70-LUVUN LAPSET! Mitä lapsuusmuistoja tulee mieleen?
-tupakkaa poltettiin sisällä
-Autossa ei takapenkkiläisillä ollut turvavöitä
-Suvun kanssa oltiin enempi tekemisissä
-pillimehua juotiin semmoisista " pyramidin" mallisista tölkeistä
-telkusta tuli Pieni talo preerialla, Peppi pitkätossu, Rosvo ruudolf...
Muuta!
Kommentit (205)
Ne kiehkurat oli niiiin kauniit :)
Samoin kuin ripsiväri oli kakkumascaraa...
Solveigin äitiä. Luulin, että ovat ihan todellisia henkilöitä. Ja samoiten muistan jonkun sarjan, missä oli Ritva Oksanen pääosassa, esitti myös semmoista pelottavaa huutaja-akkaa....
ja muistan kuinka hirvittävän kateellinen olin kaverini ruskeille samettisille RETU-kengille!
Joo, tupakkaa poltettiin sisällä ja autossa ei ollut takana eikä edessä turvavöitä.
Limsapulloissa oli sellainen repäistävä korkki (mihin repäisi aina myös sormet verille)ja mun mielilimppari oli SITSO.
Ei ollut videoita, astianpesukoneita, mikroista puhumattakaan.
Mustavalkotelkkarissa näkyi vain 1 ja 2 kanava : (
Tapetit olivat nykypuun mukaan TOSI retroja.
Ja housuissa oli niin leveät lahkeet, että aika monta kertaa jäivät pyörän pinnojen väliin...
Leikittiin paljo: Kirkkistä. purkkista, tervapataa, polttopalloa, hailli-hailoota, väriä, peiliä etc. Tuntuu että isommat lapset aika vähän leikkivät ulkona niinkuin ennen. Silloin leikittiin vielä...
Vierailija:
Sitten tulee mieleen päiväkodit.Kaikki lapset oli päiväkodeissa.Kotihoitoa ei pahemmin ollut.
Minä löysin mummolan vintiltä Sitso-pullon! Laitoin piiloon, ettei kukaan riko sitä... Ja haava tuli joka kerta kun sen limu-pullon aukasi ja sitten tehtiin sormukset niistä metallirinkuloista.
Limsaa sai tosi harvoin
Koulussa oli fluoraushetki hampaille
Koulun vessoissa ei ollut erillisiä koppeja
Oli piiruslevyt ja luikero (oranssi mato)
Kaikki oli värikkäänpää kuin nyt - oranssi tais olla in sisustuksessa
Oi niitä aikoja ;)
Kuten hyppunaru-hyppelyt, hypättiin ruutua, jotka ite tietysti liidulla tai kivellä hangattiin asfalttiin. Twist-kuminauha oli kovassa käytössä...ja niitäkin piti olla erivärisiä :D
Barbiet oli kova sana silloin...ja telkasta katteltiin Painajaista Elm Streetillä vaikka lupaa ei isi antanut, sit pelättiin sängynalus mörköjä :D
V-sarja tuli silloin ekaa kertaa telkusta ja se oli ihan kauhean pelottava.
Olis vaikka mitä nyt kun rupee oikein muistelemaan.
Hauskin muisto on kuitenkin se, kun meidän seinänaapurin täti ajoi kännissä polkupyörällä puuhun...siitä pihalla muksujen kanssa pitkään kikatettiin...ja ne ensi ihastumiset, huoks!
Musiikista muistan parhaiten Riki Sorsan, Mikko Alatalon ja Kake Randelinin. Niin ja mun lemppari Dingo!
ei sekään mitään, että telkkarissa oli vain kanavaa. Mutta kun tuli uutiset, niitä piti katsoa molemmilta kanavilta pakolla. Kamalaa pakkosyöttöä.
Mulla tuli mieleen ne neonväriset isotupsuiset pipot ja My Little Ponyt tais tulla joskus 80-luvulla. Mun piti saada sellanen mintunvihree My Little Pony-paita ;)
8-vuotissynttäreillä pääsin eka kertaa hampurilaiselle äidin kans, olisin saanu valita millasen vaan ja otin sellasen pienen normaalin hampparin. Voi sitä juhlaa!
Hubba Bubba
Jätskiä sai lauantai-iltana saunan jälkeen.
Mulla oli myös kiinantossut ;)
Meillä oli autona Triumh, joka melkein aina hyytyi mummola-matkalla (100 km), ja Tiepalvelun miehiä tuli apuun.
Triumphin jälkeen oli Fiateja pari peräkanaa. Reissuun lähtiessä takapenkin selkänoja kaadettiin, ja lapsille laitettiin patjat ja peitot takatilaan, se oli mukavaa matkustamista.
Perjantai-iltaisin oli sauna, jonka jälkeen isä ja äiti joivat kirkasta korkeista laseista, lapset saivat kukin 0.33 cl limsapullon. Pikkuveli joi aina Step-limsaa, siinä kun ei ollut hiilihappoa. Limsapullon korkit piti avata käsin, sellaisia korkkeja ei ole vuosikymmeniin ollut.
Hoidettiin siskon kanssa 6-8 -vuotiaina alle 1-vuotiasta veljeämme kotona kun äiti ja isä menivät tansseihin, eikä kukaan meinannutkaan soittaa lastensuojeluun.
Koulussa piti viitata niin, että kyynärpää oli pulpettia vasten. Kun opettaja kysyi, noustiin pulpetin viereen seisomaan kun vastattiin. Hyvän laulunumeron sai, jos oli aina valmis menemään luokan eteen esittämään jonkun laulun.
Silloin ei ollut koulussa äidinkieltä, liikuntaa, musiikkia eikä matematiikkaa vaan lukemista, kirjotusta, voimistelua, laulua ja laskentoa.
- jotkut tutut lapset kävi joka vuosi etelässä ja niitä muistan kadehtineeni, itse pääsin eka kerran ruotsinlaivalle 7-vuotiaana
- kotona ruoaksi aina perunaa, lihaa/kalaa ja samaa kiinankaalisalaattia, esim. pesto, munakoiso tms. on mulle tuttuja vasta opiskeluvuosilta
- puoli ysin uutiset katottiin aina, sen jälkeen lapset nukkumaan
Pidettiin neulottuja lapasia ja niihin kökköyty lumet palloiks...
Minä olen ollut jo yläasteella, kun Dallas alkoi. Eli eikö kyse ole 80-luvusta?
Muistaako joku Noppaa? Se oli sellainen valistava lastenohjelma.
Ja sit mutsilla ja faijalla pitkät tukat!
Meillä oli kans 2 tai 3 Fiat 127 peräkkäin. Vihreen eri sävyjä kaikki :)
Mummulassa saatiin sittistä, sitruuna-soodaa.
joista roikkui lumipalleroita joita sitten janoon imeskeltiin:)
koululaukku ei reppua, voimistelupuku jumppatunnilla,
ford taunus,
ja juhliin äitini laittoi minullekin yöksi kovat muovipapiljotit, eihän niillä voinut nukkua, muistan aina kuinka valvoin ja niska oli aamulla kipeänä. Joskus 80-luvun puolella tuli sellaiset vaahtomuoviset paplarit.
ja seuraavana päivänä lämmitettiin edellisen päivän perunoita palasina siinä edellisen päivän soosissa. Kamalan makuista! Mieheni kotona sama, muistaa myös kammottavana.
Dallas ja Dingo on muuten molemmat olleet vasta 80-luvulla.
Vierailija:
Minä olen ollut jo yläasteella, kun Dallas alkoi. Eli eikö kyse ole 80-luvusta?
-pimeän ja koirien pelon
-epävarmuuden ja yksinäisyyden lapsiporukoissa
-arvottomuuden tunteen
-melun, hälyn ja kiireen
-suurelta tuntuvan maailman