Millaisia painoarvioita vauvasta rv 34 tienoilla?
Kävin tänään ultrassa ja vauvan painoarvioksi saatiin 1850g ja virhemarginaali on +-200g. Kokeili vielä vatsan päältä ja sanoi, että ei kyllä ainakaan 2kg vielä ole.
Sanoi, että vauvan mahan ympärys vastaa rv 30+. Tarkisti sitten vielä napanuoravirtauksen ja se oli ok.
Vauvan ktg kuitenkin erittäin hyvä ja liikkeitä paljon eli hyvinvoiva vauva muuten. Mikäköhän mättää? =(
10 päivän päästä uusi kontrolli.
Kommentit (20)
Kävin juuri tällä viikolla (34+1) ultrassa korkean verenpaineen takia ja vauvan painoarvioksi lääkäri laski 2300g. Tasan keskikäyrällä onneksi taisi olla viikkoihin nähden. Vauvan koko olikin hiukan huolettanut, koska neuvolan mittausten mukaan mentiin yläkäyrän tuntumassa ja vähän ylikin ja pelkäsin, että asukki olisi tosi iso. Lääkäri sanoikin, että niitä käyriä ei kannata kovin tarkkaan tuijotella, koska se mittaustapa ei anna todellista kuvaa vauvan koosta. Mulla on esim. vatsa kuin rantapallo, mikä johtuu runsaasta lapsivedestä.
Älä hätäile, sinun asukki voi ottaa vielä vaikka millaisen loppukirin, koska kaikki vauvat kasvaa vähän eri tahtia!
Rv 34+4
Raskausviikolla 32 kävimme äitipolilla ultrassa ja painoarvio oli tuolloin 1700g. Lääkäri sanoi, että pieni on, muttei vanhemmatkaan suuria ole, joten ei huolta. Sytymäpainoksi lääkäri arvioi, jos kasvu jatkuisi samaan tahtiin ja menisi täysille raskausviikoille, n. 3000 - 3500g eli ihan hyvän kokoinen vauva tulisi. Neuvolakäynnillä rv 33, käsin koeteltuna neuvolantäti sanoi, ettei vielä kaksikiloinen ole ja huomenna mennään taas neuvolaan, joten kai sieltä jotain arvioo taas tulee. Pääasiahan on, että vauvalla on kokoajan kasvusuhdanne vaikkakin omilla käyrillä kasvaisikin.
Terveisin
mine + piiperoinen rv 34 + 3
ultrassa 32+4 vauvan painoarvio 1670g ja seuraavana päivänä 32+5 syntyi painaen 1635g. Pituus oli 41cm. Eikä kukaan maininnut että olisi " liian" pieni viikkoihin nähden! Ultrassa myös mainittiin että kehon ympärys on pieni mutta vauva oli hoikka ja on edelleen. Ikää nyt 10kk. Esikoinen syntyi 40+2 ja painoi 3200g ja arvelen että tämä keskonen olisi ollut samaa luokkaa tai himpun verran pienempi jos olisi saanut masussa kasvaa.
Olen käynyt viikolta 28 lähtien äitipolilla kolmen viikon välein sikiön kasvunseurannassa, koska molemmat aikaisemmat lapset ovat olleet syntyessään tosi pieniä, vaikka syntyivät täysiaikaisina( 2,4kg ja 2,6kg)
Tämä raskaus noudattaa edellisten linjaa. Kokoarvio viikolla 33 oli 1,9kg ja rv:lla 36 2,4kg. Mitään " vikaa" ei ole ikinä ultrassa kuitenkaan löydetty. Viimeksikin vauva oli tosi virkeä ja virtaukset hyvät.
Lääkäri totesi vain, että jostain syystä saan pieniä vauvoja, eikä selitystä sille ole. Eipä ainakaan ole ollut vaikea ponnistusvaihe synnytyksissä, kun pienet pojat ovat " liukuneet" ulos kuin itsestään...
Hyvä, että seuraavat sinunkin tilannettasi, mutta uskon, että kaikki on hyvin!!
Moi!
Mulla arvioitiin vauvan kooksi 31 viikolla 2,2kg.
Tämän takia uusintakontrolli viikolle 37. Ajatuksena jos iso vauva niin käynnistellään hyvissä ajoin.
Noilla laskuopeilla la:n painoarvio olisi n 4,3 kg (hui)
No kävin siellä uusinta-arviossa viikolla 37 ja painoarvioksi
tämä lääkäri sai 2,9kg. Ja sanoi käsikopelolla mahan päältä, että samoja mittoja saa tunnustelemalla.
Ei tarvi käynnistellä. La:n painoarvio olisikin n 3,4kg.
Saa nähdä sit.
Heidi rv37+6
eli viikolla 34+4 2800g käsin tunnustelemalla ja terkkari sanoi että ihan keskikokoinen olisi tulossa eli vähän päälle 3,5 kg laskettuna aikana. Siskon vauva saman kokoinen viikolla 36+4 ultratessa ja on siis vähän pieni ja sen takia kasvukontrolleissa käynyt, mutta kuulema ihan normaali. Niin ne vauvat kasvaa omaa tahtia. Tietysti jos on huolissaan voi pyytää mittauttamaan esim napanuoravirtauksia ettei tarvii huolehtia.
Hei,
meillä aika samankokoinen vauva tulossa kuin sulla ap. Painoarvio oli viikolla 32+3 1600 g ja 33+3 1800 g. Oikeastaan kaikki mitat vastasivat vkoa 30+ tai 31+. Kasvua ja virtauksia siis kontrolloitiin viikon välein tapahtuvalla mittauksella. Kasvuseurantaa ei jatkettu kun kaikki muuten tuntui olevan kunnossa. Lääkäri totesi vaan, että pienehkö on, mutta vauvojen kuuluukin olla eri kokoisia, ja veikkasi syntymäpainoksi +- 3 kg. Samaa arvioi neuvolalääkäri käsikopelolla viime viikolla (mulla nyt rv 38). Olen itsekin ollut syntyessäni aika pieni. Mutta noi virtaukset on tärkeät, samoin liikkeitä pitää kuulemma pienen vauvan kanssa seurata tavallista tarkemmin.
Painoarvio oli 32+3 1800 ja pieneksi sanoivat... Meillä vielä tuohon päälle huolenaiheena on että kasvukäyrä ei ole tasaisesti noussut tai siis sehän tässä juuri se huolen aihe onkin : ( Pe taas uusi arvio. Viikoilla 28 vaavi oli jo 1300 ultralla ja silloin sanottiin, että iso vauva tulosssa ja nyt painoa ei olekaan enää kertynyt samaan tahtiin. ¤ viikossa tullut siis lisää vain 500g mikä on ilmeisesti liian vähän.
Outoa tästä vielä tekee se että mun edelliset lapset on ollu 4500 syntyessään ja miehen kanssa ollaan molemmat oltu n. 5000g kun synnytty joten jossakin mättää kun tämä yhtäkkiä näin pieni ja lopettanut kasvunsa(tai tahti hidastunut) .
Tietääkö kukaan mistä voisi jouhtua tai mitä meillä edessä????????
Sofiia rv33
Nyt kun viimeviikolla olin ultras rv 31+4 ja painoarvioksi saatiin jo 2,1 kg. Isokokoinen vauva siis tulossa..En sinuna murehtisi suotta jos virtaukset yms on ollut kunnossa. Vauvasta vaan tulee noin 3 kiloinen mutta ei se ole liian pieni. Jos vanhemmatkin lyhyitä ja pienikokoisia muutenkin niin ei vauvastakaan voi isoa tulla. Luulempa että vauva lähtee vielä tuosta viikosta enemmän kasvuun. Ultran painoarvioihinkaan ei aina ole luottamista. Jopa tayssissa mun parilla kaverilla arvio heittäny jopa kilolla.
Myös minä käyn äippäpolilla kasvukontrollissa vauvan pienipainosuuden vuoksi. Viikolla 24+6 painoarvio oli 675 g ja viikolla 29+4 1180g. Mulla jopa löydettiin syykin tähän pienipainoisuuteen elikkä istukan ennenaikainen rappeutuminen.
Tilannetta seurataan neljän viikon välein ja toistaiseksi tilanne näyttää ok elikkä vauva kasvaa vaikkakin omalla -1 käyrällään.
Ja toisaan vauvoissa ja kasvuissa on eroja, meillä esikoinen painoi syntyessään 4820g, keskimmäinen 3350g ja kuopus 3190g ja kaikki lapset olleet poikia ja syntyneet viikoilla 39-41. Elikkä kaikki varmastikkin ok ja hyvä että olet seurannassa.
Maisa ja masu rv 31+1
eli ilmeisesti aika isokokoinen vauva tulossa. Käsikopeloarviot voivat kai jonkinverran heittää. Tosin viime kerralla meni aivan nappiin, kun terkka viikkoa ennen synnytystä arveli vauvan kooksi 3800 ja poika oli syntyessään reilut 3900 g.
esikoinen vk 32+4 2400g
kaksoset vk 33 2500g ja 2650g
kuopus vk 33 2300g
noita kun vertaa syntymäpainoihin, niin ovat hyvinkin osuneet aika liki=)
painoarvio 1999g, kuulemma keskikayralla tai ihan pikkuisen sen ali. tarkeinta kai on tosiaan etta paino etenee omalla kayrallaan ts. aikaisempien ultrien mukaisesti. ultrassa voidaan katsoa myos istukan kunto = kalkkeutuminen ja lisaksi voidaan mitata istukkavirtaukset. jos noissa ei ole mitaan kummallista niin voipa olla ihan vain luonnon omaa variaatiota.
Mietityttää tätä ketjua lukiessa, kun minulle sanottiin viikolla 22+5 että vauva on jäänyt kasvussa viikon verran jälkeen (painoarvio oli tuolloin muistaakseni 480g) eli vastasi 21+5 ja seuraavan arvion lääkäri laittoi vasta 30.-31. viikolle ja tämä käynti on kuitenkin vasta kun viikkoja on 31+5... eli kahden viikon päästä. Ihan hyvin vaavi kuitenkin liikkuu ainakin tähän mennessä, esikoista arvioitiin kun viikkoja oli tasan 36 että on syntyessään 3800+-200g, syntyi kuitenkin jo 38+1 ja painoi 3280g. Ponnistusvaiheen alussa kätilö arveli käsikopelolla, että 3400g eli aika lähelle kuitenkin.
eikkuli ja mini 29+4
painoarvioiksi ultralla saatiin 2050g ja kätilö sanoi, että oikein on hyvän kokoinen viikkoihin nähden ja muutenkin vilkas vauva :)
Kävin ultrassa sokeriarvojen takia mutta vauva näyttää kasvavan ihan normaalia vauhtia korkeasta paastoarvosta huolimatta.
Lääkäri kuitenkin vielä ultraa reilun parin viikon päästä (vkolla 37) niin nähdään onko kasvu kiihtynyt.
Me ollaan molemmat pitkiä (mä 173cm ja mies 188cm) niin sen takia varmaan vauvan " pitäisi" olla isompi tässä vaiheessa.
Enpäs tajunnut kysyä, että vastaako pituus viikkoja jos kerran paino ei vastaa. Eli jos on pitkä ja hoikka?! No täytyy yrittää muistaa siellä kontrollissa kysäistä.
Jotenkin se vaan painotti sitä vauvan vatsanympärystä " en saa kyllä millään enempää kuin 30+ viikkoisen vauvan vatsanympärysmitan" .
Olen juossut ultrassa useampaan otteeseen vauvan pienen koon, sitten käden asennon ja vielä yksi ultra tulossa varmuuden vuoksi. Painoarvioita ultrasta:
23+6 534g
30+1 1,4kg
33+2 2,0kg
34+6 2,4kg
Vauvan koko menee ala- ja keskikäyrän välissä, eli kuitenkin normaalin rajoissa.Istuksn virtaukset ok. Mä olen 170cm ja mies yli 190 joten vähän ihmetyttää tuo kasvu. Esikoinen oli 4kg/51cm syntyessään 10pv yliaikaisena.
Tosin painoarvio on sitä epäluotettavampi, mitä enemmän raskausviikkoja ja toisaalta; viikonkin virhe lasketussa ajassa aiheuttaa virhettä painokäyriin.
Spiral 35+5
hei!
Odotan kaksosia ja mulle painoarvio 34+0 a 2300g ja b 2390g ja virtaukset ok.. Meidän esikot ovat kasvaneet samaa tahtia kuin yksöisetkin jossain vaiheissa jopa lujempaa..
tikunen ja hupu sekä lupu 35+6
Heippa!
Me käytiin tänään ultrassa 34+3 ja painoarvio oli n. 2430-2490g (2 eri laskutapaa kuulemma). Vauvan kasvu on vähän siinä keskikäyrän alapuolella, omaa käyräänsä kulkee oikein hienosti, se kai kaikkien vauvojen kohdalla on tärkeintä, että kasvu on tasaista. Käsittääkseni vanhempien pituudella ei ole masuvaiheessa juurikaan merkitystä, toiset vaan saavat vähän pienempiä vauvoja kuin toiset ilman, että välttämättä olisi mitään syytä huolestua. Ainakin useat kavereistani ovat saaneet ihan normaaliraskauden jälkeen alle 3kg vauvoja (täysiaikaisia) vaikka itse ovatkin varsin isokokoisia ja sitten taas päinvastoin myös pienet isoja...
Oikein mukavaa odotusta kaikille!
ja mulla arvioksi saatiin 3430g.
Vauva syntyi viikolla 41+3 3865g painoisena (eli suht normaali olikin sitten kuitenkin).
Tosi pieneltä vaikuttaa siun masuasukki, enkä osaa mitenkään ihmeemmin auttaa tai neuvoo, muuten kuin että eiköhän asiaa seurata ja sulle varmasti kerrotaan jos huoleen aihetta.
Niinhän se on että vauvat kaikki yksilöitä, toiset isompia ja toiset pienempiä. Toiset kehittyy nopeammin ja toiset hitaammin. Myös masussa.
Ja sehän kuitenkin pääasia että ravintoa saa ja liikkuu normaalisti.
Jaksamisia :)