Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

GALLUP: käynnistämisestä..

17.01.2006 |

eli pieni gallup-tyyppinen aihe tähän tiistai iltaan :D

itselläni käynnistetään synnytys maanantaina 23.päivä, ellei vauva tule sitä ennen itse!

nyt mieltä askarruttaa muutama kysymys joihin toivon saavan vastauksia :D

1.miten sinulla synnytys käynnistettiin?

2.kauanko kesti kaiken kaikkiaan kunnes vauva oli maailmassa?

3.oliko isä käynnistyksessä mukana?

kiitos kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan :)

nekkuli 40+4

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän kumman valmistelemista siinä isässä on...? Ei meidän isukkia ainakaan sen kummemmin valmisteltu kuin pistettiin vaihtamaan vaatteet, hoitui sillä aikaa kun minut valmisteltiin. Tuli sitten kätilön kanssa samaan aikaan leikkaussaliin. Kyllä on kumma miten erilaiset käytännöt eri sairaaloilla voi olla.

Vierailija
2/27 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Käynnistettiin oksitosiini-tipalla (rv 41+1 ja makrosomia)

2. Olin ensisynnyttäjä ja synnytys kesti 7h ja 5min. Käynnistys klo 11.

Ponnistus aika oli 2h 5 min. Itse asiassa aloitin ponnistelemaan jo klo 15, mutta en kuulemma osannut oikein. Poika syntyi 18:05

3. Isä oli mukana ja hiki tuli hänellekin :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivedet meni 23.00 ja supistuksia ei tullut koko yönä.Aamulla mulla alettiin käynnistää 10.00(laitettiin tippaan)ja siitä n. 1/2h alkoi supistukset.

Tyttö näki päivänvalon 15.00 eli synnytyksen kestoksi mitattiin 4.5h ja isä oli koko ajan mukana.

Vierailija
4/27 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toden totta!

Ensi kerralla tästä viisastuneena vaadin iskä mukaan! :)

Ei luulis olevan hankala homma...

Vierailija
5/27 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vauvoja kaksi ja käynnistys kun viikkoja 37.

Sytotec-tableteilla, 1/4 kerrallaan kohdunsuulle.

Ensimmäinen murunen su klo 18, maanantaina kaksi murusta lisää (klo 10 ja klo 14), tiistaina aamupäivällä puhkaistiin kalvot ja illalla seitsemän aikaan tytöt olivat syntyneet.

Kävi aina välillä, synnytyksessä oli toki mukana.

Vierailija
6/27 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän taidettiin olla samoilta kulmilta ja näköjään vähän samat tilanteetkin päällä: mulla on tänään la. ja kävin ä-polilla kontrollissa: vaavi ei ole laskeutunut ja paikatkin napakasti vielä kiinni. Lääkäri passitti rtg:hen ahdas lantio-epäilynä, huomenna saan vastauksen asiasta. Nyt mielessä pyörii kaikennäköistä kamalaa sektiosta ja käynnistelyistä ja ties mistä. Lueskelin niitä vielä täältä netin pohjattomasta kaivosta, niin paniikki on lähes valmis! Olen jotenkin kamalan herkillä ja pettynyt, ettenkö saakaan kokea ns. normaalia synnytystä yms., vakkei vielä ole edes vastausta tuosta rtg:stä.

En nyt siis suoranaisesti vastannut sun kysymykseen, mutta halusin asian jakaa kanssasi, kun näinkin samoissa mennään...

Katsotaan, miten käy.

