jos nyt lapsilisä ei lueta tuiksi ne saat varmaan sinäkin vai kuinka!? Ja samat lakisääteiset tuet olen saanut kun jokainen muukin joka lapsiaan kotona on hoitanut. kelalta en sossusta. Opintotukea ei miehen kanssa kumpikaan olla nostettu edes niin paljon kun oltas saatu joten en nyt sanoisi että tuilla eletään ;) Ja jos tämä asia on nyt edelleen jollekkin hunonomantunnon riivaamalle uraäidille epäselvä niin totean että se että hoitaa lapsiaan kotona kotihoidontuella on varmasti yhteiskunnalle halvempaa kun tarhassa olevat lapset että se niistä tuilla elämisistä. Jos lapsesi on kunnallisessatarhassa elät myös sinä tukien varassa kuin myös jos käytät kunnalisia terveyspalveluja tai jos lapsesi käy koulua!! ;) Siis aivan samat valtion tuet on näissä palveluissa jotka kuuluu jokaiselle. Ja oletko jotenkin kateellinen että me ollaan rakentamassa taloa!? Onko se sinulta pois vai mikä mättää? Ja veroja maksetaan kuule myös me! ;)
terveisin se säästeliäs köyhä :)
Omakotitalossa asutaan ja asuntomenihin menee varmaan n.700-800¿kk ja mun mielestä ihan hyvin eletään! Mies on TODELLA tarkka rahoistamme ja käykin aina meille ruokakaupassa. Ostaa laadukasta ruokaa, mutta tietää missä mikin on halpaa. Keväällä lähdetään ulkomaille ja säästöjäkin meillä on 15000¿ eli hyvin eletään, vaikka on pienet tulot! Osamaksulla ei ole koskaan mitään ostettu, vaan aina meillä on säästöjä pahan päivän varalle.
eli mun kommentti oli numerolle 31! :)
T: säästeliäs köyhä
Mies on töissä ja minä kotona. Miehen tulot bruttona on n. 50 000e vuodessa. Sillä pärjätään, minä saan kotihoidon tuen ja lapsilisät. Taidamme olla tuhlailevaa sorttia kun säästöön ei jää. Remontoimme kylläkin taloamme koko ajan ja se syö rahaa.
Nautimme muutenkin matkustelusta ja hyvästä ruuasta.
eikö teidän kenenkään lapset todellakaan harrasta mitään, koska kukaan ei mainitse menoinaan lasten harrastuskuluja. Meillä ainakin lasten haluamat ihan tavalliset harrastukset, kuten musiikkiopisto, mahdllistuvat vain käymällä töissä, kotihoidontuella niihin ei olisi mitenkään varaa. Vaikka harrastuksista onkin tingitty niin, että jokaisella lapsella saa olla vain yksi harrastus, niin tekevät ne meidän perheessä ainakin jo 250 e kuukautta kohden laskettuna.
Minua taas jäi ihmetyttämään, että jos tulonne netto ovat 3000e/kk ja säästöön jää jopa 2000e (eli 1000 e/kk menee vuokraan, vakuutuksiin, ruokaan, bensaan ym. juokseviin kuluihin), niin millä rahoituksella te rakennatte taloa?
Asumismenoissa te todella säästättekin (arvelisin), sillä meillä asumiskulut (vastikkeet, laina, vesi, sähkö) ovat n. 25 % nettotuloista.
Vierailija:
Minua taas jäi ihmetyttämään, että jos tulonne netto ovat 3000e/kk ja säästöön jää jopa 2000e (eli 1000 e/kk menee vuokraan, vakuutuksiin, ruokaan, bensaan ym. juokseviin kuluihin), niin millä rahoituksella te rakennatte taloa?Asumismenoissa te todella säästättekin (arvelisin), sillä meillä asumiskulut (vastikkeet, laina, vesi, sähkö) ovat n. 25 % nettotuloista.
Juupa juu...no eikös niillä säästöillä yleensä rakennella!? ;) Ja asuminkustannukset ny on mitä on niistä on hankala säästää, muut menot ne on mistä säästetään jos tarvetta on. Tällä hetkellä mistään ei koeta joutuvamme tinkimään joten tuo säästäminen tulee vaan siitä että sirretään aina sen verran säästötilille käyttötileiltä mitä kuukaudessa jää tietyn rajan yli.
Miksi ihmiset on jotenki kateelisia jos jollakin on rahaa? tai joku on saanut säästettyä? eikö se ole vaan hyvä juttu? Mä olen ainakin vaan iloinen jonkun puolesta jos raha-asiat on kunnossa tai vaikka voittais lottovoiton. Ei se multa ole pois millään lailla! Siis tää on taas oiken junttien suomalaisten palsta jotka kadehtii naapurin autoa, taloa, lapsia, postilaatikko, joulukuusta, autotalia, vaatteita ja millon mitäkin siis rajaa ei ole. Kateuden vaan tunnistaa siitä että haukuitaan ja arvostellaan ;)
T: säästeliäs köyhä
Elossa pysytään vaikka on omakotitalo (laina 700e/kk), iso auto (laina 150) ja vähän opintolainaa, kaksi lasta (on muskaria ja uintia) ja kaksi koiraa.
Mutta tosissaan ei ole mitään ihan yltäkylläistä elämää. Säästössä on tasan sen verran että pesukone ja jääkaappi saa hajota yhtä aikaa mutta ei sen enempää.
Haluan olla kotona, mutta yritän koko ajan kehitellä jotain sivutuloja, joinakin kuukausina onkin n. 400e ja se helpottaa. Lisäksi meillä on monenlaisia luontaisetuja isovanhemmilta. Lomat ollaan sukulaisten luona syömässä ja mökkeilemässä :). Ja ihan ilman kaunoja, he kutsuvat kilpaa molemmilta puolilta.
Eli ihan kivasti eletään. Isovanhemmilla olisi loma-osakekin, ja matkalle pääsisi pelkkien lentojen hinnalla, mutta ei olla nyt jaksettu matkustella. Meneehän siellä reissussa rahaa, pitäisi säästää pikkuremontteihin.
Mutta töihin en vielä palaa.
Meillä nettona tulee 2300 ja 6lasta. Rakennetaan 200 neliön taloa ja melko uus autokin on.Hyvin ollaan pärjätty lainan lyheenysten jälkeen.... en suosi kalliita merkkejä vaatteissa mut lapset puetaan nätisti ja tarpeellinen hommataan kyllä. Ruoasta ei tingitä, todin teen keikki itse kun on parempaa ja leivotaan usein kaikki yhessä!
Me ollaan 5 henkinen perhe pk-seudulla. Asutaan vuokralla ja rakennetaan nyt taloa. Mies vasta valmistui ja minä olen ollu kolmen lapsen kanssa kotona. Jos kaikki mahdolliset tulot laskee yhteen niin saadaan kuukaudessa noin 3000¿ käteen. Siitä menee säästöön jo yli tonni joka kuukausi!!! Lähemmäs 2000¿ oikeastaan menee säästöön eikä kuitenkaan jouduta yhtään mistään tinkimään. Tai mä en pidä mitenkään hankalana tai asioista tinkimisenä sitä jos kaupassa otan vanhasta tottumuksesta halvempia tuotteita tai ostan lapsille vaatteet alennusmyynnistä. Mun mielestä se on ainoastaan järkevää! ;) Ja ei meidän elämä ole yhtään onnetonta se on hyvin väärä luulo että raha tekee onnelliseksi ;) Eli mä en myöskään käsitä miksi ihmiset elää niin leveesti koska ei sitä kaikkea tarvitse ollakseen onellinen. Ja kaikki luulee että me ollaan todella rikkaita kun lapsilla on kivoja vaatteita ja saatetaan auto ostaa käteisellä, mutta tosiaan 3000¿ ollaan nyt käteen saatu ja se on jo huippu koko tän meidän yhteiselon aikana. Muistan kun naapuri valitti että kun tulot tippuu niin kauheesti kun jää kotihoidontuelle, mä taas hihkuin ilosta koska mulla tulot nousi, opiskelija kun olen :D Tuo rikkaus on vähä suhteellista sitten koska en itse pidä meitä köyhinäkään mutta täällä kun juttuja lukee ni hitto mehän ollaan tosi köyhiä hihi...vaikka saadaanki säästöön enemmän kun kova palkkaset!? ;) Kaikille " tuhlaajille" antasin vinkin että kannattaa alkaa tehdä budjettia jos siis haluaa sästää osan rahoistaan. Tekee koneelle taulukon tuloista ja menoista niin varmasti pysyy paremmin budjetissa. Ainakin meillä toiminu paremmin kun hyvin. :)
T: säästeliäs köyhä :D