12-v. tyttären raju koulukiusaaminen
Minulla on nätti ja ihana 12-vuotias tyttö. Kotona hän on aina aurinkoinen ja rempseä sekä melkoinen ilopilleri. Hän on kuitenkin koulussa melko herkkä ja ujo, ja nyt se on kääntynyt pahaksi hankaluudeksi, joka vaarantaa tyttäreni henkisen ja fyysisen turvallisuuden.
Häntä on siis alettu kiusaamaan koulussa. Vielä vuosi sitten tällaista ongelmaa ei ollut, kun hänellä oli vielä yksi kaveri. Tämän kaverin lähdettyä "suosittujen" porukkaan tyttäreni jäi ypöyksin.
Silloin kaksi muuta tyttöä menivät hänen luokseen ja esittivät olevansa tyttäreni "bestiksiä". Hän uskalsi kertoa kaikki salaisuutensa - jopa nolot sellaiset - näille tytöille. Pian nämä kaksi huijaria kuitenkin levittivät salaisuudet kaikille koulun oppilaille, ja oma lapseni sai kuulla tästä vasta jälkikäteen eräältä rinnakkaisluokkalaiselta. Tyttöni tietenkin hylkäsi nämä kaverit, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Siitä alkoi myös muiden oppilaiden kiusaaminen. Tytöt levittävät perättömiä juoruja, nimittelevät ja sulkevat tyttöni "luokkayhteisön" ulkopuolelle, pojat taas hakkaavat, varastavat tavaroita ja tuhoavat omaisuutta. Ollaan oltu kouluun ja pahimpien kiusaajien vanhempiin yhteydessä, ja koulu sanoi, ettei mitään kiusaamista heidän KiVa-koulussa olekaan, ja vanhemmat että eivät heidän lapsensa kylläkään ketään kiusaa. Kuulemma tyttöni kiusaa heidän lapsiaan valehtelemalla.
Nyt kiusaaminen ulottuu jo vapaa-ajallekin. Somen (WhatsApp, Instagram ja Ask) avulla kiusaajat pystyvät olemaan läsnä 24/7. Jopa sellaiset lapset, jotka ovat tytölleni täysin ventovieraita (kiusaajien kavereita ja sisaruksia siis), haukkuvat ja huorittelevat häntä. WhatsAppissa luodaan tytöstäni pilkkaavia keskusteluja, Instagramissa hänen kuviaan kommentoidaan todella törkeästi haukkuen ja Askissa lähetetään pilkkaavia kysymyksia yms. Olen käskenyt tytärtäni poistamaan nämä sovellukset, mutten tiedä, onko hän vielä niin tehnyt.
Nyt on menty jo niin pitkälle, että lapseni saa tappouhkauksia ja "tapa itsesi" -käskyjä. Tämän takia lapseni on ahdistunut ja peloissaan. Tyttö näkee myös painajaisia ja on alkanut (satunnaisesti) yökastelemaan.
En tiedä yhtään, mitä tehdä. Koko koulu on tyttöäni vastaan, ja pahimmat kiusaajat (kuulemma kaksi poikaa ja kolme tyttöä) ovat niiden isokenkäisten lapsia, eli en tiedä auttaisiko rikosilmoituskaan. Koulunvaihtokaan ei luultavasti auttaisi, sillä näiden kiusaajien kavereita on muissa kouluissa. Olen ihan toivoton. Tytölläni ei ole ketään isoveljeäkään yms., joka voisi käydä vähän kovistelemassa. Eikä isäkään ole tekemisissä. Minä itse olen yrittänyt, mutta nyt tytärtä kiusataan myös "skitso-mutsista".
Mitä minä nyt voisin tehdä? Olen niin väsynyt tähän kaikkeen.
Kommentit (64)
Meillä ei ollut noin paha. Kuitenkin oli. Kivakoulusta ei ollut mitään apua, kun ne kivakouluopet oli huonoja. Kuraattorista, joka oli taitava, oli hyvää tukea ja vähän luokanopesta.
Yritettiin vaihtaa toiseen kouluun, muttei sinne kuulemma mahtunut.
Lopulta auttoi se, että yläkouluun mennessä pidettiin huoli siitä, että muita luokkakavereita tulee mahdollisimman vähän siihen kouluun ja luokalle ei ketään. Katsottiin, ettei luokalle tule kiusaajataustaisia samaa sukupuolta olevia.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:08"]
Oman lapsen kohdalla kiusaamiseen puututtiin vasta, kun tein rikosilmoituksen.
Kiusaaminen alkoi tavaroiden varasteluna, ilkeilynä, tönimisenä ja lopulta päättyi siihen että porukalla hakkasivat pojan koulun pihalla välitunnilla. Jokaisesta jutusta ilmoitin kahden vuoden ajan aina opettajalle ja hän sanoi puhuvansa poikien kanssa, mutta mitään vaikutusta sillä ei tuntunut olevan.
Opettaja reaktio rikosilmoitukseen oli käsittämätön, soitti minulle, mutta oli vaan huolissaan omasta maineestaan, härreguud ei ikinä hänen koko opettajanuransa aikana ole tehty rikosilmoitusta, ymmärrättekö, hän joutui puhumaan poliisin kanssa!! Hyvä jos puolta sanaa sanoi pojasta, joka ei enää uskaltanut mennä kouluun.
Mutta tämän jälkeen asiaan puututtiin kunnolla ja kiusaaminen loppui. Välit opettajan kanssa muuttuivat jäätäviksi, mutta väliäkö tuolla.
[/quote]
ihmeellinen opettajan irvikuva ollut siinäkin vastassa. Mut näitä riittää, niin nähty ja kuultu miten opet oppilaistaan "välittävät" :(
Kaikki todisteet talteen, haukkumisviestit ja muut. Niiden kanssa poliisille tekemään rikosilmoitusta. Muistakaan myös mainita koulun kannasta asiaan. Eiköhän kiva-koulun rehtori saa sitten puhelun kivalta poliisilta.
Ihan ensiksi kerrot tytöllesi, että hänessä ei ole mitään vikaa, eikä hän ole tehnyt mitään väärää. Vika on aina kiusaajan, ja hiljainen hyväksyminen on myös kiusaamista. Tyttösi tulee selviämään tästä, sano se myös hänelle.
Tämän jälkeen noudata muiden neuvoa todistusaineiston hankkimisesta, ja ole niiden avulla asiallisesti yhteydessä kouluun ja poliisiin. Koulun tai luokan vaihto voi olla tarpeen.
Vanha aloitus. Toivottavasti ap:n lapsi meni toiseen kouluun yläkouluun.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 16:30"]
Jotenkin tuntuu palstan keskustelujen perusteella siltä, että juurikin KiVa -kouluissa kiusataan.
[/quote]
Enemmänkin sellaisia, että niissä kiusaamiset lakaistaan maton alle, jotta saadaan KiVa-titteli pidettyä. Tällainen tunne alkanut pikkuhiljaa tulla.
En jaksanut käydä koko ketjua läpi, joten pahoittelut jos nämä on sanottu jo miljoonaan kertaan.
Ensinnäkin, helvetin hyvä että nämä kakarat kiusaavat somessa, parempaa todistusaineistoa poliisille et voisi enää saada. Eli kuvakaappaukset kaikista mahdollisesta uhkailusta ja haukkumisesta. Voi alkaa kakaroita hikoiluttamaan kun poliisi ottaa yhteyttä. Lastensuojeluilmoitus lähtenee poliisilta automaattisesti, mutta tee vielä itsekin ilmoitus.
Ja sitten yhteyttä reksiä ylempään, että kiusaamista lakaistaan maton alle.
Sitten vielä, näin entisen koulukiusatun näppiksestä: tee tytöllesi parhain palvelus ja anna hänen vaihtaa koulua. Minuakin kiusattiin yläasteella rajusti, eikä kavereita juuri ollut. Haukuttiin päivittäin rumaksi ja ällöttäväksi plus kymmenillä muilla hassunhauskoilla lempinimillä.
Sain sitten lopulta vaihtaa koulua naapuripaikkakunnan yläasteelle ja se oli henkinen lottovoitto: sain paljon kavereita, kukaan ei kiusannut ja kuuluin viimein siihen pidettyyn porukkaan. Poikakaverinkin sain, ekaa kertaa elämässä. Itsetunto nousi hurjasti.
Toivottavasti tyttärellesi kävisi samoin.
Viestit talteen. Sinuna tekisin rikosilmoituksen jo nyt.Tuo on jo kotirauhan rikkomista. Ei mitään paapomista niille kiusaajille.Kysy tytöltäsi haluaako hän puhua jollekin esim .koulukuraattorille.Vai onko kenties menettänyt luottamuksensa koko koulun henk.kuntaan?Tytön olisi hyvä puhua jollekin ja purkaa tuntojaan.
Toivon sydämmeni pohjasta,että tyttösi asiat selviävät.Ja voimia myös sinulle.
Sama tilanne oman tyttäreni kohdalla.Otin kotiopetukseen koska koulusta en saanut mitään apua.Nyt lapseni on ihan kuin toinen ihminen, iloinen ja ahdistus on poissa.
Itseäni kiusattiin melkein koko yläasteen ajan. Olin aina yksin, koin väkivaltaa monessa muodossa. Nuo olivat elämäni rankimmat vuodet, mutta myös tuhosivat seuraavat, sillä vieläkään en ole eheä henkisesti ja olen sentään 30. Sellaiset traumat tuollaisesta jää, että ajatus samassa koulussa oleskelusta saa minut vieläkin haukkomaan henkeä. Eli koulun vaihto(välittömästi!), taikka menneisyys ja uhkakuvat ovat aina läsnä eikä puhtaalta pöydältä voi aloittaa. Itselläni koulun vaihto helpotti sillä tavalla, että ainakin kiusaaminen loppui, ja sain olla rauhassa ja koota itseäni niin että toipuminen saattoi alkaa.
Jos kiusaamisesta on selvät todisteet ja rehtori ei asiaan puutu, niin tutkintapyyntö rehtorin toiminnasta poliisille.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 16:30"]
Jotenkin tuntuu palstan keskustelujen perusteella siltä, että juurikin KiVa -kouluissa kiusataan.
[/quote]
Varmaan siksi hakeutuneetkin KiVa-kouluiksi, koska ovat itsekin tiedostaneet ongelmansa. Näistä ei tietenkään vanhempainilloissa mitään mainita mutta kaikki kyllä näkyy ja kuuluu hyvinkin ulospäin.
Toivottavasti ap:n tyttären tilanne on jo parempi. Kiva-kouu ja verso yhdessä ajavat oppilaat itsetuhoisuuden partaalle. Vastuuta ei kanna kukaan, jotain pelleilyä lasten keskenään sovittelua.
Näytät someviestit opettajalle ja vaadit toimintaa. Jos ei muu auta niin rikosilmoitus. Kiusaaminen voi pilata mielenterveyden hyvinkin vakavasti, joten äkkiä toimintaa :(
No tämä ei monen mielestä varmaan ole kiusaamisra mutta olen ottanut sen niin olin 3 luokalla kun olin menossa välkälle ja päätin katsoa ensin ettö mitä on ruokana ja en ees ehtiny vilkasta ku jotku vitosluokkalaiset tullee sanomaab että sun luokkalaiset on narsisteja ja mua alko ahistaa ja menin vaan nopee ulos ja oon vältelly niitä poikia siitä asti ja de oli hirveääää
Rikosilmoitus rehtorista ja luokanopettajasta. Muuten ei ala tapahtumaan mitään. Se saa yleensä hommat luistamaan kun rehtorille soittaa poliisi ja kertoo aiheen. Tai sitten laitat maililla poliisille ja rehtorin cc:ksi.
Mitähän tässä 7 vuoden aikana tapahtui? Onko ap vielä kävijä täällä?
Mietinki että käyttääkö joku muka oikeasti askia, mutta sitte huomasinkin vuosiluvun :D
Miksei rikosilmotusta ole jo tehty tai vähintään lastensuojeluilmoitus, mikäli muut kakarat hakkaavat lastasi ja käskevät tappamaan itsensä? Keskusteluista yms. tilanteista kuvakaappauksia ja videota ja äänitteitä ja mars poliisille. Nulikatkin säikähtävät ehkä viranomaisten yhteydenotosta ja todisteista.