*** TORSTI on taas, SYYSystäväiset ***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6203820&t=6203338&appid=&…
Laitetaan varoiksi uusi aloitus tälle päivälle :)
Linkistä aamun ekat, saa siis tänäänkin syödä keksiä!
Kommentit (52)
En ole osannut vielä ostaa soijajugua. Minkälaisessa purkissa? Minkä firman?
Alli: joulukuussa käytiin Typyn kanssa mittalassa ja oli terkkarin kanssa esiuhmasta puhetta. Jotenkin olin kokonaan sellaisen vaiheen mietinnöissäni sivuuttanut kokonaan :-) Heittäytymiset ja kiukuttelu meilläkin arkipäivää, vaikka Typy onkin perusluonteeltaan reipas ja omatoiminen.
Mimmuli: hyvä hoksaus, että päätitte raahautua liikkeelle :-) Seura ja touhu piristävät kummasti.
Lila: siskoseni totuudentorvi :-) Ei maar, puhu ihmeessä jos muut eivät kehtaa tai uskalla. Minusta jo viiden minuutin hiljentymisharjoittelu riittäisi. En tarkoita, että hartaushetkeä vastaan olisin, mutta miksi tehdä siitä pienille lapsille alusta alkaen " ikävä" tapahtuma?
Simamille oli vissiin jotakin, mutta harmaa solukko lopetti toiminnan... Nautinnollista dekkarihetkeä ainakin!
Leivottiin Typyn kanssa sämpylöitä ja syötiinkin jo vino pino. Pikku tautipesäke on nyt tutumassa, joten meen siivoamaan keittiötä ja niitä iänikuisia pyykkejä viikkaamassa kaappiin päin.
Keilin & Typy
Mä yritän tehdä aina koko porukalle samaa ruokaa, soveltaen perusreseptejä. Jonkin verran käytän soija- tai kaurakermaa, mutta aika vähän. Tässä muutama perusohje, mitä teen:
-perunaa/riisiä ja tomaattipohjaista jauheliha/kana/makkarakastiketta (sekaan voi lorauttaa kermakorviketta, muttei välttämätöntä)
-kala/jauheliha/liha/makkarakeitto sopii suoraan
-kasvisosekeitto kookosmaidolla pehmennettynä
-lohta uunissa, päälle mausteet ja sitruunaa, jos haluaa kasitketta, vaikka kermaviilikastike erikseen muille (taapero ei tartte ;))
- makaronilaatikko gluteenittomista makaroneista, nesteeksi tomattimurskaa/pyrettä, tulee ihan laatikkoa, vaikkei olekaan munaa
- kiusaukset kermankorvikkeella tai liha/kala/kanaliemellä
- broilerin rintaa tai koipia ja riisiä uunissa, kaikki samaan vuokaan ja kanalientä nesteeksi, helppoa ja hyvää.
Mielihyvä- ja Oolannin pakasteperunamuusi ovat maidottomia. Teen niistä tytölle sopivaa muusia riisimaidosta(vedestä) ja maidottomasta margariinista. Muille teen silloin kunnon muusia :) Kiusaukset onnistuu niin nopeasta (pakaste perunasipulisekoituksesta), että teen joskus kaksi versiota, meille kermalla ja tytölle ilman. Samoin kalakeitto, joskus tekee mieli oikein kermaista lohikeittoa ja otan ennen kermaa tytölle oman satsin.
Taas päästiin mun lempi aiheeseen ja ei meinaa loppua tulla :)
Ainakin Alpro tekee. Jugut myydään nelipakkauksessa (4 x 125 g) makuina on ainakin mansikkaa, marjasekotusta, persikkaa.
Tässä linkki kananmunatiedotuksen sivuille, jossa on musta hyvät ohjeet munan korvaamiseen eri tilanteissa.
http://www.finfood.fi/finfood/kananmuna.nsf/wravintotietoa/C9E37055F2C7…
Heips!
Ahh, muitakin esiuhmiksia! Meillä on ollut kertakaikkisen hirveä päivä, mikään ei ole hyvä ja aivan tahallaan tehdään kaikki kielletty. Sana " ei" ei todellakaan tehoa, esim. tänään olen nostanut alas tietokonepöydältä aivan varmasti lähemmäs 50 kertaa, kiipeää heti vaan uudestaan. Lattialle heittäytyminen jne. on arkipäivää, tosin olen jo tottunut, meidän pienessä miehessä on tahtoa myös vaikka muille jakaa, ollut aina. No, peiliin saan tuijottaa, ei otettu mun raskauden aikaisia rukouksia todesta, että olisi lapsi perinnyt enemmän isänsä ihanan luonteen;) Motti on muuten erikoistunut kaupassa , kahviloissa ja ravintoloissa saataviin raivareihin, kyllä hiki valuu, jo pelkästään katseista, mutta en anna niissä(kään) tilanteissa periksi, vaikka mies hiljentäisi Motin mieluusti sillä tavalla.
Nämä pakkaset ovat kyllä hermoja koettelivia muutenkin kuin tämän sisällä olon takia. Eilen mies lähti yhdeksän aikaan navettaan katsomaan mikä tilanne, oli alkanut laittaa pihatossa oleville eläimille turvetta ja traktori jäätyi turvekasaan. Traktorissa oli kiinni kauha, jota käytetään eläinten juottamiseen. Lisäksi navetassa olivat jäätyneet putket kaikista varotoimista huolimatta. Mies joutui sitten juottamaan koko karjan johtamalla ja kantamalla sisältä vedet, nukkumaan pääsi kahden aikaan. Kiva:/ Ja minä en saanut sitä ennen unta ja sitten alkoi heräillä Motti, jotain mahataudin poikasta ilmassa, löysää kakkaa, pulautuksia, pierua ja yökkäilyjä.
Lastenlääkäri ei ollut Motin korvien verenvuodosta kovin huolissaan, kun ei ole muuten mustelmia jne. esiintynyt normaalia enemmän. Seurataan ja jos jatkuu, katsotaan sitten hyytymistekijät. En jaksa uskoa sen kummempiin, varmaan korvia on vaan niin paljon rassattu, ihmeellistä vaan kun verenvuoto alkaa vasta pari päivää rassauksen jälkeen, ei koskaan sen aikana tai vaikka seuraavana päivänä. Joulukuun alussa Motti satutti huulensa ja verta tuli tosi paljon, mutta hyytyi kuitenkin normaalisti, joten sekin kyllä viittaa siihen että ei mitään hätää.
Muutoin Motin motoriset harjoutukset ihmetyttävät monia muitakin kuin vanhempia. Isin perässä haluaa koko ajan seistä päällään ja sitten kun nostaa pystyyn, irroittaa kätensä, on vain pään varassa ja alkaa vilkutella. Myös siltaan meno onnistuu tuosta vaan, tangossa haluaa roikkua ja hyvin jo itsekin pitää kiinni, vaatekaapin kahvoista ottaa kiinni ja jaloilla yrittää nousta kaappia vasten ylös. Aina ei vaan oikein järki ja voimat riitä ja kopsuja sattuu joka päivä. Eilen tuli kuperkeikalla alas sohvalta, kompastui, samalla vauhdilla jatkoi vaan menoaan. No, minä ja mies ollaan oltu kyllä ihan samanlaisia ja välillä leikkii ihan keskittyneestikin.
Helli ja muutkin ohjeita kaipaavat. Minulta löytyy seuraavia ohjeita: kesäkurpitsasta monipuolisesti (sose, pata,kiusaus,letut,rieskat,hillo), hirssiohjeita allergiselle(rieska,puuroja, sämpylät, leivät, kakku, piirakka, lastut,ohukaiset), tattariohjeita allergiselle (puurot, leivät, pannuleipä, rieska, karjalanpiirakat,sämpylät, rusinakeksit, piparit, muffinsit,maissi-ohjeita allergiselle (rieska, puuro,vuokaleipä, teeleipä, polenta, leivokset, ohukaiset, piirakka, riisiohjeita allergiselle (rieskat, puuro,pikkuleivät,leivät,riisinanna), kananmunan korvaamisesta ohjeita tavallisista ruoista sekä lista vilja-allergisen viljavalmisteita eri tuoteryhmistä eri tuottajilta.
Sattuneesta syystä ohjeita on niin paljon, etten jaksa kirjoittaa kuin jonkun yksittäisen (jos joku tuon perusteella kiinnostui), mutta koska kopiokone on tuossa vieressä ja postimerkki ei budjettia kaada, niin yhteisen hyvän nimissä voin haluavalle lähettää. Laittakaan vaan viestiä aavaliina@hotmail.com. Ihan ovat perusohjeita, joita varmasti löytyy mistä vaan, nuo olen saanut ravitsemusterapeutilta.
T-P: Meillä sama homma tuon tiskaamisen suhteen, ajattelin että Mottia varmaan ärsyttää kun huomioni keskittyy siinä puuhassa niin tiiviisti hänestä pois. Sama ilmiö esim. jos yritän koneella olla. Nyt MOtti tiskaa mukana syöttltuolista käsin ja kovasti tykkää.
