Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän 10v ei osaa vieläkään uida, muita?

Vierailija
05.06.2013 |

Ei kiinnosta edes opetella. Aina mielummin vain leikkii matalassa rantavedessä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laiturilta/rantakalliolta voi liukastua, vene voi kaatua. Kaveri voi tönäistä, kun ei tajua, että toinen ei osaa uida. "

Lainaus ei toiminut, niin kopsasin vain tämän minulle vastatun kommentin. Olin sanonut, että veden varaan ei joudu vahingossa vaan ainoastaan jos on huolimaton tai yliarvioi taitonsa. Nuo mainitsemasi laiturilta tai rantakalliolta liukastumiset menee siihen huolimattomuuskategoriaan. Ei kannata mennä niin reunalle. Veneessä taas kaikilla, uimataitoisillakin pitää olla pelastusliivit. Tönivät kaverit.. tuo on uimataitoisellekin vaarallista. Jos joku tönii, siinä voi loukata itsensä. Kavereille kannattaa kyllä kertoa uimataidottomuudestaan. Se on itsestään huolehtimista. Ja jos on kyse alaikäisistä, niin vanhempi sanoo että älä mene keikkumaan rannalle, vaikka kaverit miten painostaisi.

Vierailija
62/80 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua perintötekijöistä.et kertonut mistä maasta isä olikaan kotoisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset oppi uimakoulussa uimaan, mutta kyllä niitä täytyy viedä usein uimaan, jotta edistäisivät. Koulun liikuntatunnit ei riitä mihinkään. Vrt. uimakoulussa käydään 8 krt ja koulussa käyvät 3 krt vuodessa. 

Vierailija
64/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään muistikuvaa siitä miten minä tai sisarukseni on opittu uimaan. Luonnonvesissä on kuitenkin uitu ihan kakarasta saakka.

Mulle tuli ihan järkytyksenä parikymppisenä kun selvis että yks kaveri ei osaa uida, olin ajatellut että tietysti kaikki osaa. Pidän uimataitoa sellaisena perusasiana että jos olis aikoinaan ollut poikaystäväkandidaatti joka ei osaa niin olis varmaan suhde päättynyt tämän takia.

Vierailija
65/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kirjolla?

Vierailija
66/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään muistikuvaa siitä miten minä tai sisarukseni on opittu uimaan. Luonnonvesissä on kuitenkin uitu ihan kakarasta saakka.

Mulle tuli ihan järkytyksenä parikymppisenä kun selvis että yks kaveri ei osaa uida, olin ajatellut että tietysti kaikki osaa. Pidän uimataitoa sellaisena perusasiana että jos olis aikoinaan ollut poikaystäväkandidaatti joka ei osaa niin olis varmaan suhde päättynyt tämän takia.

Näin keski-ikäisenä uimataidottomana jäin miettimään, että missä vaiheessa elämää uimataito on ollut pakollista. Veden äärellä viihdyn, mutta en kaipaa uimista. Veneilen, istun aurinkotuolissa, seisoskelen meressä. Jos ihminen tykkää uimisesta ja on vaikka mökki-ihmisiä, jotka omalta laiturilta haluaa pulahtaa järveen, niin ok. Itse en vaan näe mitään tilannetta, missä olisi yllättäen pakko osata uida. Enkä ole tähän ikään mennessä nähnyt tilannetta, missä joku olisi vaikka rantakadulta pudonnut veteen. Jossain Amsterdamissa saattaisi olla uimataito tarpeen.

Vierailija
67/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että yläkoululiikuntaa ei saa läpi ilman uimataitoa? Tulee todella noloja liikuntatunneista lapsella jo ennen sitäkin, yläkoulu on julma paikka. 

Nyt lapsi uimakouluun ja viikottaiset uimareissut myös. Minä vein omiani pienenä viikottain uimaan ja useampaan uimakouluun. Nyt uimataito on ok, mutta voisi olla parempi. Ei liikuntatuntien uintimäärä ole kuin vitsi!

Vierailija
68/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että yläkoululiikuntaa ei saa läpi ilman uimataitoa? Tulee todella noloja liikuntatunneista lapsella jo ennen sitäkin, yläkoulu on julma paikka. 

Nyt lapsi uimakouluun ja viikottaiset uimareissut myös. Minä vein omiani pienenä viikottain uimaan ja useampaan uimakouluun. Nyt uimataito on ok, mutta voisi olla parempi. Ei liikuntatuntien uintimäärä ole kuin vitsi!

Aloitus on vuodelta 2013, joten kyseinen lapsi on jo reippaasti aikuinen.

Mistä moinen väite ettei yläkoululiikuntaa saa läpi ilman uimataitoa?? Aika moni jäisi ilman todistusta, jos näin olisi. Yrittää pitää, mutta osata ei tarvitse. Minäkään en osaa esim. hiihtää, kaadun aina alamäessä enkä pääse ylämäkeä ylös. En jäänyt luokalle moisen takia.

Vierailija
69/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien yläkoululiikuntaa ei muka ole saanut läpi ilman uimataitoa?

Vierailija
70/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaksi nuorinta on käynyt uimakoulun ja oppinut siellä uimataidon.

Se raha, muutama kymppi mikä uimakouluun menee voi pelastaa lapsen hengen joskus myöhemmin.

Uimataito tuhansien järvien maassa on oltava ehdottomasti kaikilla.

Ei itsellänikään mikään kummoinen ole mutta pinnalla pysyn ja etenen.

Tiedän tapauksia joissa lapsi ollut uimakoulussa ja seuraavalla viikolla hoksannut uimisen idean kun lasta on käytetty ahkerasti uimarannalla. Uimakoulussa opitaan tärkeitä taitoja, liukuminen, kellunta, sukeltaminen, veden pelon voittaminen.

En vänkää vastaan. Sanon vaan, että suurin osa vuodesta on talvea ja ne tuhannet järvet on jäässä. Monen unelma on asua järven, meren tai joen rannalla, mutta ei se ihan tavallista ole. Veden varaan ei joudu vahingossa. Joko on huolimaton tai yliarvioi taitonsa. Tai vanhemmat l

Minäkin ajattelen, että ainoa todellinen riskitilanne on esim. risteilymatka. Jos risteilyalus uppoaa, niin uimataidosta voi olla hyötyä. Yksityiseen veneeseenkään ei yleensä ole pakko mennä.

Vierailija
71/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän kaikki opi ikinä. Itse kyllä tekisin kaikkeni että oppisi mahdollisimman pian, kynnys nousee koko ajan. Itseäni ahdistaa jo tuo 5 v., kun se ei uskalla opetella.

No, ei se ahdistelu auta. Uteliaisuus auttaa. Kokeilemaan. Uimakouluun vaan. Kotona voi treenata suihkun alla hengityksen pidättämistä. Siitä se alkaa. Sukeltamisesta.

Sukeltamisen opettelu on osa ongelmaa. Vesikammoiselle se on iso este ja inhottavaa. Hänelle olisi parempi aloittaa liukumisen ja pinnalla pysymisen opettelemisesta. Esim. äitini osasi uida ja ui mielellään, mutta ei osannut kellua eikä sukeltaa.

Vierailija
72/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan uimakoulujen opettajina ihmisiä, joilla on omakohtaista kokemusta vesipelosta ja vaikeuksista uimaan oppimisessa? Vai ovatko kaikki siinä asiassa niitä, joille se on ollut helppoa ja luontevaa?

Vierailija
73/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä uimataidon pitäis olla Suomessa samanlainen perustaito kuin pukeutuminen, peseytyminen ja lukeminen, eli mielellään kouluun mentäessä suht. hyvin hallinnassa tai kovaa vauhtia työn alla. 

Ap:n lapsi on toki jo aikuinen, mutta sanonpa silti että kunnon uimataito määrittää aika paljon 10-vuotiaan sosiaalista elämää kesällä, etenkin tällä säällä. Tuossa iässä hypitään laiturilta, sukellellaan ja kohelletaan syvässä vedessä, ei ne muut pyöreitä täyttäneet siellä rantavedessä käsipohjaa möngertele ja lapiolla lätäköitä kaivele. Kumma jos joku 10 v on ihan sujut uimataidottomuutensa kanssa

Vierailija
74/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kovinkaan viitsinyt pakottaa opettelemaan, kun en oikein ole koskaan ymmärtänyt, että miksi se uimataito on niin tärkeä. Itsekään en ole mikään hyvä uimari, todella vähän matkaa jaksan uida, mutta silti olen elämästä selvinnyt.

Et ole uutisia tänä kesänä lukenut?

Nyt sitten kuitenkin on alkanut vaivata tuo lapsen uimataidottomuus, kun kaverit ovat alkaneet pyytää sitä mukaan uimaan, mutta enhän voi päästää uimataidotonta.

Niinpä.

Minullakin on uimakouluista vähän epäilyksiä (turhaa rahastusta, harva oppii siellä uimaan) ja siksi ei olla ketään sellaiseen koskaan laitettu.

Onneksi ette ole itsekään sitten opettaneet, niin olette varmistaneet uimataidottomuuden. Hyvä hyvä.

Vierailija
75/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin keski-ikäisenä uimataidottomana jäin miettimään, että missä vaiheessa elämää uimataito on ollut pakollista. Veden äärellä viihdyn, mutta en kaipaa uimista. Veneilen, istun aurinkotuolissa, seisoskelen meressä. Jos ihminen tykkää uimisesta ja on vaikka mökki-ihmisiä, jotka omalta laiturilta haluaa pulahtaa järveen, niin ok. Itse en vaan näe mitään tilannetta, missä olisi yllättäen pakko osata uida.

Pudotessasi yllättäen veneestä.

Horjahtaessasi meressä.

Tai horjahtaessasi laiturilta.

Tai nähdessäsi ystäväsi putoavan vahingossa veteen venelaiturilta niin, että kolhaisee samalla päätänsä ja menettää tajuntansa.

Jne jne jne.

Vierailija
76/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näin keski-ikäisenä uimataidottomana jäin miettimään, että missä vaiheessa elämää uimataito on ollut pakollista."

No kai elämässä voi selvitä ilman hyvin monia taitoja jos vain välttelee tilanteita joissa sitä tarvitaan. Uimataito on kuitenkin sen verran helppo taito opittavaksi että ihmetyttää että joku mielummin välttelee sitä kuin että näkee sen pienen vaivan että oppii. Onhan sitä toki ihmisiä jotka eivät osaa ajaa vaikka pyörälläkään mutta onhan sekin vähän outoa ja syyt sille ovat enemmän tekosyitä kuin oikeita syitä.

Vierailija
77/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näin keski-ikäisenä uimataidottomana jäin miettimään, että missä vaiheessa elämää uimataito on ollut pakollista."

No kai elämässä voi selvitä ilman hyvin monia taitoja jos vain välttelee tilanteita joissa sitä tarvitaan. Uimataito on kuitenkin sen verran helppo taito opittavaksi että ihmetyttää että joku mielummin välttelee sitä kuin että näkee sen pienen vaivan että oppii. Onhan sitä toki ihmisiä jotka eivät osaa ajaa vaikka pyörälläkään mutta onhan sekin vähän outoa ja syyt sille ovat enemmän tekosyitä kuin oikeita syitä.

Meille tuli töihin heppu Keski-Euroopasta joka ei osaa uida eikä pyöräillä. Tänä kesänä nämä rajoitteet ovat olleet varsin harmittavia, etenkin kun hänkin asuu kerrostalossa jonka lämpötila kesähelteillä on ollut jossain miljoonan asteen tuolla puolen.

Vierailija
78/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa pakottaa veteen, että ei tule pelkoa. Ei edes kaikki aikuiset osaa uida. 

En ole tavannut vielä 1 vuotiasta, joka pelkäisi vettä? Siitä se lähtee. Kylpyä, uimahallia, rantaa. Mun pojanpoika on nyt 1,5 eikä häntä saisi järvestä pois ollenkaan. Syksyn tullen vaan uimahalliin joka viikko.

Usein vanhempien pelot siirtyy lapsille kun näytetään että pelätään. Pelätään pimeää, ukkosta, lentokoneella lentoa, vettä, koiria jne.

Jos lapsi pelkää vettä, voi vanhemmat katsoa peiliin. 

Vierailija
79/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä uimataidon pitäis olla Suomessa samanlainen perustaito kuin pukeutuminen, peseytyminen ja lukeminen, eli mielellään kouluun mentäessä suht. hyvin hallinnassa tai kovaa vauhtia työn alla. 

Ap:n lapsi on toki jo aikuinen, mutta sanonpa silti että kunnon uimataito määrittää aika paljon 10-vuotiaan sosiaalista elämää kesällä, etenkin tällä säällä. Tuossa iässä hypitään laiturilta, sukellellaan ja kohelletaan syvässä vedessä,

Meiltä on yli 10 km ellei 15km uimarannalle. Ei vaikuta lapsen sosiaaliseen elämään mitenkään. 

Vierailija
80/80 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pudotessasi yllättäen veneestä."

Kaikilla pitää olla pelastusliivit.

"Horjahtaessasi meressä."

Käyn vain tutuissa paikoissa, rantamatalikossa. En missään valtamerien rannoilla enkä kahlaamassa vyötäröä myöten. Uimataidottomuus ei tarkoita että vesi imaisee kun nilkat kastuu. Järjenkäytöllä selviää.

"Tai horjahtaessasi laiturilta."

En kävele laiturilla joka on niin kapea että olen vaarassa kaatua veteen.

"Tai nähdessäsi ystäväsi putoavan vahingossa veteen venelaiturilta niin, että kolhaisee samalla päätänsä ja menettää tajuntansa."

Soitan hätänumeroon ja pyydän muiden apua. Ystävät tietää etten osaa uida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä