Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero jatkaa pp-hoidossa, äiti vauvan kanssa kotona?

25.01.2006 |

Miten muut olette tehneet kun pikkukakkonen on tullut? Meillä on tilanne se, että esikoinen on nyt perhepäivähoidossa (ite oon siis töissä) ja hoitaja sekä hoitopaikka on aivan loistava.

Mies olisi sitä mieltä että annettaisiin esikoisen jatkaa hoidossa jonkun aikaa esim. puolipäiväisesti, jotta ite saisin levättyä vauvan kanssa. Ite oon ollut jo pidemmän aikaa sitä mieltä että esikoinen jää kotiin siinä vaiheessa kun mulla alkaa äippäloma. Mutta toisaaltaan tuossa miehen " suunnitelmassakin" on jokin järki. Esikoinen siis on juuri 2v kun pikkukakkonen syntyy.

Miten te muut ootte toiminut vastaavassa tilanteessa? Toisaaltaan musta olisi ihanaa pitää esikoinen hoidossa vaikka sen puoli päivää, kun kerran hoitaja on toosi ihana tapaus.

Kommentteja ja kokemuksia kaivataan :)

T.Sari rv 15+2 ja esikko 1½v

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Aivan ensimmäiseksi täytyy varoittaa, että taisit " sohaista kepillä muurahaispesään" . Tästä aiheesta löytyy kiivaita ja myös kivoja ja asiallisia mielipiteitä:)

Meillä esikoinen ei ehtinyt hoitoon, joten en sitten harkinnutkaan hänen hoitoon viemistä. Jos hän olisi ollut hoidossa, pari päivää viikossa olisi voinut olla hyvä ratkaisu. Meidän tyttö kävi kerhossa ja sekin oli kiva juttu varsinkin kun kerhotäti oli ihan loistava.

Tee aivan tuntemusten mukaan.

Vierailija
2/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...yleensa on kokopaivaisena (on siis 2,5 v). meille ihan selkea valinta nain, mulle sitten enemman aikaa levata (uskoisin olevani aika vasynyt varsinkin ekoina kuukausina) ja olla vauvan kanssa. esikoinen tykkaa tarhastaan ja turhautuu selvasti taalla kotona esim. lomien aikana. ja onhan esikoisella ollut mut kokonaan itselleen omana vauva-aikanaan, ihan reilu peli musta jos nyt kakkonenkin saa vahan ihan omaa aikaa aidin kanssa. mutta kukin tekee kuten omiin olosuhteisiin/fiiliksiin sopii. musta kannattaa miettia etta mika sua tossa huolestuttaa (rahanmeno, vai seko etta miksi vieda hoitoon jos aiti kerran kotona, vai esikoisen mustasukkaisuus, vai joku muu asia?) ja sitten miettia etta onko se ylitsepaasematon huoli, ja jos niin on niin sitten pidat kotona, jos ei niin vie vaan hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika, 3 v, on ollut vuoden yksityisellä perhepäivähoitajalla ja hän saa kesällä sisaruksen. Aiomme pitää pojan hoitopaikan siten, että hän kävisi hoidossa yhtenä (tai kahtena) päivänä viikossa. Toinen näistä päivistä on sellainen, että perhepäivähoitaja käy lasten kanssa kerhossa (poikani rakastaa tätä) ja toinen olisi ihan tavallinen hoitopäivä. Isä vie pojan hoitoon aamuisin (meillä on pitkä hoitomatka) ja minä haen hänet päikkäreiden ja välipalan jälkeen pois. Hoitoaika olisi siis noin 8-15.

Kun ä-lomani loppuu ja jään hoitovapaalle (silloin on kevät) ja yksityisenhoidontukea en enää saa, meinaan ottaa pojan kokonaan pois hoidosta ja pidän hänet koko kesän kotihoidossa. Syksyllä laitan hänet osa-aikaiseksi päiväkotiin (3 päivää) ja loppusyksystä/vuodenvaihteesta pikkusisarus sitten seuraa perässä.

Vierailija
4/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisemme jatkoi kivassa hoitopaikassaan siihen asti kun vauva täytti 3 kk eli joulun jälkeen ei enää mennyt hoitoon.

Äitiyslomalla mä lepäsin, nukuin ja keräsin voimia uuteen perhetilanteeseen. Harvoin sain loppuraskaudessa yöllä nukuttua,oli hirviät liitoskivut ja vessassa piti juosta tunnin välein. Oli todella ihanaa nukkua päivisin esikoisen ollessa hoidossa sen kuukauden ennen vauvan syntymää.

Mieheni isyyslomalla esikoinenkin oli kotona ja isyysloman loputtua palasi hoitoon. Mies vei aina aamuisin ja mä hain iltapäivällä päikkäreiden jälkeen. Meillä ei onnistunut lyhkäset päivät hoidossa vaan poika oli 2-3 päivää viikossa hoidossa koko päivän.

Sinuna mä pitäisin lapsen hoidossa ja katsoisin miten arki lähtee sujumaan. Joskus voi olla helpompaa pitää molemmat lapset kotona koko ajan.

Vierailija
5/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka piti pikkukakkosen synnyttyä esikoista hoidossa (ja on yhä)! Eli esikoisemme hoitopaikka (pph) on aivan loistava ja ajateltiin miehen kanssa, että koska poika viihtyy hoidossa, niin miksi sitten ottaa kokonaan pois! Esikko on ollut vauvan syntymästä lähtien hoidossa 9 pv kuussa eli noin kaksi päivää viikossa. Järjestely on toiminut mahtavasti! Poika tykkää näistä muutamista hoitopäivistä ja minä saan " levätä" vauvan kanssa (heh, eli esim. siivoilla ja tehdä muita kotihommia ns. rauhassa). Esikoisemme on erittäin aktiivinen 2,5 vuotias, joten hoitopäivät ja samanikäisten kanssa puuhailu ovat hänelle ehdottomasti hyvästä - aina ei kotona varmasti ole yhtä paljon tekemistä äidin ja pikkuveljen kanssa!

Mutta jokainen perhe tehköön ratkaisunsa itse ja rauhassa - meillä tämä on toiminut, emmekä ole järjestelmää muuttamassa.

Vierailija
6/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän hyvin, itselleni tulevaisuudessa ( kakkonen ei ajankohtainen vielä) tulisi varmasti myöskin vaikea " valita" . mutta 2vuotiaskin on jo sen ikäinen että saattaa kaivata ikätovereistaan leikkiseuraa. meillä ainakin vajaa 2v poika kyllä kaipaa muista lapsista seuraa ja leikki kaveria.

TÄMÄ EI OLE KENELLEKKÄÄN henk kohtaisesti tarkoitettua!!!!!!!!

ollaan vantaalla asuvia, ollaan haettu pojalla päivähoito paikkaa, perhepäivähoitajalta, monia paikkoja olisi ollut tiedossa ( perheeseen syntyy toinen lapsi, vanhempi jää äidin kanssa kotiin), nyt on kolme ehkä paikkaa peruuntunut kun perhe on päättänytkin viime tipassa ettei vanhempi lapsi jääkkään kotiin kokopäiväisesti.

tämä ei ole tarkoitus olla mitenkään vastaus aloittajan kirjotukseen tai kysymykseen!!

ilmoittakaa kuitenkin ajoissa hoitopaikkaan, jatkaako vai eikö koska uskoisin että tulijoita olisi paikalle monia.

Vierailija
7/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysymys:

Saako yksityisen hoidontukea ja sen lisänä maksettavaa kuntalisää, jos on itse äitiyslomalla? Nyt siis kyse Vantaan kuntalisästä. Itse suunnittelemma myös, että esikoinen voisi jatkaa osa-aikaisesti ihanalla pph:lla, kun uusi tulokas joskus tulee.

Vierailija
8/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottomasti sen kannalla, että esikoinen jatkaisi pph:lla, kun vauva tulee taloon. Suurempi muutoshan olisi ottaa lapsi sieltä kavereiden ja tutun hoitajan luota pois kuin pitää siellä! Jos lapsi vaan viihtyy ja selvästi tykkää, niin miksi sitä edes harkita? Itse olen ainakin tätä mieltä. Osa-aikainen hoito on kaikkein järkevin ratkaisu esikoiselle, jotta äiti saa keskittyä vauvaan ja taapero pääsee purkamaan intoaan kavereiden kesken. Harvalla äidillä riittää puhtia ja aikaa järjestää taaperolle toimintaa ja aktiviteettia silloin, kun vauva on ihan vastasyntynyt.

Meille on tulossa toinen myös kesällä. Ongelmamme on vähän toisenlainen: esikoinen on nyt kotihoidossa ja näin tulee olemaan vauvan syntymään asti. Haluaisin kuitenkin pojan osa-aikahoitoon jossain vaiheessa syksyä/loppukesää, mutta ajoitusta vaan mietimme. En haluaisi, että poika yhdistää vauvan ja päivähoitoon menon keskenään ja luulee, että hänet hylätään sinne uuden tulokkaan tieltä pois...Mitenköhän asian järkkäisi parhaiten? Keväällä tuskin kannattaa pojan aloittaa, kun kesällä sitä taukoa tulee kuitenkin.Hmm..vinkkejä?

Esikoinen on vauvan tullessa 2v2kk.

Olen saanut kuulla tästä päätöksestäni monelta taholta, jopa kunnallisen päiväkodin johtajalta. Tiedän, ettei sitä hyväksytä. Siksipä laitammekin pojan yksityiseen päiväkotiin; siellä asenne on hieman positiivisempi. Mielestäni tämä ratkaisu ei ole yhtään sen itsekkäämpi kuin esim. äidin paluu työhön lapsen ollessa 1v (jos rahallista pakkoa ei ole- ja stä harvoin Suomessa on)...Olen sentään hoitanut lastani kotona sitten yli 2 vuotta, joten en koe pahana sitä, että toinenkin lapsi saa edes hetkiseksi päivässä äidin ihan omakseen ja taapero ikäsitään leikkiseuraa.

Mutta niin...tämä on arka aihe ja tästä ollaan montaa mieltä..minä olen vaan päättänyt olla kuuntelematta enää muita, koska itse tiedän, mikä meidän perheelle on se paras ratkaisu.

Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut tästä melko suorasukaisesta tekstistä!

sitruska rv 16+3 ja taapero 1v8kk

Vierailija
9/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti lapsellesi, kun on side sinne jo muodostunut.

Jos lapsi sinne haluaa mennä, niin anna ihmeessä mennä! Varmasti vaikka parina päivänä viikossa voisi olla hyvä. Joka päivä voisi olla liikaa?

Meillä esikoinen jatkoi hoidossa kahtena päivänä viikossa, koska halusi ehdottomasti mennä, hoitopaikka oli aivan mahtava ja kavereiden kanssa halusi mennä sinne leikkimään.

Meillä se toimi hyvin, ja yhteyttä on pidetty senkin jälkeen, se on ihanaa lapsen kannalta (ja muidenkin!).

Vierailija
10/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainita, että kela ei sitten tietysti maksa mitään hoitorahaa vanhemmasta lapsesta, ainakaan hoitovapaalla ollessa jos käytät kunnallista hoitajaa, näin ainakin meillä se meni! Äitiysloman ajasta en muista kuinka oli, mutta hoitovapaan aikana puuttuivat tilanteeseen!

Vierailija
11/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jollain arka aihe :-) Meillä lapset 1v3kk ikäerolla. Menin töihin heti kun äitiysloma loppui olin muutaman kuukauden ja jäin lomalle. Esikko ei ollut hoidossa, aloitti syksyllä 2v2kk. nyt kuopus vielä kotona ja ens syksynä toivottavasti pääsee samalle pph kuin esikko.

Palsin lokakuussa töihin.

Mielestäni lapsi vo ikäydä hoidossa parina päivänä, saa itse hoidettua asoita esim kauppakäynnit. itse en vieläkään tykkää käydä kahden kanssa kaupassa nyt 1v5kk ja 2v8kk.

Jos lapsi puolikas niin tippuuko pph palkka ei sekään mukavaa?

Nyt kun käyn töissä esikko hoidossa 11-13päivää kk ja 8-15

Vierailija
12/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ihanista kommenteista. Oon tässä miettiessäni tullut siihen tulokseen että esikoinen jatkaa hoidossa 2 tai 3 päivää viikossa. Onhan se tosi, että heillä on siellä hoidossa ne omat kivat juttunsa, ja vielä kun esikoinen menee sinne tosi mielellään. Ja ite kun " joutuu" keskittymään vauvanhoitoon, niin esikoisenkin mustasukkaisuus saattaa ehkäpä olla lievempää kun hänellä on se oma juttu ja ne omat kaverit jne.

Taidanpa ilmaista asian miehelle illalla, ihmettelee varmaan, että mistäs nyt tulee kun on mieli muuttunut.

Mä oon muuten kans ollut aina sitä mieltä, että jos äiti on kotona äippälomalla niin miksei silloin voi hoitaa esikoistakin. Näin näköjään ne mielipiteet muuttuu kun keskustelee asioista muiden kanssa. Ja kun tosiaan kunnon side sinne hoitopaikkaankin on jo ehtinyt syntyä :)

Toki lisäkommentit ovat tervetulleita.

t.Sari

Vierailija
13/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkan vielä aiheesta, eli meillä esikoinen menetti oman paikkansa silloin kun kävi vaan kahtena päivänä viikossa hoidossa, hoitajan oli otettava kokopäiväinen lapsi tilalle ettei palkka putoa. Yhtä osa-aikaista meillä saa pitää, eli meidän lapsi oli sitten sellaisella paikalla.

Eli se huono puoli meillä ainakin oli, että paikka meni toiselle. No, meillä se ei kuitenkaan haitannut kun osa-aikainen hoito lopetettiin esikoulun takia, muuten olisi tullut suru puseroon!

Vierailija
14/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä on Vantaan käytäntö, mutta ainakin Helsingissä kuntalisä loppuu kokonaan, jos lapsi on vain osapäivähoidossa. Eli jos lapsi jatkaisi kokopäiväisenä ja äiti on äitiyslomalla, lisän kyllä saisi, mutta sitä ei saa lainkaan, jos lapsi on osahoidossa. Ja Kelalta saatu tukikin pienenee puoleen, jos hoitopäivien määrä on esim. tuon 2 x vko (en muista tarkalleen sitä määritelmää, mutta meidän tapauksessamme saamme vain puolet tuesta). Ja jos äiti jää hoitovapaalle, niin silloinhan voi saada vain kotihoidontukea tai yksityisenhoidon tukea, joten tuki jää käytännössä kokonaan saamatta.

Laskeskelin, että kyllä lapsen hoidattaminen osa-aikaisena yksityisellä pph:lla tulee meidän tapauksessamme varsin kalliiksi, mutta on mielestäni sen arvoinen asia.

NyytiKakkonen:

mutta kysymys:

Saako yksityisen hoidontukea ja sen lisänä maksettavaa kuntalisää, jos on itse äitiyslomalla? Nyt siis kyse Vantaan kuntalisästä. Itse suunnittelemma myös, että esikoinen voisi jatkaa osa-aikaisesti ihanalla pph:lla, kun uusi tulokas joskus tulee.

Vierailija
15/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi siellä viihtyy. meillä kävi aikanaan niin että kun vauva syntyi ei vanhempi enää suostunut menemään (3v tuolloin) hoitoon,vaan halusi jäädä kotiin äidin ja vauvan kanssa. eikä kyse ollut siitä että hoitopaikassa olisi ollut jotain vikaa,yleensä joka päivä kun hain pojan hoidosta hän kertoi että: äiti mulla oli kiva päivä tänään...

kai se vauvan tulo jotenkin vaikutti haluun jäädä kotiin. en tiedä pelkäsi jäävänsä " paitsioon" tai jotain.

Vierailija
16/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos lapsi viihtyy ja haluaa mennä hoitoon, silloin sitä jatketaan. Minulla on ystäväpiirissani parikin esimerkkiä siitä, että lapsi ei kertakaikkiaan ole enää halunut mennä hoitoon, kun on tiennyt äidin olevan kotona (vaikka onkin siis viihtynyt hoidossa hyvin). Itse olen sitä mieltä, ettei siinä tapauksessa lasta pitäisi ainakaan pakottaa. Olen itsekin asennoitunut tähän hoitoasiaan siten, että ainakin asiaa kokeillaan. Jos oma poikani ihan oikeasti haluaa olla mieluummin kotona, niin sitten hoito voidaan unohtaa. Meidän pikkukaveri on kyllä erittäin kotona viihtyvää tyyppiä, joten vähän hirvittää, miten hän oikeasti suostuu hoitoon jäämään sitten kun olen kotona.

mappela:

jos lapsi siellä viihtyy. meillä kävi aikanaan niin että kun vauva syntyi ei vanhempi enää suostunut menemään (3v tuolloin) hoitoon,vaan halusi jäädä kotiin äidin ja vauvan kanssa. eikä kyse ollut siitä että hoitopaikassa olisi ollut jotain vikaa,yleensä joka päivä kun hain pojan hoidosta hän kertoi että: äiti mulla oli kiva päivä tänään...

kai se vauvan tulo jotenkin vaikutti haluun jäädä kotiin. en tiedä pelkäsi jäävänsä " paitsioon" tai jotain.

