Perhesauna - mihin ikään asti??
Mieheni kanssa mietimme missä iässä ei enää ole tyttöjen"sopivaa" saunoa isän kans ja pojan äidin kans, miten teillä?
Itse taisin lopettaa perhesaunat noin 10 v...
Ja entäs minkä ikäiset lapset (eri perheiden pojat ja tytöt) voi saunoa samaa aikaa?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2012 klo 03:08"]
Mieheni kanssa mietimme missä iässä ei enää ole tyttöjen"sopivaa" saunoa isän kans ja pojan äidin kans, miten teillä?
Itse taisin lopettaa perhesaunat noin 10 v...
Ja entäs minkä ikäiset lapset (eri perheiden pojat ja tytöt) voi saunoa samaa aikaa?
[/quote]
Siihen asti kunnes lapset haluavat saunoa erikseen. Itse lopetin perhesaunomisen 12-vuotiaana.
Meillä poika on nyt 8v. Isän, äidin ja pikkusiskon kanssa vielä saunoo, mutta esim. mummon kanssa ei enää halua mennä saunaan.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2012 klo 03:19"]
Kyllä mä käyn yhä saunassa perheeni kanssa. Just saunoin 19 v veljeni kanssa, itse olen 23. Musta oli ihan ok mennä saunaan äidin uuden miesystävän kanssa kun olin 14 ja veljeni käy saunassa äitini kanssa. Onko tässä sun mielestä jotain väärää?
[/quote]
Toivottovasti ymmärrät sitten jos ja kun on omia lapsia, että kaikille asia ei ole noin mutkaton. Itse en ainakaan naljailisi teini-ikäiselle tyttärelleni, jos ei haluaisi saunoa vieraiden aikuisten miesten kanssa. Jos lapsista tuntuu että ei enää ole mukava saunoa porukassa, niin tätä tulee kunnioittaa.
Varmaan itse lopetin jossain 10 vuoden paikkeilla, tai aikasemminkin kyllä, aloin käymään siskojen ja äitin kanssa, mutta ylä-asteella en kyllä käynyt enää kuin yksin saunassa.
En kyllä iki kuuna päivänä menis murrosikäisenä veljen kanssa saunaan, tai kun veli on murrosikäinen :D Hei joku roti sentään! :D Hyi, en ikinä. Eikä mua mitenkään kauheasti kiinnosta mun isääkään nähä alasti. Teitä vissiin kiinnostaa nähdä oma isänne tai nuori veljenne, mitä se teistä kertookaan...
Saunaseuransa pitäisi jokaisen saada vapaasti valita. Meillä ei koskaan ole ollut ongelmia saunojien iän, sukupuolen tai perhesuhteen kanssa. Itse en mene löylyhullujen kanssa saunaan, olivat sitten muuten mitä tahansa, mutta alastomuus ei ole ongelma kenenkään kanssa.
Paras antaa lapsen / nuoren itse päättää. En näe miksi murrosikäisen kanssa saunominen olisi ongelmallista vanhemmille. Jos murrosikäinen itse kokee perhesaunaperinteen jatkamisen murrosiän koitettuakin, ei asialle minun mielestäni ole tarpeellista tehdä mitään. Sen kun vain jatkaa kimpassa saunomista. Mikäli lapsi / nuori jossain vaiheessa kuitenkin itse kokee perhesaunomisen epämiellyttäväksi, on sitä minusta hyvä kunnioittaa sen kummemmitta uteluitta.
En ole vieläkään lopettanut, vaikka olen kohta jo 40 v, kuten ei kukaan muukaan lapsuuden perheestäni. Teini-iässä oli varmaan kaikilla vaihe, että koko perheen kanssa saunominen jäi vähän vähemmälle, mutta se meni ohi. Isompi syy tosin taisi olla isohko perhe, joka ei kerralla mahtunut saunaan mitenkään ja isä, joka taisi järjestää itselleen omaa rauhaa jättäytymällä viimeiseksi saunaan menijäksi, jotta ei tarvitse kuunnella uhmaikäisten ja murrosikäisten keskinäistä mekkalointia.
Kannatan jonkun ehdotusta, että järjestätte saunomisen siten, että nuori itse voi luontevasti mennä saunaan joko perheen kanssa tai yksin, jos haluaa. Eikä nuorellekaan tule välttämättä mitään ikää, jonka jälkeen ei ollenkaan saunoisi vanhempiensa tai sisarustensa kanssa. Voi olla, että jossain vaiheessa haluaa olla yksin, mutta parin kuukauden kuluttua yhdessä saunominen on taas luontevaa. Eli jättäkää tilaa toteuttaa saunomista eri kokoonpanoilla koko teini-iän, se teinin oma kokemus asiasta saattaa vaihdella sen aikana moneen kertaan.
Riippuu paljon teistä vanhemmistakin. Oma isäni alkoi selitellä, että "ei varmaan enää kauan tuo tyttö sauno miesten kanssa..". Minulla jäi saunominen isän ja perheystävien kanssa siihen paikkaan, olin 11-vuotias ja herkässä iässä.
Vanhempani ovat myös aina moittineet ulkonäköäni. Erään tällaisen kerran jälkeen sanoin äidilleni suoraan, että en sauno hänen kanssaan enää, piste. Olin silloin yli kolmekymppinen ja naimisissa.
Ohjeeksi antaisin, että antaa lasten ja nuorten itse päättää eikä tehdä mitään numeroa valinnoista kuten muutama edellä jo ehdottikin.
Meillä vielä juuri 12 vuotta täyttänyt tyttö käy lähinnä minun ja siskonsa kanssa saunassa. Olen tätä aikaa jo odottanutkin ja meillä on tyttöjen kanssa siellä mukavat juttutuokiot. Itse olin ehkä 10-11 kun lähdin saunomaan siskoni kanssa tai yksin.
Päätös on lapsen, ei aikuisen.
Monessa perheessä saunotaan yhdessä vielä aikuisenakin. Joillakin se loppuu, kun lasten teini-ikä on koittanut.
Meidän perheessä käydään vieläkin yhdessä saunassa. Ainoa, mikä rajoittaa, on saunan koko, siis kovin paljoa ei porukkaa mahdu yhtäaikaa. Mutta esimerkiksi mökillä olemme kaikki yhtäaikaa.
Anopin kanssa en mene saunaan, puutteessa kyttää vaan mun kullia.
Ihan luontevasti se meni, että joskus kai 11v en vaan enää mennyt isän kanssa saunaan. Se taisi olla niitä aikoja, kun rinnat alkoivat muuttua/kasvaa. Perhepiirissämme ei koskaan sekasaunottu, alastomana ei kuljeksittu, mutta alusvaatteet päällä olikin sitten jo ihan luontevaa. En muista asiassa olleen mitään ,mitä olisi pitänyt jäädä pohtimaan. Tuo siis lapsuudenkodissani. Sisaruksia ei ole.
Nyt oman perheeni kanssa saunomme kyllä, tyttäriemme ollessa 7v ja 9v. Vielä ei kummallekaan tytölle ole ollut ongelma saunoa isän - tai isoisiensäkään seurassa.
Puolisoni perhe sekasaunoo edelleen, mutta itse en siihen osallistu. En myöskään sekasaunoisi minkään ystäväporukan kanssa. Olen hyvin kiinnostunut ja tietoinen omasta ja muiden pukeutumisesta, enkä esim. mielelläni riisu (saapukkaita tai korko-)kenkiä pois sisälläkään, mikäli kyseessä on aikuisten tapaaminen ( lapsiperheet ja hyvin läheiset tutut ovat tietenkin asia erikseen ). En todellakaan haluaisi nähdä alastomana tuttujani. Moni ihminen on ilman vaatteita liian haavoittuvan ja heikon näköinen, enkä halua sellaista vastuuta itselleni, että joutuisin sen näyn jälkeen, aina jatkossa ajattelemaan heitä jotenkin...liian inhimillisesti. Mitään seksuaalista asiaan ei liity, päinvastoin, mielestäni ihmisen taika katoaa samalla, kun hän hän riisuu vaatteensa. Tämä sama ajatus koskee myös lihaksikkaita ja muita hyvävartaloisia ihmisiä, heikolla en siis tarkoita yksinomaan fyysistä heikkoutta ). Ehkä kukaan ei ymmärrä minua, mutta ei se mitään...olen tottunut siihen:).
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 15:52"]Varmaan itse lopetin jossain 10 vuoden paikkeilla, tai aikasemminkin kyllä, aloin käymään siskojen ja äitin kanssa, mutta ylä-asteella en kyllä käynyt enää kuin yksin saunassa.
En kyllä iki kuuna päivänä menis murrosikäisenä veljen kanssa saunaan, tai kun veli on murrosikäinen :D Hei joku roti sentään! :D Hyi, en ikinä. Eikä mua mitenkään kauheasti kiinnosta mun isääkään nähä alasti. Teitä vissiin kiinnostaa nähdä oma isänne tai nuori veljenne, mitä se teistä kertookaan...
[/quote]
Pikemminkin, mitä sinun ajattelutapasi kertoo sinusta...? Katsos, joillekin alastomuus nyt vaan on on täysin luonnollista ja mutkatonta. Kyse ei ole halusta nähdä veli tai isä alasti, vaan esim. meillä, kun kerrostalossa asumme, on yksi saunavuoro viikossa johon kaikki haluavat vapaasta tahdostaan osallistua. Sen sijaan, jos ajattelet asian olevan tuolla tavalla, niin se olet kylläkin sinä, jolla hiukan kieroutunut mielikuva saunomisesta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 08:59"]
Olen hyvin kiinnostunut ja tietoinen omasta ja muiden pukeutumisesta, enkä esim. mielelläni riisu (saapukkaita tai korko-)kenkiä pois sisälläkään, mikäli kyseessä on aikuisten tapaaminen ( lapsiperheet ja hyvin läheiset tutut ovat tietenkin asia erikseen ).
[/quote]
Menetkö siis toisten koteihin kengät jalassa? Kai kysyt ensin luvan?
Meillä poika 14v ja tyttö 12v vielä saunovat perheen kanssa. Pojalle touhu on luonnollista, tyttö taas on häveliäämpi ja vaikka haluaa tulla yhdessä saunaan, niin kulkee hitusen peitellen itseään. Toisaalta tyttö ei mielellään halua olla kenenkään katseen näkyvillä, ei edes äidin. Kumpikin saisi saunoa itsekseenkin tai sillä kokoonpanolla minkä kokee luontevaksi, mutta vielä on ihan yhdessä perheen kanssa halunneet saunoa.
Niin kuin jo moni sanoi, antaa lapsen päättää itse. Itse en olisi halunnut saunoa tai olla alasti kenenkään nähden, kun murrosikä alkoi ja vanhemmat ymmärsivät tämän ihan luonnollisena vaiheena. Alastomuudesta tuli ihan itsestään taas luonnollinen asia, kun hämmentävimmät muutokset kehossa oli ohi joskus täysi-ikäisyyden tienoilla. Olen nyt parikymppinen ja saunotaan nykyään koko perhe yhdessä, samoin myös ystävien kanssa. Jos saunojia on paljon ja joukkoon sattuu joku jota tämä ahdistaa, saunotaan monessa erässä: tytöt, pojat ja sitten sekalaiset kokoonpanot miten saunaan nyt kerrallaan sopii. Isommalla porukalla toimiva jako sukupuolen sijaan on ollut myös "nälkäiset" ja "likaiset", eli nälkäiset laittaa ensin ruokaa ja olonsa hikisiksi tuntevat pääsevät ensin saunaan ja pesulle!
Ei siihen mitään yläikärajaa ole. Itse en ole innokas saunoja, mutta tyttäreni 17v. sekä uusi miesystäväni ovat molemmat innokkaita saunoja ja saunovat yleensä yhdessä, pesevät toistensa selät ym.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:19"]
Ei siihen mitään yläikärajaa ole. Itse en ole innokas saunoja, mutta tyttäreni 17v. sekä uusi miesystäväni ovat molemmat innokkaita saunoja ja saunovat yleensä yhdessä, pesevät toistensa selät ym.
[/quote]
Huh. Anteeksi vaan mutta tuo kyllä kuulostaa ja hieman oudolta, ainakin minun koviini.
lol