Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

te jotka synnytitte ilman puudutuksia

Vierailija
17.01.2006 |

huusitteko kovasti?

minä huusin esikoista synnyttäessä. en vaan kyennyt pidättelemään itseäni. luulen että jos toka tulee yhtä nopeasti, en ehdi puudutteita ottaa. miten saisin hillittyä itseni, miten pystyisin keskittymään vain hengittelyyn, ettei kaikki energia menisi huutamiseen? vinkkejä!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäessäkin kätilön piti oikein tarkkaan kuulostella hengitänkö edes=O

Eli siis...ihan hissukseen meni ;)

Vierailija
2/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli tätini doulana ja oli tehty hengitysharjotuksia etuottiinsa sekä sellasia liikeharjotuksia... kaikenlaisia tukiotteita ja heijaamisia yms. myös se oli uutta, että leuan rentouttaminen nopeuttaa avautumista tms... (en tiedä tieteellistä faktaa, mutta yritin rentouttaa leukaa ja 1cm->10cm tunnissa). tein niitä heijauksia ja sellasia plus ne hengitykset. en ehtiny huutelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys oli nopea, joten en kerennyt saamaan mitään kivunlievitystä.

Vierailija
4/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aion mennä vielä äitiysjoogakurssille. No eihän noi mitään takaa, voi tulla vaikka sektio mutta hyvähän se on silti valmistautua. Ei niistä haittaakaan oo...

Niin joo, huudan jos huudatuttaa. ;)

Vierailija
5/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi pitää huutaa? Ehkä sitten joskus jos enemmän lapsia siunaantuu sen saatan tajutakin. Tosin luulisi, että seuraavat menisi vielä helpommin...

Vierailija
6/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minua sattuu tarpeeksi, en saa suustani pihaustakaan ulos. Ilmeisesti puren niin hammasta tai jotain.

Vierailija
7/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä siis puudutuksia ehtinyt saada. Avautumisvaiheessa ensin " huohotin" , mutta ilkeä kätilö kielsi, joten huusin ja kovaa kun en muuta voinut. Ponnistusvaiheessa olin kyllä hiljaa.

Vierailija
8/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutanut,voihkin kylläkin ja örisin.

Kätilöt ovat kaikki olleet todella osaavia,neuvoneet ja hengitelleet mukana jotta tiedän milloin pintahengitystä ja milloin taas syvempää.

Enkä oikeastaan ole kokenut kertaakaan mitäään paniikkia,vaan luottanut mieheni tukeen ja turvaan sekä kätilön ammattitaitoon,mutta ennenkaikkea itseeni;annan luonnon viedä.

Synnytyksiä takana 4 ja kaikki ilman puudutteita tai muutakaan kivunlievitystä.En ylpeile asialla,vaan osittain puudutteet ovat jääneet saamatta nopeiden synnytysten vuoksi.

Vierailija
9/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli lapsi maailmaan niin nopeasti, että oli vaan kiire ponnistaa.

Vierailija
10/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi muuta kun huutaa. mulla on molemmat synnytykset käynnistettyjä, ja supistukset _tosi_ kipeitä, mutta en kuitenkaan tuntenu tarvetta huutaa. toinenkin synnytys kesti huimat pari tuntia, mutta en kyllä silloinkaan huutanu.

Vierailija
11/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huusin kuin kirkuva apina, johan helpotti ja ponnistus oli se yksi kerta ja lapsi ulkona.

Se mikä minua auttoi olla huutamatta: laskin 1,2,3,4....ja niin paljon kun kerkesin, mies painoi voimakkaasti nilkkaa supistusten aikan, auttoi muuten TOSI paljon, ihme, ettei useammat ole käyttäneet sitä keinoa.

Ehkä sekin, että synnytkset ovat menneet nopeasti ei ehdi huutaa, kun koskaa niin lamaantuu?? Viimeisen synnytyksen kesto puoli tuntia, avautuminen 2cm---->10cm n.20minuuttia.

Voisit yrittää laulaa, kiroilla tai pää tyynyä vasten..

Vierailija
12/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan oikein ymmärrä niitä jotka huutaa. Mitä se auttaa? Minusta oli ihan kamalaa kuunnella kun naapurihuoneissa karjuttiin.

Vierailija
13/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipu oli kamala, mutta äkkiä ohi.

En huutanut, mutta voihkin ja ähisin, keskityin hengittämään.

Ois varmaan loppunu energia kesken, jos oisin huutanu kovasti...

piti keskittyä vaan.

Vierailija
14/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnytys jos mikä saa naisen tuntemaan itsensä eläimeksi... minä ainakin. toisaalta kipu oli niin käsittämätön, etten edes muista synnytyksestä juuri mitään. nukuin varmaan niinä sekunteina, kun supistuksia ei ollut?

Vierailija
15/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistusten aikana vain hiljempaa vaikeroin. Viereisestä huoneesta kuului huutaen kaikki kirosanat ja ajattelin, että en halua vauvani kuulevan ensimmäiseksi perkelettä.

Vierailija
16/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui niin helkkaristi, että en pystynyt huutamaan. Oli vähän turhan nopeeta touhua mulle. Olin aivan pihalla koko touhusta. Jäi paha mieli ekasta synnytyksestä. :(

Vierailija
17/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka eteni ilokaasun avulla, huusin ponnistusvaiheessa. En voinut muutakaan. Joku ihmettelee, miksi pitää huutaa, ei se mitään auta. Mutta jos ei muuta voi, auttoi tai ei. Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
18/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kesti 15 h ja ponnistusvaihe 1,5 h. Avautumisvaiheen edetessä aloin vaikertaa, murista ja itkeä. Ponnistusvaiheessa huusin. Kätilö toppuutteli ja sanoi, että huuto vie voimat ja ehdotti oksitosiinia. Minä sanoin, että minä kyllä sitten sanon, jos voimat loppuu ja huudan jos huvittaa, jos ei korvat kestä, kannattaa harkita ammatinvaihtoa. Hyvin kaikki meni lopulta ja kätilön kanssa yhdessä naurettiin mun ärhentelylle.

Toka oli vesisynnytys ja kesti 5 h, ponnistus puoli tuntia. Avautumisvaiheen loppuaikana huusin ja itkin, ponnistusvaiheessa huusin kuin syötävä. Kätilö oli ihana ja kannustava, kertakaikkiaan mahtava tyyppi. Hän ei kommentoinut huutamistani mitenkään.

Kolmonen syntyi parissa tunnissa ja muutaman ponnistuksen jälkeen, oli muuten 4,5 kiloinen. Muuten meni pelkän vaikeroinnin kanssa, mutta kun odoteltiin ponnistusluvan saantia, huusin aivan eläimellisesti, kipu oli hirveän kova. Ponnistaessa huusin vain sellaista kevyttä huutoa, melkein riemukasta, kun tunsin selvästi, miten vauva syntyy todella nopeasti. Kätilö ei sanonut huudosta mitään ja oli muutenkin ihan ok.

Ihan suunnitellusti synnytin kaikinpuolin luomusti, mitään traumoja ei jäänyt ja jos vielä synnytän, sekin sujuu luomusti. Olen ylpeä omasta suorituksestani, tein sen minkä halusinkin. Muille suotakoon kivunlievitys, jos sitä haluavat.

Vierailija
19/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

20

Vierailija
20/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut olivat aivan järkyttävät. Sydänäänten katoamisen ja synnytyksen nopean etenemisen vuoksi en saanut minkäänlaista kivunlievitystä, en edes ilokaasua. Jokainenhan meistä reagoi kipuun omalla tavallaan, kyllä kai minäkin sen tajusin, ettei se huutaminen auta mitään. Se synnytystilanne on aika ' alkukantainen' , enkä ainakaan minä pystynyt hillitsemään huutamistani. Normaalioloissa olen ujo ja hiljainen, mieluiten seurailen asioita sivusta. Että näin.