Nyt jos lopettais kuitenkin, vaikka asiaa ois vaikka kuinka:D
Aavis ja MOtti
Mä inhoan talvea ja kylmää !!!!
Tympii kököttää sisällä ja Lintsukin pitkästyy, plaah.
Monta yötä nukkunu huonosti, siis mä, yskittää niin että meinaa keuhkot revetä, sohvalla oon koisinu ettei Lintsun tarvii kuunnella mun kohtauksia.
Tahtoa, siis omaa löytyy meidänkin neidiltä, pinna on hyvin lyhyt, pärähtää nopeasti kun suuttuu, mutta onneksi leppyy melkein yhtä nopeasti. Äitin tyttö ihan selvästi, sisukas, äkkipikanen ja äänekäs niin halutesaan :)
Toivottavasti Mimmuli auto starttaa, niin pääsette kylään.
Mekin onneksi mennään naapurille illalla kaffelle, saa aikuista seuraa, kivaa.
Ynis piristystä toivon sinulle.
Keilinin typylle paranemista, samoin Äitikuun pienelle.
Leanna tänne vaan kirjottelemaan, täällähän jutskataan kaikesta maan ja taivaan välillä.
Lintsu on innostunut roskien viemisestä roskiin, nyppii lattialta roskia ja kiikutta tärkeänä ne roskikseen ja taputtaa itselleen. Välillä vaan meinaa viedä sinne muutakin ku roskaa kun on niin tohkeissaan tästä hommasta.
Ulkona kun kävellään niin Lintsu hokee roska, roska (stumpit, korkit, rakettienja paukkujen jämät ym) kokoajan, onhan se kiva että äitin sanomiset on menny perille, onneksi ei yleensä koske niihin.
Tänään tuli liikkishetki kun ripustin pyykkejä kuivumaan, ripustin miehen paitaa ja Lintsu kun näki sen paidan, niin sanoi isi monta kertaa, milläs pienelle selität että isi on kaukana töissä ja tulee vasta viikonlopuksi kotiin.
Mies kun tuli viime perjantaina kotiin, pelkäs että Lintsu vierastaa häntä, eikä uskalla tulla syliin. Ovi kun kävi niin tyttö juoksi täysillä eteiseen ja meni syliin, oli selvästi ikävöinyt isiä.
Siinä kai tärkeimmät, jep.
Hilu
vieläköhän jaksat??? Minä ihmettelisin pakastettuja vihanneksia. Tuoreet parsat ja kukkakaalit tulee tässä pakkaskelissä ulkomailta JA on kalliita. Pakastealtaassa on samoja tuotteita valmiiksi paloiteltuna. En kyllä tarkastanut vielä onko kotimaisia, mutta kysynkin: miten pakastetuille vihanneksille käy, meneekö maku tai vitamiinit?
Vein Poikasen kertsiin, Kukkanen itki koko paluumatkan. Itki, itki ja itki, vaikka yritin kertoa, ettei pakkasella kannata kastella kasvojaan, enkä uskalla ottaa syliin, ettei lapsonen jäädy. Kireänä kuin viulunkieli marssin kotiin ja päätin että mulle on ostettava auto ja talo on laitettava äkkiä kuntoon. (ulko-ovesta irtosi kahva pari päivää sitten, eikä kukaan ole laittanut sitä takaisin. Jännitysmomenttina pääseekö sisään ollenkaan). Jo helpottaa.
Pressapeliä halusin kommentoida, vaikka mulla ei pitäny enää koskaan olla mistään asiasta mitään sanottavaa. Me ollaan täysin ilman ulkomaailmaa, lehdet ei tule eikä telkkari näy. Siksi olen välttynyt seuraamasta kuinka rakkikoirat etsii verta. Halonen on kuulemma kiukkuinen akka, huhutaan.
Tuntuu olevan vääjäämätön laki, että liian pidetylle pitää näyttää, ettei tuo parempi ole kuin muutkaan ihmiset. Sen tunteen nimi on kateus. Sattumoisin tuttua ihan henk.kohtaisesti kiusaamisympyröistä. Sanoit mitä tahansa, teit mitä tahansa, teet väärin. Hyvä yritys käännetään vastakohdakseen, tarkoitusperät myllätään näyttämään mustalta kuin synti. Ahdistavaa ajojahtia sanon minä.
