Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako tehdä keskinäistä testamenttia. Mies sanoi, että

Vierailija
17.01.2015 |

maidän on ehdottomasti tehtävä se. En haluaisi. Haluaisin, että lapset perivät minun osuuden (tai siis osan siitä)heti kuoltuani. Mies on sitä mieltä, että esim. talomme takia testamentti on tehtävä. Muuten jäljelle jäänyt ei voi jäädä siihen asumaan.

Oletteko te tehneet?

ps. mies on minua huomattavasti rikkaampi (perintöjä, kiinteistöjä)

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:33"]

Ok, kiitos vastauksista. En vain silti tiedä. Minun kannalta testamentti kai olisi hyvä juttu. Mutta en halua, että kuollessani mies saisi suurimman osan minun osuudestani kun hänellä muutenkin on paljon omaisuutta.

[/quote]taidat olla melkoisen tyhmä?! :D jos tuollaista pelkäät niin sitten testamenttaat omaisuutesi lapsille(si)!! Mutta turha sitten itkeä jos miehesi jättää sut puille paljaille ja testamenttaa kaiken lapsille(nsa)..

Vierailija
2/37 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:33"]

Ok, kiitos vastauksista. En vain silti tiedä. Minun kannalta testamentti kai olisi hyvä juttu. Mutta en halua, että kuollessani mies saisi suurimman osan minun osuudestani kun hänellä muutenkin on paljon omaisuutta.

[/quote]taidat olla melkoisen tyhmä?! :D jos tuollaista pelkäät niin sitten testamenttaat omaisuutesi lapsille(si)!! Mutta turha sitten itkeä jos miehesi jättää sut puille paljaille ja testamenttaa kaiken lapsille(nsa)..

[/quote]

No, ihmisillä on omanlainen suhteensa rahaan. Minä jakaisin lasten kanssa miehen suuren omaisuuden, jos tämä kuolisi ennen minua. Mieluusti myisin sitten talonkin (300 neliötä tuskin sitten enää tarvitsisinkaan...). Mutta mies on pihimpi ja varauksellisempi. Hän ei samalla lailla ehkä auttaisi lapsia kun he perustavat perheen, rakentavat jne. Miehen omaisuus on siis suuri ja minun perintöosuuttani hän ei todellakaan tarvitsisi, ainakaan kokonaan. Hänellä ei myöskään ole uraisänä ollut niin läheisiä suhteita lapsiin.

Eli varmasti olen tyhmä kun en suostu ko testamenttiin. Minä kai siitä eniten hyötyisin. Mutta jotenkin en vain halua.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:14"]

maidän on ehdottomasti tehtävä se. En haluaisi. Haluaisin, että lapset perivät minun osuuden (tai siis osan siitä)heti kuoltuani. Mies on sitä mieltä, että esim. talomme takia testamentti on tehtävä. Muuten jäljelle jäänyt ei voi jäädä siihen asumaan.

Oletteko te tehneet?

[/quote]

Miksi alapeukkuja? Siksikö kun tällaista kysyy?

Vierailija
4/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Omaisuuteni menee lapsilleni, ukko ei rällää rahojani jonkun uuden horon kanssa ja jätä lapsia puille paljaille.

Vierailija
5/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus taitaa olla hyötyä köyhyydestäkin...ei ainakaan tarvitse miettiä tälläisiä asioita..

Vierailija
6/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua keskinäistä testamenttia, koska tällöin rahaa siirtyy enemmän verottajalle. Lasteni perinnöstä en halua antaa yhtään ylimääräistä verottajalle.

Itselläni kyllä testamentti, mutta ei todellakaan keskinäistä testamenttia.

Vierailija
7/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="18.01.2015 klo 00:09"]

En halua keskinäistä testamenttia, koska tällöin rahaa siirtyy enemmän verottajalle. Lasteni perinnöstä en halua antaa yhtään ylimääräistä verottajalle.

Itselläni kyllä testamentti, mutta ei todellakaan keskinäistä testamenttia.

[/quote]

Saanko kysyä tarkemmin, millainen testamentti? Tai millaista ratkaisua ehdottaisit minulle?

