Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12-v. tyttären raju koulukiusaaminen

Vierailija
10.04.2015 |

Minulla on nätti ja ihana 12-vuotias tyttö. Kotona hän on aina aurinkoinen ja rempseä sekä melkoinen ilopilleri. Hän on kuitenkin koulussa melko herkkä ja ujo, ja nyt se on kääntynyt pahaksi hankaluudeksi,  joka vaarantaa tyttäreni henkisen ja fyysisen turvallisuuden.

Häntä on siis alettu kiusaamaan koulussa. Vielä vuosi sitten tällaista ongelmaa ei ollut, kun hänellä oli vielä yksi kaveri. Tämän kaverin lähdettyä "suosittujen" porukkaan tyttäreni jäi ypöyksin.

Silloin kaksi muuta tyttöä menivät hänen luokseen ja esittivät olevansa tyttäreni "bestiksiä". Hän uskalsi kertoa kaikki salaisuutensa - jopa nolot sellaiset - näille tytöille. Pian nämä kaksi huijaria kuitenkin levittivät salaisuudet kaikille koulun oppilaille, ja oma lapseni sai kuulla tästä vasta jälkikäteen eräältä rinnakkaisluokkalaiselta. Tyttöni tietenkin hylkäsi nämä kaverit, mutta vahinko oli jo tapahtunut.

Siitä alkoi myös muiden oppilaiden kiusaaminen. Tytöt levittävät perättömiä juoruja, nimittelevät ja sulkevat tyttöni "luokkayhteisön" ulkopuolelle, pojat taas hakkaavat, varastavat tavaroita ja tuhoavat omaisuutta. Ollaan oltu kouluun ja pahimpien kiusaajien vanhempiin yhteydessä, ja koulu sanoi, ettei mitään kiusaamista heidän KiVa-koulussa olekaan, ja vanhemmat että eivät heidän lapsensa kylläkään ketään kiusaa. Kuulemma tyttöni kiusaa heidän lapsiaan valehtelemalla. 

Nyt kiusaaminen ulottuu jo vapaa-ajallekin. Somen (WhatsApp, Instagram ja Ask) avulla kiusaajat pystyvät olemaan läsnä 24/7. Jopa sellaiset lapset, jotka ovat tytölleni täysin ventovieraita (kiusaajien kavereita ja sisaruksia siis), haukkuvat ja huorittelevat häntä. WhatsAppissa luodaan tytöstäni pilkkaavia keskusteluja, Instagramissa hänen kuviaan kommentoidaan todella törkeästi haukkuen ja Askissa lähetetään pilkkaavia kysymyksia yms. Olen käskenyt tytärtäni poistamaan nämä sovellukset, mutten tiedä, onko hän vielä niin tehnyt.

Nyt on menty jo niin pitkälle, että lapseni saa tappouhkauksia ja "tapa itsesi" -käskyjä. Tämän takia lapseni on ahdistunut ja peloissaan. Tyttö näkee myös painajaisia ja on alkanut (satunnaisesti) yökastelemaan.

En tiedä yhtään, mitä tehdä. Koko koulu on tyttöäni vastaan, ja pahimmat kiusaajat (kuulemma kaksi poikaa ja kolme tyttöä) ovat niiden isokenkäisten lapsia, eli en tiedä auttaisiko rikosilmoituskaan. Koulunvaihtokaan ei luultavasti auttaisi, sillä näiden kiusaajien kavereita on muissa kouluissa. Olen ihan toivoton. Tytölläni ei ole ketään isoveljeäkään yms., joka voisi käydä vähän kovistelemassa. Eikä isäkään ole tekemisissä. Minä itse olen yrittänyt, mutta nyt tytärtä kiusataan myös "skitso-mutsista".

Mitä minä nyt voisin tehdä? Olen niin väsynyt tähän kaikkeen.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu palstan keskustelujen perusteella siltä, että juurikin KiVa -kouluissa kiusataan.

Vierailija
22/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 16:21"]Joo, ei kannata päästää 12-vuotiasta someen. Ei taida olla sääntöjen mukaan laillistakaan? Näillä palstoilla ja somessa muutenkin on helppo saada idiootteja kimppuunsa, vähän sairaita tai sitten muuten kateellisia. Tuon ikäiset pois netistä, eivät ole vielä valmiita siihen mitä siellä kohtaavat.
[/quote]
Tämä! Mitä hittoa 12-vuotias edes tekee noissa? Äitikin voisi vähän myös katsoa peiliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 16:21"]Joo, ei kannata päästää 12-vuotiasta someen. Ei taida olla sääntöjen mukaan laillistakaan? Näillä palstoilla ja somessa muutenkin on helppo saada idiootteja kimppuunsa, vähän sairaita tai sitten muuten kateellisia. Tuon ikäiset pois netistä, eivät ole vielä valmiita siihen mitä siellä kohtaavat. [/quote] Tämä! Mitä hittoa 12-vuotias edes tekee noissa? Äitikin voisi vähän myös katsoa peiliin.

[/quote]

Joo, siis sehän on tämän jutun suurin murheenaihe. Että lastensuojeluilmoitusta vain äidistä, kun 12 v. on netissä... 

Ei vaan, jos homma on jo äitynyt noin rajuksi eikä koulu puutu, rikosilmoitus. Ja kaikki todisteet, viestit, tuhottu omaisuus, mustelmat ym. ihan kaikki talteen. Odotan vain, että joku kommentoija pitää sitä ylireagointina ja odottaa "aikuisten osaavan keskustella ilman poliisiakin", mutta näemmä eivät osaa. Rohkeutta! 

Vierailija
24/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo tyttöäsi tekemään esim. instaan anonyymi tili ja käyttämään sitä. Kaikki haukkumiskommentit otat kuvina talteen. Selvität kuka instassa haukkuu ja otat kopiot mukaan ja menet keskustelemaan vanhempien kanssa. Kysyt, että tietävätkö mitä sontaa lapsensa julkisesti puhuu. Tuskin tietävät.

Vierailija
25/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( ♥

Vierailija
26/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 16:30"]

Jotenkin tuntuu palstan keskustelujen perusteella siltä, että juurikin KiVa -kouluissa kiusataan.

[/quote]

Meidän KiVa -koulussamme kiusaamiseen on puututtu tosissaan ja tulokset ovat hyviä.

Vierailija
27/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun vaihto ..ei tuollainen lopu millään. Teet rikosilmoituksen kiusaamisesta ja tyttö eri kouluun, jossa saa rauhassa aloittaa normaalien ihmisten parissa.

Vierailija
28/64 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/64 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa onko se kiusaaminen jotenkin lisääntynyt näin netin/somen aikakautena? Kun näitä keskusteluja lukee, tuntuu että puolet lapsista ovat sosiopaatteja ja toinen puoli heidän uhrejaan. Vai tulevatko nämä nykyään jotenkin helpommin ilmi? Varsinkin tytöt tuntuvat olevan täysiä elukoita.

Vierailija
30/64 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some mahdollistaa sen että kiusaaminen jatkuu myös koulun ulkopuolella eli sitä ei pääse pakoon edes kotona. Ap:n lapsen todellakin kannattaisi poistaa kaikki tilit ja tehdä uudet anonyyminä, jos ne on pakko olla. Ja ei kerro tunnuksia kellekään paitsi parhaille kavereille, jos niitä on. Puhelinnumero myös vaihtoon ja salaiseksi. Silloin saa edes kotona olla rauhassa. Ask on ihan turha ja siellä kiusataan paljon, joten sitä ei kyllä kannattaisi lapsella olla ollenkaan.

Vierailija
31/64 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:13"]Some mahdollistaa sen että kiusaaminen jatkuu myös koulun ulkopuolella eli sitä ei pääse pakoon edes kotona. Ap:n lapsen todellakin kannattaisi poistaa kaikki tilit ja tehdä uudet anonyyminä, jos ne on pakko olla. Ja ei kerro tunnuksia kellekään paitsi parhaille kavereille, jos niitä on. Puhelinnumero myös vaihtoon ja salaiseksi. Silloin saa edes kotona olla rauhassa. Ask on ihan turha ja siellä kiusataan paljon, joten sitä ei kyllä kannattaisi lapsella olla ollenkaan.
[/quote]

Niin siis tunnuksia eli käyttäjänimeä ei kerro kellekään, ettei kiusaajat löydä, ja keksii sellaiset mistä ei heti arvaa kuka on kyseessä. Ja omalla naamakuvalla ei kannata olla noissa. Silloin saa ehkä olla rauhassa kiusaajilta.

Vierailija
32/64 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tuo on kouluväkivaltaa, eikä kiusaamista! Ei hakkaaminen ole kiusaamista. Rikosilmoitus.

Vierailija
33/64 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua haukuttiin ja lyötiin 9-vuotta, so what, kukaan ei välittänyt..Olen helvetin pahoillani ettei kukaan vieläkään välitä kun kouluissa kiusataan. Menee vilunväreet selkäpiissä.

Vierailija
34/64 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tosi surulliseksi viestistäsi koska olen kokenut samanlaista kiusaamista ala-asteelta aina tänne amikseen saakka. Suosittelen kyllä kääntymään poliisin puheille. Minua oon taas lähetetty koko ajan psykologille ja terkkareille, mut eipä siitä oikee mitään apua ole. 11 vuotta sanottu et pure vaa hammasta kyl se siitä. Sairasta ajatella et ihmiset on näin vajaita. Ihan hevonpeestä kans toi kivakoulu.

Haluun toivottaa teille kaikkea hyvää ja siunausta. Tytölle voimii ja halauksia.

Vierailija
35/64 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 15:29"]

Minulla on nätti ja ihana 12-vuotias tyttö. Kotona hän on aina aurinkoinen ja rempseä sekä melkoinen ilopilleri. Hän on kuitenkin koulussa melko herkkä ja ujo, ja nyt se on kääntynyt pahaksi hankaluudeksi,  joka vaarantaa tyttäreni henkisen ja fyysisen turvallisuuden.

Häntä on siis alettu kiusaamaan koulussa. Vielä vuosi sitten tällaista ongelmaa ei ollut, kun hänellä oli vielä yksi kaveri. Tämän kaverin lähdettyä "suosittujen" porukkaan tyttäreni jäi ypöyksin.

Silloin kaksi muuta tyttöä menivät hänen luokseen ja esittivät olevansa tyttäreni "bestiksiä". Hän uskalsi kertoa kaikki salaisuutensa - jopa nolot sellaiset - näille tytöille. Pian nämä kaksi huijaria kuitenkin levittivät salaisuudet kaikille koulun oppilaille, ja oma lapseni sai kuulla tästä vasta jälkikäteen eräältä rinnakkaisluokkalaiselta. Tyttöni tietenkin hylkäsi nämä kaverit, mutta vahinko oli jo tapahtunut.

Siitä alkoi myös muiden oppilaiden kiusaaminen. Tytöt levittävät perättömiä juoruja, nimittelevät ja sulkevat tyttöni "luokkayhteisön" ulkopuolelle, pojat taas hakkaavat, varastavat tavaroita ja tuhoavat omaisuutta. Ollaan oltu kouluun ja pahimpien kiusaajien vanhempiin yhteydessä, ja koulu sanoi, ettei mitään kiusaamista heidän KiVa-koulussa olekaan, ja vanhemmat että eivät heidän lapsensa kylläkään ketään kiusaa. Kuulemma tyttöni kiusaa heidän lapsiaan valehtelemalla. 

Nyt kiusaaminen ulottuu jo vapaa-ajallekin. Somen (WhatsApp, Instagram ja Ask) avulla kiusaajat pystyvät olemaan läsnä 24/7. Jopa sellaiset lapset, jotka ovat tytölleni täysin ventovieraita (kiusaajien kavereita ja sisaruksia siis), haukkuvat ja huorittelevat häntä. WhatsAppissa luodaan tytöstäni pilkkaavia keskusteluja, Instagramissa hänen kuviaan kommentoidaan todella törkeästi haukkuen ja Askissa lähetetään pilkkaavia kysymyksia yms. Olen käskenyt tytärtäni poistamaan nämä sovellukset, mutten tiedä, onko hän vielä niin tehnyt.

Nyt on menty jo niin pitkälle, että lapseni saa tappouhkauksia ja "tapa itsesi" -käskyjä. Tämän takia lapseni on ahdistunut ja peloissaan. Tyttö näkee myös painajaisia ja on alkanut (satunnaisesti) yökastelemaan.

En tiedä yhtään, mitä tehdä. Koko koulu on tyttöäni vastaan, ja pahimmat kiusaajat (kuulemma kaksi poikaa ja kolme tyttöä) ovat niiden isokenkäisten lapsia, eli en tiedä auttaisiko rikosilmoituskaan. Koulunvaihtokaan ei luultavasti auttaisi, sillä näiden kiusaajien kavereita on muissa kouluissa. Olen ihan toivoton. Tytölläni ei ole ketään isoveljeäkään yms., joka voisi käydä vähän kovistelemassa. Eikä isäkään ole tekemisissä. Minä itse olen yrittänyt, mutta nyt tytärtä kiusataan myös "skitso-mutsista".

Mitä minä nyt voisin tehdä? Olen niin väsynyt tähän kaikkeen.

[/quote] 

Ilmoita heti poliiseille. Kiusaajat joutuvat sossuun selvitelemään omia asioita 

Vierailija
36/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat kiusaajille. Oma tyttösi itse ärsytti olemalla rempseä ja rasittava.

Vierailija
37/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 17:15"]Koulun vaihto ..ei tuollainen lopu millään. Teet rikosilmoituksen kiusaamisesta ja tyttö eri kouluun, jossa saa rauhassa aloittaa normaalien ihmisten parissa.
[/quote]

Juuri näin. Lisäksi kaikki some-profiilit pois.

Vierailija
38/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen kohdalla kiusaamiseen puututtiin vasta, kun tein rikosilmoituksen.

Kiusaaminen alkoi tavaroiden varasteluna, ilkeilynä, tönimisenä ja lopulta päättyi siihen että porukalla hakkasivat pojan koulun pihalla välitunnilla. Jokaisesta jutusta ilmoitin kahden vuoden ajan aina opettajalle ja hän sanoi puhuvansa poikien kanssa, mutta mitään vaikutusta sillä ei tuntunut olevan.

Opettaja reaktio rikosilmoitukseen oli käsittämätön, soitti minulle, mutta oli vaan huolissaan omasta maineestaan, härreguud ei ikinä hänen koko opettajanuransa aikana ole tehty rikosilmoitusta, ymmärrättekö, hän joutui puhumaan poliisin kanssa!! Hyvä jos puolta sanaa sanoi pojasta, joka ei enää uskaltanut mennä kouluun.

Mutta tämän jälkeen asiaan puututtiin kunnolla ja kiusaaminen loppui. Välit opettajan kanssa muuttuivat jäätäviksi, mutta väliäkö tuolla.

Vierailija
39/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ymmärrä äitejä, jotka kattoo tollasta kiusaamista pitkään. Ensinnäkin poistakaa lapsi koko somesta heti ja kokonaan, keksitte lapselle mukavaa tekemistä ihan eri piireissä. Jos koulu ei saa kiusaamista koulussa kuriin, niin miksi jäisitte vuosiksi kärsimään?

Vierailija
40/64 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus rehtorista ja opettajasta (virkavelvollisuuden laiminlyöminen) sekä kiusaajista (pahoinpitely, varkaus, kunnianloukkaus). Kannattaa ottaa myös yhteyttä rehtorin esimieheen. Lasuja ei tarvitse tehdä, viranomaiset hoitavat ne tarvittaessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi