Tupakoinnin lopettaneet!
Mies on nyt tosissaan(?) lopettamassa polttamista ja kysyisin muutamaa asiaa.
Hän on polttanut 16 vuotiaasta saakka eli 12 vuotta, noin 10 kpl/päivässä menee nyt. Polttaa ns. kevytsavukkeita (vähän nikotiinia).
1.Auttoiko teitä nikotiinikorvausvalmisteet? Vai jäikö niihin koukkuun?
2.Kauanko kesti että vierotusoireet loppuivat/vähenivät?
3.Mitä neuvoja antaisitte?
Kiitos kaikille etukäteen!
Kommentit (7)
Minua auttoi! Ostin paketin jossa oli olikos se 84 kpl niitä purkkia, en syönyt edes koko pakettia loppuun. Ensi päivät meni tusinan verran niitä purkkia, viikossa huomasin etten tarvitse kuin muutaman purkan päivässä, lopetin niiden syömisen kun pärjäsin yhdellä.
Vieritusoireita ei tullut kiitos nikotiinipurkan.
Eipä paljon muuta kuin sitkeyttä ja päättäväisyyttä! Ja jos ei millään pysty lopettamaan edes nikotiinipurkan tms. avulla, niin viime kädessä voi sitten hakea lääkäriltä reseptin, olikos se Zyban niminen lääke jonka avulla moni ystäväni on onnistunut lopettamaan. Mieheni on tällä hetkellä kyseisellä kuurilla, vielä ei tiedetä miten onnistuu, viime maanantaina alkoi niitä syömään, ja niitähän pitää syödä viikko samalla kun tupakoi, eli huomenna alkaisi sitten- TOIVOTTAVASTI- tupakaton elämä.
Olen itse lopettanut 05/04 mutta sitten joku reilu puolivuotta sen jälkeen ratkesin uudelleen ja nyt olen jälleen lopettanut uuden plussan tullen ilman mitään korvikevalmisteita.
1. en jäänyt koukkuun nikotiinivalmisteisiin. Mulla laastarit ei auttanut, purukumit maistui pahalle, niin pahan hetken varalla oli inhalaattori. Se oli niitä hetkiä varten kun tekeminen loppui ja normmalisti olis mennyt tupakalle. Sitäkään en kauaa kyllä käyttänyt.
2.pahimmat vieroitusoireet kestivät pari viikkoa. mm. ummetus ja ärtyneisyys olivat ehkä yksiä pahimmista. Mutta nekin hellittivät parin viikon kuluessa.
3.Mitä neuvoja antaisin? Paljon tekemistä, välttää sellasia sosiaalisia tilanteita, joissa normaalisti polttaa mikäli on mahdollista (ainakin kahden ensimmäisen viikon ajan), hermoja, puolisolta vähän ymmärrystä ja kannustamista. Pahin menee ohi muutamissa viikoissa. Ja se himo ei välttämättä häviä, kyllä tekee edelleen joissakin tilanteissa mieli mutta sitten taas saattaa ilokseen huomata, ettei ole ajatellut tupakkaa moneen päivään=)
Tässä nyt ainakin jotain omakohtasia kokemuksia.
Itse en käyttänyt nikotiinikorvausvalmisteita, mutta olin polttanut " vaan" neljä vuotta. Monta yritystä oli takana, mutta kun löysin kyhmyn rinnasta, niin sauhuttelu loppui siihen. Aika pian lopettamisen jälkeen en edes tuntenut mitään kyhmyä enää. Mutta se oli hyvä sysäys lopettamiseen.
Olen tutkinut tupakkaa sekä nikotiinikorvausvalmisteita. Sen perusteella suosittelen erittäin paljon korvausvalmisteita! Niihin EI VOI JÄÄDÄ FYYSISESTI KOUKKUUN!!! Tapariippuvuus on eri asia. Korvaushoitotuotteiden käyttäminen on kuitenkin aina turvallisempaa. Niitä oikeasti kannattaa käyttää ohjeiden mukaan. Tutkimusten mukaan suurin osa niistä, jotka eivät kokeneet korvaushoitotuotteita hyvinä, eivät käyttäneet niitä ohejeiden mukaan ja fakta, että ne kaksinertaistavat mahdollisuuden onnistua, toimii vaan jos niitä käyttää oikeasti ohjeiden mukaan. Eli suositus taitaa olla puoli vuotta.
Oma äitini käytti prikulleen ohjeiden mukaan korvaushoitotuotteita poltettuaan 15 vuotta ja pääsi niiden avulla eroon. Hän sanoi, ettei olisi pystynyt lopettamaan ilman niitä.
Miehesi on polttanut pitkään. Jos hän oikeasti haluaa eroon tupakasta, niin siihen kannattaa hakea apujoukkoja. Tukiryhmät nikotiinikorvaushoitotuotteiden kanssa on erittäin toimiva keino. Pohjois-Karjalan keskussairaalan polttavista työntekijöistä 100 yritti lopettaa tupakoinnin. He saivat ilmaiset korvaushoitotuotteet ja tukea. 50 heistä onnistui. Lopettamisesta on nyt vuosi.
Ei kannattaisi kuunnella näitä " ei nikotiinivalmisteista ole mitään hyötyä" -kommentteja. Ne oikeasti vähentää vieroitusoireita ja auttaa lopettamisessa.
Minulla pahimmat vieroitusoireet hävisivät 8 päivän jälkeen. Kohtasin silloin pahimpani ja ostin 6 kaljaa kotiin. Kahden kaljan jälkeen olin jo ihan valmis menemään tupakalle, mutta pidin pintani ja join lisää. Neljän kaljan jälkeen minun ei enää tehnyt yhtään mieli tupakkaa. Sen jälkeen kaikki tilanteet ovat olleet helppoja. Suurimmalle osalle alkoholin käyttö on se tabu, milloin taas ratkeaa. EIkä missään nimessä kannata ajatella, että poltan silloin kun juon. Se ei ole lopettamista, ja sen jälkeen palaa hyvin nopeasti päivittäiseen tupakointiin.
Kannattaa suunnitella lopettaminen hyvin. Annoin jo aikaisemminkin näitä hyviä linkkejä: www.stumppi.fi, www.tupakka.org ja www.kaypahoito.fi. Kannattaa käydä lukemassa lopettamiseen liittyviä asioita. Ja kannattaa lukea ihan faktaa nikotiiniriippuvuudesta ja korvaushoitotuotteiden käytöstä. Kun on tarpeeksi tukea, niin lopettaminen onnistuu varmasti! Paljon tsemppiä miehellesi! Se tulee olemaan hänen elämänsä paras päätös! Hän huomaa sen sitten, kun on ollut pari vuotta polttamatta!
Mies polttanut lähes 20 vuotta ja motivaatio lopettaa oli kova, kun vihdoinkin tulin raskaaksi. Reseptillä on saatavana Zyban-nimistä lääkettä, alunperin kehiteltiin masennuslääkkeeksi, mutta ei tehonnut siihen vaan lääkettä syödessään ihmiset lopettivat tupakanpolton. Niinpä sitä käytetään nykyään tupakasta vieroitukseen. Mieheni ei joutunut syömään ko. lääkettä kuin pari viikkoa, vaikka paketissa niitä on useammaksi kuukaudeksi. Onnistui tosi helposti, vaikka kyllähän niitä vieroitusoireita oli. Tämän lääkkeen avulla on tosi moni onnistunut lopettamaan, eläviä esimerkkejä löytyy runsaasti tuttavapiiristä. Aika kallista mutta niin on kaikki purkat ja itse tupakkakin.
t. Virginie
lopetin jo pitkahko aika sitten ja paatos on pysynyt hyvin, joskus juhlissa olen polttanut yhden-kaksi sen jalkeen mutta siihen se on jaanyt.
mua ei auttaneet nikotiininkorvaustuotteet, jain niiden kautta enemman koukkuun nikotiiniin kuin ennen aikaisempien yritysten aikana; paljon riippuu maarasta jonka polttaa paivittain. kannattaa olla tarkkana ettei korvaushoidosta tulee enemman nikotiinia kuin mita saa polttamisestaan, vahan polttaville eivat kai niin hyvia kuin paljon polttaville.
aluksi kannattaa tosissaan valttaa tilanteita joissa polttaa normaalisti esim. kaveriporukassa alkoholin kanssa jne. musta ei myoskaan kannata valttamatta yrittaa lopettaa hirmuisen stressaavassa elamanvaiheessa, se on liian vaikeaa ja pettyy vain itseensa. mulla " auttoi" paljon se etta aloin nahda tupakan terveysvaikutukset itsessani, mulla oli jatkuva yska, puhkesi astma jne. aloin ihan oikeasti pelata etta kuolen siihen. musta keskeista on etta tupakointia ei voi lopettaa kukaan muu kuin tupakoitsija itse, paatoksen taytyy lahtea heista itsestaan ja motivaation olla hyva (esim. oma pieni lapsi ja lisaantynyt katkytkuoleman riski on aika hyvia motivaattoreita monelle). vaikka lipsuisikin niin kannattaa aina aloittaa uudestaan. tsemppia miehellesi (ja myos sinulle koska han voi olla area lopetuspaatoksen tehtyaan ;-)).
Itse lopetin aikoinani 10 vuoden sauhuttelun jälkeen kun tulin raskaaksi, mutta jotenkin katson sen olevan vähän erilaista miehillä kun ei ole " yhtä hyvää" motivaattoria.. Mieheni on myös yrittänyt moneen otteeseen lopettaa, parhaimmillaan on ollut ilman tupakkaa puolisen vuotta. Taitaa olla henkilökohtaista tuo että tarvitseeko niitä korvaushoitoja tupakasta irti pääsyyn, mutta meidän isäntä on niitä alkuun käyttäny, tai siis lähinnä purkkaa. Mitään merkkejä purkkaan koukkuun jäämiseen ei ole näkynyt, kyllä ne sen verran kamalan makusia kuitenkin taitavat olla.
Kuten sanottu, mies on monesti yrittänyt lopettaa siinä kuitenkaan onnistumatta. Kuukausi pari menee suhteellisen helposti, mutta sen jälkeen hän retkahtaa. Järjellä ajatellen suurimpien vieroitusoireiden pitäisi olla jo siihen mennessä ohi. Olen käsiittänyt asian niin, että hän ei jaksa enää pidempään " kärsiä" lakkoa, varsinkaan jos ilmaantuu jotain muitakin huolia. Kai se pistää mielen matalaksi kun pitkänkin ajan kuluttua huomaa että ei ole vieläkään päässyt kunnolla irti tupakasta.
Itse olen ollut nyt 2,5 vuotta polttamatta ja tunnustan että vieläkin joskus tupakanhimo iskee. Mutta aina vain harvemmin!
ei mielestäni kannata edes kokeilla korvausvalmisteita. itse en ole kokenut mutta kuulemma helposti koukkuun jää ja lopulta menee siihen että on laastari kädessä, purkka suussa ja nortti huulessa!
ensimmänen viiko oli aika tuskaa, siitä eteenpäin helpotti vaikkei se himo taida koskaan loppua kokonaan.
paljon muuta tekemistä, ja mulla meni paljon xsylitolipurkkaa ja erilaisia kurkkupastilleja. oli hyvä jotain suuhunsa laittaa. jos oikein mieli tekee niin ei muuta kun väkisin pihalle oikein kauhee hikilenkki tekemään. en ole mikään liikkuja -tyyppi mutta huomasin positiivisen vaikutuksen siinä kun ittensä veti ihan piippuun.
rohkaisua ja tukea ja ymmärrystä lopettaja tarvii!
jokainen kuitenkin oma persoonansa ja kaikki ei soville jokaiselle, omat jutut pitää kokeilla. ja jos ei heti onnaa niin ei se maailmaa kaada, sit yritetään seuraavalla keralla kovempaa!
stemppiä!