Voihan se tietenkin olla, että Halonen on huonontunut sitten viime kuukausien, kun en ole ollut ajan tasalla. Toisaalta voi olla, että media tarvitsee kohu-uutisia, syyllistä ja syytöntä, mustaa ja valkoista. Mielikuvien muuttamiseen on omat keinonsa, jätetään kertomatta hyvää, korostetaan ikävää. Mitään objektiivista totuutta ei katselija tai lukija näe, on toimittajan tai ohjaajan valitsemia kuvia todellisuudesta.
Höpötitihöpö. Jätetään tilaa muillekin. Tuttikselle voimia työ- ja kotielämään.
Kukkuu
Siis mullahan ei ole MITÄÄN tietoa näistä allergiahommeleista, mutta meillä käytetään YOSA jugusrtteja. Minusta ne on soijapohajisia ja maidottomia siis. Munasta en musita mitään . Tsekatkaa kaupasta. Kepsu ainakin tykkää. Makujakin on useita. -ja hinta tietty tyyris ;)
Minustakin pakkanen on hyvä. Tietysti ulkoilupointti harmillinen. Mekin oltiin avoimessa aamupäivällä, että oli jotain ohjelmaa. Pöpöjen lisäksi tuntuu jotenkin luonnolliselta tämä ilma. Näinhän sen pitäisi ollakin tammikuussa. Enemmän +5 pelottaa....
Siivouspäivänviettoon,
hk
pakkanen paukkuu, hurjat -38,7 oli aamulla kun töihin läksin ja päivällä kotoota kuului että yhäti -38,4 oli!!!!!!!!!! saa nähdä onkohan autorenkaat neliöksi jäätyneet, voipi olla kiva kotimatka.
taidan käydä käynnistään auton, ettei tarvii jäätyä ja säälin vähän autorukkaakin...
Tuttis
Yksi(8v)tekee kärrynpyörää.Yksi pelaa(4v)sählyä olkkarin parketilla.neiti (6v)laulaa:tepsi tekee kohta maalin,ja hurraa veljelleen!Pienin löysi jostain uimarenkaan ja tekee uimaliikkeitä lattialla.Koira yrittää napata uimarengasta.Vanhin tyttö kierii muuten vaan lattialla ja kaikki puhuu yhteen ääneen.Pienin yrittää huutaa ääntään kuuluviin....
Ihanan rauhoittavaa olla täällä kanssanne=)
Alpro sojalla ainakin on aivan ihanaa persikka jugurttia.Itse ihan himona siihen!!
Olin tänään ystävän luona poikien kanssa aamulla ja heidän 3,5v oli niin ihana kun ääneen hämmästeli äidilleen:Tule katsomaan kuinka monta hammasta tolta pieneltä on lähtenyt.Eikä millään meinannut uskoa ettei ole vielä enempää hampaita tullut!!
Mutta jee meillä on yhä vaan ne 6 etuhammasta(2 alhaalla4 ylhäällä)mutta yksi poskihammaskin jo saatu!!!!!
Nyt hullunmylly yltyy ja pakko mennä.Liian kylmä ulkona ja kiukkuavat kun ei ole tekemistä.Onneksi kohta alkaa lasten ohjelmat!!
Kolmosen kanssa mennään kuudelta ilmoittautumaan kouluun!HUI!Ensi syksynä mulla on jo 3 koululaista ja vaan pojat kotona.Olis hyvä sauma olla silloin raskaana kun ei tarvii ketään kuljettaa esikouluihin tms...
Se oli pakko tohon mainita;)
Nyt kiidän,L+5
Kukkuu: olen sitä mieltä, että kannattaa mielummin ostaa pakastettuja kotimaisia kuin " tuoreita" ulkolaisia. Jonkin verran pakastus hävittä ravintoaineita, mutta aika paljon jää kuitenkin jäljelle. Kypsennys mieluiten höyrttämällä tai mikrossa, nini säsätyy tas vähän lissä ravintoaineita. Makuun sanoisin, niin että jos keität ja syöt muun ruuan mukana, tuskin makueroa huomaa. Mutta jos ihan vaan sellaisenaan syö, niin saattaa maistua erilaiselle. Riippuu vähän millainen maistaja :)
Yosa on muuten kaurapohjainen. On muuten hyvää :)
Pressajuttuja ekaksi. Meinasinkin päivällä laittaa, että jos jollain on jotain hyviä (tai mitä vain) poinnteja tai mielipiteitä asiasta, niin tänne vain, mutta Kukkuu ehtikin jo. Mä kun täällä pähkäilen, että kumpaa mä oikein äänestäisin ja miksi. Kun ei muita vaihtoehtoja tilastoida muutoin kuin tyhjinä tai hylättyinä, niin ei auta oikein muutakaan ehdotella.
Kyllä kait Halonen on aina ollu vähän äkäpussi, mutta nythän sitä on muitten hyvä ollu tuoda esille. Eipä sitä muutoin istuvaa pressaa kovin viiti moittia. Ritva Santavuori (josta en kyllä muuten oikein pidä ja olisin luullu ennemmin kannattajaks) totesi kerran aamutv:n jälkiviisaissa, että hän ihmettelee, ettei ko. piirrettä Halosessa oo enempää ruodittu. Hänellä oli se kokemus, että selkeästi työasiassa Halonen oli eri mieltä ja oli ruennu häntä sättimään henkilökohtaisuuksiin mennen.
Mutta Niinistö taas on mun mielestä aina ollu ylimielisen oloinen, että onko se sitten jotenkin parempi.
Lisäksi en osaa mainita seikkoja, jotka Halonen ois hoitanu huonosti virkakaudellaan eikä mulla oo kyllä mitään syytä olettaa, että mikään asia oleellisesti muuttuis sama kumpi valitaan.
Ja sama mitä mä oon mieltä, niin Halosen voitto on kuitenkin todennäköisempi.
Ärsyttää täkäläiset äänestä Niinistöä -kampanjat. Puolueen värikin oli mainoksessa enimmiltään vihreä. Pieni pilkahdus oli silti muistettu laittaa sinistä.
Ja kumpikin on niin maaseudun ystäviä, että. HAH!
Missä oli porvariyhteistyö, kun " naapurin poika" oli ehdolla? Niinistökin nyt huomas, että hän ois voinu olla aktiivisempi asiassa. Muutoinkin kuin äänestämällä aikanaan Eskoa. Joopa joo.
Ruokajuttuja jos vielä jaksatte. Mulla on pari tuttua aikuista, joilla on suolistossa liikaa hiivaa. Eli hiivalla nostatetut tuotteet ei käy eikä myöskään sokeri. Mutta tietääkö joku, onko muukin makeus pahasta, vai käykö sokerittomat eli muutoin makeutetut tuotteet?
Mua jotenki huvittaa tuo " milloin veit lapsesi 1. kerran Heseen" -ketju (tai jotain sinne päin). Monesti oon todennu miehelle (siis niinä harvoina kertoina), että taas joku saa katella pitkään ja päivitellä, kun näin pienet saa kaksin käsin mättää roskaruokaa suuhunsa. Kotona oon tullu liiankin tarkaksi eli jos reissun päällä ollaan ja nälkä yllättä, niin mennään kyllä ekaan sopivaan paikkaan ja tilataan mitä mieleen juolahtaa. Tahtoo lounasruokaloissa tulla ruokailu niin kalliiks, ettei siihankään aina pysty. Tosin nyt on kaupunkireissut vähentyny ja säästösyistä meillä on niinäkin harvoina kertoina ollu välillä omat eväät mukana. Mutta enpä viittiny näitä tuonne mennä löpisemään, mutta teille piti kertoa kuitenkin. Vaikka tiedätte muutenkin.
No, täällä nyt muutenkin tuo kirjoittelu on aikamoista muissa pinoissa. Onneksi on syysmammat!
Poistun joutavia löpisemästä.
T@hti
Kamalaa, kamalaa, tulinkohan ymmärretyksi väärin? en siis tarkoittanut, että sisarussuhteet on lapsille tärkeämpi kuin lapsen ja vanhemman, ja että ainoat lapset olisi sitten jotenkin onnettomia... Mutta ehkä sitä yritin tässä ilmaista, että me vanhempina jotenkin projisoidaan omia ajatuksia ja tunteita lapsiin ja yritetään kamalasti ymmärtää, miltä lapsesta tuntuu ja sitten kuvitellaan omat tunteemme lapsellekin ominaisiksi (minä ainakin ....)
Pressaehdokkaista: joo, varmaankin Halonen on kärtty, mutta en ole vielä eläessäni tavannut johtajaa jolla ei joku ongelmakohta ole alaisten suhteen - valta ja politiikka vielä näitä piirteitä helposti kärjistävät. Munhan ei tartte olla Halosen alainen:))) Ja Niinistö tuskin on sen sympaattisempi, ja senkään alainen ei tartte olla...
ugh.
teen taas ruokaa. haluankin huomenna töihin, pliis. oli meillä hetken siistiäkin.
