Saulin äänestäjille pohdittavaa
" Muutosta muutoksen vuoksi kaipaavien kannattaa kuitenkin varoa, mitä toivovat. Presidenttikisaan ei ainakaan päde väite, ettei puolueita ja ehdokkaita erota toisistaan. Niinistön työväki-retoriikka ja nokkelanärhäkkä tyyli ehkä hämäävät, mutta mediashow¿n alta loistavat kovat oikeistolaiset arvot. Ensimmäisessä tv-kohtaamisessa keskiviikkona Niinistö avasi ideologiaansa: ei haittaa, että aluksi vain harvat hyötyvät talouskasvusta, koska myöhemmin vauraus leviää muillekin. Tässä uusliberalistisessa mallissa vain harvoin tarkennetaan, kauanko köyhien on määrä odottaa kakunmurusten putoilua rikkaiden lautasilta."
Vihreä Lanka, ote pääkirjoituksesta, 20.1.2006
Kommentit (56)
Mutta jos olet korkeastikoulutettu tyoton joka lykataan siivoustyohon sellaisella palkalla etta joudut hakemaan lisaa sossusta ja olet viela kolmikymppinen niin kylla sua katsotaan kieroon. Sellaiset " voi luuseria" -katseet ja alistava kohtelu ei kenenkaan itsetuntoa paranna.
Kaikki kunnia siivoojille, mutta minusta ei siihen enaa olisi. Todellakin monen matalapalkkaisen tyo on rankkaa, palkka pieni eika tyota edes arvosteta vaikka se olisi elintarkeaa.
Vierailija:
tyonteko ei aina kannata. Eika etenkaan yrittaminen. Yrittajalla eika taman puolisolla ole sosiaaliturvaa. Siispa monen on pakko tehda yritystoimintaansa pimeasti. Tai olla tekematta mitaan.Mutta...Tyottomyysturvaa ei ole varaa alentaa silla ei tule toimeen nykyisellakaan. Kaikki eivat oikeasti ole edes tyokykyisia jotka siella tyottomyystilastoissa nakyvat. Vai etta Niinistoa kannattaa koyhan aanestaa siksi etta se haluaa heikentaa sosiaaliturvaa ja alentaa veroja! Luulet meita varmaan tyhmiksi?? Pienimmat palkat eivat riita elamiseen vaikka vero poistettaisiin kokonaan. Teilta kokoomuslaisilta puuttuu kokonaan todellisuudentaju ja tieto naissa asioissa, siksi teidan ei pitaisi antaa paattaa yhtaan mistaan. Sosiaaliturvan heikentamista on jo kokeiltu tyosta toistuvasti kieltaytyville tyottomille. Seurauksena ei ole ollut tyollisyyden kasvu ja pitkaaikaistyottomyyden vaheneminen vaan heikoimmassa asemassa olevien elaman kurjistuminen ja velkaantuminen entisestaan.
Tosiaanko olet sitamielta etta siivoaminen kohottaa ihmisen itsetuntoa? Oletko kokeillut itse. Minapa olen. Siivosin menestyvassa yrityksessa, nettopalkka n. 700e. Olin todella puhki, selka reistaili. Tyomaara oli mitoitettu mahdollisimman suureksi, ei tyovoimapulan takia vaan siksi etta siivousfirma saisi mahdollisimman paljon voittoa. Olin aivan puhki, en jaksanut seurustella lapseni kanssa tyopaivan jalkeen vaan usein nukahdin heti. Lisaksi sai tuntea olevansa pohjasakkaa lakaistessaan lattiaa hyvapalkkaisten it-ammattilaisten jalkojen alta. Tupakkahuone oli inha, siella johtajaporras tuprutteli sikareja ja sinne piti menna vaan luuttuamaan vaikka pahaa teki ja olen allerginen. Kusiset miesten vessat olivat myos elamys. Ja minua komennettiin siivoamaan sellaista joka ei tyohoni edes kuulunut. Usein ei ehtinyt sita mita piti ja siita sai haukut.
Ulkonako pointti oli myos hyva. Mistako olet saanut paahasi etteivat tyottomat astu kotiovensa ulkopuolelle?? Ja etteivat pida huolta ulkonaostaan. Tottakai Salea aanestamaan etta saadaan hirvean nakoiset tyottomat pois sielta ikkunoistaan kurkkimasta ja maisemaa pilaamasta!
Mutta kaiken huippu oli kylla etta " jos Suomessa saisi olla rikkaita, jotka ymmartaisivat etta Suomessa ei valtio elata, he auttaisivat vapaaehtoisesti koyhia ihmisia" . Buahhahhaa, missakohan pain maailmaa nain tapahtuu? Etta pitaisi oikein rikkaiden almujen varaan heittaytya ja kerjuulle ruveta sen lisaksi etta omistaa elamansa heidan hyvakseen tyoskentelemiseen??? Monenko luulisit tahan ryhtyvan? Gansterin ura saattaisi olla monen nuoren pojan mielesta houkuttelevampi vaihtoehto jos ei toita loytyisi. Vai voitko nimeta jonkun maan jossa ei ole sosiaaliturvaa mutta hyvantekevaisyys ja koyhien " vapaaehtoinen auttaminen" yleisempaa kuin rikollisuus?
Vierailija:
.4) Jos Suomessa saisi olla rikkaita, jotka ymmärtäisivät, että Suomessa ei valtio elätä, he auttaisivat vapaaehtoisesti köyhempiä ihmisiä.
Minua kiinnostaa! Itse ohjaisin rahaa huomattavasti enemmän kouluille ja terveydenhuoltoon kuin nykyisin.
Mutta se, mistä ottaisin pois on ihmiset jotka elelevät tuilla kun se on niin helppoa! Oma lapsuudenperhe oli sellainen, kukaan ei viitsinyt aktiivisesti hakea työtä kun ilmankin pärjäsi tai työssäkäyminen olisi tuonut vain vähän enemmän rahaa käteen. Mieluummin kitkutettiin sitten kotona. Työkokemusta ei kertynyt mun sisaruksille, eivätkä he ole vieläkään työllistyneet pysyvästi. Pk-seudulle tai kasvukeskuksiin ei uskalleta lähteä työnperään.
Työnteko on jokaisen ihmisen oikeus, mutta myös velvollisuus! Sillä tavalla me pyöritämme tätä yhteistkuntaa, ei kotona lusmuamalla!
Vierailija:
kaikki rehelliset porvarit käsi pystyyn. ketä kiinnostaa paljonko duunarit saa palkkaa? tai jotkut kunnalliset koulut ja päiväkodit tukea. paljon vähemmän tarttis munkaan veroja maksaa kun ei kustannettas köyhille kaikenmaailman äitiyspäivärahoja. jokainen maksakoon itse.
kyseisen firman tulevaisuus ei ole todennäköisesti kovinkaan loistava, kun harjoittaa noin epäprofessionaalia rekrytointipolitiikkaa. Kyllä tavoitteena tulisi aina olla pätevimmän henkilön löytäminen, jos firman etu yhtään kiinnostaa. Enkä ymmärrä, miten kukaan itseään kunnioittava ihminen kirjoittaa tuollaisella ylpeydellä siitä, että iskä ja äiskä ovat hommanneet hänelle hyvän duunin. Todellisen arvostuksen ansaitsevat ne, jotka kouluttautuvat ja omalla pätevyydellään ja työllään elämässä etenevät.
Ja vain ne vastustavat " suhteilla" työpaikan saamista, joilla ei itsellään niitä suhteita ole. Karua, mutta totta. Ja tässäkään tapauksessa ei tarvinnut isukin soitella työpaikalle perään, että saanhan minä sen paikan, mutta kummasti se auttoi, kun henk.koht. tunsin työnantajan ennestään.
Mitä tuo maisterius tähän nyt liittyy? Maisteri olen itsekin ja IT alalla päällikkönä, jos tämä nyt jotenkin tähän olennaisesti liittyy.
" Todellisen arvostuksen ansaitsevat ne, jotka kouluttautuvat ja omalla pätevyydellään ja työllään elämässä etenevät. "
Olen kouluttautunut, ja hakenut työhön, jossa on pätevyysvaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto alaltani. Lisäksi työkokemustakin alalta oli jo ennestään pari vuotta. Eli sikäli paikka ei pelkästään suhteilla ole tullut, mutta sitähän en tiedä, paljonko suhteet auttoivat (hakijoita oli paljon).
Itse kyllä en osaa häpeillä sitä, että tunnen paljon sellaisia ihmisiä, joista on minulle hyötyä työmarkkinoilla (ja minusta heille, työntekijänä). Tekemäni työ on yhtä arvokasta kuin muidenkin tällä alalla toimivien; se ei katso sitä, miten työpaikan alunperin olen saanut.
t.52
Mitä sä oikein nariset? Mikset mene kouluun tai hanki työtä mistä maksetaan enemmän kun 700 euroa kuussa? Ihan tavallista työtä saa kouluttamatonkin jossa palkka n. 1300 euroa. Minä muuten olen siivonnut 2 vuotta, siivosin nokian pääkonttoria ja todellakin luuttusin isojen herrojen paskoja niin lattioilta kun vessoistakin. Ei se kivaa ollut, siksi lähdin opiskelemaan. Seuraavaksi luuttusin sairaanhoitajana mummojen takapuolia 3 vuotta ja oikeastaan pidin sairaanhoitajan työstä. Sitten hain yliopistoon ja kohta valmistun ja pääsen vähän paremmille palkoille mutta ei todellakaan mikään huippuliksa tule olemaan. Mulle ei ole kuuna päivänä tullut mieleenikään ajatella, että jonkun muun (yhteiskunnan ja työssäkäyvien) pitäisi maksaa mulle siitä, että siivoustyö on niin rankkaa enkä jaksa mennä töihin! Olen asunut kotoa lähtiessäni kaupungin vuokratalossa ja se riitti myös mulle. En saanut mitään tukia mutta silti ärsytti katella sitä työttömyyttä ja VIINAN JUONTIA. Jos sunkin naapuris vetää viinaa tai on masentunut yksinhuoltaja niin todellakin, mitä sellaiselle voi tehdä? Masennuksesta pääsee puhumaan kyllä, Suomi on täynnänsä kursseja joille voi osallistua jne. Ketään ei pakoteta asumaan murjussa ja juomaan viinaa, sen päättää jokainen itse vaikka oliskin kurjista lähtökohdista. Olen itsekin ollut masentunut ja hakenut apua ajoissa, en lähtenyt hoitamaan sitä itse esim. alkoholilla. Miksi et tee omalle elämällesi jotain? Miksi mun pitäis työstäni maksaa hillittömiä veroja jotta sinä ja sun juopot naapurit voitte jatkaa loisimista ja toimeen tulevien ihmisten arvostelua? Olet narissut muissakin ketjuissa, tunnistan kirjoitustyylisi. TEE ASIOILLE ITSE JOTAIN! Ei tarja, eikä Sauli kumpikaan maksa sulle yhtään enempää tukiaisia, olet itse vastuussa omasta hyvinvoinnistasi!
yritys saa parasta mahdollista tuottoa panostukselleen. Tämä ei voi olla mitenkään pitkällä ajalla järkevää, etenkin jos ollaan mukana kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa. Lisäksi täytyy muistaa, että on eri asia pitää työtäsi arvokkaana, kun sitä arvioidaan ainoastaan inhimillisestä näkökulmasta, kuin silloin jos referenssinä on raudanluja ammattilainen. Itsesi ja firmasi takia toivon, että että olet saanut paikan osaamisesi perusteella.
Nykyään tämä reaalipalkka on laskenut niin alas, että ei ole enää mahdollista kerätä rahaa säästöön vaikka tekisi töitä kuinka paljon. Kuinka paljon säästät 700-950 eurosta kun 500 menee yksiön vuokraan, muilla rahoilla maksetaan lasten kulut, laskut, ruoka?????
T.16
Kuka sun käski pukata 5 kersaa kun et ensin miettinyt miten elätte? Turhanpäiväinen marisija *antakaa mulle lisääääääää tukia!!!!*
taloushistoriamme kalleimmat mokat tehtiin sosialistipääministerien ja -presidenttien aikana - ja tehtailu jatkuu. Jälkien korjaaminen on mahdotonta. Uusi perustettava työpaikka maksanee 400.000 markkaa eli yli 67.000 euroa, alasta riippuen. Poliittisen johdon kansalle sälyttämää laskua on toistaiseksi mahdotonta arvioida, mutta se on valtava. Miten ja milloin ne mitataan ja korjataan, nuo Koiviston konklaavin aiheuttamat vääryydet ja kärsimykset?
Vierailija: