TRADENOMIN työllisyysnäkymistä..
Aloitin juuri aikuisopiskelulinjalla tradenomiopinnot.
Eilen täällä oli vilkaskin keskustelu työllistymisistä kun vaihtaa alaa aikuisiällä.
Nyt mua alkoi huolestuttamaan kamalasti oma kohtaloni valmistuessani vuosien päästä em. ammattiin.
Olen alanvaihtaja ja voisin tulevaisuudessa yhdistää näiden kahden ammatin tuomia kykyjä, siksi oikeastaan hakeuduinkin kaupalliselle alalle. Opiskelu tähän mennessä on ollut todella mielenkiintosita mutta samalla hirveen haasteellista minulle koska olen aiemmin toiminut ihan päinvastaisissa hommissa, lähinnä taide- ja muotialalla, missä ei juuri numeroiden kanssa touhuta :)
Opettajat ovat kauhean optimistisia meidän työllistymisestä kun valmistumme, myös kurssitoverini ovat kaikki sitä mieltä että muutaman vuoden päästä kun suuret ikäluokat alkavat " tippua" eläkkelle, saamme valita työpaikkamme...
Itse en ole noin optimistinen, ehkä olen liikaakin saanut hakea töitä kivien ja kantojen alta, aina se on ollut vaikeaa.
Ehkä tradenomeja valmistuu vuosittain liikaa..? Olemmeko me tosiaan sitten taas niitä yleismiesjantusia jotka työllistyvät alipalkattuihin hommiin?
Onhan tradenomien tutkinnoissa suuriakin eroja ja kukanenkin voi työskennellä oman suuntautumisvaihtoehdon mukaisesti. Mutta näyttääkö tulevaisuus sittenkään niin ruusuiselta taaskaan...?
Kommentit (4)
Pääkaupunkiseudulla löytyy töitä, muualla ei. Suosittelen työpaikan hommaamista jo hyvissä ajoin ennen valmistumista, eli menet osa-aikaiseksi jne. ja toivot saavasi jäädä.
-tradenomi, työtön, Oulu
mukaan koko vuosikurssi oli päätymässä heti johtotehtäviin kun opinnäytetyö olisi tehty. Samaa eläkepommia odotellaan täällä yliopistonkin puolella kieli pitkällä ja osittain kilpailemme samoista työpaikoista (esim KTM:llekaan ei riitä kaikille omia töitä, joten moni ainakin alkuun hakee tradenomien töitä).
Käsittääkseni jotkut AMK:t, pääkaupunkiseudulla KAI, työllistävät hyvin ja ovat löytäneet kohderyhmänsä työnantajista, mutta muualla Suomessa tradenomi on yo-tutkintoon verrattava yleistutkinto, jolla ei saa kuin kesätöitä kassalta tai jäätelönmyyjänä.
Sori negatiivisuuteni. Hanki opiskeluaikana työkokemusta ja suhteita, se on kai paras neuvo, jonka voin antaa. Melkein valmiina maisterina ilman työkokemusta voin sen todella syvällä rintaäänellä sanoa.
Opettajat todellakin antavat aivan liian ruusuisen kuvan. Tradenomeja valmistuu vuosittain 8000! ja moni on työttömänä.