Raskaus ja nostaminen
Hei!
Mitä teille on sanottu nostamisesta raskauden aikana? Itse eilen suutuin koiralle (20 kg) ja tuli riuhdottua vähän turhan lujaa. Kipua en vatsassa tuntenut, eikä verta vuotanut. Pelästyin vain jälkikäteen asiaa. Olen rv 16+ 4. Onko teille annettu jotain ohjeita nostamisesta, itse en ole ohjeita saanut.
Kommentit (5)
Kotona nostelen meidän sylivauvaa (koira, 25kg) tarvittaessa. Toisaalta, samanpainoisia juttuja joudun töissäkin välistä nostelemaan. Vältän kuitenkin riuhtaisuja yms. nopeita liikkeitä enkä nostele mitään, mikä ei tunnu enää hyvältä.
Iglu ja Kepa rv28+6
Nostaa saa sen, mikä tuntuu hyvin nousevan, kuten muutkin jo totesivat. Selkävaivojen välttämiseksi nostotekniikkaan kannattaa kiinnittää huomiota, jos ei ennen ole sitä tehnyt... Nostot siis suoralla selällä ja lihasvoimalla, ei nikamien varassa. Myöhemmässä vaiheessa maha alkaa olla sen verran tiellä, että isojen esineiden nostaminen hyvässä asennossa alkaa olla aika hankalaa, ja silloin on syytä huutaa joku pienimahaisempi apuun. Kaksivuotiaassa on onneksi hyvät kahvat ;)
Ennen nostoa kannattaa jännittää hyvin niin vatsa-, selkä- kuin lantionpohjalihaksetkin. Sitten nosto, ja jos ei suosiolla nouse, niin anna olla.
kuten jo sanottu. Loppuvaiheessa onkin sitten helpompi kantaa jos on jokin kassi-mallinen kuin laatikko, kädet kun ei oikein riitä :) Mutta mikä ei tunnu pahalta on ihan ok, kannattaa vaan kiinnittää todella huomiota tekniikkaan ettei käy selkään.
Eilen muuten istuin kiikkutuolissa ja meidän esikoinen tuli syliin, kiipesi samalla ihan yllättäen myös mahan päälle! SEllainen 11kg, vajaa puolitoistavuotias. Mutta siinä istuma-asennossa seisoi kyllä ennemmin mun pallean päällä kuin vauvan joten tuskin tuosta haittaa oli. Ei ainakaan tuntunut mitään jälkeenpäinkään.
t. Tuuliina 37+1
nyt joutuu esikoista kantamaan ja nostamaan, ja saa siinä mahakin kyytiä.
Hyvinhän nuo useamman lapsen äiditkin näyttävät pärjäävän :o) joten nou hätä, nosta ja revi niin paljon kuin pystyt