Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muistat ajalta kun olit n. 5-vuotta?

Vierailija
20.01.2006 |

Lapseni on 5-vuotias ja mietin, mitä kaikkea hän mahtaa muistaa aikuisena.... Jäävätkö pienet elämykset tms. mieleen... entä ikävät asiat? Ero tuli kun lapsi oli 4vuotta siitä on siis reilu vuosi... ja oli aika stressaavaa aikaa. Ei paljon riidelty tms. mutta ilmapiiri oli ahdistava. Siis kyse ei ole traumoista tms :)) lapsi on ihan onnellinen. Mietin vain mitä mahtaa tuolta ajalta ihminen muistaa aikuisena. Itse en osaa ottaa mitään... Jotain jopa 2-3v. iältä muistan.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varhaisimmat muistot ovat enemmänkin sellaisia muistoja miltä joku vaate tuntui tai miltä tuntui istua kantorinkassa. Sellaisia välähdyksiä, irrallisia pätkiä.

Tuolta 4-6 vuoden tienoilta on jo muistissa ihan tapahtumiakin. Jotenkin vain tuntuu, että kaikki pettymystä aiheuttaneet tilanteet ovat jääneet eniten mieleen.

Vierailija
2/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuus oli kuitenkin onnellinen. JA yhdessä ovat vanhemmat edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun silloin oli muutosten aika elämässäni ja myös äidillä vaikempaa. Mutta kun olin 3-4v, muistan paljonkin. Ihan pikkujuttuja ja jopa salaisuuksia, joita minulla ja vaarilla oli.

Vierailija
4/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sen tarvitse huono asia olla ap! Jos muuten on ympäristö ja kasvatus tasapainoista, tuskin tosiaan mitään traumaa tulee. Riippuu myös lapsen persoonasta, miten herkkä on asioille. Itse olen ollut sellainen lapsi, joka ei turhia hötkyile ja ajattelin asiat aina parhain päin. Myöhemminkään vastoinkäymiset eivät ole mua kaataneet. Yhdellä kaverilla sen sijaan on vaikka mitä alemmuudentuntoja, vaikka on ihan itsensäkin mukaan elänyt lapsuutensa suojatussa perheidyllissä. On vaan niin herkkä, että pienetkin jutut ovat jättäneet jälkensä. :/

Vierailija
5/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muistan kun äiti lähti synnyttämään :)

pikkuveljen vauva-ajasta muistan aika paljon, samoin päiväkodista ja mökkireissuista. Ihan mukavia muistoja.

En muista että olin pikkuveljelle mustasukkainen, mutta äitini on kertonut että olin. Väitin mm. että en osaa enää kävellä :)

Vierailija
6/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tollasia välähdyksiä on muistissa 3v eteenpäin. Mulla ne on kyllä monesti liittyneet jotenkin jänniin hetkiin (esim. muutto uuteen taloon, veljien syntymät jne.). Ja sellaisia positiivisia yhdessäolon hetkiä. Muistan tuon ajan (4-5v.) kerhotätini (tunnistin tässä taannoin kaupassa yhden...!) ja kaverini.

Enemmän varmasti on vielä sellaista laajempaa. Eli onko hyvä ja turvallinen olla. Esim. en muista tuolta ajalta, että äiti tai isä olisivat koskaan huutaneet, mikä ei varmasti pidä paikkansa!!! Tuollaiset " pikkujutut" unohtuvat, jos niillä ei ole suurempaa merkitystä (äitini on ollut hyvä pyytämään anteeksi ja sanomaan, että " silti..." rakastaa).

Vierailija
7/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jopa asioita siitä, kun olin 2wee, vaikka psykologian mukaan vasta 3 vuotiaasta voi alkaa muistaakseni muistaa... Mutta usein oon muistuttanut jopa vanhempianikin, jotka eivät olisi muistaneet koko asiaa, jos en olisi kertonut;)

Vierailija
8/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa varhaislapsuus on vähän kuin musta aukko, josta en muista paljoakaan. Jotain leikkejä sisarusten kanssa, jäätelön syöntiä tädin luona tms. mutta en ole varma minkä ikäinen mahdoin silloin olla.

Vierailija
9/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa kertoa yksityiskohtia esim. meidän talosta, jossa kävi parivuotiaana. Oppi kolmevuotiaana lukemaan sujuvasti, ja muutenkin on " mensatyyppisesti" erittäin lahjakas lapsi. Olen aina liittänyt tämän hyvän muistin tuohon poikkeukselliseen älykkyyteen, onko sulla näin?

Vierailija
10/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan riidat kotona, muistan isän hölmöilyt kännissä, muistan oikein hyvin sen yön, kun lähdettiin kotoa karkuun.

Vierailija
11/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis tiedän muistojen olevan juuri tuolta vuodelta.

Tuon vuoden hoitotätini oli ilkeä ja inhottava mielestäni ja pakotti makaamaan sängyssä paikoillaan päiväunien ajan, sillä aikaa kun pienemmät hoitolapset nukkuivat päiväunet, vaikka en ollut itse nukkunut päikkäreitä enää vuosiin. Hän suosi omia lapsiaan, antoi esim. heille karkkia ja herkkuja ja hoitolapsille ei, ja erilaista ruokaa. Hoitotädin oma tyttö kiusasi minua ja löi kengällä päähän, mutta äitinsä ei puuttunut mitenkään. Kivojakin muistoja toki tuosta hoitopaikasta kyllä - iso piha, josta karkailtiin pelloille juoksentelemaan, rakennettiin majaa vanhoista laudoista jne. Muistan toki muutakin asiaa tuolta vuodelta, kuten uuden vauvaserkun. Muuten on jotenkin vaikea sanoa, mitkä muistot ovat miltäkin vuodelta...