Kotäidit, jotka kotona vielä kun lapset yli 3-v.
Miksi olette päätyneet tähän ratkaisuun, montako lasta ja minkä ikäisiä, kuinka tulette taoudellisesti toimeen ja miten ympäristö on suhtautunut ratkaisuun?
MIelenkiinnosta kyselen kun itse olen tekemässä tällaisen ratkaisun, ja olen siitä saanut kuulla jo nyt etukäteen paljon ihmettelyä, eniten tuosta taloudellisesta puolesta.
Tunnutaan kuvittelevan että olemme jotain miljonäärejä, vaikka todellisuudessa mies tavallinen duunari, bruttopalkka reilusti alle 3000, mutta silti olemme laskeneet että viisihenkinen perheemme tulee pärjäämään ihan hyvin vaikka jäänkin vielä kotiin. Asuntolaina meillä on jo lähes maksettu mikä toki vaikuttaa paljon tuohon taloudelliseen puoleen. Mutta silti ihmetyttää tuo että monet tuntuvat olevan sitä mieltä että tällaiseen ratkaisuun ei voi olla varaa jos ei ole ökyrikas.
Kommentit (30)
pidättekö te työssäkäyvät äidit yhtäoikeutettuna että kotiäidit haukkuvat ja arvostelevat teidän valintaanne yhtä avoimesti kuin te haukutte koitäitejä?
Tuskin, joten miettikää hetki ennen kuin arvostelette toisten ihmisten valintoja.
Jos perhe on päättänyt pärjätä yhdellä palkalla siihen, kun lapset on isompia, niin mun mielestä ratkaisu on loistava. Ja ei ole meiltä muilta pois, jos sillä yhden palkalla pärjätään. Eihän silloin kulu edes yhteiskunnan varat (josko nyt jäävät vähemmille verotuloille, mutta eiköhän ne menisi siihen päivähoidon tarjoamiseen sitten taas vastaavasti).
Mäkin toivoisin voivani tehdä noin, mutta meillä se ei onnistuisi mitenkään.
Ja kun noita päivähoitoketjuja lukee, niin tuskin ne lapset tosiaan kotona ollessaan mistään ihmeellisestä paitsi jää. Kerhot on keksitty.
kotihoidontukesi oli käteen 250euroa kuussa, ja että nyt tulonne ovat 250euroa pienemmät.
Ja muista myös muistuttaa että päivähoito on sitä varten että joku huolehtisi lapsista sillä aikaa kun vanhemmat käyvät töissä, ei sitä varten että siellä kasvatetaan lapset ja opetetaan kaikki elämässä tarvittava.
että te jotka täällä avoimesti toisten valintoja haukutte niin teettekö niin myös oikeassa elämässä, eli kun kohtaatte kotiäidin niin haukutteko hänet suoraan päin naamaa valinnastaan???
samaa mieltä on varmaan aika moni ystävistänikin. Harmi, että kenelläkään meistä ei ole taloudellisesti mahdollista valita.
yhdistää työ ja kotiäitiys, asumme lypsykarjatilaa ja lapset kasvavat tässä kaiken keskellä=)
avuksi olen onneksi saanut lypsyrobotin joten kellokaulassa kulkeminen on jäänyt vähemmälle;D.
Lapsista kaksi vanhinta on koululaisia ja kehuja ovat saaneet reippaudestaan ja ulospäinsuuntautuneisuudestaan, siitäkin huolimatta että kotona korvessa ovat kasvaneet(naapureissa ei ole pieniä lapsia).
Minusta on ihana asia jos jollain on mahdollisuus olla kotona vielä hoitovapaan jälkeenkin, miksi ihmeessä pitäisi sellaisesta asiasta toista haukkua??
Laiskan hommaa kotona olo ei todellakaan ole, melkeimpä monesti miettii, että helpommalla pääsisi kun olisivat päivät hoidossa=)
Tiedän ettei kaikilla ole mahdollisuutta, nyt varsinkin kun kaikki kallistuu, vaikka olisi halua mutta tyhmä se on joka siitä ihmistä syyllistää, että haluaa olla kotona lastensa kanssa.
olen edelleen kotona vaikka kuopus alottaa syksyllä koulun. Lapsia 4. Miehellä ei kummosetkaan tulot, mutta ollaan pärjätty kuitenkin. Keikkaa olen tehnyt vähän, mutta en halua 3 vuorotyöhön, koska perhe kärsisi siitä.
Kotona on kyllä ihan riittävästi minulle työtä. Talo, puutarha, miehen yritys sekä apen hoitaminen ja ruokkiminen täyttää kivasti kyllä päiväni. En ymmärrä, että kuinka edes ehtisin töihin??
Ihan normaaleja lapsistani on tullut. Ei ole koulusta moitteita tullut. Kaikki ovat lukeneet, kirjottaneet virheettömästi sekä laskeneet tokaluokan matikan ennen eskariin menoa. Käytöstä kehuttu
sen kohdalla kiistely menee aina niin ideologiseksi? Tuntuu, että ihmiset aina loukkaantuvat/puolustavat kantojaan aina sydänjuuriaan myöten.
Ja kyllä on tekemistä riittänyt, kun maalla asutaan.
Eniten ihmetystä on ollut siitä, että en ole hakenut työttömyyskorvausta vaikka ns työtön olen. Ja monet ovat huolissaan miten eläkkeen käy. Mutta ymmärrystäkin riittää, kun aikaisemmin palkka oli 1600e kk ja työmatka 2h/pv. Monet sanoi, ettei tolla palkalla töitä tekisi.
Meillä on lainaa erittäin vähän, lisäksi mulla on sijoitusasunto, josta tulee muutama sata ekee kuussa. Aika vaatimattomasti eletään, kirpputoreilta ostetaan paljon. Mies tienaa n 2500e/kk.
Ja mua kanssa ihmetyttää, että jotkut lainattomat kaverit sanoo, ettei ole varaa jäädä kotiin, sitten matkustellaan, tilataan kymmeniä lehtiä...
Minusta kysymys on vain valinnoista, mistä on valmis luopumaan ja mistä ei. Meille sopii tämä tilanne vielä, ehkä myöhemmin etsin sitten osa-aikatöitä.
se on teiltä pois jos joku vapaaehtoisesti haluaa jäädä ja jää kotiin?