simam
Iltaa, en ole kerennytkään kirjoittelemaan muutamaan päivään ja nytkin on ihan niin ha näin, Jadella alkaa ilmeisesti yöunet painamaan päälle ja nuhakin tuntuu vaivaavan. Meillä onkin tytöt kummatkin kipeänä, vanhemmalla tytöllä kuume huitelee 39ssä ja pienemmällä siis vain nuhaa tällähetkellä. Huomenna vanhemmalla olisi synttärikutsut ja pitää toivoa ettei huomenna olisi enää tuota kuumetta. Lauantaina olisi tiedossa ristiäiset. Huomenna on sitten tärkeä päivä; tiistaina mies kävi siinä kokeessa ja huomenaamulla olisi sitten lääkäri joka kertoo tutkimustuloksen, mieheni kyllä on sitä mieltä että se on negatiivinen tulos. Huominen siis kertoo sit aikas paljon. Se hyvä puoli tässä on että on kerennyt sulattaa jo ajatusta epilepsian mahdollisuudesta, jopa miehenikin on jo sulatellut ja osittain hyväksynyt asian. Tiistaina aloitti lääkityksen, sehän kertoo jo aika paljon. Tietenkin toivoo vielä, että olisi väärä hälytys. Pitäkää peukkuja!
Pressanvaaleista; Mä oon kanssa jo vähän kahden vaiheilla änestäisinkö kummiskaan Halosta, Niinistökään ei kauhiasti kyllä iske, mutta toinenhan niistä on sitten se tuleva pressa. Mieheni aikoo kuulemma äänestää miestä, hänen mielestä presidentin kuuluu olla mies, samoin ajattelee myös osa hänen työkavereistaan.
Uhmasta; meillä myös pikkutintti osaa sen taidon, jos joku ei mene sillein kun haluaa, parkua tulee. Meillä onkin perheessa ensinnäkin murkkuikäinen, no 7 ( tänä vuonna 8v) ja 9v. ei pahemmin kiukkua, mutta sitten tämä meidän 5v. tajuton uhma menossa ja kyllähän tämä kullannuppukin on jo näyttänyt kyntensä. No ehkä pitäisi mennä ihan peilin eteen itteään kattomaan, nimittäin meikäläinen on ollut pienestä pitäen tosi tempperamenttinen, iän myötä hiukan tasoittunut. Tänä vuonna kun 34v. tulee mittariin. Leijona kun olen horoskoopiltani, siinä kyllä luonteenominaisuudet pitävät mussa paikkansa.
Jadella on uniaika, huuto on nimittäin sen mukaista, tulen huomenna kertomaan tuomion!
Kipii,saatiin asunto myydyksi,esisopimus tehty tänään!!!!
On taas ollut tosi hyviä keskusteluja täällä,kiitos hyvistä ruokavinkeistä puolesteni kiitän minäkin. Meille käy V:lle vehnä ja kaura ja se on kyllä iso helpotus ruoanlaitossa!!! Makaronit ovat pojan herkkua : )
Purkkiruoista Vilholle ei olla annettu kuin maissiperunaa kesän jälkeen,joka onkin pojan herkkua.lisään usein lihaa ja vihanneksia. mutta jotain kasvis-porsas purkkiruokaa vois kokeilla. Kun ollaan harkittu jotan pienimuotoista reissua,jopa kanarialle,niin ois tosi kätevä kun ois muutama takuuvarma purkkimuona,ja ihan muutenkin tietty ois hyvä varalle.
Tomaatti pitäis kokeilla,siis ruoanvalmistuskessa,kun siitä sais kanssa tosi paljon vaihtelua ruoanlaittoon,kastikkeet yms.
On niin ihanaa kun pojulla on nykyään hyvät ruokahalut,huoh, 4 kk aloitettiin kiinteät ja kyllä koko eka vuosi oli pelkkää maistelua ja niiiiiiin monet puurot ja vellit on lentäneet roskiin taikka mies on syönyt. nyt on taas vaihe ettei puurot kelpaa,mut aamupalaksi annan hed.soseita ja leipää että ihan hyvin!
Yosa-kaurajogurtti hyvä vinkki,pitää ostaa heti huomenna :) kiitos syysmammat : )
Mä muuten juon nykyäänkin vielä alpro-soija miedosti vaniljanmakuista maitojuomaa,ah niin hyvää,aamuisin ehdoton puuron kanssa!
ÖÖÖh, ja esiuhmaa täälläkin näkyvissä. Kiva luke että tahtoa löytyy muualtakin,pelkään että poika tulee mummiinsa (mun äitiin) joka on HYVIN itsepäinen ja tempermenttinen :)
T@hti,tiedän että sulla on maalaisjärki tallella,joillakin sitä ei taida olla kun lukee näitä aloituksia tällä palstalla,niinkuin toi mäkkärijuttu,huoh.
jaha,nyt vaaliohjelman pariin.kivaa pohdintaa asiasta täällä : )
ens viikolle sain hoitajan V:lle joka maksaa lähes yhtä paljon kuin mun tienestit : ( ,mut pakko noi luvatut pari päivää tehdä ja hoitaja superihana,hoiti V:tä yhtenä päivänä kesällä kun oltiin miehen kanssa oksutaudissa.
iloinen tiivii ja vauhti-Vilho
Tänään oli mukava päivä Jatulla, ei pakkanen haitannut! :-) Mutta lahopäisyyteni tuli todistettua, ei meinaan päivistä ole tietoa täälläkään. Sanoin jatulle, ettei tunnu yhtään perjantailta ja jatu siihen, et tänään onkin torstai...niin ja kerroin, miten olin varannut ensi kuuksi ajan puolitoistavuotis neuvola-lääkäriin. Onneksi jatu valaisi mua, että maaliskuussahan nää vasta on puoltoista vuotta.. Joo-o, pakkanen tainnut aivotoiminnan jäädyttää. Eilen ihan tosissani Nealle juttelin, et huomenna mennään Jatulle ja et siel on se kissa, Nea voi sit leikkiä kissalla! Juupa juu! Kissa meinaan on ihan oikea kissa!
Mies lähti saunaan ja toivon Nean hetken leikkivän itsekseen..nykyään pitäis koko ajan olla seurana. Niin ja kuten T-P:llä, lahkeessa roikutaan, jos yritän jotain keittiössä puuhata!
Mäkin olen tässä pähkäilly, kumpaa äänestäis, enkä oo vielä keksiny, pitää tehdä hieman tutkimustyötä..
Helli, voimia allergiajuttuihin! Onneksi saitkin jo paljon hyviä ruokavinkkejä!
Olikos se Allin paapero, joka on mahataudissa..? Paranemisia!
Nea tuli syliin..hurjalta kuulostaa Aavis Motin akrobaattitaidot! :-) Meidän rauhallinen tyttömme ei vieläkään uskaltaudu yksikseen kävelemään, vaan sen sijaan keskittyy sanojen maailmaan. Aakkosia jaksaa edelleen luetella perässä ja laskeskelin eilen, että ihan oikeita sanoja tytsyn sanavarastossa on 70 kpl ja sitten vielä nämä ei ihan oikein lausutut päälle, (esim. paippa=vaippa, koija=koira), niin sanoja on jo ihan hurjasti! Kiipeily on myös pop! Ja autoa työnnellen viilettää pitkin kämppää.
Pottailu etenee edelleen hienosti. Nea yleensä tulee jollain tavalla ilmasemaan, kun kakka tulossa ja potalle pitäs päästä. Tänään myös sanoi kakka, kun oli hätä ja kovaa vauhtia itse konttas vessaan! Kivaa, jos alkaa useemmin kertomaan! Muuten vien pissalle aina herättyä ja ruuan jälkeen.
Tänään kaupassa meinasin revetä, kun Nea karjui kovaan ääneen kassatädille monta kertaa, et MUIJA! Lopuksi tokaisi vielä, et ÄMMÄ! Hieman nolottikin, me ei tollasia sanoja olla opetettu, eikä käytetty, mitä lienee tyttö yrittänyt sanoa! ;-) Yks nainen vähän kyyläs..
Kysymys: Hyviä vinkkejä, mites sais Nean juomaan maitoa MUKISTA! Vesi kyllä menee, mut melkein itkee, kun näkee maidon mukissa, nokkamukikaan ei kelpaa. Auttakee!
Tuttis, voimia hoitojuttuihin ja työhön!
Ynis, parempaa mieltä toivon sulle!
Mimmuli, joo, ens kuussa joku pvä nähdään! :-)
Nyt suklaakakkutapaaminen kehiin, jooko! Ens kuussa joku pe klo 17 eteenpäin? Missä? Ketä tulee?
Nyt pitäs Nekulle iltapalaa laittaa.. Ei äsken suostunu syömään, kun söi niin myöhään meidän kans kanasalaattia. Voimia kaikille ja hyviä öitä!
Enkeli1 ja Nea
Sitä riittää tässä meidänkin pojassa. Voi kun ihan kauhulla odotan sitä uhmaikää. Välillä tuntuu, että päivä on pelkkää kiukkuhuutoa, kun mikään ei mene kuten Onska haluaa. Joskus, kun olen täynnä tuota huutoa, teen puistosta lähtiessä niin, että kannan alkumatkan poikaa enkä laita rattaisiin. Koska yleensä aina lähdöstä tulee mieletön huuto. No, tulee se vielä sittenkin, vaikka vähän matkan päässä laitan istuun, että se siitä;) Mutta en siis läheskään aina tee tuota, joskus vaan en jaksa sitä tappelua. Pyrin aina sanomaan etukäteen, että kohta lähdetään mutta eipä auta - vielä ainakaan.
Är ja pur mikä päivä ollut tänään. Kuudelta ylös, nukutusyritys nro 1 kello 9, ei tulosta. Toinen kello 11, nukahti syliin. Nukkui alle tunnin kolmella heräämisellä, eli ei toivoa äipän unista. Itkua ja väsyä ja kitinää. Soitin terv.keskukseen, että olisko sattunut oleen lääkäriaikaa. Sanoi se hoitsu siinä puhelimessa, että kun on vasta pari päivää kestänyt tuo flunssa, lääkäri ei ota siihen mitään kantaa. Vasta, kun flunssa on pitkittynyt kahteen viikkoon. Mua tympi niin, että sen varmasti kuuli äänestä, kun sanoin, että aijaa, ei sitten hei. Ja melkein löin luurin korvaan.
Ymmärrän, ettei joka inahdukseen anneta aikoja mutta kun lapsi ei nuku eikä kunnolla syö, niin voi olettaa, että joku on vialla. Ja kun itseä väsytti ja itketti, ajattelin, että jos jostain sais jotain apua. Käytiin illalla päivystyksessä ja lääkäri löysi molemmista korvista lievän tulehduksen!!! Että näin.
No, se lääkäri oli meidän tk:sta, enkä tykkää siitä miehestä. (Varmaan luulette, että inhoan kaikkia lääkäreitä. En toki, mulla vaan on omat ennakkoasenteeni ja se ei aina ole tietty hyvä asia..) Mutta nyt ei ollut mitään ongelmaa.
Nyt sitten odotellaan pelonsekaisin tuntein ens yötä. Pitää mennä ajoissa itsekin nukkumaan.
Varmaan omaa vikaa tuokin tulehdus, kun tuulisena tiistaina ei ollut Onnilla huppu päässä pihalla. Hyvä minä...
Minä liputan Niinistön puolesta. Ihan vaan siksi, että pitää saada uutta verta tuonne huipulle.
No nyt tuli tätä omaa napsua taas. Pitää lopettaa, Onni itkee eikä oikein nukahda.
T-P
Käytiin avoimessa ja meinasi henki salpaantua. Ei Pönksyllä vaan mulla, kun olen kurkkutaudissa. Yskä on kuivanärsyttävä ja estää nukkumisen makkarissa. Miehet ovat siellä tuhisseet keskenään. Onneksi Pönksy on nyt nukkunut taas hyvin.
Helli: Meillä ruokajuttuset menevät näin: Kaapissa on aina varalta purkkiruokaa (yleensä ainakin Piltin juureksia ja karjalanpaistia 1-v sekä kasviksia ja porsaanlihaa 8-kk). Niissä ei maitoa, munaa tai viljoja. Pakasteessa on aina jotain itse tehtyä kasvismuusia (peruna, bataatti, porkkana, parsa, kukkis, kesäkurpitsa tai osaa näistä). Muusia käytetään päivittäin paistettavien lihojen (mies on lihansyöjä!) seurana silloin, kun teemme sellaista ruokaa, mitä Pönksy ei voi syödä. Suosittelen teillekin perusvarastoja, jolloin ei aivan koko ajan joudu miettimään, mitä tänään...
Mimmuli: Kiitos sämpylöistä. Lihapullat ja pihvit kiinnostaisivat ainakin minua! Täytyypä mennä hakemaan se kirja, kiitos vinkistä.
Helli ja Alli: Näytätte pyörivän " samoilla kulmilla" ? Uskallatteko paljastaa, missä päin kaupunkia asutte?
Liikkumisen taito jalostuu Pönksyllä joka päivä. Kiipeilyn alkeet ovat hallinnassa. Kävelyvauhti on jo melkoista. Ja seisomaan nousut ja laskutkin sutjakoita. Kepposetkin saavat uusia ulottuvuuksia. Eilen löysin pojan kaivelemasta vessanpyttyä saunakauhalla.
Ai niin, pakkasessa on HYVÄKIN puoli (josta avoimen täti minulle kertoi): flunssaaaltopöpöt yleensä kuolevat pois, kun tulee pakkaskausi. Jee-e, ylistetty olkoon pakkanen. Siis niinku oikeasti hyvä.