käytettiinkö teillä äänioikeutta?
kiinnostaako perheessänne politiikka?
itse olen hyvin pidättyväinen paljastamaan ketä aion äänestää. miestä taas ei politiikka voisi vähempää kiinnostaa joten keskustelu aiheesta oli hyvin vähäistä.
kävin kuitenkin uurnalla, koen sen aina jonkin tason velvollisuudeksi!
Kommentit (12)
Minä äänestin ja aioin äänestää toisella kierroksellakin
Miehellä ei ole kansalaisuutta, joten hän ei voi äänestään, muuten varmaan äänestäisi.:)
Miehelläni ei ole äänioikeutta, mutta on hyvin kiinnostunut politiikasta ja ylipäänsä maailman menosta, oli sitten kyse koko maailmasta, Suomesta, Eu:sta tai omasta kotimaastaan. Keskustelimme jonkin verran presidentinvaaleista, katsoimme muutaman vaaliväittelyn ja vaalivalvojaiset. Tiedän ketä mieheni olisi äänestänyt, jos hänellä olisi ollut oikeus äänestää. Sattumoisin olimme myös samaa mieltä parhaasta ehdokkaasta, joten minä annoin ääneni samalle henkilölle, jota miehenikin olisi äänestänyt. :o)
Myös tokalla kierroksella aion äänestää (pitää vielä vaan vakuuttua siitä kumpaa äänestää, tosin melko selvää se taitaa jo olla).
Me molemmat kävimme äänestämässä. Puhutaan kotona politiikkaa, mutta silti miehen ehdokasvalinta oli mulle yllätys - positiivinen sellainen, koska mä olin päätynyt samaan.
Mies aikoinaan Suomeen muutettuaan kuvitteli, että ihmiset ovat täällä(kin) todella kiinnostuneita politiikasta, ja että hänenkin oletettaisiin tuntevan kaikki suomalaiset poliitikot, opetteli sitten ulkoa kaikki (esim. kuka on pääministeri, oikeusministeri jne.). Nyt edelleenkin pitää politiikan seuraamista ja äänestämistä tärkeänä. Politiikasta itse en voisi olla vähempää kiinnostunut, mutta äänestämättä jättäminen olisi minusta todella lyhytnäköistä.
Itse kyllä olin Soinin saamaan äänimäärään todella pettynyt; onko Suomessa todellakin reilut 100 000 rasistisesti ajattelevaa kansalaista...
nyt ois tarkotus käydä toisella kierroksella mut en tiiä tuleeko siitä mitää kun satuin sairastumaan justiin. = /
Mies ei äänestä koska ei saa eikä tuu koskaan saamaankaa äänioikeutta.
Seuraamme Suomen päivänpolitiikkaa sekä maailman politiikkaa varsin tarkasti. Iltaisin jutellaan poliitikkojen ja vallanpitäjien tekemisistä ja sanomisista. Mies seuraa myös tarkasti, mitä entisessä kotimaassa tapahtuu.
Aikaisemmin mies piti politiikkaa synonyymina sanoille opportunismi ja salakähmäisyys, mutta suomalainen avoin kansalaisyhteiskunta on saanut hänet jättämään epäluulonsa (vain hieman sarkasmia tässä...)
piitaliini:
Mies aikoinaan Suomeen muutettuaan kuvitteli, että ihmiset ovat täällä(kin) todella kiinnostuneita politiikasta, ja että hänenkin oletettaisiin tuntevan kaikki suomalaiset poliitikot, opetteli sitten ulkoa kaikki (esim. kuka on pääministeri, oikeusministeri jne.). Nyt edelleenkin pitää politiikan seuraamista ja äänestämistä tärkeänä. Politiikasta itse en voisi olla vähempää kiinnostunut, mutta äänestämättä jättäminen olisi minusta todella lyhytnäköistä.
Itse kyllä olin Soinin saamaan äänimäärään todella pettynyt; onko Suomessa todellakin reilut 100 000 rasistisesti ajattelevaa kansalaista...
miehellä ei (vielä) äänioikeutta. Jonkun verran seurataan kotimaan politiikkaa (uutisista yms.), mies katsoo myös Turkin uutiset tarkkaan ja monta kertaa illassa...
ei ehkä itse Soini ole mutta hänen puolueessa varmasti moni on mm. Halme ja jos sen puolueen jäsen pääsis presidentiksi niin ei olisi ulkomaalaisilla enää helppoa.
Ja käytetään parin viikon päästäkin.