***LOKALAHJAT JA MAMMAT PERJANTAIHIN***
Kommentit (74)
Laiskotellessa menny tämä päivä,poikien kaa vaan loikoillu ja syöny.. valmistaudun huomiseen siivouspäivään :)
Luukaksella ei ole vielä vauvakirjaa mutta on suunnitelmissa ostaa, jotain olen laittanut ylös ettei unohdu.
Kuinka paljon muille on tullu pituutta ja painoa ja päänympärystä lisää tässä kahden/kolmen kuun aikana?
Joko taisi multa kysellä et missä oon synnyttänyt....?? KSKS:ssa.
Kuinka usein teillä syödään päivisin? Tuntuu että meillä ei nykyään muuta tehdä kun syötäs ja syötäs vaan. Poika saa tutteli plus 1:stä.
Täytyy ruveta laittamaan määriä ylös et näkee meneekö jo yli litra päivässä.
Onko muilla ollu rs-virusta? Me oltiin viikko sen takia sairaalassa ja vieläkin yskittää aika laillla ja yskän mukana tulee joskus maidot pihalle..
Ja taas olen jäänyt pinoissa jälkeen... Lukalla oli toinen käynti rokotetutkimuksessa keskiviikkona ja se nosti sitten kuumeen seuraavana yönä. Kuume on nyt jo laskenut, mutta herra on aika känkkäränkkä. En tiedä yhtään onko se vaan sitä asiaankuuluvaa ärtyneisyyttä vai sattuuko johonkin, kun kesken tissittelyn saattaa alkaa huutaa eikä pysty jatkamaan syömistä, vaikka selvästi haluaisi. Kivulta kuulostaa, vai mitä? Mutta mihin mahtaa sattua. En pysty auttamaan. No, nyt sain pojan kuitenkin nukahtamaan rinnalle. Oli raukka ihan väsynyt kun päikkärit venähti huutamisen takia.
Siispä tässä nopeasti ensin vastaan tähän tämän päivän puheenaiheisiin ja sitten lueskelen vanhat pinot jos on aikaa.
BLACKA: Onnea vaan jo valmiiksi! Itsekin pääsen suunnittelemaan ja organisoimaan kaason ominaisuudessa kesällä :)
ANNU: Voi itku! Täälläkin myötäeletään ja toivotaan, että asiat lähtisi tavalla tai toisella sujumaan paremmin.
ASUMISESTA: 58 neliön kerrostalokaksiossa elellään vuokralla. Minä, mies, poika ja kaksi elukkaa. Ihan hyvin mahdutaan vielä toistaiseksi, kun on noi koira ja kissakin niin pikkuisia, mutta kunhan perhe kasvaa niin muutettava on.
VAUVAKIRJAN TÄYTTELYSTÄ: Saatiin ristiäislahjaksi sellainen, niinkuin toivoinkin, ja melko ahkerasti olen täytellyt aina kun jotain uutta ilmenee. Raskausaikana oli odotusajan päiväkirja myös päivittäin täyteltävänä :)
VAUVAN ÄÄNTELYSTÄ: Perinteisen pulputuksen ja hüü-huutojen lisäksi toissapäivänä keksittiin uusi soundi. Nyt Luka öhisee (=örinän ja ähinän sekoitus) :D Ja jumppalelu saa myös kiljahduksia aikaan.
Hmm... mitähän vielä oli. Täytyy varmaan palata lukemaan uudestaan ja lisäillä sitten mitä unohdin.
-Coppola ja Luka, huomenna 14 viikkoa
JUOMISESTA: Olen huono juomaan. Telkkaria katsellessa koitan vähän hörppiä laimennettua tuoremehua, mutta varmaan litraan päivässä jää mun juomiset. Onneksi tuntuu maitoa silti riittävän.
TV: Olen television orja, katson vaikka mitä. Se kun on tällä hetkellä ainoa ajanviete mitä voi kunnolla vauvan kanssa harjoittaa. Kun Luka syö niin itse katselen telkkaria. Maanantai on paras ohjelmapäivä, kun silloin tulee putkeen Kaikki rakastavat Raymondia, Siskoni on noita, Frendit, 70' s show, Täydelliset naiset ja L-koodi. Suurimpia lemppareita edellisten lisäksi myös C.S.I ja C.S.I Miami ja Simpsonit. Myös realitysarjoihin jään valitettavan helposti koukkuun.
VAUVAN IHOSTA: Lukalla on tosi hyvä iho, silkinpehmeä ja ilman ihottumia. Paitsi päänahka. Karstaa on vielä, vaikka olen jo neljästi öljynnyt ja harjannut. Enimmät on kyllä lähtenyt, mutta ihan päälaella on vielä sitkeä alue, jota huomenna koitan pehmittää myssyn alla öljyttynä pidemmän aikaa.
Jokohan tuli kaikki? :D
Johan on pakkaset! Eihän tuonne ulos uskalla edes itse lähteä..
Eilistä pinoa en kerennyt lueskella ollenkaan, kun sain vieraita ja koko iltahan siinä vierähti jutustellessa. Tänään sitten luin pinon läpi Sannia nukutellessa ja jos nyt sitten yrittäisi jotakin vastailla..
VAUVAKIRJAA täytellään meillä (ainakin vielä) säännöllisesti. On sitten isompana hauska lueskella miten sitä ollaan edistytty. Meidän kirja on vaan semmonen pikkuruinen " vauvan ensimmäinen vuosi" ja uusi pitäisi hankkia, kun tuossa on niin vähän tilaa tekstille.
ASUMISESTA.. Me asutaan vuokralla 54 neliön kaksiossa ja kovasti haluttaisiin muuttaa hiukan väljempään kolmioon. Oman asunnon ostokin kiinnostaisi, mutta nämä Helsingin hinnat ovat aika suolaisia :(
TV-SARJOISTA täällä seuraillaan emmerdalea, CSI:tä, lapsityranneja (voi jessus mitä nappuloita!) ja ja ja... Tv:tä tulee täälläkin katseltua ihan liian paljon. Täytyisipä joskus pitää ihan televisioton kuukausi, kuinkakohan onnistuisi?
LOKAKUU-05:lle korvikkeista... Täällä syötin alkuaan korvikkeena NAN:ia ja vaihdettiin tutteliin, josta tuli yhdelle illalle muutamat masuitkut. Kun vaihdettiin taas tuttelista NAN:iin niin ei itkuja lainkaan. Jotenkin tuo NAN on paljon vetisempää kuin tutteli.
ANNU:lle voimahaleja ja jaksamista.. Täälläkin silloin tällöin tuntuu rakoilevan, mutta vielä ollaan puheen avulla selvitty. Meillä hankaluutta teettää, kun miehellä yötyö (nukkuu siis päivän) ja itse taas yrität nukkua yön ja valvoa päivän. Tuntuu että kaikki kodinhoito jää itselle.. Siinä sitten pitäisi vielä löytää aikaa ässäilylle, heh! Onkos muilla miehiä jotka yötyössä?
KÄÄNTYILYSTA..Täällä pidetään kovaa ähellystä ja yritys on kova kääntyä selältä masulleen, mutta toistaiseksi ollaan vasta päästy kylkiasentoon. Masulta selälleen käännyttiin 2,5 kk:n iässä, mutta tämä on kuulemma vauvoille refleksinomaista eikä siis " opittu taito" .
KYSYMYKSIÄ: nukuttamisesta, nukutatteko te vauvojanne kylkiasennossa? Meillä ei nimittäin pysytä kyljellään millään, ei vaikka kuinka tyynyilläkin tukisi. Kuinka pitkään tuo pään muoto voi vielä muovautua?
Helsinkiläiset äidit...ennen joulua oli jotakin puhetta tapaamisesta vai muistanko ihan väärin.. Onkos treffejä vielä järjestetty?
Jeps, tulihan tuota tekstiä taas. Nyt on lähdettää väsäämään sapuskaa, joten morjens vaan ja hauskaa perjantai-iltaa mammoille & pienille kakkipöksyille :)
- Minski & Sanni -
Kovasti ehditte koneella kirjoitella, pitkät on tarinat joka päivä, hyvähyvä. Aina ei ehdi lukea läpi kaikkia ja joskus saattaa kysyä saman kysymyksen mistä täällä on jo keskusteltu, sorry.
Meillä Patrik nukkuu yöt hyvin, nukahtaa siinä 21-22 välillä ja ekan kerran syödään 06-07 maissa. Sitten vielä tunninparin unet.
Meillä täytetään myös Nalle Puh vauvakirjaa kun tuli lahjaksi jo synnärille.
Asutaan rivitalokolmiossa, välillä nyppii kahden kerroksen välinen ravaaminen, mutta kiva tää on.
Meillä ei vielä käännytä vatsalleen, ja lattia ei muutenkaan ole herran lempipaikka, jaksaa olla siinä joku 10 min. Kyljellään köllii ja hermostuu nopeasti kun siitä ei oikein pääse mihinkään.
Olen myös aloittanut laihiksen, ja -10 kg kesäkuuhun mennessä on tavoite. En kuitenkaan lue näitä pinoja joka päivä jotta tulisin mukaan ryhmään. Menee paljon juttuja ohi.
Nyt meidän kitinäkalle kutsuu, vaipanvaihto.
Mukavaa viikonloppua!
ASUNTO: meillä on 75 neliöinen kt-kolmio, kahden lapsen kanssa ja myymässä ollaan, 4 makuuhuonetta (ja muuta kivaa kuten pihaa ja saunaa) tarvittaisiin, ainakin kolme ja päälle työhuonetta yms. Meistäkin taitaa tulla " landeja" .
VAUVA & METELI: meillä ei olla " totutettu" , sen vauvan on vaan pakko ollut sopeutua hirveään meteliin, jota esikoisesta ja normaalista elämästä lähtee. Siis imuroidaan ja kodinkoneet pyörii yms, mutta toki koitan varoa ihan nukahtamisen alussa ekat 20 minsaa, että vauva pääsee kiinni syvään uneen, sitten voi kolistella niin paljon kun huvittaa vaikka astioita yms. Esikoinen pystyy herättämään vaan, kun käy kiljumaan ja riehumaan, ja tv:tä ei olla kovalla huudatettu, vain sen verran, että kuule pinnistelemättä, muuten oikeasti koviin ääniin voi herätäkin. Joskus pahimpina päivinä sitä kyllä koitetaan olla myös ihan hipihiljaakin, kun on ihan väsyksissä ja hermo pinnassa, tuntuu että vauvallakin silloin pieninkin rasahdus herättää, mutta sitten taitaa olla jo mahakivut ja muut ihottumakutinat siellä taustalla.
PARISUHDE tapetilla: meillä myös jotain kriisin poikasta ollut enempi ja vähempi, erityisesti nyt toisen synnyttyä. Mutta ei siitä eroamisesta meidän tapauksessa ole iloa, tämä on vain tätä vaihetta. En ymmärrä, miten jotkut pystyy oikeasti vielä remppaamaan tai rakentamaan ja käymään töissä kahden lapsen kanssa ja harrastamaan vielä kaikkea. Tai se nyt ei enää liity parisuhteeseen, vaan ylipäänsä koko elämään lapsien kanssa.
Paavo aloitteli äsken päikkäreitä viileässä makkarissa ulkokamppeissa. Jospa nukahtais syvenpään uneen kohta, niin käyn sitten aukaisemassa makuupussin vetskaria.
VIIME YÖ oli uskomaton: Paavo nukahti ilman vaunujen heilutusta vartin vaille kymmenen illalla. Pikkasen vaan autoin tuttia pysymään välillä suussa ja se oli siinä. Yleensä nukahtaminen on ollu edelleen aikamoinen projekti, vaikka on onneksi helpottunut viikko viikolta. Syömään Paavo heräs vasta 4:40 ja aamuun noin 8:lta. Ekoille " päikkäreille" jo 9:ltä ja veteli 11:sta. Saattoi johtuu tietty vaan siitä, ettei edellisenä päivänä nukkunu pitkiä päikkäreitä, mutta oon silti ihan innoissaan ;)
KYLKIASENNOSTA: Mä nukutin kylkiasennossa ehkä noin kuukauden tai vähän yli. Sitten poika alko kääntään ite aktiivisesti päätään, niin aattelin, etteä siinähän se pää muovautuu myös tasaiseen tahtiin. Eli eihän pää edelleenkään oo jatkuvasti samassa asennossa, vaan vaihtelee.
ÄÄNTELYSTÄ: Paavo alko noin 2 kk iässä kovasti keskustelemaan. " Puhe" alkoi " Äöö" , " Ööö" -äänteillä, sekä tietysti ähinällä ja vastaavilla. Nyt tulee aika taajaan sellasta ranskalaista kurkkuäännettä yhdistettynä joihinkin vokaaleihin. Aivan uskomattoman vaikeita äänteitä, tuntuu hankalalta jopa matkia. En ymmärrä, miten pieni vauva sellasia osaa päästellä. Joskus juttelee leluilleenkin itsekseen pitkät pätkät.
No niin. Käynpä kurkkaamassa, miten nukkuminen sujuu..
Äippä + poika 2 kk 3 vko
Aiemmin päivällä yritin raapustella jotain, mutta lähtö tuli pikkupojan vaatimuksesta.
Meillä kääntyillään silloin tällöin masulta selälleen. Lelut kiinnostaa ja yrittää kovasti tarttua niihin ja joihinkin saa otteen. Ja tietysti heti suuhun :) Muutenkin " liikkuu" lattialla. jotenkin saa venkoiltua itseänsä liikkeelle.
Poika meinaa olla kitisevä tällähetkellä...syykin selvä:ei ole nukkunut taaskaan kunnolla. Jospa ne pakkaset helpottais pian.
Mitäs mun piti kommentoida. Ai niin, tuntuu, että täälläkin poitsu olisi tiuhaan syömässä. Kaippa se on tiheän syömisen kausi tai jotain... Korviketta saa lisäksi ja kerralla menee 120ml, ellei ole tissillä juuri ollut.
Höh, mun on poistuttava. TAAS! Ei tästä näytä tänään tulevan mitään. Ruokakin ois uunissa ja pitäis tehä sitä, tätä ja tuota ja poika vaan kitisee. YES!
Heippa vaan!
Sit lupaan pysyä pois huomiseen asti. Kävin äsken kaupassa kävellen, kun ei se mies ollut muistanut kaikkea tarpeellista ostaa, niin kyllä otti henkeen. I-H-A-N törkeen kylmä. Ja tarttu sieltä pandan valkosuklaalevy.. jaan sen miehen kanssa joten älkää laihislaiset kepittäkö liikaa =D
MINSKI -mulla mies töissä välillä öisin. Ei se kauhean kivaa ole, mutta onneks ei ole jokapäiväistä.. jaksuja.
ÄITIS -sulle vinkkinä se " näin me lokalahjat kasvamme" -lista, laita sinne omat tiedot ja sieltä on kiva myöskin verrata muiden kokoja :) Viimeks tuli kuukaudessa meillä 950g lisää painoa ja 4,5 cm pituutta.
Kiva että KAISA is back! Ääniä pidetään juu ;) Pyrisee, pärisee, poupottaa, ähkii, uu-uu:ta ää-äätä ja kaikkea siltä väliltä. Naurunkiljahdukset on kaikist ihanimmat. Ja parisuhteen kriiseistä -niitä tulee ja menee kaikilla. Opittava on tietoisesti muistamaan mihin miehessä rakastui koska kyllä ne hellät hetket riitoihin helposti vaihtuu.
_EMPPU -aivan totta! En tajunnutkaan varoittaa et kuumemittarikikka soveltuu ainoastaan akuutisti; ei varsinaiseen ummetukseen. Hyvä että lisäsit. Ja olkoon vaik Ä3lle, tunnistan kyllä ;)
BLACKAlle ja muillekin hoitovapaasta -muistathan että rahallisesti fiksua ei ole tulla raskaaksi niin että uusi äitiysloma alkaisi ennen kuin anottu hoitovapaa ehtii päättyä... mulla oli hilkulla ettei käynyt niin! Itse asiassa olimme päiväntarkkoja. Ja HÄÄhumuun liityn mielelläni minäkin.. ;) Mukavia järjestelyjä.
Huomiseen. Mulla päättyy myyntiaika huutonetissä, joten on alettava seuraamaan minkä arvoisia kamat on.. Heips.
Kiva ollakin takasin täällä kavereiden keskellä!
Lukea et mitä kaikkea teille kuuluu ja miten pienokaiset kasvaa ja mitä ne oppii.
Mietinkin jo tossa aiemmin päivällä, että täällä meidän pinossa on kyllä tosi lämmin tunnelma. En muista et täällä olis tullu kenenkään kanssa mitään riitaa tai mitään muuta sellaista.
-Kaisa- =D
sainpa sitten päivän päätteeksi huonoja huonoja uutisia..itku tulee oikeasti.
meidän entinen iita dobberi on lähtenyt tänään koirien taivaaseen.jouduimme luopumaan iitasta kun esikoinen tuli ja aikamme ei enää riittänyt kaikkeen touhuun koiran kanssa,nyt sitten uusi omistaja oli mennyt lopettamaan sen kuulemma kun oli tullut niin suuria ongelmia ulkoillessa..tyhjä olo.
sori tää viesti mut tuntui vaan niin pahalta..moro
kylläpäs kesti taas kahlata pino läpi aamusta,hyvähyvä! :)
oltiin koko päivä kaupungilla isännän ja auroran kanssa,aurora nukkui hienosti monta tuntia..nyt kyllä oon ite aivan ventti ravaamisesta,
mutta tuli tehtyä hyviä ostoksia!
VALLU esitteli uusia koirarotuja,voisin ottaa meille tuon moppien! :D
mopsi kun meillä on,mutta mieluumin karvoja keräävä otus kuin niitä levittävä! :)
_EMPPU:minäkin huomasin heti että on tosiaan meitin neitokaiset hyvin samaa kokoa!juu,makkaroita löytyy reisistä,niinkuin meidän kaikilla mukeloilla on ollut..suloiset sääret! :)
ANNULLE voimia ja tsemppiä!!tuttu tilanne..meillä oli paha" kriisi" parisen vuotta sitten ja oli tosi raskasta aikaa.
oli niin paha tilanne ja paha olla molemmilla,että oli pitkään varma että ero on väistämätöntä..mutta kuitenkin sinniteltiin ja mentiin kahestaan perheneuvolaan keskustelemaan.kävin myös yksin puhumassa pahasta olosta mielenterveystoimistossa sairaanhoitajalle.
pikkuhiljaa asiat lähti parempaan päin ja oikeastaan" löysimme toisemme uudelleen" .nyt on kaikki ollut jo pitkään hyvin.
toivon sydämestäni että niin käy teillekin!!olette pienen aarteenkin saaneet yhdessä aikaan..jaksuja!!!!
VAUVAKIRJAA täytellään täälläkin,olen kaikille muksuille yrittänyt ahkerasti kirjoitella.
palaanpa vielä lukemaan pinoa kun unohdin mitä piti kommentoida..
-nasuli
KAISAn galluppiin imuroimisesta;kyllä onnistuu vaikka aurora nukkuisi.
hereillä ollessaankin jää kuuntelemaan kun imuroin ja kitinä loppuu heti..taitaa siis tykätä.
melussa nukkuu myös,pakkokin kun meillä on kolme isompaa.. ;)
TYTTILIIlle osanotto koirasta,kyllähän se on ikävää ja surullista!
ainakin sillä on hyvä nyt..vaikka ei se tietysti ikävää poista.halaukset sinne!
nyt poistun,mukavaa illan jatkoa ystävät! :)
-nasuli
HENNAJO: Pakko oli tulla tänne uudestaan kun luin eilisen viestinketjun...Mainiitsit että olet asunut lapsuutesi Länsässä (Länsimäessä). Mä olen nimittäin asunut lapsuuteni Länsässä ja muutin sieltä 10 vuotta sitten pois. Saanko udella minkä ikäinen muuten olet ? Pieni maailma : )
Mukavaa illan jatkoa, lähden tästä syöttämään vauvaa : )
Kävin ulkoilemassa pienen lenkin:)
Kylläpäs piristi,eikä ees niin kauhean kylmältäkään ilma sit loppujen lopuks tuntunu!
Julius nukku yli kolmen tunnin päikkärit ihan sikeesti sisällä vaunuissa:)Ei onneks taidakaan se ulkona nukkuminen olla poitsulle niin tarkeetä..
Olenko muuten ainut joka asuu itä-vantaalla?
Ois joskus niin kiva saada vaunulenkille seuraa..
No nyt lähden saunan lämmitykseen!
siis nyt vasta tajusin eilisen päivän pinoa käydä kattomassa...
Hennajo;olipas kiva kuulla että joku asuu täälläkin lähellä:)
Lähde ihmeessä sinne muskariin länsimäkeen!Käy kattomassa niitä nettisivuja www.iki.fi/teekoo
Huvittaskos sua joskus lähtee käymään vaunulenkillä mun ja Juliuksen kanssa?Mulla kun ei paljon seuraa oo päivisin ja välistä tuntuu niin tylsältä....
NikkeH: Olen vuosimallia -77. Asuttiin joskus Pallastunturinkujalla
Blacka: Mä luulen, et se muskari on vain Vantaalaisille ja me asutaan Hesan puolella. Kävelylenkeille voin hyvinkin lähteä. Kummalla puolen Rajista asut, koulun vai Lahdenväylän?
Hennajo;asun täällä koulun puolella,ihan länsimäen ja rajakylän rajalla:)
Mä uskoisin että sinne muskariin voi tulla kuka vaan mistä vaan,että jos vaan innostusta olis niin eikun mukaan!
Jos lähettäs lenkille sit heti kun pakkaset loppuu...jospa jo ens viikolla!
HENNAJO: Mä olen myös syntynyt vuonna 1977, kävitkö Pallastunturin ala-astetta ja Länsimäen koulua ?!
Seurustelin pitkän aikaa nuoruudessani ruotsalaisen miehen kanssa ja arvaa vaan minkälaisia erimielisyyksiä meillä oli kun käytiin yhdessä sekä Helsingissä että Tukholmassa seuraamassa " Finnkampeneita" eli Suomen ja Ruotsin kohtaamisia.... hih se oli hauskaa aikaa *muistelee*
Joo nyt meni asian vierestä, mutta eipä kai tuo haittaa :) Heippa!!