Alkuraskaus (viikot 4-7) ja antibioottikuuri - onko kenelläkään kokemusta?
Menikö kaikki hyvin? Paranitko ja mitä antibioottia söit?
Itse olen vasta n. 5+ jotakin viikoilla ja päällä on ärhäkkä (jo viikkoja jatkunut, ja monesti kevättalven aikana uusiutunut) poskiontelontulehdus, johon olen joutunut jo syömään (ennenkuin tiesin olevani raskaana) yhden 10 päivän kuurin (lääkkeen nimeä en muista; se oli kaksiosainen ja pitkä, jokin throxymycin tms.) - se ei auttanut yhtään, tulehdus vain paheni tuon lääkkeen aikana.
Nyt on menossa Kefalex (500mg x 3 / pvä, 10 päivän ajan), ja todella huolestuttaa, että kaikella tällä lääkkeiden syömisellä on haitallisia vaikutuksia kehittymässä olevaan alkioon / sikiöön =o(.
Millaisia kokemuksia teillä on? Menikö kaikki kuitenkin hyvin? Mitä lääkäri on teille sanonut tästä asiasta?
Kaikenlaisesta tiedosta / kokemusten vaihdosta kiitollinen EE
Kommentit (7)
Minä söin antibioottia poskiontelontulehdukseen ja kyllä vaihtoehtoja löytyy raskaana olevallekin. Onneksi :)
Minulle määrättiin ihan perus Orionin antibiottia, sillä selvisin.
Se on turvallinen antibiootti käyttää raskauden aikana, joten mitään hätää ei pitäisi sinulla (tai vauvalla) olla!
Olette kultaisia, kun otitte aikaa sille, että rauhoititte huolestunutta mieltäni - kiitos siitä paljon teille kaikille ketjuun osallistuneille =o), olen kaikkien kokemuksista ja tiedoista kiitollinen!
Terkuin; EE
Vielä piti sanoa, että kiitos Gnatte linkistä - soitin teratologiseen tietopalveluun, ja sain sieltäkin rauhoittelua; kumpaisenkaan antibiootin ei pitäisi olla vahingollinen. Lupauduin täyttämään tämän raskauden jälkeen heidän kyselynsä, jonka avulla kerätään arvokasta tietoa lääkkeiden vaikutuksesta sikiöön - tarpeellinen palvelu siis.
EE
(kaikissa sama vaikuttava aine) on juuri niitä turvallisia antibiootteja raskauden aikana, joten syö rauhassa ja toivottavasti paranet ;-)
Esikoisen odotuksessa söin Selexid-kuurin virtsatietulehdukseen, tosin sitä hakiessani tiesin raskaudesta. Ennen kuin tiesin olevani raskaana, rv:lla 4 ehdin syödä 3 päivää Latonid-nimistä tulehduskipulääkettä jota ei pitäisi raskaana missään nimessä käyttää, ja käydä röntgenissä (jep jep), mutta kummastakin näistä lohduttivat teratologisessa tietopalvelussa, että niin vähäisistä määristä ei vielä noilla viikoilla ole haittaa. Ja ihan terve poika tuli :).
Jos lääkkeet kuitenkin sinua mietityttävät, kehotan soittamaan teratologiseen tietopalveluun. Siellä on Suomen huipputietämys kaikesta potentiaalisesti sikiötä vahingoittavasta melusta lääkkeisiin, ruoka-aineista säteilyyn. Yhteystiedot löydät heidän nettisivuiltaan: [http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;204...|http://www.hus.fi/de…]
Niin, mulla on ollut nyt kevaan siis koko raskausajan monta keuhkoputkentulehdusta, joihin oon joutunut syomaan montakin kuuria perakanaa. Yleensa ovat maaranneet zithromaxia ja sitten viimeisin kuuri oli joku toinen, etta kylla niita turvallisia antibiootteja loytyy, lisaksi jouduin ottamaan jotain kortisoninenasuihketta ja hengenahdistukseen jotain astmalaakkeentapaista. Mulle ainakin sanottiin etta vauvalle on vaarallisempaa ja aidille etta on joku hoitamaton tulehdus kuin ne antibiootit tai se ettei saa happea hengenahdistuksen takia. Ainakin tahan asti on ollut kaikki hyvin mulla ja vauvalla rakenneultrassa ei ollut mitaan ongelmia. Tsemppia, toivottavasti tulehduskierre katkeaa, tiedan minkalaista se on, ihan kauheaa kun muutenkaan raskauden takia ei ole hehkeimmillaan :/
T:moonagirl rv22+3