TÄRKEÄ KYSYMYS adoptioprosessiin liittyen!!! Please auttakaa.
Mitä kaikkea adoptioprosessin aikana selvitetään adoptiovanhemmiksi haluavista? Joudunko esimerkiksi kertomaan omista vanhemmistani mitä kaikkea? Tai suhteestani heihin? Minulle tämä on kova paikka, koska isäni kuoli aikoinaan väkivaltarikoksen uhrina ja äitiini minulla on välit poikki hänen alkoholisminsa takia... voiko meidän adoptio kaatua tähän?
Kommentit (4)
Meillä on adoptiohanke nyt kesken, sillä tuli yllätysraskaaksi, mutta jokatapauksessa kerkesimme käydä valmennuksen ja useita haastatteluja.
Meidän kohdalla kyselivät todella tarkaan kaikki sukulais suhteet. Ajattelin, että lähinnä ottavat sillä selvää kuinka hyvä tukiverkosto on ympärillä. Meiläl on se tilanne, että olen itse adoptiolapsi, joten olivat suoraan yhteydessä adoptiovanhempiini (koska en biologisista tiedä)Kysyivät kyllä luvan tähänkin.
Miehen puolelta tietenkin myös kysyivät vanhemmista mielestäni liikaakin. Jotenkin tuntui tungettelevalta, mutta lopulta kysymyset olivat ihan asiallisia. Luulisin, että tämä on ihan normaali käytäntö, jotta tietävät millaisen taustan adoptiota hakeva pariskunta omaa.
Tietysti selvittävät aika lailla kaiken myös teidän (niinkuin meidänkin )elämästä. Myös lapsuuden ja nuoruuden. Aika raastavaa tavallaan, mutta kyllä se kannattaa. Me vaan nyt joudutaan odottelemaan mutuama vuosi lisää, että päästään prosessia jatkamaan. Tsemppiä ruljanssiin:)
säätele vähän kertomisen määrää niin ettet valehtele kuitenkaan.
*Sinun* vanhemmuutasihan siinä lopulta kuitenkin testataan, ei heidän.
tsemppiä!
ettei sun menneisyytesi kummittele nykypäivässä. Siis että olet käsitellyt suhteesi vanhempiisi ja olet sinut itsesi kanssa. Jos näin on, ei vanhempiesi tilanteen sinällään pitäisi vaikuttaa prosessiin. Mutta adoptiolasta ei mun mielestäni tulisikaan antaa ihmiselle, jolla on vaikeita, _ratkaisemattomia_ ongelmia oman äiti/isäsuhteensa kanssa. Nehän nimittäin tulevat kummittelemaan todennäköisesti omaan äitiyteen. Mutta ei ihmisen kokemien vaikeuksien tarvitse taakka olla, kunnolla läpikäytyinä ne voivat olla vahvuus. Tsemppiä joka tapauksessa prosessiin!
Ei sen tukiverkon ole pakko olla sun äitisi, mutta he odottavat että teillä on jonkinlainen tukiverkko.
Ja jos olet itse käsitellyt vanhempiisi liittyvät asiat eivät ne ole mikään ongelma.