Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajan ns musta lista

Vierailija
25.04.2013 |

Riitaannuin noin vuosi sitten työpaikassani ja potkut tuli kun en suostunut myöntämään tekoa jota en ollut tehnyt ja uskalsin vaatia jopa virallista tutkintaa asiassa. Irtisanominen ei sinällään minua juurikaan surettanut, olin miettinyt irtisanoutumista jo jonkin aikaa juuri näiden työnjohdon aiheettomien syytösten takia. Virallinen tutkintakin on käynnistetty, hyvä niin,  tosin itse taidan olla siinä se ensimmäinen epäilty kaikesta huolimatta.

Alani on sellainen, jolla virallisesti on työvoimapulaa. Ja aina mol.fi-sivuilla onkin alani paikkoja haettavissa. Olen aktiivisesti lähetellyt hakemuksia ja käynyt muutamassa työhaastattelussakin, mutta en ole tullut valituksi. Edes sijaisuuksiin ( 20 vuoden työkokemuksella....) minua ei kutsuta. TE-toimistoon kerroin tilanteestani, mutta edes heidän työtarjoustensakaan avulla en paikkaa ole saanut.

Haastattelussa olen rehellisesti kertonut, että minut on irtisanottu ja syynkin, jos sitä on minulta kysytty. Toki ymmärrän sen että jos haastattelija ottaa yhteyttä edelliseen työnantajaani, sieltä ei minusta mitään positiivista kerrota.

Olen joskus kuullut työpaikkojen ns mustista listoista, joihin merkitään ne henkilöt keihin ei saa ottaa yhteyttä sijaista tarvitessa ja muutenkaan ei palkata. Virallisestihan kukaan ei tietenkään myönnä tämmöisiä listoja olevan, mutta tuntuu kummalliselta kun työtä olisi ja sijaisia tarvitaan mutta on varaa pitää ammattitaitoinen henkilö työttömänä.

Ja voiko yksi työnantaja jotenkin viestittää muille alan firmoille tai laitoksille, että tiettyä henkilöä ei kannata palkata? Voiko tuollaista mitenkään itse selvittää?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistien väsäämä mielivaltainen lista, mihin on saattanut eksyä muutama ihan vaan ärsyttävä henkilö. 

Vierailija
42/43 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä mustia listoja ja mustakantisia vihkoja on, on se sallittua tai ei. Niille päätyy paitsi yksittäisiä henkilöitä, niin jopa keikkafirmoja, viis siitä riittääkö sijaisia. Yleensä listalle joutumisen syitä ovat niinkin vakavat asiat kuin että, joku ei tykännyt jostain, joku sanoi jotain, joku kattoi silleen, jostakin vaan heräsi joku mielikuva, joku ei sovi joukkoon, joku tienaa jo muutenkin liikaa, jne. Painavia syitä siis. Keikkafirmalle vaan yleensä halutaan näyttää, että kyllä me tytöt pärjätään ja jaksetaan ja säästetään. Vähän tuppaa saikut lisääntymään, mutta kyllä me vaan niille näytetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

mustamaalaaminen on laitonta

Tehdään sitä silti, niinkuin monta muutakin laitonta asiaa. Laki itsessään ei mitään tai ketään estä tekemästä yhtään mitään. Sanktiot alkavat pyöriä vasta sitten kun jää kiinni - jos jää.