En viihdy Porissa
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 02:38"]
Missähän täällä ne Suomen onnellisimmat luuraa?
[/quote]
Isomäen jäähallissa.
Pori on niin hirveä sovinistipesäke, ettei Suomessa ole toista samanlaista.
Muutoin Porissa on ihan hyvä asua, vaikka kyllähän tänne vie aikaa tottua. Mutta niin vie mihin tahansa uuteen paikkaan. Koetin asua sisämaassa kymmenen vuotta, sitten oli pakko palata rannikolle. Meri-ilmaa ei voita mikään, vaikka vastapainoksi saa kärsiä loskaisista talvista. Turku olisi minulle paras paikka, mutta se on niin kallis, ettei duunaripalkalla saa siellä kummoistakaan elintasoa. Duunarihenkisyys on Porissa vahva, joten senkin takia Pori oli luonteva valinta.
Pori on ihan samanlainen keskivilkas kaupunki kuin muut samankokoiset kaupungit. Porilaiset ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin suomalaiset, iloisia ja empaattisia ja kohteliaita ja avuliaita. Ehkä se negatiivinen kuva johtuu murteesta. Porilaiset puhuvat kielteisesti "Et sää kahvia ottais?" tai "Ei sunkaa sulla ois aikaa auttaa?". Ulkopaikkakuntalaiset jämähtävät siihen alku-eihin, mutta kun ei:stä pääsee yli, osaa puhua samalla aaltopituudella täkäläisten kanssa.
Ja numero 54 tarkoittaa siis että nimenomaan politiikanteossa sovinistinen. Meillä on nainen kaupunginjohtajana ja häntä on alusta asti mustamaalattu ja yritetty kaikin voimin savustaa pois paikaltaan. Käsittämätöntä.
Se ei-murrekin johtuu lähinnä kohteliaisuudesta, vaikkei sitä heti ymmärtäisi. Siinä annetaan vastapuolelle takaovi vetäytyä tilanteesta kohteliaasti. "Et sää ehtis auttaa?" -kysymykseen voi vastata "No itse asiassa en kun on sitä ja tätä menoa."
Tääl o yks sydämestää porilaine vaik nykyää muual asustanki. Mut kyl Pori o ain Pori.
Pori on Suomen suurin valaistu hautausmaa. Näin kertoi minulle eräs porilainen myyntimies :).
Minulle riitti 5 kk asumista Porissa. Onneksi sain pian töitä muualta.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 07:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 06:10"]Höh. Idiootti. Miksi asut sellaisessa paikassa jossa et viihdy. Ei se porilaisten tai Porin vika ole jos et viihdy vaan sun omaa tyhmyyttä. Vai eikö sulla ole muuta paikkaa minne mennä:) [/quote] En oo aloittaja mutta ite oot täys idiootti tullessas haukkumaan ketjuun. Luulet olevasi kovin hauskakin? Nope, toi on vaan itsetunnotonta kusipäisyyttä ja vajakki vaan lisäilee vammahymiöitä huonon tekstinsä päätteeksi. Kyllä suomesta paikkoja löytyy mutta mistäs me sulle keksittäis?
[/quote]
Nyt sää mokasit. Porilaine heitti sul huumorii ja sää suutuit. Etteks te ny ymmär et porilaisee huumorii kuuluu vastat samal mita ja viä pahemmi - mut ehrottomasti huumoril. O moukkamaist suuttuu porilaise heittämist piikikkäist kommenteist.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:55"]
Pori on niin hirveä sovinistipesäke, ettei Suomessa ole toista samanlaista.
Muutoin Porissa on ihan hyvä asua, vaikka kyllähän tänne vie aikaa tottua. Mutta niin vie mihin tahansa uuteen paikkaan. Koetin asua sisämaassa kymmenen vuotta, sitten oli pakko palata rannikolle. Meri-ilmaa ei voita mikään, vaikka vastapainoksi saa kärsiä loskaisista talvista. Turku olisi minulle paras paikka, mutta se on niin kallis, ettei duunaripalkalla saa siellä kummoistakaan elintasoa. Duunarihenkisyys on Porissa vahva, joten senkin takia Pori oli luonteva valinta.
Pori on ihan samanlainen keskivilkas kaupunki kuin muut samankokoiset kaupungit. Porilaiset ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin suomalaiset, iloisia ja empaattisia ja kohteliaita ja avuliaita. Ehkä se negatiivinen kuva johtuu murteesta. Porilaiset puhuvat kielteisesti "Et sää kahvia ottais?" tai "Ei sunkaa sulla ois aikaa auttaa?". Ulkopaikkakuntalaiset jämähtävät siihen alku-eihin, mutta kun ei:stä pääsee yli, osaa puhua samalla aaltopituudella täkäläisten kanssa.
[/quote]
Kyl niitte sovinistienki kans pärjää ko laittaa niil heti luu kurkkuu.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:23"]
Minulle riitti 5 kk asumista Porissa. Onneksi sain pian töitä muualta.
[/quote]
Et sää ehtinyt viäl siin ajas eres tutustummaa porilaisuure ytimee.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 04:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 07:19"]
Mikä tämä helsinki juttu on? Onko porilaiset niin fucking dummies, että on vain Pori tai Helsinki? Voi vittu miten yksinkertaista.
[/quote]
Kaikki muukko helsinkiläiset vaa tajuu, ettei mitää yleissuamalaisuut olekkaa, ja osaa ol uteliait paikallisii tapoi kohtaa ko ne tulee käymää. Ja niimpä meil kaikil muil o aina yhteist puhuttavaa: te ulvilalaiste porvarie jälkeläiset, jokkas luulette, ettei muut osaa eres ulkomaakiält, ni et sillä o hyvä tul meil pätemää. Fakin damis mai ääs.
Te ette sit kans tiä mitää mistää. Me keski-ikäsekki katteltii tääl jo kakaran, mitä tyättömyys o. Me ymmärrettii tasan tarkkaa, mitä tätserskän saarel tapahtu ja mitä ne siä riahu, ja miks sen piti mennä sikana tappelee jostai saatana lammassaarist arkentiilalaiste pässinpäitte kans, et sai huamio pois omist touhuistas. Sen takii meil oli äkkii maankuulut pänditouhut pystys, ei kato ollu muutakaa tekemist, iha niinku sheffiildiläisilki kakaroil. Meirä sanomine maalasiks o nii päi perset ettei ol tosika.
[/quote]
Kyl näino.
Jos Poris ei viihry ni se o iha oma vika. Ei tää häävi paikka ol ainaka talvel meil porilaisillekka mut kyl se jokase tääl viihtymine o iha omal vastuul. Jos ei viihry ni siit sit vaa kakkostiät kaakkoo kakssattaa nelkytkilometrii ja pulinat pojjes. Mitä sitä turhaa rutisemmaa jos ei pakko ol rutist.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 02:03"]
En viihdy, en.
[/quote]
En ihmettele.
Onks kaikki porilaiset nukkumas ny?
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 03:53"]
[/quote]
Ei ne osaa nettaila, ja muutenkin porin kirjastossa on vaan yksi kone, jota koko kaupunki käyttää. Kahden viikon jonotuslista.
[/quote]
Täällä on ainakin yksi.
Ja joo, osaan nettailla ja muutenkin touhuta koneiden kanssa. Pääkirjastossa (tai kirjastossa ylipäänsä) en ole käynyt enää vuosiin.
Mä rakastan Poria. Olen asunut täällä nyt 4 vuotta, ja tämä on ensimmäinen asuinpaikkakuntani, joka ei aiheuta minussa pakokauhua (olen asunut siellä täällä, pohjoispohjalaisista pikkukunnista keskieurooppalaisiin pääkaupunkeihin). En ainakaan mielelläni muuttaisi enää pois.
Murteesta en pidä, varsinkaan kirjoitettuna, sen lukeminen on raskasta. Sen enempää valittamista en keksi.
[/quote]
Ei ol. Kaikki me tääl ollaa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 03:55"]
[/quote]
Ei ne osaa nettaila, ja muutenkin porin kirjastossa on vaan yksi kone, jota koko kaupunki käyttää. Kahden viikon jonotuslista.
[/quote]
Pehmeit juttui sul.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 04:16"]
Mä rakastan Poria. Olen asunut täällä nyt 4 vuotta, ja tämä on ensimmäinen asuinpaikkakuntani, joka ei aiheuta minussa pakokauhua (olen asunut siellä täällä, pohjoispohjalaisista pikkukunnista keskieurooppalaisiin pääkaupunkeihin). En ainakaan mielelläni muuttaisi enää pois.
Murteesta en pidä, varsinkaan kirjoitettuna, sen lukeminen on raskasta. Sen enempää valittamista en keksi.
[/quote]
Oikee asenne. Kyl sää oot iha kehityskelpone.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 07:44"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 07:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 06:10"]Höh. Idiootti. Miksi asut sellaisessa paikassa jossa et viihdy. Ei se porilaisten tai Porin vika ole jos et viihdy vaan sun omaa tyhmyyttä. Vai eikö sulla ole muuta paikkaa minne mennä:) [/quote] En oo aloittaja mutta ite oot täys idiootti tullessas haukkumaan ketjuun. Luulet olevasi kovin hauskakin? Nope, toi on vaan itsetunnotonta kusipäisyyttä ja vajakki vaan lisäilee vammahymiöitä huonon tekstinsä päätteeksi. Kyllä suomesta paikkoja löytyy mutta mistäs me sulle keksittäis?
[/quote]
No en asu Suomessa:) En viihdy siellä. En Porissa, en Helsingissä, en muissakaan pikku kylissä. Siksi asun ulkomailla. Mun mielestä on todella typerää tulla valittamaan tänne foorumille että ei viihdy Porissa, ai että miksi? No koska siellä ei ole pakko asua vaan jos on varaa valittaa niin on myös varaa valita. Mitään hauskaa tuossa mun kommentissa ei todellakaan ollut tarkoitus olla eikä vittuilua. Joka sana täyttä asiaa.
Hymy sulle.
[/quote]
Onko noin huonosti asiat että pitää tulla selittelemään missä asut ja miksi? Kun ei ketään hei kiinnosta. Tulet kuitenkin arvostelemaan itsetunnottomana muita? Toisinkuin eräät, ei ole tarve lähteä ulkomaille asti mikä kertoo aika paljon sinusta joten pysy vaan missä oletkin :) Huumori on mielentila ja taitolaji, älä yritä kun noin vajavainen olet.