Kysymyksiä vkon 36 synnytystapa-asrvioinnista ja ultrasta
Kävin viime viikolla äitiyspolilla ja jäi lievästi sanottuna epävarma olo ylimielisen lääkärin tutkimuksesta.
Miten napanuoravirtaus mitataan? (lääkäri ei puhunut mitään)
Onko sikiön painoarviolla ja kohdunpohjankorkeudella yhteyttä?
Painoarvio kuulemma käyrän alarajoilla ja kohdun pohjan korkeus ylärajoilla. Lantio kuulemma ok, kohdunsuun tilanteesta ei sanonut mitään.
Olen todennäköisesti menossa ensi viikolla yksityiselle, kun ei kovin luotettavaa oloa kyseisestä käynnistä jäänyt....
Kommentit (4)
Kohdunpohjankorkeudella ja vauvan koolla ei munkaan kohdalla ollut yhteyttä. Käyrien yläpuolella meni mullakin tuo sf-mitta koko raskauden ja isoa vauvaa epäiltiin, mutta 3865g sitten painoi syntyessään, eli ihan normaali vielä.
Mä oon käsittänyt että napanuoravirtauksen näkis ultrassa, korjatkaa viisaammat jos oon väärässä. Tää oli vaan mun muistikuva.
meidän keskussairaalan alueella näitä tutkimuksia ei tehdä lainkaan rutiinisti, jos raskaus on normaali. Jos äiti on pienikokoinen tai ilmaantuu jotain muuta lapsen syntymään vaikuttavaa tutkimukset tietenkin tehdään. Ensimmäisen lapsen kohdalla tämä mietitytti kun tuttavat muilta aluelta puhuivat ko tutkimksesta, mutta 2. ja 3. raskauden kohdalla en tätä kavannut ja nyt ei tulsi edes mieleeni. Tietenkin sinä menet tutkimukseen jos sitä tarvitset ja sinulle tulee rauhallinen olo. Mietittävää ja huolta kun riittää muutenkin. Kommenttina vain ajattelin heittää ettei se mikään välttämätön tutkimus ole kuten ei niin moni muukaan odotukseen liittyvä.
vko 12+
Heipä hei,
olen myös hiukan kateellisenakin lueskellut näitä juttuja synnytystapa-arvioista, joita joillain paikkakunnilla tehdään ihan rutiinilla, toisilla ei juuri ollenkaan. Täällä Helsingissä (ainakin mun neuvolan alueella, en tiedä vaihteleeko), ei rutiinisti tehdä varsinaista synnytystapa-arviota. Rv 36 tienoilla oli neuvolalääkäri, joka tarkisti kohdunsuun tilanteen ja kuunteli sydänäänet. Ultraa ei ainakaan mun neuvolassa ole (sillä tosiaan voidaan tsekata nuo virtaukset). Painoarviotakaan en saanut, vaikka erikseen pyysin lääkäriä sen tekemään, kun olin välillä kasvuseurannassa. Vatsaa koeteltuaan hän vain totesi ettei kovin iso vauva ole tulossa. Hmmmm... Äitiyspolille pääsee lähetteellä varsinaiseen synnäriarvioon vain jos on jotain poikkeavaa, esim. epäillään vauvan olevan hyvin iso.
Mäkin olin kyllä vähän pettynyt, mutta en silti taida mennä yksityiselle, eiköhän se vauva sieltä alakautta synny ilman arviotakin. Hiukan tuo kasvu ja " pieni koko" tietysti huolestuttaa, mutta kohtahan se selviää ;)
ei kerro vauvan kokoa ainakaan minun kohdallani.
Molemmissa raskauksissa sf-mitta on ollut / on yläkäyrillä mutta vauva on silti ihan " normaalikokoinen" ollut. 1. oli 3,5 kg 52 cm ja tämä toinen on arvioitu samankokoiseksi.
En sitten tiedä miten nämä yleensä menee, vcin vain omat kokemukseni kertoa. Neuvolassa (uusi) hoitaja melkein huolestui kun mittasi mahaani mutta rauhoittui kun sanoin että edellisessä raskaudessa oli yhtä iso maha eikä tullut jättiläisvauvaa ja muutenkin kaikki oli kunnossa :)
Äitipolilla olen molemmissa raskauksissa ollut seurannassa (muista syistä) ja kun siellä on aina kaikki ollut kunnossa niin en ole osannut huolestua suuresta sf-mitasta vaikka monia muita se näyttää mietityttävän.
Toivottavasti saat kaipaamasi vastaukset yksityislääkäriltä :)