Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaksivuotiaan tulisi osata tarhassa?

Vierailija
21.01.2006 |

Kyllä nyt hävettää, mutta minun esikoinen ja ainukainen lapseni (poika) 1,5-v ei osaa vielä syödä itse lusikalla/haarukalla ruokaa.

Ei osaa pukea.

Ei käy vielä potalla (pottailu yhtä kiukuttelua, ei istu siinä hetkeäkään, vaikka yritetty on jo kahden kuukauden ajan).

Poika on jo vauvasta saakka ollut sellainen hitaasti lämpenevä malli, että kehitys kulkenut koko ajan jäljessä vaikka äiti yrittänyt virikkeellistää. Poika on sellainen rauhallinen ja tyytyväinen, ja siis haluaa palvelua.

Ei yhtään omatoiminen tai aktiivinen.

Pelkää helposti uusia asioita (pelkää esim. suhkussa oloa niin paljon, että saa paniikin jos sinne vaikka kuinka varovaisesti yrittää viedä, joten pesu tapahtuu kylvyssä).

Kehitys on ihan ok, ei siis mitään oireilua mihinkään suuntaan. Neuvola vain sanoi, että tämä on nyt tämmöinen passiivinen lapsi. Pitää yrittää jaksaa vain aktivoida.

Pelottaa viedä lasta ensi syksyllä tarhaan (jolloin päälle kaksivuotias). Mutta pakko on silloin viedä. Säälittää että miten pojan käy? Ja miten tarhassa suhtautuvat. Toivon että poikamme oppisi siihen mennessä tarvittavat taidot. Joten kertokaa mitä pitäisi lapsen vähintään osaa tarhaan mennessään?? Jotta osaan sitten varautua (alkaa jo nyt tsempata poikaa)

Kiitos kaikille jotka jaksatte vastata!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikasi niin pieni vielä. Jotenkin olen hurjasti vastaan ajatusta että näitä pieniä tarhaanlähtijöitä pitäisi jotenkin repata että olisivat kelpo tarhalaisia.Varmasti oppii monia noista taidoista ihan huomamattaan ja ilman äidin stressiä syksyyn mennessä.

Vierailija
2/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jo kodin suihku häntä pelottaa.

Päiväkodissa on varmaan jotain pelottavaa hänelle. Pienemmässä ryhmässä ei ole niin paljon touhua ym aralle lapselle.

Omalle vilkkaalle ja iloiselle ja kaikesta innolla kiiinnostuvalle 2 v lapselleni voisin kuvitella päiväkotia.

t. lastentarhanope päiväkodista

Mutta ei päiväkotiin pääsylle ole mitään osaamisrajaa, kyllä kaikenlaiset ja kaikenmalliset lapset siellä vastaan otetaan!

Älä missään nimessä stressaa! Kokeilette mukia ja lusikkaa ja pissaamista (päiväunien ja yöunien jälkeen heti pisulle on hyvä kikka, eli kun on kova hätä). Lapsi kyllä joskus oppii. HArva kouluunmenijä ei noita taitoja vielä ole oppinut ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos syö ite lusikalla sotkee niin että parempi syöttää. Juo nokkamukista, ei kokeiltu pottaa, ei pue itse, syö tuttia ja tuttipulloa kun menee nukkumaan..... ym

Mä olen ajatellut ettei tarvi mitään osata kun hoidon aloittaa. Kai saa olla sellainen kuin on? Oppii sitten siellä syömään jos ei jakseta syöttää. Sittenpähän vaihtelee vaatteet aina ruokailun jälkeen.

Vierailija
4/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja meidän 2,8kk käyttää vielä vaippoja, unituttia, ja pitää joskus syöttää. Normaali lapsi on.

Vierailija
5/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se olennainen! Käyttäytymissäännöt kun on hanskassa, niin sillä pärjää hyvin pitkälle. Pätee myös meihin aikuisiin.. ;)

Vierailija
6/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä tarhassa mitään ihme temppuja tarvitse osata.

Vierailija
7/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika puhuu hyvin ja ei käytä vaippaa, kuin päiväunilla ja ulkoillessa toistaiseksi. Poika ei pue itse, yrittää kyllä kovasti... Mutta kasvatuskeskustelussa hoitaja oli ihmeissään, kun kerroin, että vaippa on jätetty jo kesällä pois. Hoitaja sanoi, ettei täälä tarvitse vielä osata noita taitoja ja sanoi, että vaipan voisi jopa laittaa takaisin. (muutama vahinko siis sattui, kun vierasti sanoa, että on hätä)

Minä sanoin, että toivon, että lapsi saa todellakin kasvaa ja kehittyä omaan tahtiinsa ja kun hänellä kotona ei satu OLLENKAAN pissavahinkoja, en nää syytä laittaa vaippaa takaisin.

Syöminenkin pojalta onnistuu itsenäisesti ja siihen hoitajat todella kannustavatkin ja ihmettelevät sitten niitä kertoja, jolloin lapsi ei itse " viitsi" syödä. Minusta tämä kaikki kertoo siitä, että meidän päiväkodissa ei jaksettaisi nähdä vaivaa minkään eteen. Syödä kyllä pitää osata, mutta vaippaa ollaan pukemassa takaisin jo muutaman vahingon tähden...

Laiskuudelta kuulostaa, sanon minä. Ja tiedän kyllä, että sielä on muitakin lapsia hoidettavana, mutta maksan tuosta hoidosta niin huokean hinnan, että minullakin on tietynlaisia oikeuksia. Ja yksilöllistä hoitoahan nykyään kannatetaan ja siihen pyrkii käsittääkseni melkeinpä jokainen päiväkoti.

Ole huoleti, lapsesi kyllä otetaan varmasti hyvin vastaan. Ja voihan se olla, että lapsesi alkaa sitten hoidossa asioita enemmän itse tekemäänkin, kun on hyvässä lykyssä vanhempia lapsia mallina.

Ja, ettei nyt ihan pelkältä haukkumiselta kuulosta, niin lapset kyllä saa syliä ja heille luetaan paljon. Poikani on erittäin kiintynyt hoitajiinsa jo nyt ja viihtyy hoidossa hyvin. Sehän tietysti on pääasia.

Vierailija
8/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäinen ja ihan samat asiat vielä oppimatta ja on jo tarhassa, ja eipä tädit ole mitään sanonu. Ja eipä tuon ikänen nyt voi juuri käytöstapojaan osata, itkettää kun itkettää ja raivostuttaa kun raivostuttaa:) Ja meijän poika pitäisi vielä nukuttaakin... pärjää ihan varmana siellä!

Ja tarhaan vaan, parempi kun pph.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan