Vauvan painoarvio iso, miten synnytys meni? Entä sokeriarvot, lapsiveden määrä?
Olin tänään synnytystapa-arviossa Naistenklinikalla Helsingissä. Vauvan painoarvio tänään 35+5 3500gr koneen laskemana, lapsivettä runsaasti (mitä merkitsee?) ja passitus sokerirasitukseen, kahden viikon päästä uusi painokontrolli. Oletteko olleet samankaltaisissa tilanteissa, miten synnytys meni, saitteko itse vaikuttaa sen toteutumiseen? Mulla ei käynnistystä aikaisemmin tulla harkitsemaan, kerran jo käynnistetty -01, päättyi sektioon. Toinen tyttö (3750 gr) revittiinkin sitten imukupilla alateitse. Hirvittää tää tilanne...
adalmiina
Kommentit (3)
Adalmiina, vastailin viestiisi jo helmisten sivulle... mut korkeet sokeriarvot voi aiheuttaa lapsiveden määrän lisääntymistä, sanoi db-hoitaja. Sillon kuulemma monella masu alkaa oleen melko pinkee ja sit kun sokrut saadaan laskee, niin vesi vähenee, pingotus vähenee ja maha on pehmeempi ja käsikopelolla voi saada paremman kuvan tenavan koostakin. Ja tietty sit ei tuu ihan yhtä isoa lasta kun korkeilla sokereilla kasvais...
Terv. valistusta saanut Dentaurus rv35+5
Meillä toinen lapsi ennustettiin neuvolan käsin tunnustelu -menetelmällä isokokoiseksi. Olihan hän sitä, 4500g. Ilmeisesti kuitenkin mun lantio on mallia " väljä" , sillä kaveri tuli ulos ilman mutinoita. Ponnistusvaihe kesti vaivaiset 10 minuuttia (verrattuna esikoisen (" vain" 3800g) 1.5h!). Pojan sokruja seurattiin pariin otteeseen, mutta lopettivat seurannan (ja lisämaidon antamisen) kun arvoissa ei ollut mitään valittamista.
Ja kuten edellinen kirjoittaja totesikin, niin ultran arvoit voivat heittää. Meilläkin esikoisen ei missään tapauksessa (ultran mukaan siis) pitänyt olla yli 3500g, vaikka olisi ollut 14pv yliaikainen. No, oli 10pv yli ja sen 3800g. Neuvolan tätsy ennusti itse asiassa vikalla kerralla huomattavasti oikeammin :)
T. MaalisPapu rv31+6
Hei!
Mulla oli viime raskaudessa rask.diabetes (ruokavaliohoito) ja vauva ennustettiin ~4kg ja isoksi. Aiottiin käynnistää jos näyttää että menee yli. Meillä meni sitten synnytys ihan normaalisti, käynnistyi 4pv ennen la vesien menolla. Poika painoi 3745g ja oli 53cm pitkä eli ihan normaalikokoinen oli! Synnärille mennessä kätilön tunnustellessa mahaa ihmetteli että miksi papereihin laitettu että olisi isokokoinen. Nuo ultra-arviothan voi heittää jopa kilon puoleen tai toiseen. Mulla kesti ponnistusvaihe aika kauan 45min, oli ilmeisesti ahtautta lantiossa. Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin ja saisit itsekkin päätösvaltaa synnytystavan valitsemisessa! Tsemppiä! Itsekkin olen menossa huomenna sokerirasitukseen, yök...
T:Moonagirl 17+2