Kokemuksia Hyvinkään sairaalasta?!
Esikoisen synnytin kättärillä ja sieltä ainakin mulle jäi hyvä kokemus koko synnytyksestä ja sitten itse sairaalassaoloajastakin. Nyt tätä pikkukakkosta ois trakoitus mennä synnyttämään ilmeisesti Hyvinkäälle, mutta kun oon kuullu sieltä aika paljon huonoja kokemuksia, niin hieman jännittää. Neuvolassa terkkarille tästä sanoinkin, niin hän sanoi, että jos häneltä kysytään, niin hän on kuullu jokaisesta sairaalasta niin huonoja kuin hyviäkin kokemuksia. Ja niinhän se varmasti on...
-Monkey rv. 31+2-
Kommentit (10)
Lapset syntyneet 2000, 2001 ja 2004. Olen ollut tyytyväinen kaikkeen muuhun, paitsi kakkosen kätilöön, mutta kaikkien kanssa ei voi synkata. Kätilö räyhäs, jos päästin ruman sanan ja tiuski. Kolmannella kerralla en kyseistä tätiä nähnyt kertaakaan, että liekkö olis pantu eläkkeelle...
Lisämaitoa sain, itse hakemalla. Tai kävin pyytämässä ja hoitaja toi huoneeseen. Joka kerta minulta kysyttiin, että jäikö jokin asia synnytyksessä askarruttamaan ja haluanko käydä synnytyksen läpi kätilön kanssa.
Tokalla ja kolmannella kerralla hoitaja tuli kysymään, että muistanko kylvetykset, vaipanvaihdot ja navan puhdistukset, vai katsotaanko yhdessä :D Ja kahden nuorimman kohdalla on kysytty, että kuinka kauan haluaisin olla sairaalassa. Ja seuraavana päivänä olen päässyt kotiin, kun vauvakin on ollut kunnossa.
Kolmannessa synnytyksessä kätilö tarjoutui pitämään minua kädestä, kun miehen oli pakko lähteä siirtämään parkkikiekkoa ja kärvistelin hirveissä supistuksissa :D
Eli positiiviset on kokemukset Hyvinkäästä. Ja hyvillä mielin sinne menen taas.
Edelleen otetaan kokemuksia vastaan!
-Monkey-
2005 vuoden alussa samassa huoneessa kaikki kolme muuta äitiä oli jatkuvasti pyytämässä lisämaitoa vauvalleen ja jäin oikein ihmettelemään kuinka helposti lastenhoitajat sitä kantoivat.... Yks vauva varmaan itki jo liian täyttä mahaansakin ;)
Tuokin seikka on ollut mietteissä synnytyspaikkaa valitessa. Ekaa siis odotamme.
mallariina rv 14+
korjatkaa, jos oeln väärässä!
-Monkey-
Minulla oli sairaalaan tullessa todella ihana kätilö,mutta vuoro,kun vaihtui niin tilalle tuli sellainen täti,että oksat pois.
Meillä ei yhteistyö sujunut alkuunkaan,koska kätilön mielestä kaikki olisi pitänyt mennä kuten hän haluaa.Viis minun mielipiteistäni.
Esikoistani tein synnytys-salissa 1,5 vuorokautta ja lapsivedet olivat menneet sairaalaan tulo päivän aamusella,joten siinä sitten vähän jännitettiin,että tuleeko tulehduksia.
Lääkäri ei uskonut,että paikat ei aukene niin paljoa,että vauva saataisiin maailmaan sitä kautta.Tippaa meni niin paljon,kun vaan laittaa voi,mutta silti vaan siinä kärvisteltiin.Lopulta lekurin oli PAKKO uskoa,että leikkaukseen on mentävä.
Osastolla oli ainakin silloin sai pyytämällä pyytää lisämaitoa vauvalle.
Minulla ei noussut omat tuotokset heti rintoihin ja poika itki nälkäänsä.
Kerrankin soitin kelloa ja täti tuli ovelle ja kysyi,että mitä nyt taas ja pyytäessäni pienen tilkan lisämaitoa hoitaja lähti ja sen maidon tulo kesti ja kesti.
Tähän asiaan tuli muutos vasta sitten,kun mieheni siitä huomautti.
Synnytyskertomusta kukaan ei koskaan kanssani läpi käynyt.
Nyt vasta toista odottaessani sain tietää asioiden kulun neuvolassa.
Melkein 7 vuottahan siihen meni,mutta kaippa se on parempi myöhään,kun ei milloinkaan.
Itse nyt tässä myöskin puntaroin,että menekö sittenkään tätä toista Hyvinkäälle synnyttämään.
Tässä nyt on jo tullut poli käyntien yhteydessä vähän esimakua sairaalasta ja voin sanoa,että luotto lääkärien pätevyyteen on kyseenalainen.
Onneksi HUS alueella on mahdollisuus valita sairaala.
Voihan toki olla,että joillain muilla on ihan päinvastaisia kokemuksia,mutta tässä minun=)
ja ihan hyvä kokemus oli, tosin vertauskohtaa ei ole. Pari hoitajaa oli semmoista, jotka olivat tosi kärkkäitä ja tylyjä, mutta muut tosi ihania ja kannustavia. Lapsemme syntyi 8pv etuajassa pahimpaan " vappuvauva" -ryysikseen, eli sairaalassa oli todella kova kiire. Esim. minulle ei EHDITTY tulla antamaan ajoissa puudutetta koska viereisessä salissa oli synnytys ja siellä kaikki kätilöt.. Kärvistelin sitten ilokaasulla sen aikaa aikamoisissa kivuissa.
Yksi ikävä tapahtuma vielä kävi, kun maitoni ei (kuten ei yleensäkään ensisynnyttäjillä) noussut heti, vaan jouduin turvautumaan lisämaitoon. Aluksi aina imetyksen jälkeen painoin kelloa ja pyysin lisämaitoa ja toivat. Sitten seuraavana päivänä sieltä tiuskaisi joku täti että tulehan itse hakemaan maitosi että ei täällä ole aikaa siellä juosta. Tuli NIIN paha mieli (kaikessa hormonimyräkässä) että itkeä tihrutellen hain maitoa lapselleni sieltä huoneesta. Minusta tämän toimintatavan olisi voinut kertoa jo etukäteen, koska minulle hoitaja sanoi että painat vain kelloa niin maitoa tuodaan. Mutta ilmeisesti se ei ollutkaan yleinen käytäntö.
Näistä huolimatta kokemus oli hyvä. Itselläni lähti imetys hyvin käyntiin, mutta kysyivät silti tarvitsenko siinä apua. Viereisessä sängyssä oli pienen tytön äiti, jolla ei imetys onnistunut, lapsi huusi hirveästi koko ajan jne. Tulivat kyllä aina auttamaan laittamaan lasta rinnalle, mutta siinä kiireessä hoitajien kasvot olivat aika kireät välillä.
Mutta kiireiseen aikaan on varmasti samanlaista kaikissa sairaaloissa. Hyvillä mielin menen ensi kuussa taas synnyttämään HYS:iin. Ehkä ne mukavat kätilöt on vieläkin siellä :)
kun luin tuon edellisen vastaajan viestiä (sorry en muista nimimerkkiä), niin minunkaan kanssani ei kukaan käynyt synnytyksen kulkua läpi. Sitä jäin kaipaamaan. Mutta sain kyllä kopiot epikriiseistä mukaani, joten pystyin sieltä katsomaan mihin aikaan tuli mikäkin tapahtuma jne.
Aika ikäviä juttujahan tässä loppujen lopuksi tuli kerrottua, mutta muutoin tosiaan kaikki meni hyvin. Ei minulla mitään odotuksia ollut minkään suhteen, mutta nämä oli ehkä ne yllättävät asiat mitkä kävivät. Ja tosiaan kun ei ole vertailupohjaa niin vaikea sanoa mitään selvästi hyvää ja huonoa.
Kummassakin kerroissa käytiin synnytyksen läpi kätilön kanssa. Se on varmaan totta että jokaisesta paikasta kuulee hyvää sekä huonoa. Ekan synnytin Savonlinnassa ja siitäkin mulla on vain hyvät muistot ja kokemukset. Nelosen meinaan synnyttää myös Hyssissä. Kukaan tutuista joka myös on Hysissä synnyttäny ei ole kertonut ainakaan huonoista kokemuksista.
Peeveli ja rv:t noin 10
Synnytin esikoiseni marraskuussa Hyvinkäällä ja tässä kokemuksiani:
-lääkärit ammattitaitoisia ja mukavia, ei mitään valitettavaa sen suhteen
-suurin osa kätilöistä mukavia, tosin tuntuivat olevan tosi kiireisiä aina, eivät juurikaan ehtineet jäädä juttelemaan ja neuvomaan (itselläni oli ongelmia aluksi imetyksen kanssa, maitokin nousi vasta kotiin päästyäni, joten olisin kaivannut jotain opastusta imetyksen kanssa)
-lisämaitoa sai todella kerjätä lapselle, siitä jäi hieman paha mieli, kun lapsi sai huutaa nälkäänsä
-olivat syksymmällä lopettaneet ns. vauvalan, joten vauvat olivat käytännössä koko ajan äitien kanssa (muuten ehkä ok, mutta meidän huoneessa vierustoverin vauva huusi melkein koko ajan, enkä saanut nukuttua niiden neljän päivän aikana kun olin sairaalassa kuin muutaman tunnin yhteensä, joten olin todella väsynyt päästessäni sairaalasta kotiin.)