Vaatteita jenkeistä?
Onko kukaan tilannut lastenvaatteita jenkeistä? Mitä olisi hyviä verkkokauppoja? Miten määräytyy tullit, alvit, postit yms. maksut?
Kommentit (2)
Ebay.com kannattaa tutustua. Olen ostanut sitä kautta aika paljon ja nimenomaan uusia lastenvaatteita. Kaikki tullut perille ongelmitta. Myyjän ohjeita kannattaa lukea ja postimaksut ehdottomasti selvittää ennen kuin aloittaa huutamisen. Monessa kohteessa laskuri joka laskee pk:t, jos ei niin viesti myyjälle. Pk:t olleet n 7-10 USD yhdestä tuotteesta ja n 15 USD kahdesta tuotteesta.
Gymboreelta myös hyviä kokemuksia. Olen tilannut sekä 20 USD toimituksena että 25 USD ja mulle kävikin niin että normaali 20 USD toimitustapa toi paketin nopeammin perille kuin se kalliimpi n.s. pikatoimitus. Hitaamman toimitustavan sen takia että oli juuri siitä 5 USD:sta kiinni että olisin joutunut maksamaan alv:n.
Osoite on www.gymboree.com .
Gymboreesta on keskusteltu aiemminkin, joten haulla varmasti löydät noita aiempia keskusteluja tältä palstalta.
Mutta tässä lyhyt oppimäärä:
- Gymboreen postikulut ovat joko 20 USD (normaalitoimitus) tai 25 USD (pika-)
- vaatteiden tulli on 12 % eli esim. 100 euron tilauksesta, tullien määrä on 12 e (huomaa, että tuohon 100 euroon sisällytetään myös nuo postikulut mukaan ts. maksat tullia myös toimitus-/postikuluista)
- jos kannettavien tullien määrä on alle 10 e, ei niitä peritä
- alv:n verokanta on 22 % (alv lasketaan tuosta edellä olevasta 112 eurosta eli 100 + 12 eurosta --> alv:a joutuu maksamaan siis myös Tullin sisältävästä hinnasta)
- jos tilauksen arvo kaikkine postikuluineen on alle 45 e, et joudu maksamaan tullia tai alv:a
- jos tilauksen arvo on 80 e, maksat vain pelkän alv:n eli 17,60 e (tästä summasta tullien määrä olisi 9,60 e, joten sitä ei kanneta eikä sitä ymmärtääkseni sisällytetä tuohon arvonlisäperusteeseenkaan)
- jos tilauksen arvo on 100 e, maksat siis ensin tullia 12 e, sitten lisäksi alv.a n. 24 e
Tullia varten (ja tietenkin muutenkin) kannattaa säilyttää se kauppalasku, tilausvahvistus tms. Itse tein yhden turhan reissun, kun en ymmärtänyt ottaa sitä mukaan ensimmäisellä reissullani...
Jos satut tilaamaan tuolta Gymboreelta, suosittelen sitä pikatoimitusta. Se on vain 5 USD kalliiimpi, mutta paljon nopeampi.
Tämän vastauksen ei ole tarkoitus ylistää Gymboreen nettikauppaa, mutta minulla ei ole muista kaupoista muista lastenvaatteita myyvistä jenkkinettikaupoista. (Tilaisin kyllä varmasti paljon muualtakin, mutta aika harva toimittaa Suomeen.)
Yllä olevat Tullin ja alv:n laskentasäännöt koskevat tietenkin muitakin kauppoja. Yksi nyanssi kyllä tuohon voi liittyä: tulli postikulujen osalta ei välttämättä ole 12 %:a, vaan vähän suurempi, mutta se tuskin maalta merelle vie. Tästä en ole ihan varma, mutta se selvinnee minulle ihan kohta, kun menen "lunastamaan" Tullista erään Ebay-ostoksen. :-)
Mukavia shoppailuja!