Vierailija
17/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" tarpeita" .esim että lapsi tykkää hoitajasta toosi paljon tai että lapsi on vilkas.luulisin että suurin osa näistä lapsista on kuitenkin ihan " normaali" vilkkaita että ei mistään " höyryjunasta" ole kyse..siis joka tarvitsee ekstra virikkeitä energian purkamiseen...jos kukaan ymmärtää mitä tarkoitan :/....mutta pointtini on se ettei minun mielestä sitä tarvitse selitellä sen ihmeemmin miksi lapsensa hoitoon vie, kukin tekee niinkuin parhaaks näkee...

nuo mainitsemani syyt on mielestäni sellaisia miten sen sanois nätisti...tekaistuja...

Vierailija
18/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttä. Hän oli tuolloin 2,5 vuotias. Hoitomatka oli pitkä.n 10 km joten en viitsiny nähdä vaivaa lähteä häntä sinne autolla viemään. Toisekseen se ei olis varmaankaan onnistunutkaan kun oli yksityisellä pphlla joka tarvitsee kuitenkin palkan normaalin vaikka lapsi olisi vähemmän kuin ennen hoidossa. Nyt minä olen lomalla ja laskettu aika maaliskuussa. Esikoinen nyt 5,5v ja kuopus pian 3 v jatkavat ensiviikosta alkaen 2pv/viikossa päiväkodissa. Ovat syksyn olleet siellä kun minä olin töissä ja tykkäävät siitä, joten saavatpahan olla ainakin sen muutaman päivän jos en itse jaksa vauvan kanssa virittää heille aina jotain ohjelmaa tai jos uloskaan ei joka päivä pääse niin sillä ainakin on menoa ja meininkiä. Toukokuun loppuun asti ovat näin. Sitten kesä kotona lomaillaan. Syksyllä esikko aloittaakin jo eskarin ja 3 vuotiaamme laitan seurakunnan kerhoon tms. Tälläset suunnitelmat siis meillä.

Vierailija
19/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ajattelin, että saavat jäädä kotiin heti kun vauva syntyy tai jo kun mulla alkaa äippäloma. Ovat nytkin olleet vain 3 pv/viikossa pph:lla. Vaan mullapa on tämä loppuraskaus nyt ollutkin aika vaikea ja nyt mä jopa pelkään että tämä vauva syntyy ennenaikaisesti. Joten... saavat esikoiset nyt jatkaa ainakin vauvan syntymän yli, luultavasti koko kevään. Pitää katsoa jos saisin vaikka pitää heitä siellä 2 päivää viikossa tai jotain. Hyvin viihtyvät ainakin onneksi!

Meillä on sellainenkin tilanne, että pph:n luo ei ole tunkua ja pelkään, että jos otan lapset kokonaan pois niin kunta pian lopettaa koko hoidon täältä meidän alueelta:(. Tarvitsemme kuitenkin lapsillemme täyttä hoitoa ensi vuoden alusta, joten olisi harmillista jos hoitopaikka lakkautettaisiin vain sen takia, että pidän lapsia kotona! Meille tulisi erittäin pitkä matka viedä lapsia, jos tämä pph joutuisi lopettamaan.

Toinen taka-ajatus on se, että tässä kotona eivät muita lapsia ikinä tapaa. Hoidossa sentään näkevät näitä kahta muita lasta:).

Kesäksi ajattelin josko saisivat olla pidempään kotona. Tarvitsevathan hekin lomaa!

Vierailija
20/21 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on suositeltu mieluummin niin, että lapsi olisi hoidossa joka päivä, mutta sitten lyhyemmän ajan, esim 4h kuin että vain pari päivää viikossa...

Tähän syynä se, että kuulemma usein tälläiset lapset jää ns. ukopuolisiksi porukoissa ja leikeissä eikä saa muodostettua vahvaa sidettä oikein kehenkään, kun käy niin harvoin...Onko totta?

Tiedä sitten. Kertokaa te, joilla kokemusta!