Miten ilmoittaa kohteliaimmin isovanhemmille
että älkää ostako lapsillemme vaatteita? Heistä on mukavaa ostella vaatteita, mutta housut ja hameet ovat lähes järjestäen väärän kokoisia, sillä lapsemme ovat hyvin hoikkia. Kaupasta harvoin löytyy housuja tai hameita, jotka vyötäröltä sopisivat, käytännössä pitää olla aina lapsi mukana, että voi vähän kokeilla. Harmittaa, kun sitten lapset joutuvat nostelemaan housuja vähän väliä, koska kaikkia vaatteita ei ole mahdollista itse siististi korjata, vain trikoovaatteiden osalta onnistuu. Kauniisti olen yrittänyt vihjata, että ovat tosi laihoja nämä meidän lapset ja että siitä ja siitä kaupasta ostan heille malleja, joissa on vyötärönkiristyskuminauha, mutta ei mene perille.
Itse en ole myöskään kovin kranttu vaatteiden ulkonäön suhteen, eli päälle niitä puetaan vaikka ei äitiä aina miellytä, mutta toinen lapsista on alkanut olla hyvin vaativainen sen suhteen, mitä päälle laitetaan, ja siinä on sitten käynyt niin, että jotkut vaatteet on jääneet kaapinpohjalle käyttöä vaille. Pitääkö tässä vain yrittää opettaa lapsi käyttämään vaatetta kuin vaatetta ja kärsiä kaikki ne raivokohtaukset, jotka epämiellyttävän vaatteen päällepukeminen aiheuttaa? Kasvatusperiaatteeni tähän asti on ollut se, että jossain asioissa lapset saa itsenäisesti päättää, kuten äidin esittämästä kahdesta vaatevaihtoehdosta, jotta heillekin tulee olo, että heidän mielipiteensä merkitsee jotain ja jostain asioista saa itse päättää.
No, eipä ole suuret murheet mutta kuitenkin. Vinkkejä otetaan vastaan.