Vierailija
8/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minimoin lapsille automaattisesti menevät rahat, kunnes olen itse nähnyt, että käyttävät rahaa järkevästi. Mutta tiedän, että mies auttaisi lapsia järkevästi, jos esim itse kuolisin, kun lapset teinejä

Vierailija
9/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ap ihan ymmärrä sun pointtias.. Siis onko sulla jotain omaisuutta mitä miehesi ei saisi saada vai mitä tarkoittat? Meillä minä olen pers'aukinen, mies on rikas ja perinyt paljon omaisuutta. Mies on tehnyt testamentin (omasta) talostaan (eli kodistamme), sekä muusta omaisuudestaan. Minä perin osan ja minulla on elinikäinen asumisoikeus kotiimme. Lapset perivät sitten kaiken muun, mm. miehen äidiltään perimän omaisuuden, mökit ja muut. Ne on suojattu niin että minulla, eikä miehen veljen vaimolla ole niihin osaa eikä arpaa, mikä on mielestäni oikein. 

Vierailija
10/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:29"]

Mä en nyt ap ihan ymmärrä sun pointtias.. Siis onko sulla jotain omaisuutta mitä miehesi ei saisi saada vai mitä tarkoittat? Meillä minä olen pers'aukinen, mies on rikas ja perinyt paljon omaisuutta. Mies on tehnyt testamentin (omasta) talostaan (eli kodistamme), sekä muusta omaisuudestaan. Minä perin osan ja minulla on elinikäinen asumisoikeus kotiimme. Lapset perivät sitten kaiken muun, mm. miehen äidiltään perimän omaisuuden, mökit ja muut. Ne on suojattu niin että minulla, eikä miehen veljen vaimolla ole niihin osaa eikä arpaa, mikä on mielestäni oikein. 

[/quote]lisäksi mieheni on määrännyt minut poikansa, sekä tyttäremme edunvalvojaksi, jos hän kuolee ennen kuin lapset ovat täysi-ikäisiä.

Vierailija
11/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:29"]

[/quote]lisäksi mieheni on määrännyt minut poikansa, sekä tyttäremme edunvalvojaksi, jos hän kuolee ennen kuin lapset ovat täysi-ikäisiä.

[/quote] mies ei luota sinuun, ahaa, no jo onmarkkinat

Vierailija
12/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te tehneet?

[/quote]

Minulla ja miehelläni on omistusoikeustestamentti, ja se koskee vain taloamme jonka omistamme 50/50. Jos kuolen, mies perii osuuteni talosta, lapset saavat kaiken irtaimeni kuten rahani ja arvopaperini, Rolexini ja koruni sekä arvohuonekauluni. Juu ja autoni. :)

Vierailija
13/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko teidän käydä yhdessä konsultaatiokäynnillä (puolueettomalla) juristilla, joka selventää asian kaikki puolet kummallekin? Tällöin mitään esim. verotukseen liittyvää ei jää huomioimatta.

Vierailija
14/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pointtini on se, että miehellä on paljon omaisuutta. Ja hän haluaisi keskinäisellä testamentilla turvata sen, että minä saisin sen hänen kuoltuaan ja lapset osansa sitten vasta myöhemmin. Samoin tietenkin toisin päin. Mutta minä en halua keskinäistä testamenttia koska en mielestäni tarvitse miehen rahoja, ainakaan niin paljoa. Ja koska en halua, että mies pitäisi minun vähäisen osuuteni, jonka lapset voisivat periä.

Mieheltä ei tulisi rahallisesti puuttumaan mitään, vaikka kuolisinkin. Lapset taas voisivat kipeästi tarvita ko rahaa (4 lasta, vanhin jo muuttamassa omilleen). Talomme arvo on n. 700000 ja en pystyisi sitä yksin pitämään -enkä haluaisikaan-, jos mies kuolisi ennen minua. Miehen mielestä tää taas olisi tärkeä pointti, että jäljellejäänyt voi jäädä taloon asumaan (keskinäisen testamentin turvin). Minulla on hyvin läheinen suhde lapsiini ja haluaisin, että heillä menisi taloudellisesti hyvin ja saisivat opiskella ilman rahahuolia.

Eli kyse on siitä, että haluaisin lasten saavan mahd. paljon. Minun jättämän perinnön osuus nyt jokatapauksessa ei ole niin suuri.

Vierailija
15/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä testamentti uusperheen vuoksi. Siellä toissijaismääräyksiä, joissa esim. toisen lapseni kuollessa lapsettomana rahat menevät toiselle lapselleni eikä esim. exälleni.

En tiedä teidän tilannetta, mutta sen sanon, että älä kirjoita alle mitään mitä et halua tai mitä et ymmärrä. Mieti mitä haluat ja sitten voit laittaa sen paperille ammattilaisen kanssa. Miehen mielipiteellä ei ole noissa asioissa merkitystä.

Vierailija
16/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:40"]

Kannattaisiko teidän käydä yhdessä konsultaatiokäynnillä (puolueettomalla) juristilla, joka selventää asian kaikki puolet kummallekin? Tällöin mitään esim. verotukseen liittyvää ei jää huomioimatta.

[/quote]

Tottakai. Nämä pohdintani ovat vielä alussa. En tietenkään allekirjoita mitään, mitä en halua. Ja haluan tietää enemmän eri vaihtoehdoista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista.

Vierailija
17/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minun isäni oli varakkaampi kuin äitini on, ja he tekivät seuraavanlaisen testamentin, kun oli tiedossa, että isäni elinaika on vähissä:

Isä testamenttasi äidille 79 999 euroa, sillä sen summan leski saa lain mukaan periä ilman perintöveroseuraamusta (tästä pitää siis määrätä testamentilla, leski ei peri mitään ilman testamenttia). Lisäksi testamentissa määrättiin äidille hallintaoikeus isän omaisuuteen, jotta meidän lasten perintöverot pienenisivät. Lopulta kävi kuitenkin niin, että äiti halusi luopua osasta hallintaoikeudestaan, jotta me lapset saisimme isältä jääneiden pörssiosakkeiden tuototkin itsellemme (jos äidillä olisi ollut hallintaoikeus, tuotot olisivat menneet hänelle).

Minäkään en näe järkeä, että tekisitte keskinäisen omistusoikeustestamentin. Se lisää verojanne. Voisiko hallintaoikeus toimia paremmin?

Vierailija
18/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle kiitos vastauksesta! Nyt kai osaan vähän kartoittaa suuntaa tässä asiassa!

Pointtini on siis edelleen se, että en halua periä miestä ja mielestäni miehen ei tarvitse periä minua (on tarpeeksi omaa omaisuutta, sen n. 200000, mikä on minun osuus talosta hän voi vaivattomasti kompensoida myymällä muita kiinteistöjään).

Vierailija
19/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te tehneet?

[/quote]

Miehesi on oikeassa. Jos jompikumpi kuolee ennen kuin lapset ovat täysi-ikäisiä, lesken elämästä tulee helvettiä sillä lapset perivät kaiken ja heidän edunvalvojansa, viranomainen kyttää mm. auton käyttöä, rahojen käyttöä, estää omaisuuden myymisen ja esim. pienempään ja edullisempaan muuttamisen. Kannattaa naiset uskoa sitä jolla rahaa on, he tietävät nämä käytännöt. Me ollaan tehty testamentti. Opin kerrasta kun kuulin miten kävi tutulle, jonka mies kuoli kun heidän lapsi oli 3v. eikä ollut testamenttia kun luulivat että avioliitto on joku turvasatama. Ei se ole.

Vierailija
20/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 01:31"]

Oletteko te tehneet?

[/quote]

Miehesi on oikeassa. Jos jompikumpi kuolee ennen kuin lapset ovat täysi-ikäisiä, lesken elämästä tulee helvettiä sillä lapset perivät kaiken ja heidän edunvalvojansa, viranomainen kyttää mm. auton käyttöä, rahojen käyttöä, estää omaisuuden myymisen ja esim. pienempään ja edullisempaan muuttamisen. Kannattaa naiset uskoa sitä jolla rahaa on, he tietävät nämä käytännöt. Me ollaan tehty testamentti. Opin kerrasta kun kuulin miten kävi tutulle, jonka mies kuoli kun heidän lapsi oli 3v. eikä ollut testamenttia kun luulivat että avioliitto on joku turvasatama. Ei se ole.

[/quote]

Kiitos tästäkin näkökulmasta... ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi