Synnytystapa arvionnista kokemuksia?
olen muutaman viikon kuluttua menossa naistenklinikalle synnytystapa arviointiin, koska ensimmäinen lapseni(v.2003) oli viisikiloinen syntyessään ja lapsen koko tuli yllättyksenä kaikille. Nyt siis edessä sellainen toimenpide. Kuulisin mielelläni kokemuksianne, mitä tutkimuksia pitää sisällään tuo arvionti? onko epämukavaa vai jopa kivuliasta? onko jollakulla selvinnyt syntyvän lapsen sukupuoli ko.tutkimuksissa? onko arviointi pitänyt lopulta hyvin paikkaansa?
Kertoilkaa mitä mieltä olitte, luen kaiken enemmän kuin mielelläni!
Kiitokset jo etukäteen:)
Kommentit (5)
mä olin edellisessä raskaudessa synnytystapa arviossa Kättärillä rv37.
Ensin oli kätilön tapaaminen, jossa kaikki normaalit hommat: pissinäyte, verikoe, paino ja lisäksi otettin vauvan sydänkäyrää hetken aikaa.
Lääkäri teki sitten sisätutkimuksen ja mittaili lantion kokoa käsikopelolla. Sitten ultrattiin ja kun näin pippelit, kysyin onko nuo ne ja lääkäri sanoi, että kyllä vaan ;-) Ultramittausten mukaan pojan kooksi saatiin 3700g.
Sitten lääkäri vaan jututti mua ja kyseli, että miten haluan synnyttää. Ja kun sanoin, että alakautta jos vaan mahdollista, niin lääkäri sanoi, että siihen ei ole mitään estettä.
Siinä se käynti lyhykäisyydessään ja hieman sekavasti selitettynä.
vasuri rv22+2
... mutta lisäksi kävi niin hassusti, että neuvolan tädin antama käsikopelo -arvio vauvan painosta vikalla käynnillä osui lähempään kuin synnytystapa-arviossa saatu. Arvion mukaan vauvan ei pitänyt olla yli 3500g edes 2 viikkoa yliaikaisena. Vikassa neuvolassa (rv41+jotain, ennen ekaa yliaikakontrollia kuitenkin) tätsy arveli vaavin olevan n. 3.5kg. Vaavi syntyi sitten siitä muutaman päivän päästä (+10 pv yliaikaa) painaen 3800g. Kai se ultralla tehtävä arvio on paljon kiinni siitä, mihin kohtaan se lääkäri sen kursorinsa tökkää ja kuinka tarkasti se on silloin kohdallaan...
Luulisin, että lantion koon kannalta on hyvä käydä arviossa, vaikka arvio tehtäisiinkin vain tunnustelemalla. Luulisi, että pieni lantio tuntuu silloinkin?
se arvio ja oli kaksi lääkäriä, eka otti vauvasta mitat, teki painoarvion (vähän päälle 3000g kuulema) ja tutki niitä napanuoran virtauksia, toinen lääkäri otti myös samat mitat, teki arvion (sai 2800g ja toisella yrittämällä reilu 3000g -> vauvan pää oli kuulema jo niin allaalla että oli vaikea saada mittaa..) ja katsoi virtaukset kun ekan lääkärin katsoessa vauva liikkui niin kovasti ettei meinannut ilmeisesti saada tolkkua niistä käyrilöistä..
Tai jotain sellaista se selitti. No tämä toinen lääkäri teki myös sisätutkimuksen mikä oli siinä että sormineen kokeili kohdunsuun tilanteen ja totesi pehmeenä olevan ja sormelle auki, sanoi vielä että voi syntyä koska vaan.
Kun vauvan mahtumisesta miun lantiosta ei mitään maininnut ja kun mie sitä kyselin niin sain sellasen vastauksen että mahtuu, mahtuu, tämähän jo puoliksi tulossa.. (miula on päälle päin kaponen lantio)
Et semmonen.. Mie ootin paljon pahempaa käsittelyy..
Laara ja pötkylä rv 38
minulla ensimmäinen lapsi oli tosiaan painoltaan 5160gr ja 55cm joten sitä varten nyt tarkkaillaan että onko tulossa samaa kokoluokkaa..jos sitten vaikka kätilötkin uskoisivat ilman yli 30h yritystä ettei tule alakautta. Vaikka tosiasiassa olen tyytyväinen että tuli yritettyä kunnolla alakautta vaikka ei se itsestäni kiinni ollutkaan. Toivonmukaan nyt onnistuisi alakautta:)
kiitokset kaikille ja iloista odottelun jatkoa:)
mulla rötgenissä kuvattiin lantio. ja tehtiin sisätutkimus.