Martina ja rv 40+0

Vierailija
7/27 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kypsytettiin kohdun suuta sytotecilla aamu klo 7, päivä 13, ja illalla 19.30 sain viimeisen tabletin. käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia.

illalla klo 20.05 meni vedet.

lapsen isä ei ollut mukana silloin osastolla, eikä synnytyksessä. mulla oli tukihenkilö mukana.

varsinainen avautuminen alkoi 03 yöllä ja tyttö syntyi 7.01 aamulla.

eli kauaa ei mennyt. tippaa ei tarvittu. kun vedet oli mennyt synnytys eteni normaalisti ja luonnollisesti

Vierailija
8/27 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-cytotecilla rv:lla 39+3, eka muru klo 12, sitten 16, synnytys käynnistyi n. klo 23 samana iltana

-muutamia lieviä suppareita oli ennemminkin, mutta ensimmäisestä kivuliaasta vauva oli tunnin päästä maailmassa

-oli. meni sitten illalla kotiin ja ehti juuri ja juuri synnytykseen mukaan

Onnea matkaan! Mun kokemus oli niin mahtava et en voi kuin toivottaa ikimuistoista ja kaunista synnytystä =D

Vierailija
9/27 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Käynnistettiin Sytotec-muruilla (yhteensä x 2)

2. Eka Sytotec iltapäivällä 39+6, seuraava aamulla 40+0, ja vauva syntyi sinä päivänä vähän vaille iltakahdeksan.

3. Mies oli mukana polilla kun käynnistyspäätös tehtiin, haki kamat ja tuli takaisin. Yöksi meni kotiin ja tuli aamulla, ja sitten lähti seuraavan kerran kotiin yöllä isänä :)

Käynnistykseen päädyttiin hieman ahtaan lantion ylämitan takia. Sytotecit aiheuttivat toooosi tiheät, kivuliaat mutta tehottomat supparit, jonka vuoksi sain niitä noin vähän ja harvakseltaan. Kohdunsuu oli kyllä jo aika valmis käynnistettäessä, eli ihan nollasta ei aloitettu. Synnytys lähti etenemään silloin iltapäivällä ihan " itsestään" .

Itta

Vierailija
10/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tasan viikko sitten oli Koksissa käynnistyksessä ja nyt kotona köllöttelee viikon vanha tyttövauva. Koksissa käytetään nykyään suun kautta otettavia tabletteja kypsytyskäynnistyksessä joita annetaan neljän tunnin välein jos supistukset eivät ole alkaneet. Illalla lopettavat jakelun yhdeksältä. Itse sain yhdeltä tabletin ja supistukset alkoivat tunnin kuluttua, mutta loppuivat illalla puoli kahdeksalta joten sain uuden tabletin ja se olikin sitten menoa. Puoli kahdeltatoista vietiin synnytysosastolle ja 3.45 syntyi tyttömme. Aiempi synnytykseni käynnistettiin alakautta laitettavilla pillereillä joita sain pari päivää joten suun kautta otettava lähti paremmin käyntiin, mutta toki paikat olivat nyt jo osaksi auki ja pehmenneet. Mitään muuta eroa näiden käynnistystysten välillä ei ollut. Meillä on mies ollut välillä seurana ja sitten tullut takaisin kun soitin synnytyssalista hänelle.

Minulla käynnistykset ovat olleet mukava ratkaisu, koska molemmat synnytykset ovat olleet nopeita, muista vain pyytää epiduraali :)

Mitään varmaahan kypsytyksessä ei voida luvata, koska synnytys käynnistyy...

Vierailija
11/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Käynnistettiin kohdunsuulle laitettavalla Cytotec-murulla kolme kertaa päivässä

- Eka murunen laitettiin rv 38+5 aamupäivällä ja vauva syntyi rv 39+2 puolen päivän maissa.

- Koska käynnistyminen kesti niin kauan, niin isä oli vain mukana iltaisin työpäivän jälkeen. Mutta juu, oli mukana :)

Vierailija
12/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli PHKS:ssä asioimme ja käynnistäessä tilanne oli kohdunkaulaa sentti jäljellä ja sormelle auki..

31.12 aamulla klo 10 laitettiin cytotec-murunen ja siitä se sitten lähti. klo 13 meni vedet ja samalla alkoivat kivuliaat supistukset jotka tulivat 2min älein.

poika syntyi 21.54, joten synnytys kesti n.9h. isä oli mukana koko ajan.

mulla jäi todella positiivinen kuva synnytyksestä, pelkäsin nimittäin sitä koko raskauden ajan sitä kovasti. koko synnytyksen ajan tuntui että aika vain juoksi ja sitten oltiin jo ponnistusvaiheessa.

toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin!

terkuin niina ja rambo-sylvester

Vierailija
13/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnistys aloitettiin tipalla noin klo 14, ja siitä oli seurauksena menkkamaisia kipuja ei varsinaisia supisteluja. Kalvot puhkaistiin klo 16 ja siitä synnytys lähti rajuna liikkeelle, poika oli maailmassa klo 19:55. =)

Tipanlaitosta siis n. 6 tuntia mutta 4 tuntia varsinaista supistelua ja ponnistusvaihetta.

Isä oli mukana, ja oli hieno tuki.

Mulla käynnistys tehtiin raskausmyrkytyksen vuoksi ja vauvan syntymisellä oli hiukka kiire...mut olisi leikattu vielä samana päivänä ellei alatiesynnytys olisi lähtenyt käyntiin. Lisäksi mulle ei voitu epiduraalia antaa huonojen veriarvojen takia...mutta näin jälkikäteen katsottuna kaikki meni kuitenkin tosi hyvin, onneksi=)

Vierailija
14/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Käynnistettiin Cytotec-tabletilla (murusilla?) kohdunsuulle. Edellisenä aamuna oli ollut korkea vedenmeno, eli lapsivettä oli tullut pari siteellistä, mutta supistukset eivät alkaneet.

2. Aamuyhdeksältä tabletin laitto, mies tuli kotoa jonkin ajan kuluttua. Söin lounasta ja puolen päivän aikaan alkoivat supistukset. Kävin myös suolihuuhtelussa jossain välissä ja kahden aikaan siirryttiin synnytyssaliin miehen kanssa. Vauva syntyi illalla n. klo 23.

3. En ymmärtänyt oikein kysymystä :-)

Ei ollut huoneessa, kun tabletti laitettiin, mutta tuli pian sairaalaan seurakseni ja oli synnytyksessä mukana.

Tsemppiä vaan! Uskon että sinullakin menee hyvin!

Vierailija
15/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohon edelliseen vastaukseeni...

että rv 40+4 tyttö syntyi.

ja kun sytotecia alettiin laittaa oli mulla paikat piukasti kiinni ja kohdunkaulaa 2,5cm jäljellä.

suppareita tuli ja osa oli jokseenkin kipeitäkin (siis ennen kun synnytys käynnistyi)

Vierailija
16/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessani olin osastolla seurannassa yliaikaisuuden takia. Viikkoja oli jo 43+5 kun vauva vihdoin syntyi. Kohdunsuuta kypsyteltiin useana päivänä jollain geelillä, syntymäpäivä aamuna sitten salissa puhkaistiin kalvot ja laitettiin tipalla supistuksia.

Papereissa näköjään lukee 7h 54min. Syntyi sektiolla kun kohdunsuu jämähti 4cm:iin.

Oli mukana, leikkaussaliin ei päässyt (vuonna -90).

Kuopuksen synnytys myös käynnistettiin yliaikaisuuden takia rv 42+2. Kalvot puhkaistiin ja siitä parin tunnin päästä tipalla taas supistuksia.

Synnytys laskettiin alkaneeksi siitä, kun supistukset alkoivat tekemään kipeää, kesti 9h 51min. Tämäkin vauva sitten syntyi sektiolla, kohdunsuu kyllä avautui mutta vauva ei laskeutunut, ja sydänäänet laskivat kun tippaan laitettiin vauhtia.

Oli mukana, ja sai tulla sektioonkin mukaan.

Vierailija
17/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aika paljon Mirena04:n tapaan...

Mulla meni yliajalle ja mitään merkkiä ei tuntunut synnytyksestä tulevan... Sitten todettiin alkava raskausmyrkytys ja päättivät huonon kuntoni takia käynnistää...

1. Synnytys käynnistettiin pe aamuna 8.30 kalvojen puhkaisulla.

Koska kaivattuja supistuksia ei lähtenyt tulemaan. Laittoivat tippaan ja tipan melko kovalle jotta supistuksia alkoi... Ja supistukset tulivatkin melko rajuina. Jouduin johtojen takia olemaan kuitenkin koko ajan sängyssä makuullaan.

2. Poika syntyi viimein 14.43 kiireellisen sektion kautta.

Eli meillä kävi niin että supistuksia oli pakko pitää koko ajan keinotekoisesti yllä sillä luonnollisesti niitä ei tullut lainkaan. Kuitenkin pojalla oli sydänäänten heikkenemistä ja kasvotarjonta. Kohdunsuukaan ei ollut tuossa ajassa kuin vaivaisen 3cm auki... Kiireelliseen sektioon siis....

3. Olin itse sairaalassa sisällä ja meille oli torstai-iltana kerrottu molemmille että pe aamuna käynnistetään. Mies ajoi yöksi kotiin ja aamulla soitin hänelle että " alappas tulla nyt puhkastaan kalvot" ...

Hän oli vierelläni siis koko rajujen supistusten ajan mutta leikkaukseen häntä ei siis otettu kuten kiireellisissä sektioissa on tapana.

MrsKole, poju 2,5v ja rv9+5

Vierailija
18/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Cytotecillä; ensin kaksi päivää suun kautta kasvavalla annoksella, kolmantena päivänä murusia kohdunsuulle. Kolmantena päivänä meni vedet, neljäntenä päivänä mentiin oksitosiinitippaan saliin.

Kohdunsuun aukeaminen pysähtyi kahteen senttiin kivuliaista supistuksista ja kuuden tunnin tipasta huolimatta. Kun vauvalle alkoi tulla sydänäänilaskuja mentiin sektioon.

-Käynnistely aloitettiin keskiviikkoaamuna 37+5, tyttö syntyi kiireellisellä sektiolla myöhään lauantai-iltana 38+1

- Osastolla töiden jälkeen iltaisin, salissa koko ajan mukana, myös leikkurissa sektiossa.

19/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisen lapsen synnytys päätettiin käynnistää, kun minulla oli ollut edellisenä päivänä korkea vedenmeno, mutta supistuksia ei alkanut itsestään kuulua. Minulle oli tehty hätäsektio 1v3kk aikaisemmin ja sen vuoksi ei voitu tehdä mitään rajua käynnistystä kohdunrepeämis-riskin vuoksi. Sain siis suun kautta jotain hormonia, en nyt muista tabletin nimeä, yhden neljäsosan. Ja jos ei sillä olisi ollut vaikutusta, olisi pitänyt katsoa seuraavaan päivään ja sitten varmaan edessä olisi ollut taas sektio. Mutta onneksi supistukset alkoivat heti säännöllisinä ja ihan siedettävinä. Synnytyksen kestoksi merkittiin 8h 28min. Mies oli kotona ja ilmoitin hänelle kun sain siirtyä synnytyssaliin. Hän ehti juuri mukaan, kun aloin ponnistaa.

Vierailija
20/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käynnistettiin sunnuntaina klo 11 aamulla 1/4 sytotec tabletilla kohdunsuulle, toinen samanlainen pala noin klo 15.

Sunnuntai illalla klo 21 meni vedet itsestään. Siitä alkoi säännölliset alle 5 min supistukset. Klo 2 yöllä siirryin synnytyssaliin, koska tuskat kovat, auki vain 3 cm, sain epiduraalin. Klo 6 epiduraalia lisättiin auki vain 3 cm. Klo 7 vuoro vaihtui ja kätilö päätti antaa tehoa tipalla. Uusi epiduraali noin. klo 11 auki vain 4 cm. Lisää tehoa tippaa. Tätä rataa aina klo 14.30 saakka, jolloin auki 10 cm ja sai alkaa ponnistamaan. Poika maailmassa maanantaina 14.58 =)

Isä oli sunnuntaina mukana aamusta. Lähti kotiin siivoomaan ja laittamaan paikkoja valmiiksi =) Tuli sitten maanantaina aamupäivällä 10 aikaan ja oli koko synnytyksen mukana =) Toimi näin hyvin ja oli ihana tulla kotiin kun koti siivottu ja laitettu joulu valmiiksi =)