Elämänkatsomus-palsta, uuvuttavaa luettavaa.
Minua kiinnostaa erilaiset ihmiset erilaisine kulttuureineen ja ajatuksineen.
Mutta täällä näköjään enimmäkseen vaan keskustellaan " minä olen oikeassa ja sinä väärässä" -tyylillä.
Kommentit (33)
Jumala yksin tosiaan antaa synnit anteeksi ja ei hylkää meitä koskaan! Jeesus Kristus.
Vaikka meidän syntimme olisivat kuin meren vaahto, ja vaikka taakkamme olisi kuin kantaisimme maapalloa harteillamme, mutta me lähestymme Häntä katuen, Hän antaa meille meidän syntimme anteeksi.
[/quote]
Jes. 1:18
Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi
xia:
Minua kiinnostaa erilaiset ihmiset erilaisine kulttuureineen ja ajatuksineen.
Mutta täällä näköjään enimmäkseen vaan keskustellaan " minä olen oikeassa ja sinä väärässä" -tyylillä.
Niin, taas se nähtiin mihin tämäkin ketju meni.. noh, meitä ihmisiä on moneksi, tältä palstalta olen yhden hyvän keskustelukumppanin löytänyt, että jotain hyvääkin sitten kaiken tämän vänkäämisen keskellä.
Siis edes tässä ketjussa ette osaa hillitä itseänne?!?
Naurattaa ja kiukuttaa yhtäaikaa teidän kummallinen käytöksenne. Yritän ymmärtää teitä parhaani mukaan. Jos koettaisitte kuitenkin kunnioittaa netikettiä ja säästää nuo jankkaamisenne niihin ketjuihin, joissa sitä ajetaan takaa? Ja niitä on kyllä aivan riittävästi tällä palstalla!
Vastaus hmm....nro 3:lle (nimimerkki jo unohtui, anteeksi)
En ole uskovainen, agnostikkona elelen. Ymmärrän kyllä uskovaisten innostuksen ja tunteen palon oman asiansa puolesta. Onhan hieno asia, että on löytänyt itselleen jonkun niin voimakkaan tunteen oikeasta! Ymmärrän senkin, että te uskotte todella, että olette oikeassa, ettekä voi kyseenalaistaa uskomaanne. Kyseenalaistaminen leikilläänkin voisi tuntua uskon kieltämiseltä?
Joskus olenkin pohdiskellut, miksi uskovaisille on niin kipeä paikka edes " leikkiä" asettuvansa toisen asemaan ja " leikkiä" olevansa eri mieltä kuin oikeasti on? Eihän se tarkoita sitä, että olisi uskostaan luopunut!!
Onko sittenkin niin, että uskonne ei ole tarpeeksi vahva, jos ette uskalla hetkeksikään heittää " uskonsoturin haarniskasta" irti?
Minä tykkään ajatella asioita eri kanteilta, voin hetkeksi kuvitella itseni muslimiksi elämään muslimimaahan ja kuvitella itselleni ihanan ja onnellisen elämän sellaisena. Voisin kuvitella olevani kristitty. Lestadiolainen, helluintailainen, tavallinen ev. lut, mikä vaan. Olen lukenut Raamattua, tutustunut buddhalaisuuteen ja islamin uskoon ystävieni kautta.
En silti ole " etsikkoajassa" tai hylkäämässä omia ajatuksiani elämästä. Minusta asettuminen muiden ihmisten asemaan ja sieltä käsin keskusteleminen pelkästään rikastaa ihmisen maailmankatsomusta, ei turmele sitä! Tiedän, kuka olen ja mitä ajattelen, ei esim. raamatun lukeminen minua uskovaiseksi tee.
No, tarkoitukseni oli siis peräänkuuluttaa avointa ajatustenvaihtoa ainaisen jankkaamisen tilalle. Voisimme ehkä oppia jotain uutta itsestämme ja toisiltamme ? Tämän ketjun luettuani tuli kyllä hitusen epätoivo sen suhteen ;) Onneksi keskustelun helmiäkin löytyy toisinaan.
Minä olen useaan kertaan käynyt vilkuilemassa tällä palstalla vivahteikkaiden keskustelujen toivossa, mutta aina on alkanut palstan ilmapiiri ja kirjoittakjien asenne tympiä ja olen lähtenyt pikaisesti muualle.
Aina tasaisin väliajoin kuitenkin palaan palstalle, koska aihepiiri kiinnostaa, monipuolinen, yli kulttuuri- ja uskontorajojen ylimenevä keskustelu olisi kutkuttavan mielenkiintoista.
Oletko sinäkin ateisti/agnostikko, kuten 3 arveli ?
Ikävä tuottaa pettymys ;) , mutta olen " munaskuita" myöten uskova Kristitty. Minä vaan olen siitä viallinen yksilö, että en usko paasaamisen ja tuputuksen tuovan ketään Kristuksen luo vaan aivan päinvastaiseen suuntaan. Olen aina valmis keskustelemaan uskonnoista ja elämänkatsomuksista, kun se vain pysyy keskusteluna. Väittelemään en lähde, koska siitä ei ole kenellekään hyötyä. Minulla on uskoni, jonka tietenkin uskon olevan oikea, koska enhän muuten uskoisi näin, eikö totta? Osaan kuitenkin kuunnella toisia ja kysellä asioista asiallisesti :)
Saapi kirjoittaa, kuka haluaa. heddastiina@yahoo.co.uk
Heihei vaan kaikille *huiskuttaa hyvästiksi*
Et tuottanut pettymystä, päinvastoin olet iloinen yllätys! Siskoni on myös kaltaisesi " kummajainen" , kristitty hänkin. Kyllä teidänlaisianne kristittyjä on paljon, mutta kuten tavallista, usein nuo kärkkäämmät varastavat kaiken huomion.
Olen kanssasi aivan samaa mieltä, juuri päinvastainen käytös (kuin jankkaus, kiihkomielisyys ja järkähtämätön, periksiantamaton asenne) antaa paremman kuvan uskonnosta kuin uskonnosta ja sitä kautta tuo ihmiset asoiden äärelle pohdiskelemaan omaa kantaansa.
Pistänpäs sinut " korvan taakse" ja kutsun tarinoimaan joku ilta kun ehtisin istuskella koneella.
Alkuperäiselle ja muillekin ihmettelelijöille ja kyseliköille antaisin neuvon että ottaisitte yhteyttä suoraan oman tai vaikka naapurseurakunnan päivystävään pappiin - jos siis haluatte vastauksia esim. kristinuskosta.
Itselläni on siis se lapsen usko ollut joskus, ja kun sitten aloin etsiä ja miettiä asioita uudelleen, mietin myös mikä kristinuskon " suunta" olisi minua varten. Ev.lut. kirkkoon kuuluin kyllä koko ajan. Kirjekamuna oli jehovan todistaja. Mietin helluntaisuuntaa, vapaakirkkoa jne. Kävin juttelemassa ev.lut. seurakunnan päivystävän papin kanssa ja hän kertoi meidän uskomme perusajatuksesta ja peruspilareista eli Pyhä Kolminaisuus.
Se oli täysin kiihkoton, asiallinen keskustelu.
Lopputuloksena pitäytyminen sillä tiellä mihin minut kastettu on -eli kristityksi ja ev.lut.srk.
" " Heddastiina - 23.01. 09:04 vastaa tähän viestiin (28/30)
Xia & Ole-Gunnar(?)
Ikävä tuottaa pettymys ;) , mutta olen " munaskuita" myöten uskova Kristitty. Minä vaan olen siitä viallinen yksilö, että en usko paasaamisen ja tuputuksen tuovan ketään Kristuksen luo vaan aivan päinvastaiseen suuntaan. Olen aina valmis keskustelemaan uskonnoista ja elämänkatsomuksista, kun se vain pysyy keskusteluna. Väittelemään en lähde, koska siitä ei ole kenellekään hyötyä. Minulla on uskoni, jonka tietenkin uskon olevan oikea, koska enhän muuten uskoisi näin, eikö totta? Osaan kuitenkin kuunnella toisia ja kysellä asioista asiallisesti :)
Saapi kirjoittaa, kuka haluaa. heddastiina@yahoo.co.uk " "
te jotka täällä solvaatte toisten uskoa, ette ole todellisia kristittyjä. Näin sanoisin, tulee paha mieli kun näitä lukee ja samalla muistaa, ymmärtää miksi itse haluaa kääntyä pois tuosta ahdistavasta " seurakunnasta" .
Tämä on hyvä palsta, olen oppinut paljon mm. islamista ja oppinut sen, että islaminuskoisilla tuntuu olevan " sisäinen rauha" eikä heillä ole tapana solvata tai aliarvioida muita. Kiitos, siskot opettavaisista keskusteluista, joita olen saanut seurata.
En kuulu mihinkään uskonryhmään tällä hetkellä. Sivusta seurailen keskusteluja.
Hei.
En juurikaan kaipaa keskustelua uskonasioista muuten, kuin näin maallikkotasolla. Pohdinta ja keskustelu uskonnoista on mielenkiinnoista, mutta kuten tuolla jo mainitsin, en ole ns. etsikkoajassa. En etsi itselleni " uutta uskontoa" .
Ev.lut. tavat ja uskomukset on hyvin tiedossa.
Kiva, kun olet löytänyt itsellesi sopivan elämänpolun :)
Olipas taas pino *naur* Teille, jotka haette asiallista ja hyvää keskustelua hyvässä hengessä, toivotan teidän lämpimästi tervetulleeksi Tabula Rasalle osoitteeseen http://tabularasa.laiskiainen.org/index.php
Siellä on paljon eri elämänkatsomuksen omaavia keskustelijoita ja ylläpito pitää huolta, että keskustelut pysyvät asiallisina ja häiriköt saavat kenkää :) Itse en täällä enää pahemmin käy, paitsi lähinnä viihdyttämässä itseäni tämän kaltaisilla pinoilla, kun ei täällä oikein enää muuta ole :D
Ancelina:
Jumala antaa anteeksi kenelle tahtoo, eikä kukaan pääse Paratiisiin ilman Hänen Armoaan.
Ihan niin yksinkertaista, ilman mitään välikäsiä.
Ilman uskoa ei pääse Paratiisiin ei, vaikka teot olisivat korkeammat kuin mikään vuori.
Kun lähestyy Jumalaa kävellen, Hän lähestyy ihmistä juosten, Hän kurottaa aina pidemmälle meitä kohti, kun me kurotamme Häntä kohti.
Vain Hän tuntee ihmisten mielet ja sydämet.
Vaikka meidän syntimme olisivat kuin meren vaahto, ja vaikka taakkamme olisi kuin kantaisimme maapalloa harteillamme, mutta me lähestymme Häntä katuen, Hän antaa meille meidän syntimme anteeksi.