Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään islaminuskoista paikalla?

Vierailija
22.01.2006 |

Mulla ois kysyttävää, ystävällismielistä sellaista :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut todella tarkkoja eli esim. alkoholipitoista hajuvettä ei saa käyttää.

Sen sijaan jos ihminen on vain " kulttuuritaustaltaan" muslimi eikä uskova muslimi, niin silloin hän voi ihan hyvin juoda viiniä.

Vierailija
2/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista mietin, kun lueskelin tuossa Elämänkatsomus-palstaa, että kumpi tulee islaminuskoiselle ensin, valtion lait vai Jumalan lait? Siis että kumman asetatte korkeammalle..

Lisäksi vielä, kuinka paljon esim. pukeutumissäädökset (fatwa?) merkitsevät? Tuntuvatko ne välttämättömiltä? En oikein osaa selittää tätä.

Entä kuinka Allah loi maailman, onko siitä Koraanissa tietoa? En ole itse saanut Koraania käsiini, joten voi olla tyhmä kysymys :)

Kiitän! t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten raamatussakin, paitsi että sunnuntaina ei levännyt koska jumala ei väsy,

Pukeutumissäännöistä on olemassa eri tulkintoja, tässä kannattaa seurata omaa sydäntään. Joidenkin mielestä taas peittäminen on ainoa keino osoittaa oikea usko.

Vierailija
4/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa kirjakaupassa, Akateemisessa kirjakaupassa

Vierailija
5/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, oletko itse palannut islamiin? Onko siitä kauan?

En tarkoita olla utelias :)

Vierailija
6/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiseen maahan, hänen tulee seurata valtion lakeja. Mutta hän ei saa mennä Jumalan lakeja vastaan. Esim. Islam sallii 4 vaimoa, Suomen laki ei. Yhden vaimon saa Suomessa ottaa ja siihen on sitten tyytyminen, sillä 4 vaimoa ei ole velvoite vaan oikeus.

Vierailija
7/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käytän esim. farkkuja ja löysiä pitkähihaisia tunikoita tai paitoja, jotkut eivät tämän laatuista pukeutumista hyväksy, mutta itse en koe oloani kotoisaksi pitkissä kaftaaneissa. En näe että joku olisi parempi muslimi kuin minä vain pukeutumalla eritavalla. Allah yksin tietää mikä on oikein ja mikä väärin . Hyvää päivän jatkoa kaikille.

Vierailija
8/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

toiseen maahan, hänen tulee seurata valtion lakeja. Mutta hän ei saa mennä Jumalan lakeja vastaan. Esim. Islam sallii 4 vaimoa, Suomen laki ei. Yhden vaimon saa Suomessa ottaa ja siihen on sitten tyytyminen, sillä 4 vaimoa ei ole velvoite vaan oikeus.

Mitkä sitten ovat velvoitteita? :)

Vierailija
9/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan tulisi kauhean halvaksi pyrittää esim. 3-4 perhettä. Jos aiot ottaa enemmän kuin 1:den vaimon,sinulla täytyy myös olla varaa hoitaa tätä vaimoa ja jakaa rakkauttasi myös tasavertaisesti kaikille vaimoille.

Vierailija
10/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos mies on rehellinen, hän tunnustaa ettei näitä ehtoja pysty täyttämään, eikä siis näin ollen ota kuin sen yhden vaimon.

Siis, ellei pysty elättämään ja kohtelemaan tasapuolisesta useampaa, ei voi ottaa kuin yhden vaimon.

Vierailija
11/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. rukoilu ja paastoaminen. Suomen laki ei kiellä rukoilua eikä paastoamista, joten nämä peruselementit kykenee jokainen muslimi suorittamaan, vaikka Suomessa asuukin. Velvollisuuksia on sillä tavalla useita ja lukuisia, että vaikea käydä tässä listaamaan... mutta esim. vanhempien on velvollisuus järjestää lapselleen " nimijuhla" - aqeeqah, tämän synnyttyä ja miehellä on velvollisuus elättää perheensä ja naisella on velvollisuus huolehtia miehensä omaisuudesta yms.

Vierailija
12/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä ainakin varoiteltiin jo lukiossa tuollaisiin uskontoihin hurahtamisesta, kun opiskelimme eri uskontoja.

Vierailija
13/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitäisit tollaset mielipiteet ittelläs ja antaisit kaikkien uskoa siihen mitä haluaa. En tunne sellaisia muslimeja jotka arvostelisivat muita uskontoja tällä palstalla joten anna sinäkin meidän puhua uskostamme rauhassa.

Vierailija
14/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että naisten ja ihan lähisukulaisten,esim.oman veljen sedän tai isän,tietenkin oman miehen,mutta entä jos on ihan vanha mies ?Entä nuori poika?

Vierailija
15/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ei ole lupa lyödä missään uskonnossa, totellaanko tätä sääntöä, onkin sitten eri asia

Vierailija
16/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huivia pidetään kaikkien miesten seurassa joiden kanssa avioliitto olisi mahdollinen. Ei nyt kuitenkaan pikkumiesten jotka tulevat esim. äitiensä kanssa luoksesi kyläilemään, mutta itse pitäisin jo esim. 7-8 vuotiaan pojan seurassa, koska silloin se kiinnostus toista sukupuolta kohtaan suunnilleen heräilee.

Vierailija
17/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tällainen henkilökohtaisempi kysymys.. eli mistä tiesitte, että uskotte? Tuliko se yhtäkkiä vai mietittekö asiaa pidempään?

Minulla on hassu tunne, että " kuulun" islamiin jollain tavalla, vaikka en osaa sitä selittää. En tunne kristinuskoa omakseni, islam sekä kiinnostaa että tuntuu todelta. Onko missään keskustelupalstaa tms. islaminuskoisille ja siitä kiinnostuneille?

t. ap

Vierailija
18/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi hieno juttu että islam kiinnostaa sinua. Itse palasin islamiin n. 3 vuotta sitten. Minulla oli samanlaisia tuntemuksia kuuluvuudesta islamiin kuin sinulla. Tutki ensin uskoa ja harjoittele vaikka yksi suura, opettele rukoilemaan ja mieti sitten vasta huivi ja pukeutumis sääntöjä. Islam on kuitenkin varsin suvaitsevainen uskonto, joten mitään kiirettä ei ole. Onnea uskontielle, olen hengessä mukana InshaAllah

Vierailija
19/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tosi hieno juttu että islam kiinnostaa sinua. Itse palasin islamiin n. 3 vuotta sitten. Minulla oli samanlaisia tuntemuksia kuuluvuudesta islamiin kuin sinulla. Tutki ensin uskoa ja harjoittele vaikka yksi suura, opettele rukoilemaan ja mieti sitten vasta huivi ja pukeutumis sääntöjä. Islam on kuitenkin varsin suvaitsevainen uskonto, joten mitään kiirettä ei ole. Onnea uskontielle, olen hengessä mukana InshaAllah

Hassua, minulla on aina ollut tuntemus Jumalasta, mutta en ole koskaan tuntenut että se olisi kristinuskon Jumala.

Saanko kysyä, kuinka lähipiirisi suhtautui palaamiseesi? Olitko palatessasi täysin varma, entä veikö matkasi kauan? :)

Vierailija
20/31 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluan vastauksia en tuomitsemista,enkä moraalisaarnoja.

minut ja mieheni on vihitty imaamilla, nyt kuitenkin mies asuu muualla,minä tulevan lapsemme kanssa eri osoitteessa. mies tunnustaa isyyden jne.asiat on kunnossa.

mutta miten on, siirtyykö huoltajuus isälle lapsen täytettyä 7, tuleva lapsemme on tyttö?? suomen lain mukaan minä olen lapsen huoltaja ja aion myös vaatia yksinhuoltajuutta, en kiusatakseni vaan se helpottaa elämäämme huomattavasti,sillä mies on ilmeisesti muuttamassa belgiaan. eikä huoltajuus muuta isyyttä mitenkään tai tapaamisia,enkä niitä ole estämässäkään.

miten islamilaisesta liitosta voi erota,vai voiko? voinko minä vaatia eroa, mies haluaa asua yksin ja elää omaa elämäänsä.

voinko vaatia sitä " lahjaa" (en tiedä miksi sitä kutsutaan) itselleni,joka naimisiin menon yhteydessä asetetaan. miten siinä tapauksessa menetellään??

voisiko joku ystävällisesti neuvoa minua??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi