Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia 1-vuotiaan viemisestä päivähoitoon!

20.01.2006 |

Ensi syksynä joudun mahdollisesti viemään pienen vauvelini päivähoitoon. Rahatilanteen takia haen töitä ja jos töitä järjestyy, joutuu tyttömme hoitoon.

Mielestäni 1-vuotias on liian pieni päiväkotiin (ja yleensäkin päivähoitoon) ja haluaisinkin hänet kodinomaisempaan paikkaan eli perhepäivähoitoon. Millaisia kokemuksia teillä on pienen lapsen päivähoidosta?

Pystynkö viemään lapseni eri kunnan perhepäivähoitajalle? Omassa kunnassa kun ei ole tarpeeksi perhepäivähoitajia vaan lapsemme joutuisi melko varmasti päiväkotiin. Minulla itselläni on päiväkodista hyvin negatiivinen kuva (johtunee omista kokemuksistani siellä).

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltuaan n. 5 kk päiväkodissa poikamme pääsi perhepäivähoitajalle, joka sopi hänelle paljon paremmin kuin päiväkoti. Minusta päiväkodissa on aivan liian paljon lapsia ja aivan liian vähän hoitajia, jotta se homma voisi toimia edes tyydyttävästi! Ehkä joku 4 - 5 vuotias pärjää jo hyvin sellaisessa systeemissä, mutta nuo pienet :-(

Nyt kun hain sekä esikoiselle että kuopukselle hoitopaikkaa, hain heti perhepäivähoitajalle. Mutta paikkoja oli nin vähän että meinasivat joutua päiväkotiin. Onneksi viimehetkellä vapautui samalta hoitajalta kaksi paikkaa ja lapsemme pääsivät sinne!

Jos olisivat joutuneet päiväkotiin, olisin jokatapauksessa anonut siirtoa pph:lle heti kuin mahdollista. Kannattaa olla sitkeä ja soitella ahkerasti pph vastaavalle. Yksi mahdollisuus on sitten kysellä yksityisten hoitajien perään.

Toivottavasti en masentanut täysin; lapset ovat erilaisia ja jotkut eivät ole moksiskaan päiväkoti härdellistä ja sopeutuvat sinne nopeasti. Meidän poikamme vain ei koskaan ole viihtynyt isoissa ryhmissä.

Vierailija
2/6 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi löytyä. Monet äidit, jotka haluavat hoitaa lastaan kotona saattavat ottaa muiden lapsia hoitoon siihen rinnalle ja löytyyhän niitä muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni meni 11-kuisena perhepäivähoitoon ja sairasti tauotta. Hoitaja oli kiva, mutta varahoitojärjestelyt ihan kauheita. aina kun hoitajan lapset oli kipeinä jouduin viemään pikkuisen ties mihin varahoitoon. Kaikki varahoitajat eivät tosiaankaan ollet mukavia ihmisiä!

Kakkonen meni 1v 3kk iässä isoveljen kanssa samaan päiväkotiin 12 lapsen ryhmään. Vuodessa on ollut pari kertaa kipeänä, viihtyy hyvin, hoitajat on mukavia ja heille tulee sijaiset talon sisältä, koskaan ei tarvii viedä jonnekin omituiseen varahoitoon hoitajalle, josta itse et tiedä mitään.

Eli summa summarum: perhepäivähoito on ihan mukava vaihtoehto, jos pääset itse valitsemaan hoitajan ja hoitajan sairastuessa teillä on joku mummo tai kummitäti, jolle voit viedä pikkuisen hoitoon. Perhepäivähoidonohjaajat aina lupaa, että varahoitoon pääsee aina samaan paikkaan. Näin ei todellisuudessa ole, vaan lapsesi voi joutua olemaan seitsemässäkin eri varahoitopaikassa vuoden aikana.

Vierailija
4/6 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopus aloitti yksityisessä pienessä pk:ssä noin 11 kk vanhana, lapsia 18 yhteensä ja kaikki samassa ryhmässä. Isosiskonsa oli 3-v. Nyt puoli vuotta ovat lapset koko ajan sairastelleet, siis tauotta. Onneksi meillä oli mahdollisuus palkata hoitaja kotiin, aloittaa maaliskuun alussa...

Vierailija
5/6 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Oletko käynyt itse tutustumassa jo lähialueesi tarhoihin? kannattaa soittaa niihin ja sopia tapaaminen, niin sitten on ainakin helpompi tehdä ratkaisu. Kartoita myös kunnallisten lisäksi yksityiset hoitopaikat, ne ovat hinnaltaan loppupelissä tasoissa kunnallisen kanssa.

Itse vein lapseni tarhaan 2-vuotiaana. Tarha on iso ja kunnallinen, mutta tarhassa on 4 eri ryhmää ja 1-3 vuotiaiden ryhmässä on reilut 10 lasta, joista kaikki eivät ole kokopäiväisiä. Lapsemme ryhmä on kuin pieni tarha, josta saa ison tarhan palvelut. Olen ollut todella tyytyväinen. Olen myös seurannut sivusta, miten 1-vuotiaat sopeutuvat tarhaan tosi helposti ja sujuvasti. Päivärutiinit alkoivata rullata hienosti, kun taas 2-vuotias lapseni oli jo uhmaiässä ja irtautuminen äidistä hankalaa. 1-vuotiaat pärjäävät hienosti tarhassa. Olen itse joskus ajatellut, että 1-vuotias on aivan liian nuori menemään tarhaan, mutta nyt olen eri mieltä.

T. kokemusta yksityisistä ja kunnallisista jo 4 vuotta

onnea tarhanhakumatkalle

Vierailija
6/6 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän tyttö on kanssa menossa ensi syksynä päivähoitoon, ja on silloin n. vuoden vanha. Meillä on sikäli hyvä tilanne että mieheni täti on läheisessä päiväkodissa pienten ryhmässä töissä ja aika varmasti saamme tytön juuri tuohon päiväkotiin. Heidän päiväkodissaan on käytössä myös omahoitaja-systeemi, eli jokaisella hoitajalla on 4-5 lasta, joista vastaa pääsääntöisesti. Eli saman verran lapsia per hoitaja mitä pph:lla on.

Itseäni hirvittäisi kanssa viedä lapsi noin pienenä hoitoon, mutta kun tiedän että siellä on sitten joku joka oikeasti välittää, niin nyt ei ole niin suurta huolta. Mutta kannattaa kysellä tuota omahoitaja- systeemiä, jos teilläkin päin olisi käytössä jossain päiväkodissa. Luulen että se helpottaa lapsenkin jäämistä hoitoon kun on lähes aina sama hoitaja.