Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiön huoltotyöt talkoilla ja yksi osakas ei tee mitään :( ov

Vierailija
22.01.2006 |

Pieni taloyhtiö ja todettu on, että huoltoyhtiö olisi suhteessa ylihintainen. Kaikki muut teemme sovitut työt (lumenluonti, hiekoitus, rapun siivous, yleinen järjestys jne.), yksi osakas ei tee omalla vuorollaan koskaan mitään. Yhtiökokouksessa yhtiön hallituksen pj on yleisellä tasolla todennut että kaikkien on pidettävä järjestystä yllä ja siivottava omalla vuorollaan (siis vältetty syyllistämästä tätä yhtä). Tämä yksi nyökyttelee ja toteaa että tottakai, sehän on selvä. Muutama kuukausi katsellaan ja hänen vuorollaan mitään ei ole taaskaan tapahtunut. Mitä ihmettä seuraavaksi, ehdotammeko vaan kylmästi että palkkaamme hänen viikoilleen huoltoyhtiön ja lasku hänelle ?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ketään ei voi pakottaa osallistumaan " talkoisiin" .

Kannattaa soittaa esim. kiinteistöliittoon tai vastaavaan ja kysyä neuvoa (tai ottaa netistä itse selvää) miten voidaan toimia ko. tilanteessa. Eli voiko osakasta pakottaa korvaamaan puuttuva työ muulla tavoin (esim. rahallisesti).

Kyseinen osakas ei siis ilmiselvästi halua osallistua, ja kukaan ei voi häntä myöskään pakottaa osallistumaan.

Vierailija
2/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitte vain paheksua häntä ja hoitaa hommat itse. Meilläkin on sovittu, että rappukäytävä siivotaan vuorotellen ja sitten on muutama jotka eivät siihen osallistu, suututtaahan se mutta kun pakottaa ei voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppinen mies, pelaa sählyä joten vähän vaikea uskoa. Ellei sitten ole krooninen pölyallergia... Mutta toisaalta jos on niin sairas, ei oikein voi asua tälläisessä taloyhtiössä tekemättä mitään, jotenkin hänen on ne jutut organisoitava. palkkaamalla joku tai muutettava pois.

ap

Vierailija
4/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan voiko yhtiöjärjestykseen ilmaista asian niin, että tuollaiset huoltotyöt saataisiin pakollisiksi ? Siis talkoot on tietty aina vapaaehtoiset, mutta jos muotoilee asian niin, että osakas voi huoltotöitä vastaan saada alennusta yhtiövastikkeesta, mutta jos ei halua, voi maksaa vastikkeen täysimääräisenä ?

ap

Vierailija
5/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ette te voi pakottaa ketään muuttamaan noilla perusteilla. Häviäisitte vain jutun, jos menee oikeuteen. Laillisesti teillä ei ole mitään keinoa vaikuttaa asiaan.

Se on ai ja voi. Tämä maailma ei aina ole reilu ja rehti paikka. Sorry nyt vaan. Vaikka asiassa on ilmiselvä vääryys, ei siltikään kuulosta hyvältä että jotenkin pakotatte ko.asukkaan toimimaan... Ketään kun suomessa ei voi pakottaa osallistumaan taloyhtiön talkoisiin, laillisesti.

Vierailija
6/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalle: Juu, tiedetään, ei tietty kelpaa perusteeksi häätämiselle. Mutta oikeudenmukaisuutta tässä ollaankin etsimässä; ei sekään ole reilua että tyyppi elää tavallaan meidän kustannuksella. Onneksi jutussa on yksi takaportti mitä tuo tyyppi ei ole tullut ajatelleeksi... Mutta niin pitkälle ei olla vielä kypsytty muiden osakkaiden kanssa.

ap

Vierailija
7/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työ maistu. Isännöintiliitolla esimerkiksi on asiantuntijansa, jotka voivat neuvoa, miten se laillisesti ja hallinnollisesti tehdään. Osakkaille voidaan antaa vaihtoehdot: maksaa kustannukset omalta vuoroltaan tai suorittaa työ itse.

Vierailija
8/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollekulle toiselle. Kysys vaikka sinä tuollain heittona vaan joskus pihalla tavatessanne:

" Paljos muuten maksaisit, jos tekisin sunkin vuoros? Näytät aika kiireiseltä ja olen huomannut, että et ole aina ehtinyt tehdä noita vuorojas. Joku muukin niistä taisi mulle mainita. Mä voisin hoitaa homman."

Sitten otat rahan ja maksat jollekin onnelliselle nuorelle sen rahan esim. lukiolaiselle, että käy tekemässä tuon juipin vuorot. Ja kaikki elivät elämänsä onnellisina loppuun asti.

Ne on nuo nuoret varsinkin perheettömät miehet tuollaisia saamattomia ottamaan vastuuta.

Vierailija
9/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on lain mukaan vain kaksi vaihtoehtoa. Joko te muut teette työt ja annatte sen yhden luistaa vuoroistaan. Tai sitten palkkaatte huoltoyhtiön koko ajaksi ja kaikki maksatte siitä vastikkeissa saman verran.

Vierailija
10/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa tehdään kaikki lumityöt yms. vuorotellen. Olen vuokrannut sen asunnon, enkä tosiaan aio itse tulla tekemään 200 km päästä joka aamu/ilta viikon ajan. Näitä mulle osuvia viikkoja on muutama vuodessa.

Yhtiökokouksessa on kerrottu, että osa asukkaista ei tee niitä töitä, eikä kukaan sille mitään mahda. Muut tyytyvät siihen tai jollei ole tyytyväisiä, niin sitten hommataan huoltofirma ja kaikki osallistuu laskuun.

Oma vuokralaiseni on ollut hyvä ja tehnyt oman osuutensa. Mutta voin kuvitella tilanteen, jossa vuokralainen sanoo, ettei osallistu siihen. Sille vaan nyt ei voi mitään.

Vierailija
11/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko annatte yhden luistella tai otatte huoltoyhtiön.

Vierailija
12/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalossa sama ongelma. Naapurit ei koskaan huolehdi yhteisen tiemme aurauksesta, hiekotuksesta yms kunnossapidosta.

Joskus selvittelin asiaa, ja jokin lakipykälä periaatteessa velvoittaa heidät osallistumaan tuohon ellei muuten niin rahallisesti. Mies on vaan niin vetelys, ettei ole viitsinyt viedä asiaa eteenpäin ja tekee itse kaikki työt. Luulisin että samat säännöt pätee asunto-osakeyhtiössä jossa on yhteisesti sovittu noita töistä. En nyt löytänyt tuota, kun nuo FInlexin haut on niin hankalia.

Määrätkää niin että jos työt on tekemättä kuka tahansa yhtiöstä voi tilata huoltoyhtiön tms. tekemään nuo työt, ja laskun maksaa sitten se joka jättää oman vuoronsa hoitamatta. Ja laittakaa jokin vihko yhteisiin tiloihin, joihin kuitataan tehdyt sovitut työt, kuten siivous jne. Tuolla sitten osoitatte laiskurille, että muut on hoitaneet hommat, mutta eräs ei.

Vierailija
13/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin vielä niin kummallinen juttu, kun kyseessä ei ole kieltäytyminen huoltotöistä vaan jotain muuta. Tyyppi sanoo joka kerta asiasta puhuttaessa että tottakai kaikki osallistuu yhtälailla, mutta käytännössä ei kuitenkaan tee mitään. Ja mitään nipotusta tämä ei ole, lumet ehtii luoda illalla ja jos joskus jää rappu siivoamatta, se ei maata kaada, mutta jos yksi ei edes yritä, niin harmittaahan se. Koiransa pissattaa ulko-oven viereen ja kun siitä on huomautettu ihan ystävällisesti, sanoo että yrittää olla tarkempi jatkossa. Seuraavana aamuna koira on tehnyt tarpeensa samaan paikkaan :(

ap

Vierailija
14/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuntoa ollaan ostamassa ja tässä tulikin taas hyvä muistutus siitä, miksi pysyttelemme jatkossakin kerrostalossa

Vierailija
15/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ttaa tehdä jotain.

Ei tästä ole mitään ongelmaa tehty, pärjätään me meidän hommat kahdellakin talolla. Ei mene elämä kyttäämiseen ja valitteluun, ne talkootyöt ei montaa minuuttia meidän arjesta kuitenkaan vie.

Vierailija
16/26 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä ap:nä kommentoida, että ei me muut osakkaat kyllä erityisemmin kytätä toistemme tekemisiä, pääasia olisi että jokainen joka LUPAA tehdä myös edes YRITTÄISI. Ja tilanne on ollut tällainen kolme vuotta ja nyt vasta alkaa harmittamaan. Tää asumismuoto ei sovi kaikille mutta tämän takia emme unelmakämppäämme ala vaihtamaankaan. Kuten todettu, ässä kait vedettävä hihasta jossain vaiheessa jos ei tuo yksi ala ymmärtämään :(

Vierailija
17/26 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota koiran tarpeet ja laita ne takaisin kaverin postiluukusta. Näin tein itse yhdelle tyypille.

Vierailija
18/26 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lunta seuraavan kerran tupsahtaa, niin ei kun ovikelloa soitteleen viideltä aamulla "ringringringriiiiiiiiiiiiiig se ois sun vuoro tehdä duunit tääl pihalla ja äkkii, että päästään muutki joskus duuniin".

Vierailija
19/26 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuttaisi yhtiöön, jossa huoltohommat ja lumenluonnit tehdään talkoilla. Maksan mielelläni mukavuudesta eikä tule naapuririitoja talkoista. Yleensä vanhukset -joilla on kaikki päivät aikaa- haluavat, että kaikki tehdään porukalla. Ei kiitos, minulla on parempaa tekemistä.

Vierailija
20/26 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omakotitalossa sama ongelma. Naapurit ei koskaan huolehdi yhteisen tiemme aurauksesta, hiekotuksesta yms kunnossapidosta.

Joskus selvittelin asiaa, ja jokin lakipykälä periaatteessa velvoittaa heidät osallistumaan tuohon ellei muuten niin rahallisesti. Mies on vaan niin vetelys, ettei ole viitsinyt viedä asiaa eteenpäin ja tekee itse kaikki työt. Luulisin että samat säännöt pätee asunto-osakeyhtiössä jossa on yhteisesti sovittu noita töistä. En nyt löytänyt tuota, kun nuo FInlexin haut on niin hankalia.

Määrätkää niin että jos työt on tekemättä kuka tahansa yhtiöstä voi tilata huoltoyhtiön tms. tekemään nuo työt, ja laskun maksaa sitten se joka jättää oman vuoronsa hoitamatta. Ja laittakaa jokin vihko yhteisiin tiloihin, joihin kuitataan tehdyt sovitut työt, kuten siivous jne. Tuolla sitten osoitatte laiskurille, että muut on hoitaneet hommat, mutta eräs ei.

Ei yhteinen tie ei ole yhtään sama asia kuin taloyhtiö, ihan eri säännöt jotka perustuu eri asioihin. Tien omistaminen perustuu juuri siihen että siitä pidetään huolta, ja osakkeen omistaminen on sitä että siinä asutaan ja osakkeesta toki pidetään huolta, yhteiset asiat kuuluu maksaa hoitovastikkeessa ja jos jotkut haluaa säästää rahaa tekemällä itse, ei siihen ole mikään pakko kaikkien suostua.