Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään kelle ei tulisi MIELEENKÄÄN alkaa käyttämään jotain kuukuppia?

Vierailija
23.06.2008 |

käytän kyllä tamponia, mutta tuo kuukuppi - hyi miten ällöajatus.

Matkustelen aika paljon työssäni. Kelaa nyt tilannetta - oon jossain huoltiksen vessassa, ja siinä kaikessa rauhassa oon vessakopissa, vetäsen kupin pois, mitä sitten - juoksenko siihen käsienpesualueelle housut kintuissa veret valuen, tyhjennän ja huuhtelen kuppia, ja törkkäsen takas.... yöks.

Kaikissa vessakopeissa ei oo omia lavuaareja.

Sen verran vähän oon vaan kotona nyhjäämässä, että se ois mikään vaihtoehto "käytän kotioloissa".

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei mulla sellaista ole kun en ole synnyttänyt. Hyvä kun tampax compacin muoviasetin menee sisään.

Vierailija
22/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyh, kokoajan on tulehduksen uhka päällä, samoin tamppoonin kanssa! perussiteet + pesu on paras vaihtoehto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos on runsas vuoto, tuskin sillä montaa tuntia pärjää

- tuleeko ohivuotoja? Käytän aina tamponinkin kanssa pikkuhousunsuojaa kuitenkin, yleensä tulee jotain jälkiä kuitenkin.

Ja en siis edelleenkään harkitse, kysyn noita muuten vaan... en itse asiassa käytä tamponeissakaan ikinä muuta kun asettimellista versiota, on ällöä työnnellä sisälleen jotain.

ap

Vierailija
24/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi en ole kokeillut kuukuppiakaan vaikka periaatteessa kuulostaa tosi hyvältä. Käytän kestositeitä, ne ovat mielestäni tosi hyviä ja miellyttäviä!

Vierailija
25/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttänyt kuppia jo viisi vuotta enkä pois vaihtaisi. Ihan mahtava kapistus. Ei käytetyt siteet tai tamponit yhtään vähemmän ällöjä ole.

Vierailija
26/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos on runsas vuoto, tuskin sillä montaa tuntia pärjää

Pitää olla kyllä todella runsas vuoto, että sillä ei päivää pärjäisi. Itselläni pahimpina vuotopäivinä se juttu on puolillaan jos on ollut aamusta iltaan tyhjentämättä (ja tässä yleensä puhutaan yli 12 tunnin päivistä, tyyliin on lähdetty aamulla kuudelta ja palataan ilayhdeksältä, vaikka näin ei toki suositella tyhjennysväliä pidennettäväksi!). Joten runsaillakin kuukautisilla pitäisi hyvinkin pärjätä sellainen 6-7 tunnin retki tyhjäämättä.

- tuleeko ohivuotoja? Käytän aina tamponinkin kanssa pikkuhousunsuojaa kuitenkin, yleensä tulee jotain jälkiä kuitenkin.

Itsellä ei ole tulllut ohivuotoja. Tamponin kanssa tuli joskus. Sen huomaa, jos kuppi ei ole hyvin paikoillaan. Jos kuppi on hyvin, ohi ei pääse mitään.

Vierailija
27/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kanssa touhuillessa ei sitä pysty koko ajan varomaan.

yököttävä ajatus

Vierailija
28/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä että suurella osalla on pelkkiä ennakkoluuloja eikä kokemusta. Ihan kun sitä kuppia muka pitäis varoa tai vaihdella kovinkin usein. Itselläni on se ollut kolmatta vuotta ja enää en kyllä suostuisi käyttään mitään muuta! Aivan mahtava kapistus!

Vierailija
29/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yököttävä ajatus

Vierailija
30/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei varmasti saa siististi ulos, jos joutuu vielä kasaan puristamaan, johan sieltä hulvahtaa yli. Ja toisekseen nehän on ihan törkeän isoja, tamponien kanssa on ihan tarpeeksi tekemistä, niinkuin joku muukin totesi. Ja minä olen sitäpaitsi synnyttänyt. Peniksen kanssa n hieman eri asia, tilanne on eri. Tuskin tamponia tai kuppia mitenkään "virittäytyneissä" tunnelmissa sisään työnnetään ;)

Vierailija
31/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yököttävä ajatus

Vierailija
32/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

24: miten saat kyrvän sisääsi jos jo tampooni tekee tiukkaa?

Seksi toimii kyllä kyvin, kunhan "se" on saatu "sinne", mutta tosiaan sitä on turha yrittää tunkea sinne kylmiltään.

Veri sen sijaan ei ole liukasta, vaikka märkää onkin. En saa siis edes pahvista tamponiasetinta sisääni, vaan joudun käyttämään tampax compakia, jossa on muovinen asetin, joka luistaa ja jossa on pyöreä pää.

Vierailija
33/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se edes liity lapsiin mitenkään.

yököttävä ajatus

Vierailija
34/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vastenmieliseltä asialta.

Joka tapauksessa en "pidä" kuin muutamat kuukautiset vuodessa niin menee se pari päivää siteilläkin.

Vierailija
35/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei mitään kokemusta ja sitten vetoatte niihin muutamaan huonoon kokemukseen, vaikka suurimmalla osalla on ihan hyvät kokemukset kupista.

Mun mielestä kuppi on monin verroin parempi kuin siteet tai tamponit. Siteiden kanssa saa aina pelätä ohivuotoa ja ne tuntuu inhottavilta. Yököttää kun aina koko alapää on ihan veriliman peitossa kun käyttää siteitä ja aina ei ole tilaisuutta alapesulle. Tamponi taas tuntuu epämukavalta, varsinkin se laitto. Eihän sitä kovin helpolla sisään saa, kun se on sellainen kuiva...

Mutta kuukupin saa paremmin sisään. Sehän kastellaan ennen sisään laittoa ja menee siksi paljon helpommin sisään kuin tamponi. Eikä sitä tarvii tyhjentää kun kahdesti tai kolmesti päivässä.

Mä en voi ymmärtää mikä siinä kupin käytössä niin ällöä on? Siteiden käyttö on paljon inhottavampaa. Yök! Ja tamponitkin se voittaa: tuntuu mukavammalta (tai siis ei tunnu) ja ei tarvii tyhjentää yhtä usein kun tamponin pitää vaihtaa.

Mutta siinähän kärsitte! Oma on valintanne. Mun elämä tuntuu nykyään ihan siedettävältä kuukautisten aikaan, kun ei niitä tarvii edes muistaa kun pari kertaa päivässä. :)

Vierailija
36/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tamponia.

Vierailija
37/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauanko kestää silloin kupin tyhjennyksen väli?

Lisäksi tulee hyytymiä välillä.

Kannattaako edes kokeilla?

Vierailija
38/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että pärjäät kupilla yön yli. Mun ainakaan ei tarvii edes aamuisin pitää kiirettä vessaan, niin kuin tamponia käyttäessä, vaan voin rauhassa esim. huolehtia lapsen kuntoon ja sit käydä tyhjentämässä kupin yön jäljiltä kun ehdin. Hyytymiä kai tulee kaikilla välillä, se ei vaikuta.

kauanko kestää silloin kupin tyhjennyksen väli?

Lisäksi tulee hyytymiä välillä.

Kannattaako edes kokeilla?

Vierailija
39/39 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun ovat kokoontuneet kauhistelemaan nimenomaan ne, joilla ei joko ole lainkaan kokemusta asiasta (vain vääriä mielikuvia) tai niin vähäinen kokemus, ettei sen perusteella voi sanoa yhtään mitään. "Kokeilin kerran ja viskasin pois" -tyypit nyt ovat niin noloja, ettei jaksaisi edes vääntää kättä.

Olen käyttänyt kuppia kolme tai neljä vuotta, en enää muista. Mutta en todellakaan vaihtaisi pois! Ja kyllä, käytön opettelu vei PUOLI VUOTTA, ennen kuin homma tuntui kaikin puolin mukavalta. Siinä sitten joka toiset kuukautiset "huilasin" ja käytin siteitä (kun se silloin vielä tuntui muka helpommalta) ja sitten taas tartuin hommiin ja hampaat irvessä opettelin. Kyllä kannatti! Minulla on aina ollut runsaat ja pitkät (helposti 6 päivää kestävät) kuukautiset, enkä osannut käyttää tamponia. Siteisiin meni rahaa ja niistä aiheutui valtava vuori turhaa jätettä.

Kuukuppi on ensinnäkin antanut mahdollisuuden "unohtaa" kuukautiset - minulle riittää yleensä tyhjennys aamulla ja illalla, siis vain kahdesti vuorokaudessa. Runsaimpana päivänä joudun tyhjentämään kerran kesken päivää, ja muutamia kertoja on ehtinyt kuppi "täyttyä yli laitojen", ts. päästää hiukan vuotoa läpi, kun en ole ehtinyt ajoissa tyhjentää. Jotenkin sen täyden kupin kuitenkin aistii, vaikkei kuppia muuten tunnekaan.

Nykyään pidän kupista nimenomaan sen siisteyden vuoksi. Veren kanssa ei todellakaan joudu olemaan tekemisissä - siteiden kanssa pelleillessähän se on läsnä aina vessassa käydessä (miettikää nyt - runsaat kuukautiset siteessä, yäk!). Alapää oli aina verinen kuukautisten aikaan, seksiä ei tullut mieleenkään harrastaa jne. Nyt veri pysyy kupissaan. Hajuhaittoja ei ole. Vessan roskis ei haise veristen siteiden vuoksi. Koskaan ei ole tilanteessa, että siteet olisivat loppu, kun kuukautiset alkavat. Uimaan voi mennä minä vuotopäivänä tahansa. JNE.

Sen kun käytätte siteitänne ja tamponejanne - valitettavaa vain, että suhtaudutte kuppiin noin negatiivisesti vailla perusteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi