Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajan ns musta lista

Vierailija
25.04.2013 |

Riitaannuin noin vuosi sitten työpaikassani ja potkut tuli kun en suostunut myöntämään tekoa jota en ollut tehnyt ja uskalsin vaatia jopa virallista tutkintaa asiassa. Irtisanominen ei sinällään minua juurikaan surettanut, olin miettinyt irtisanoutumista jo jonkin aikaa juuri näiden työnjohdon aiheettomien syytösten takia. Virallinen tutkintakin on käynnistetty, hyvä niin,  tosin itse taidan olla siinä se ensimmäinen epäilty kaikesta huolimatta.

Alani on sellainen, jolla virallisesti on työvoimapulaa. Ja aina mol.fi-sivuilla onkin alani paikkoja haettavissa. Olen aktiivisesti lähetellyt hakemuksia ja käynyt muutamassa työhaastattelussakin, mutta en ole tullut valituksi. Edes sijaisuuksiin ( 20 vuoden työkokemuksella....) minua ei kutsuta. TE-toimistoon kerroin tilanteestani, mutta edes heidän työtarjoustensakaan avulla en paikkaa ole saanut.

Haastattelussa olen rehellisesti kertonut, että minut on irtisanottu ja syynkin, jos sitä on minulta kysytty. Toki ymmärrän sen että jos haastattelija ottaa yhteyttä edelliseen työnantajaani, sieltä ei minusta mitään positiivista kerrota.

Olen joskus kuullut työpaikkojen ns mustista listoista, joihin merkitään ne henkilöt keihin ei saa ottaa yhteyttä sijaista tarvitessa ja muutenkaan ei palkata. Virallisestihan kukaan ei tietenkään myönnä tämmöisiä listoja olevan, mutta tuntuu kummalliselta kun työtä olisi ja sijaisia tarvitaan mutta on varaa pitää ammattitaitoinen henkilö työttömänä.

Ja voiko yksi työnantaja jotenkin viestittää muille alan firmoille tai laitoksille, että tiettyä henkilöä ei kannata palkata? Voiko tuollaista mitenkään itse selvittää?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartiointiliikkeillä on näitä. Ne haluaa estää sellaisten vartijoiden toimimisen alalla jotka ei heidän mielestä kuulu sinne. Laitontahan tämä on, mutta minkäs sille voi kun Blowfishilla salattu, ajantasalla oleva lista on kaikilla ja kun tulee tarkastus niin ne vaan poistaa sen tietokoneen kovalevyltä ja pyytää sen toisen paikkakunnan yksiköltä tai kokonaan toiselta yhtiöltä takaisin.

Toisaalta, jos näin ei olisi niin nähtäisi luultavasti nykyistä paljon enemmän lööppejä idiooteista vartijoista. Tällaisella käytännöllä ne haluaa suojella alan mainetta ja on jossakin määrin onnistunutkin siinä.

Vierailija
2/43 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laitonta kysyä suosituksia edellisestä työpaikasta eikä sieltä ole laitonta kertoa että sinua ei kannata palkata. Elämä on. Mutta kai niillä työnantajillakin on oikeus palkata sijastasi joku parempi jolla ei ole epäilyttävää menneisyyttä. Asiat kun olisi silloin voinut hoitaa paljon paremminkin, siis myös sinun puoleltasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että syy miksi sinua ei palkata on se että sinut on irtisanottu edellisestä työpaikasta ja auliisti itsekin kerrot sen. Edellisen työpaikan, esimiehen ja johdon haukkuminen työpaikkahaastattelussa ei ole parhaita keinoja erottua työhaastattelussa.

Kuulostat sen verran suurelta riskiltä ongelmatapaukseksi etten minäkään uskaltaisi sinua palkata jos muitakin vaihtoehtoja on. Enkä edes tarvitse mitään mustaa listaa tähän tuntemukseen vaan se tuli ihan lukemalla avauksesi.

Vierailija
4/43 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kyllä kaikin puolin sellaiselta, että ei kannata palkata. 

Vierailija
5/43 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 06:37"]

Mä luulen, että syy miksi sinua ei palkata on se että sinut on irtisanottu edellisestä työpaikasta ja auliisti itsekin kerrot sen. Edellisen työpaikan, esimiehen ja johdon haukkuminen työpaikkahaastattelussa ei ole parhaita keinoja erottua työhaastattelussa.

Kuulostat sen verran suurelta riskiltä ongelmatapaukseksi etten minäkään uskaltaisi sinua palkata jos muitakin vaihtoehtoja on. Enkä edes tarvitse mitään mustaa listaa tähän tuntemukseen vaan se tuli ihan lukemalla avauksesi.

[/quote]

Joo, sama tuli mieleen mulle. Valitettavasti. 

Vierailija
6/43 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhön ottamisessa tärkeintä ei ole se että saisi palkattua parhaan hakijan, vaan tärkeintä on se että ei palkkaa ihmistä jonka kanssa tulee ongelmia.

Irtisanottu on aina riski, varsinkin jos syy on muu kuin tuotannollinen tai taloudellinen syy.

Et kertonut alaa, etkä irtisanomisen syytä mutta jos ne liittyvät tiiviisti yhteen, kuten hoitaja jota epäillään lääkevarkauksesta tai kirjanpitäjä jota epäillään kavallauksesta, niin on aika selvää että uusi työnanataja valitsee mielummin jonku muun. Erityisesti kun asian selvittelykin on vielä kesken edellisessä paikassa, ap voidaan vielä todeta siihen syylliseksikkin.

Ehkä tilanne helpottuu sitten jos ja kun ap todetaan syyttömäksi ja itrtisanominen peruteettomaksi.

Vierailija
7/43 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ilkeä tuo yksi kommentti. Tilanne on kannaltasi ikävä. Sinua siis syytetään sellaisesta, jota et ole tehnyt, mutta silti ex-työnantajasi uskoo sinun edelleen tehneen sen. Ja jos asia tutkitaan ja todetaan, ettet ole syyllinen, niin silti jääkö epäilys? Ts. jääkö se lillumaan niin, että "no, epäiltiin, mutta ei siinä löytynyt todisteita..." Tietäsipä, mistä on kysymys, niin voisi enemmän antaa neuvoja. Onko kyse varkaudesta?

Yksi vaihtoehto on, että sano sitä asiaa enää haastattelussa. Jos kysytään, miksi lähdit, niin sävellät siihen jotain muuta syyksi (älä valehtele vaan jotain ympäripyöreää... ) ja annat suosittelijoiksi jotkut muut kuin sieltä edellisestä työpaikasta. Hyvässä lykyssä eivät soita sinne vaan suosittelijoillesi tai sitten eivät soita kenellekään.

Vierailija
8/43 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään on aika normia että työsuhteissa tulee muutoksia, tuskin se kovin kiinnostaa. Itsekin vastaisin jotain ympäripyöreää ja miettisin voisinko käyttää suosittelijaa jostain muusta työpaikasta. Aika dorka työnantaja jos selkäsi takana lähtee sinusta soittelemaan aikaisempiin työpaikkoihin - sitä varten pyydetään niitä suosittelijoita. Itse kertoisin vain positiivisia asioita itsestäni.

Vierailija
9/43 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko te että edellisillä työnantajilla on aikaa tai edes kiinnostusta jutella päivittäin edellisistä työntekijöistään? Eihän työnantajilla riittäisi aikaa enää muuhun, kun aina on joku kilpaileva yrittäjä soittelemassa 5- vuotta sitten töissä olleesta Jamista

Jos yrittäjät ovat tuttuja keskenään, niin sitten saattavat soitellakin...

Vierailija
10/43 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 14:05"]

Luuletteko te että edellisillä työnantajilla on aikaa tai edes kiinnostusta jutella päivittäin edellisistä työntekijöistään? Eihän työnantajilla riittäisi aikaa enää muuhun, kun aina on joku kilpaileva yrittäjä soittelemassa 5- vuotta sitten töissä olleesta Jamista

Jos yrittäjät ovat tuttuja keskenään, niin sitten saattavat soitellakin...

[/quote]

Yleensä on. Aika usein soitetaan edelliselle tai sitä edeltäneelle työnantajalle ja kysytään faktoja. Useimmat kertovat ihan mielellään ja etenkin ne negatiiviset jutut. Olen itsekin pelastanut pari yrittäjää ottamasta töihin alkoholistia.

Vierailija
11/43 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä listoista, mutta ainakin hoitoalalla pomo puhuu työntekijöiden kanssa että ei oteta jotakuta sijaista enää jatkossa jos ei tyytyväisiä olla hänen työpanokseensa.

Luulen että taustallasi oleva asioiden selvittäminen vaikuttaa siihen miksi et saa edes sijaisuuksia tai sitten olet hankalan ihmisen maineessa syystä/syyttä.

Kyllähän hoitoalalla esimiestasoiset tapaa toisia saman alan tekijöitä kokouksissaan.

Vierailija
12/43 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla noita "listoja" on ja tiedot menevät yritysten/kuntien sisällä esimiesten välillä. Ikäväkyllä on paljon huonoja työntekijöitä, jotka eivät hoitoalalle kuuluisi ollenkaan. Me soitamme myös aina entisille työnantajille työnhakijasta, niin monesti olemme törmänneet huonosti hoidettavia kohtelevia, päihteiden väärinkäyttäjiä ym. omaan työyhteisöömme emme heitä halua.

Vierailija
13/43 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain tiedoksi, että soittaminen edelliselle työnantajalle ilman hakijan lupaa on kiellettyä. Aika usein firmoissa ei tiedetä tätä.

Vierailija
14/43 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat ap:lle...

Duunaria siis syytetään jostain veijosta ja annetaan monoa?

No totta munassa itsekin nostaisin metelin. Siis ihanko oikeasti täällä mammat ottaisivat vaikka murhasyytteen niskaansa viilipyttymäisesti ja marssisivat tiilenpäitä lukemaan etteivät saisi hankalan muikin mainetta???

Ap teki ihan oikein ja kun (jos?) selviää syyttömyys niin saa ainakin paperilla puhdistettua maineensa. Jos taas ap ei olisi nostanut juttua perättömästä syytteestä niin aivan saletisti olisi lynkattu syyllisenä joka paikassa.

Toivottavasti ap nostaa jutun myös laittomasta irtisanomisesta.

Ja kyllä. Pomot soittelevat ainakin meidän alalla toisilleen ja muutenkin kuulostelevat piireistä kuka on rehti duunari. Tiedän nuo kuviot melko tarkkaan...

Vierailija
15/43 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 16:45"]

Ihan vain tiedoksi, että soittaminen edelliselle työnantajalle ilman hakijan lupaa on kiellettyä. Aika usein firmoissa ei tiedetä tätä.

[/quote]

Jollei sitä lupaa anna, kertoo myös paljon työnhakijasta. Joten jää työpaikka saamatta.

Vierailija
16/43 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan vain tiedoksi, että soittaminen edelliselle työnantajalle ilman hakijan lupaa on kiellettyä. "

Työnantajat tekevät kyllä muutakin ohi lakipykälien, tuon voi hyvin tehdä kun soittelee muissa asioissa ensin...

Vierailija
17/43 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jotenkin tutulta.

Minua on myös syytelty töissä, että olisin tehnyt kaikenlaista. Eräs esimies jopa tuli sanomaan, että jos en nyt kerro, että olen näihin syyllinen... niin, no... sanatarkka lainaus "kannattaisi miettiä kun sulla on tuota perhettäkin.". Poliisi ei voi tehdä mitään, koska ei varsinaisesti olla uhattu kenenkään terveyttä tai henkeä... Arvatkaapa mitä tuolle kaverille käy, jos tulee edes lähelle meidän taloa... Onneksi asutaan eripuolella kaupunkia.

Kuitenkin juttu jatkuu... tämän jälkeen ovat soitelleetkin ulkopuolisille ja kertoneet näitä perättömiä syytöksiään. Kävi myös näin, että yksi näistä jolle oli soitettu, olikin tuttavani ja hän päätti ilmoittaa minulle mitä oli tapahtunut. On tiedossa, että tämä yritys jatkaa tätä edelleen. Poliisi ei voi taaskaan tehdä mitään, koska on vain tuon henkilön sana henkilöstöpäällikön sanaa vastaan.

Ovat myös vapailla soitelleet kotiin ja haukkuneet. En vastaa enää heidän puheluihinsa edes työajalla, koska meillä ei ole firman puhelimia vaan kaikki kommunikaatio on hoidettava omalla. Saavat tulla etsimään, jotta voivat haukkua.

Olen vielä samassa paikassa töissä, koska en ole vielä toista paikka saanut. Jos noissa syytöksissä olisi ollut mitään perää, heillä olisi jo ollut irtisanomiseen riittävät perusteet ja olisin päässyt pois. Mutta nyt ollaan tilanteessa, että en saa töitä, osittain sen takia kun nuo idiootit kailottelevat valheitaan ulkopuolisille ja minä en aio itseäni irtisanoa, koska karenssi valitettavasti veisi leivän pöydästä myös lapsilta. En myöskään aio tunnustaa uhkailunkaan alla jotain mitä en ole tehny.

Kiitos AP:lle! Olet hieno työnantaja!

Vierailija
18/43 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa: kyse ei ole varkaudesta eikä mistään muustakaan vakavasta asiasta. Olen perin rehellinen ihminen ja siksi en halua valehdella enkä kierrellä työhaastatteluissa vaan sanon lyhyesti miten asia on. Entistä työnantajaa en moiti vaan kerron että minut irtisanottiin, koska en myöntänyt tekoa jota en ollut tehnyt.

En ymmärrä, miten voisin valehtelematta työhaastattelussa kiertää irtisanomiseni. Ja jos seuraava työnantajani on rehellinen ja toimii työlakien mukaan ja työkaverit antavat minun tehdä työni rauhassa, olen heille juuri oikea sopiva ja pätevä duunari :)

Vierailija
19/43 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleensä ihmiset eivät ole niin rehellisiä kuin sinä. Jos selität miksi sinut irtisanottiin, väistämättä tulee fiilis ettet kerro koko totuutta ja vielä jos entisellä työpaikalla sinut haukutaan.

Tiedän että joillain on kunnia-asia puhua aina totta, mutta kannattaisi mielummin viljella valkoista totuutta. Työpaikalla voit käyttää sitten taitosi.

Vai veit laittoman irtisanomisen eteenpäin ja sait kunnon korvauksen  ?

Vierailija
20/43 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää, ap. Varmasti aika yleistä. Olen kuullut paljon mitättömämpiäkin syitä siihen, että edellinen esimies yrittää kaikin tavoin hankaloittaa entisen työntekijän työllistymistä muualla (vaikka olisi ollut määräaikaisessa työsuhteessa). Viimeinen mahdollisuus on jättää edellinen työpaikka mainitsematta työnhaussa. Mutta se lienee mahdotonta, jos olet ollut kyseisessä paikassa vuosia etkä osaa selittää aukkoa työhistoriassa.

Itse teen pätkätöitä ties kuinka monetta vuotta jo. Olen tosi varpaillani aina esimiesteni kanssa. Mitään poikkisanaa ei kannata sanoa. Pitää noudattaa sääntöjä pilkulleen, olla kaikin puolin nöyrä ja täydellinen. Sillätavoin saa seuraavan pätkän jostain muualta.

Erittäin valitettavaa, mutta totta. Vain vakituisilla on mahdollisuus tehdä virheitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi