Kokemuksia kuukausien maidon lypsämisestä???
Siis tarkoitin,että onko kukaan lypsänyt sähköisellä rintapumpulla maitoa, jos vauva itse kieltäytyy imemästä. Ja siis pitkiä aikoja,vaikka jopa kuukausia.
Itsellä esikoisen kanssa täysimetin 3kk ja sitten alkoi rintaraivareiden myötä imetys vähentyä ja maidon tuotanto tietty. Sinnittelin n3kk välillä imettäen ja välillä lypsäen käsipumpulla. Odotin päivää että poika imisi taas itse rintaa, mutta näin ei käynyt.
Nyt toista odottaessa tuli mieleen, että jos ostaisimme sähköisen pumpun ja jos rinta ei kelpaa niin lypsäisin kaiken maidon niin kauan kun sitä vaan suinkin tulisi. Olisi niin ihana antaa omaa hyvää maitoa vaaville! Esikoisen kanssa ainakin maitoa riitti, joten nytkin toivon niin. Jotenkin tuo korvikkeen kantaminen kaupasta ei tunnu kivalta, kun omaa maitoakin olisi tullut....ainakin jonkun aikaa!?
Kommentit (5)
Esikoiseni syntyi noin 4vk etuajassa, ja pumppasin rintamaitoa hänelle ensimmäiset 2kk ja annoin pullosta. Käytössäni oli tehokas sähköpumppu, Medelan malli jolla sai molemmat rinnat lypsettyä samaan aikaan. Todellakin siinä 2kk:n kohdalla imetys alkoi sujua, tosin rintakumin kera. Koska asuimme tuolloin USA:ssa, jouduin menemään töihin kun tyttö oli vajaat 3kk, ja tällöin aloitin siis säännöllisen pumppaamisen uudelleen. Vajaan 9kk:n iässä tyttö vieroitti itse itsensä, ja maito loppui todella nopeasti.
Minun kohdallani oli ainakin niin, että en ikinä saanut pumpatuksi maitoa yhtä tehokkaasti kuin mitä vauva imi. Hyvin tyttö kuitenkin kasvoi yhdistetyllä imetyksellä ja pullosta annettavalla rintamaidolla (työpäivinäni oli hoitajan annettava lisäksi yksi pullokorviketta). Mutta pumppuni oli tehokkaimpia mahdollisia, ja pumppasin varsinkin alkuun imetysohjaajan neuvosta _todella_ tiheästi; päivällä kahden tunnin välein ja yöllä kolmen tunnin välein... tämä rankka aikataulu onneksi kuitenkin vain vauvan ekat viikot, joten ei sinänsä koske sinua. Joka tapauksessa, kyllä ahkera pumppaaminen ehdottomasti kannattaa, jos rintamaidon antaminen lapsellesi on sinulle tärkeä asia.
Kovasti tsemppiä!
--pumppasin siis yhteensä 8 kk (kahdessa jaksossa), ja vauva ainakin kasvoi upeasti.
Miedän tyttö syntyi 6,5 viikkoa etuajassa. Aloitin maidon lypsämisen muutaman päivän kuluttua vauvan syntymästä ja lypsin vielä pari viikkoa sitten eli yhteensä 2 1/2 kuukautta. Alkuun sain sairaalasta kotiin lainaksi medelan heruttavan sähköisen pumpun, jolla voi tyhjentää molemmat rinnat yhtäaikaa. Pumppua sain pitää kaksi kuukautta. Joutuessani palauttamaan pumpun sain neuvolasta tilalle pumpun, joka oli todella vanha ja kovaääninen. Palautin pumpun käyttämättömänä ja lypsin käsikäyttöisellä pumpulla sen mitä oli pakko. Meidän tyttö oppi lopulta rinnalle, joten enää ei tarvitse lypsää.
Ostin myös Ainun sähkökäyttöisen pumpun, jota en myöskään kertaakaan käyttänyt. Pumpusta lähti todella kova ääni, tehokkuudesta en osaa sanoa kun en tosiaan kokeillut. Liike josta pumpun ostimme suostui onneksi ottamaan sen takaisin, pumpulla kun hintaa 80 e.
Maidon lypsäminen kunnon pumpulla on vaivatonta, mutta varaudu tähän pumppuongelmaan.
Markkinoilla ei ole tällä hetkellä muita sähkökäyttöisiä pumppuja kuin tuo Ainun. Muistaakseni Monikko-yhdistyksen kautta saa ostaa sähköisiä pumppuja, mutta toimitusaika oli 2-4 viikkoa ja hintaa taisi olla 159 e
Kannattaa tosin kysyä neuvoloista/sairaaloista saako sieltä pumppua lainaksi.
Toivottavasti imetys sujuisi tällä kertaa niin et tarvitsisi pumppua.
Lypsin esikoiselle maitoa noin 1,5-2kk:n ikäisestä vuoden ikäiseksi eli reilut 10 kk. Pumppuna käsikäyttöinen Avent Isis.... Toisen kohdalla ei aika enää siihen rumbaan riittäisi.... =)
en ole lypsänyt sähköisellä kuin laitoksella jolloin tyttö joutui hetkeksi keskolaan verta vastaanottamaan, oli kyllä hirmu kätevä. Kotiin ostin käsipumpun vaikka täysimetin, koska maitoa tuli niin runsaasti että jouduin lypsämään osan pakkaseen.
Nykyään käsipumppu on kovassa käytössä, sillä yhtälö
kiinteiden aloitus+rintaraivarit+vauvan tissilakko+oma " pullotus" = päivät syödään vain ja ainoastaan pullosta. Öisin vielä imetän, mikäli tytöllä (6kk) on nälkä.
Olen nyt lypsänyt pian n. 2kk, aluksi tyttö söi rintaa vielä päiväunienkin pöpperössä juuri herättyään ja iltaunille mennessä, nykyään vain leikkii jos yritän tarjota.
Kieltämättä vähän harmittaa, olisi paljon helpompaa antaa vain tissiä, nyt pitää aina miettiä onko tarpeeksi lypsymaitoa/pumppuvehkeet mukana matkoilla jne. Olen lypsänyt auton takapenkillä, häissä vessassa, putkimiehen puuhaillessa keittiössä pakenin makkariin lypsämään jne. Lypsäminen tuntuu jotenkin nolommalta kuin imettäminen (siis muiden seurassa). Haluan kuitenkin tyttöni saavan edelleen minun maitoani.
Maidon tuotantoni on kyllä tämän myötä vähentynyt. Varmasti rinnoista tulisi enemmän maitoa jos lapseni imisi sen itse, käsipumppu ei uskoakseni ihan yhtä hyvin niitä stilmuloi. Tyttö on kuitenkin onneksi jo puolivuotias, ja syö jo reippaasti muutakin, joten maidon tarve ei ole niin suuri kuin pienemmällä. Lisäksi yöllä tapahtuva imetys (silloin neiti ei jaksa protestoida) luultavasti pitää tuotantoa yllä, tästä syystä en aio vieroittaa yösyömisestä ainakaan vielä.
Tietysti vaihtoehtona olisi taisteluyritys -ei pulloa, vain tissi. Minä en siihen kykene, niin kamalia ovat tissiraivarit olleet meillä. Mielummin lypsän. :)
Onnea tulevaan,
Kilkatus