Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajan ns musta lista

Vierailija
25.04.2013 |

Riitaannuin noin vuosi sitten työpaikassani ja potkut tuli kun en suostunut myöntämään tekoa jota en ollut tehnyt ja uskalsin vaatia jopa virallista tutkintaa asiassa. Irtisanominen ei sinällään minua juurikaan surettanut, olin miettinyt irtisanoutumista jo jonkin aikaa juuri näiden työnjohdon aiheettomien syytösten takia. Virallinen tutkintakin on käynnistetty, hyvä niin,  tosin itse taidan olla siinä se ensimmäinen epäilty kaikesta huolimatta.

Alani on sellainen, jolla virallisesti on työvoimapulaa. Ja aina mol.fi-sivuilla onkin alani paikkoja haettavissa. Olen aktiivisesti lähetellyt hakemuksia ja käynyt muutamassa työhaastattelussakin, mutta en ole tullut valituksi. Edes sijaisuuksiin ( 20 vuoden työkokemuksella....) minua ei kutsuta. TE-toimistoon kerroin tilanteestani, mutta edes heidän työtarjoustensakaan avulla en paikkaa ole saanut.

Haastattelussa olen rehellisesti kertonut, että minut on irtisanottu ja syynkin, jos sitä on minulta kysytty. Toki ymmärrän sen että jos haastattelija ottaa yhteyttä edelliseen työnantajaani, sieltä ei minusta mitään positiivista kerrota.

Olen joskus kuullut työpaikkojen ns mustista listoista, joihin merkitään ne henkilöt keihin ei saa ottaa yhteyttä sijaista tarvitessa ja muutenkaan ei palkata. Virallisestihan kukaan ei tietenkään myönnä tämmöisiä listoja olevan, mutta tuntuu kummalliselta kun työtä olisi ja sijaisia tarvitaan mutta on varaa pitää ammattitaitoinen henkilö työttömänä.

Ja voiko yksi työnantaja jotenkin viestittää muille alan firmoille tai laitoksille, että tiettyä henkilöä ei kannata palkata? Voiko tuollaista mitenkään itse selvittää?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 02:45"]

Riitaannuin noin vuosi sitten työpaikassani ja potkut tuli kun en suostunut myöntämään tekoa jota en ollut tehnyt ja uskalsin vaatia jopa virallista tutkintaa asiassa. Irtisanominen ei sinällään minua juurikaan surettanut, olin miettinyt irtisanoutumista jo jonkin aikaa juuri näiden työnjohdon aiheettomien syytösten takia. Virallinen tutkintakin on käynnistetty, hyvä niin,  tosin itse taidan olla siinä se ensimmäinen epäilty kaikesta huolimatta.

Alani on sellainen, jolla virallisesti on työvoimapulaa. Ja aina mol.fi-sivuilla onkin alani paikkoja haettavissa. Olen aktiivisesti lähetellyt hakemuksia ja käynyt muutamassa työhaastattelussakin, mutta en ole tullut valituksi. Edes sijaisuuksiin ( 20 vuoden työkokemuksella....) minua ei kutsuta. TE-toimistoon kerroin tilanteestani, mutta edes heidän työtarjoustensakaan avulla en paikkaa ole saanut.

Haastattelussa olen rehellisesti kertonut, että minut on irtisanottu ja syynkin, jos sitä on minulta kysytty. Toki ymmärrän sen että jos haastattelija ottaa yhteyttä edelliseen työnantajaani, sieltä ei minusta mitään positiivista kerrota.

Olen joskus kuullut työpaikkojen ns mustista listoista, joihin merkitään ne henkilöt keihin ei saa ottaa yhteyttä sijaista tarvitessa ja muutenkaan ei palkata. Virallisestihan kukaan ei tietenkään myönnä tämmöisiä listoja olevan, mutta tuntuu kummalliselta kun työtä olisi ja sijaisia tarvitaan mutta on varaa pitää ammattitaitoinen henkilö työttömänä.

Ja voiko yksi työnantaja jotenkin viestittää muille alan firmoille tai laitoksille, että tiettyä henkilöä ei kannata palkata? Voiko tuollaista mitenkään itse selvittää?

[/quote]

Monet työnantajat ja varsinkin asiantuntija töissä soitetaan edellisille työnantajille. Sieltä he armasti kuulevat tempuistasi. Kukaan järkevä ei palkkaa ihmistä joka on riidoissa edellisen työnantajan kanssa.

Vierailija
22/43 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 07:44"]

No nykyään on aika normia että työsuhteissa tulee muutoksia, tuskin se kovin kiinnostaa. Itsekin vastaisin jotain ympäripyöreää ja miettisin voisinko käyttää suosittelijaa jostain muusta työpaikasta. Aika dorka työnantaja jos selkäsi takana lähtee sinusta soittelemaan aikaisempiin työpaikkoihin - sitä varten pyydetään niitä suosittelijoita. Itse kertoisin vain positiivisia asioita itsestäni.

[/quote]

Kaikki järkevät työnantajat soittaa edellisiin työpaikkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaista ollut työnsaannin suhteen. Ei edes yhtä haastattelua pitkiin aikoihin. Alkoi heräämään ajatus mustista listoista.

Vierailija
24/43 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei haastattelukutsuja pitkiin aikoihin kymmenistä hakemuksista huolimatta eikä syy ole huonossa työhakemuksessa.

Allekirjoitin erään firman kanssa sopparin, mutta jälkeenpäin huomasin, että mua oltiin kusetettu.

Työturvallisuudesta ei välitetty pätkääkään jonka takia vammauduin jolle esimiehet nauraa päin naamaa.

Esimiehet kusettaa päin naamaa TESsin sisällöstä.

Sit uskallan puolustaa omia oikeuksiani ja olen näköjää "hankala tyyppi".

Vielä irtisanoutumiseni jälkeen mua kusetetaan etten ole oikeutettu sairaalahoitoon ex-työnantajan vakuutuksen piikkiin vaikka olin oikeutettu.

Nyt maininnu tämän ex-työnantajan uusissa työhakemuksissa ja varmaan ne paikat mistä oon hakenu töitä soittelee mun ex-työnantajalle joka haukkuu mut pystyyn vaikka tein työni 100% virheettömästi.

Vierailija
25/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakaan ei haastattelukutsuja pitkiin aikoihin kymmenistä hakemuksista huolimatta eikä syy ole huonossa työhakemuksessa.

Allekirjoitin erään firman kanssa sopparin, mutta jälkeenpäin huomasin, että mua oltiin kusetettu.

Työturvallisuudesta ei välitetty pätkääkään jonka takia vammauduin jolle esimiehet nauraa päin naamaa.

Esimiehet kusettaa päin naamaa TESsin sisällöstä.

Sit uskallan puolustaa omia oikeuksiani ja olen näköjää "hankala tyyppi".

Vielä irtisanoutumiseni jälkeen mua kusetetaan etten ole oikeutettu sairaalahoitoon ex-työnantajan vakuutuksen piikkiin vaikka olin oikeutettu.

Nyt maininnu tämän ex-työnantajan uusissa työhakemuksissa ja varmaan ne paikat mistä oon hakenu töitä soittelee mun ex-työnantajalle joka haukkuu mut pystyyn vaikka tein työni 100% virheettömästi.

Mulla on ollut näitä kokemuksia pari, mutta työsuhteet on ollut sen verran lyhyitä, että en ole maininnut mitään CV:ssä. Nyt jäinkin miettimään, että ymmärtääkö työkkäri kuinka hyvin, jos heille vinkkaa asiasta, että ehkä on saattanut itse joutua kyseiselle listalle? Nimittäin pitkällä aikavälillä omalla alalla saattaa loppua työt pysyvästi tai pelkästään koko maassa.

Vierailija
26/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu narsisti pomo voi piinata seuraavissa työpaikoissa. Soittaa vihjailla tms. Täysin laitonta tietystikkin

Vierailija
27/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että syy miksi sinua ei palkata on se että sinut on irtisanottu edellisestä työpaikasta ja auliisti itsekin kerrot sen. Edellisen työpaikan, esimiehen ja johdon haukkuminen työpaikkahaastattelussa ei ole parhaita keinoja erottua työhaastattelussa.

Kuulostat sen verran suurelta riskiltä ongelmatapaukseksi etten minäkään uskaltaisi sinua palkata jos muitakin vaihtoehtoja on. Enkä edes tarvitse mitään mustaa listaa tähän tuntemukseen vaan se tuli ihan lukemalla avauksesi.

Tuossa hyviä vinkkejä mokaamiseen jos työhaastatteluun joskus joudun.

Vierailija
28/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan ne jutskat on siellä tehnyt, pitäisikö huomio siis siirtää väärään ihmiseen? Mikäköhän oli tutkimuksen tulos ap:n tapauksessa? Joutuiko pomon suosikki mustalle listalle?

Vierailija
29/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meille on palkattu yksi narsisti, joka kans "ei suostu myöntämään" ja "pitää kiinni oikeuksistaan" ja on joka suhteessa aina itse oikeassa mutta jos joku vaan sanoo hänelle samoin kuin hän kaikille muille,  siitä nousee kuukausien ja vuosien riita ja siihen vedetän hr-osasto ja johto mukaan. Ja toisia syytellään ja valehdellaan ihan suoraan, mutta itse ei myönnetä mitään. Sama meno siis, kuin aapeella.

Todellakin toivoisin, että ap:n kaltaisia ei enää ikinä palkattaisi mihinkään. Päästäi kaikki helpommalla, kun ne viettäis aikaansa vaikka sitten yhteiskunnan varoilla jossain suljetussa laitoksessa.

Vierailija
30/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihan vain tiedoksi, että soittaminen edelliselle työnantajalle ilman hakijan lupaa on kiellettyä. "

Työnantajat tekevät kyllä muutakin ohi lakipykälien, tuon voi hyvin tehdä kun soittelee muissa asioissa ensin...

"Mustat listat" toimivat myös toisinpäin. Kun joku työnantaja laittaa entisen työntekijänsä tälle listalle, niin samalla paljastuu yrittäjän kyvyttömyys hoitaa yritystään hyvin.

31/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustamaalaaminen on laitonta

Vierailija
32/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihan vain tiedoksi, että soittaminen edelliselle työnantajalle ilman hakijan lupaa on kiellettyä. "

Työnantajat tekevät kyllä muutakin ohi lakipykälien, tuon voi hyvin tehdä kun soittelee muissa asioissa ensin...

"Mustat listat" toimivat myös toisinpäin. Kun joku työnantaja laittaa entisen työntekijänsä tälle listalle, niin samalla paljastuu yrittäjän kyvyttömyys hoitaa yritystään hyvin.

Kiitos tästä Suomi24- viesti ketjun, joka on täydentynyt jo 15 vuoden aja. https://keskustelu.suomi24.fi/t/4820081/lista-huonoista-tyonantajista!

Vierailija
33/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä firmassa alkoi 3. Yt 2 vuoden sisään. Neljännetkin tuli myöhemmin. Sukuomisteinen, listattu, hyvää voittoa tulee.

No 3. Kierroksella kenkää sai tehtaan johtaja yllättäen, vaikka pyöritti niitä. Reipas kaveri, väittäriä työn ohella. Teki hanttihommia myöhemmin. Olikohan käyttänyt pelkkää haarukkaa omistajien kanssa lounaalla. Tai arvostellut jotakuta. No nyt linkedinin mukaan eläkkeellä sentään.

Vierailija
34/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittakaa ny sontapöksyt vaan niitä firman nimiä niin ei muut mee samaan lankaan

Vierailija
35/43 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan totuus on, että jokaisella esimiehellä on omassa mielessään lista ainakin muutamista tyypeistä, joille tulee kenkää heti kun siihen tarjoutuu laillinen mahdollisuus.

Näitä ei tietenkään oteta sijaisuuksiin eikä kutsuta haastatteluihin. Jos on pakko haastatella, niin aina löytyy syy miksi toinen oli parempi - asian voi muotoilla jo työilmoitukseen.

Harvassa paikassa valintaa tehdään enää työkokemuksen ja koulutuksen perusteella pelkästään. Ja tosiasia on myös, että jollain joka on punnertanut 15 vuotta samoja hommia, niin alkaa olla siihen jo aika kangistuneet kaavat ja tuoreempi tapaus voi olla se mitä halutaan.

Vierailija
36/43 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla näitä mustia listoja ainakin on. Virasto- ja ministeriöporukalle lähinnä. Yksityisellä puolella tuskin ja yksityinen on muutenkin parempi työnantaja. 

Vierailija
37/43 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmissä piireissä juttu kulkee ja jonkun tutun sanaa kuunnellaan, varsinkin, jos on korkeassa asemassa. Mutta jos et hengaa tuollaisten kanssa, niin ei vaaraa tuollaisesta.

Vierailija
38/43 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 02:45"]

Monet työnantajat ja varsinkin asiantuntija töissä soitetaan edellisille työnantajille. Sieltä he armasti kuulevat tempuistasi. Kukaan järkevä ei palkkaa ihmistä joka on riidoissa edellisen työnantajan kanssa.

Uudesta työpaikasta ei saa soittaa vanhaan, jos ei ole lupaa siihen. Tästä on voi tehdä rikosasian jos näin toimitaan. Ketään ei saa mustamaalata. 

Vierailija
39/43 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laittakaa ny sontapöksyt vaan niitä firman nimiä niin ei muut mee samaan lankaan

Kannatan. Kiertäkää kaikki siivousfirmat ja mitkä tahansa toimistotyöntekijää etsivät, joissa omistajina muut kuin suomalaisnimiset. Vaikka et olisi siiboojana, niin edes toimistotyöntekijöillä ei ole mukavat oltavat, sillä kusetusta tapahtuu kaiken aikaa. Tämä oma kokemukseni.

Vierailija
40/43 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein työntekijä joutuu työnantajien mustalle listalle sen vuoksi, kun työntekijä on Ay-aktiivi. Jopa se, että työntekijä toimii julkisesti vasemmistopuolueen toiminnassa mukana voi joutua mustalle listalle.