Perhesauna - mihin ikään asti??
Mieheni kanssa mietimme missä iässä ei enää ole tyttöjen"sopivaa" saunoa isän kans ja pojan äidin kans, miten teillä?
Itse taisin lopettaa perhesaunat noin 10 v...
Ja entäs minkä ikäiset lapset (eri perheiden pojat ja tytöt) voi saunoa samaa aikaa?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika 14v ja tyttö 12v vielä saunovat perheen kanssa. Pojalle touhu on luonnollista, tyttö taas on häveliäämpi ja vaikka haluaa tulla yhdessä saunaan, niin kulkee hitusen peitellen itseään. Toisaalta tyttö ei mielellään halua olla kenenkään katseen näkyvillä, ei edes äidin. Kumpikin saisi saunoa itsekseenkin tai sillä kokoonpanolla minkä kokee luontevaksi, mutta vielä on ihan yhdessä perheen kanssa halunneet saunoa.
Sairasta. Meillä teinit sanoo yksin tai oman kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä käyn yhä saunassa perheeni kanssa. Just saunoin 19 v veljeni kanssa, itse olen 23. Musta oli ihan ok mennä saunaan äidin uuden miesystävän kanssa kun olin 14 ja veljeni käy saunassa äitini kanssa. Onko tässä sun mielestä jotain väärää?
Todellakin on...
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, kun itse en oo vaan koskaan voinut tajuta tuota joidenkin estottomuutta ja vapautuneisuutta, jotka ovat kyllä hienoja ja kadehdittavia ominaisuuksia!
Esim. protuleirillä silloin 15-vuotiaina pari tyttöä oleskeli vaan alastomana siinä ennen ja jälkeen saunan ja jutusteli meille muille leirimökissämme muina tyttöinä, vaikka poikiakin siinä oli. Ja oli siellä poikiakin, jotka vaan saattoivat tallustella alasti. Olin ihan puulla päähän lyöty. :-D He olivat vaan sellaisia luonnonlapsia.
Ite oon vaan aina ollu "pidättyväinen", en tosiaan olisi voinut esim. jossain leirillä teininä tallustella alasti. En myöskään saunonut kenenkään miespuolisten kanssa perhepiiristäkään. Ja ite oon siis 25v, mutta en mitä ilmeisemmin villi ja vapautunut uuden sukupolven edustaja. :-D
Ei ole mitään kadehdittavaa olla täysin rajaton persoona, joka ei ymmärrä että itseään ei tarvitse ihan jokaiselle paljastaa..
Vierailija kirjoitti:
Varmaan itse lopetin jossain 10 vuoden paikkeilla, tai aikasemminkin kyllä, aloin käymään siskojen ja äitin kanssa, mutta ylä-asteella en kyllä käynyt enää kuin yksin saunassa.
En kyllä iki kuuna päivänä menis murrosikäisenä veljen kanssa saunaan, tai kun veli on murrosikäinen :D Hei joku roti sentään! :D Hyi, en ikinä. Eikä mua mitenkään kauheasti kiinnosta mun isääkään nähä alasti. Teitä vissiin kiinnostaa nähdä oma isänne tai nuori veljenne, mitä se teistä kertookaan...
Kuka siellä nyt toisten kehoja tuijottaa?
Sinä varmaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika 14v ja tyttö 12v vielä saunovat perheen kanssa. Pojalle touhu on luonnollista, tyttö taas on häveliäämpi ja vaikka haluaa tulla yhdessä saunaan, niin kulkee hitusen peitellen itseään. Toisaalta tyttö ei mielellään halua olla kenenkään katseen näkyvillä, ei edes äidin. Kumpikin saisi saunoa itsekseenkin tai sillä kokoonpanolla minkä kokee luontevaksi, mutta vielä on ihan yhdessä perheen kanssa halunneet saunoa.
Sairasta. Meillä teinit sanoo yksin tai oman kaverin kanssa.
Mikä tuossa on sairasta?
Sairaammaksi sanoisin saunomista kaverien kanssa.
Meillä on aina saunottu monta kertaa viikossa, lähes päivittäin, joten ei ole tullut sellaista luonnollista hetkeä, että eilen oli sopivaa sekasaunoa, mutta tästä eteenpäin ei. Se olisi ollut enemmänkin kiusallinen hetki ja aiheuttanut hämmennystä. Muutenkin tuo, että ei voisi saunoa perheen kesken olisi enemmänkin kiusallista, koska silloinhan siitä tulisi tunne, että joku (lapsi? aikuinen?) tuntee, että perheemme ei ole kovin läheinen toisilleen ja jollain meistä olisi kuvottavia ajatuksia. Perheenä meillä ei ole siis mitään ongelmaa saunoa yhdessä, mutta esim. uimahalliin meidän tytöt eivät teini-iässä halunneet mennä, siis paikkoihin joissa on vieraita alastomia ihmisiä (vaikka vain naisia). Eli samalla tavalla he ovat häveliäitä alastomuuden suhteen kuin muutkin, mutta tämä koskee vain tilanteita, joissa on heille itselleen vieraita ihmisiä läsnä ja joita he eivät ole tottuneet näkemään alasti.
Meillä saunottiin viimeksi eilen yhdessä, vanhemmat ja lapset 18-23.
En voi mennä saunaan yhdessä vaimon ja anopin kanssa, koska mulla alkaisi jöpöttää.
Minä en päästäisi nykypäivänä enää ketään miesten (tai lääkäreiden tai hoitajien) kanssa saunaan tai alasti yhtään mihinkään muuallekaan. Olen *nähnyt* heidän ja miesten mutiloivan seksuaalisesti jopa vauvoja. Seksuaalinen väkivalta lapsia kohtaan alka nykyään jo raskauden aikana
Vierailija kirjoitti:
Ihan luontevasti se meni, että joskus kai 11v en vaan enää mennyt isän kanssa saunaan. Se taisi olla niitä aikoja, kun rinnat alkoivat muuttua/kasvaa. Perhepiirissämme ei koskaan sekasaunottu, alastomana ei kuljeksittu, mutta alusvaatteet päällä olikin sitten jo ihan luontevaa. En muista asiassa olleen mitään ,mitä olisi pitänyt jäädä pohtimaan. Tuo siis lapsuudenkodissani. Sisaruksia ei ole.
Nyt oman perheeni kanssa saunomme kyllä, tyttäriemme ollessa 7v ja 9v. Vielä ei kummallekaan tytölle ole ollut ongelma saunoa isän - tai isoisiensäkään seurassa.
Puolisoni perhe sekasaunoo edelleen, mutta itse en siihen osallistu. En myöskään sekasaunoisi minkään ystäväporukan kanssa. Olen hyvin kiinnostunut ja tietoinen omasta ja muiden pukeutumisesta, enkä esim. mielelläni riisu (saapukkaita tai korko-)kenkiä pois sisälläkään, mikäli kyseessä on aikuisten tapaaminen ( lapsiperheet ja hyvin läheiset tutut ovat tietenkin asia
Jännä näkökulma tuo vaatejuttu, kertoo kyllä hieman huolestuttavaa kieltä sinusta jos tiedostat epäinhimillistäväsi ihmisiä ja haluavasi tehdä sitä. Toisten yksityisyyden kunnioittaminen on asia erikseen, mutta se että ei halua kokea heitä ihmisinä, on todella outo ja psykopaattinen näkökulma
Ei olla tultu ajatelleeksi. Sanotaan koko perhe yhdessä, kaksi poikaa ja molemmat yli 10. Ei alastomuudessa ole mitään hävettävää. Näkeehän kotonakin alasti/vähissä vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä käydään vieläkin yhdessä saunassa. Ainoa, mikä rajoittaa, on saunan koko, siis kovin paljoa ei porukkaa mahdu yhtäaikaa. Mutta esimerkiksi mökillä olemme kaikki yhtäaikaa.
Minun aikuinen poikani tulee minun-äitinsä-kanssa saunaan edelleen. Tullut aina. Me olemme äiti ka poika eikä alastomuus ole meille epänormaalia. Monien muiden mielestä tämä on niin kummallista, miksi?
Miehethän tekevät pelejä jopa äitiensä ja siskojensa r aiskailusta, eli ei tuo varmaan miehille olekaan kummallista. Ja jotkut naiset rakastuvat omaan poikaansa, paapovat näitä hautaansa asti, eivät koskaan vieroita lasta. Eräs nainen jopa antoi tissiä aikuiselle mieslapselleen vielä, kun tämä oli 30v. Onhan tämä kaikki aivan äärimmäisen perverssiä ja sairasta siihen nähden, mitä puhtaasti toimivissa yhteisöissä tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Ei olla tultu ajatelleeksi. Sanotaan koko perhe yhdessä, kaksi poikaa ja molemmat yli 10. Ei alastomuudessa ole mitään hävettävää. Näkeehän kotonakin alasti/vähissä vaatteissa.
Minä en naisena saunoisi poikalasten kanssa yli 5v iässä, en ehkä sitä ennenkään. Olette todela naiiveja, jos kuvittelette tuon ikäisten omaavan nykypäivänä "lapsen mielen". Saastutus alkaa jo neuvolassa, synnärillä r aiskataan, jotkut jo päiväkodissa. Se ettette ymmärrä tuota kertoo lähinnä siitä, että olette syvällä sisällä ongelmassa
Ymmärrän, ilman haarniskaa he näyttävät inhimillisistä. Kuim vastasyntyneet vauvat.