Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketään hakenut oheishuoltajuutta tai mutten prosessista tietäviä?

Vierailija
17.01.2006 |

Olisin ohjeista ja vinkeistä tosi kiitollinen!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan sateenkaariperhe joten siksi haettu. Minä, biologinen äiti, tein hakemuksen, ja puolisoni liitti suostumuksen mukaan, että hän haluaa että sitä haetaan. Perusteluja hakemukseen.

En tiedä miten sitten asiaa pitää perustella jos on heteroperhe ja lapsella on jo kaksi huoltajaa ennestään,,,

Vierailija
2/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sellainen tapaus, että ex-mies ei eromme jälkeen ole tavannut lapsia lukuisita lupauksista huolimatta, eikä maksanut elatusmaksuja kertaakaan. Jouduimme ensin oikeudessa hakemaan mulle yksinhuoltajuutta lapsiin (meillä oli eän kanssa yhteishuoltajuus.) sen saatuani haimme oikeudesta nykyiselle miehelle oheishuoltajuutta, ja saimme sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonka tekee siis biovanhempi. Hyvät perustelut, niin parin viikon päästä tulee päätös kotiin. Olikohan hinta 60e. Mikä teidän tilanne on?

Vierailija
4/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain häneltä yksinhuoltajuuden kun sanoin, että vien sen oikeuteen ja hän ei halunnut " lisää rosiksia" . Haluisin isäpuolelle/aviomiehelleni oheishuoltajuuden joka on ollut lapsen eläsmässä jo 7 vuotta ja meillä on yksi yhteinenkin lapsi. (miehelle ei aikaisempia lapsia).

Tarvitseeko erityisesti perustella tuota hakemusta kärjäoikeuteen. Tarvitaanko bioisän suotumusta´? (ei ole siis huoltaja)

Meillä testamentissa toive, että minun kuoleman sattuessa lapseni saisi jäädä mieheni ja väeljensä luokse asumaan, mutta eikö oheishuoltajuudella se varmisteta? + jos sairastuisi vakavasti niin olisihan se kätevää, että se olisi jo valmiiksi kun sairaana sitten siten hakea ym. Kaikki neuvo ja kokemus prosessista on tervetullutta!

ELi mistä haetaan, miten ja ja porsessin kesto? Ketä kuullaan ja miten?

Kiitos oikein paljon! T: ap

Vierailija
5/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli molemmat hoitavat hommansa, yksinhuoltajuuden saaminen on toivoton yritys.

Ja se on vain hyvä asia.

Vierailija
6/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei edes käytännössä tapaa lasta saati sitten hoida lapsen asioita.. JA se EI ole oikein.

T. ap

Vierailija
7/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muotoseikkoja tulee huomioida (2 todistajan allekirjoitus?) jne. Kiitos jos joku kokenut viitsii vastata! Mihin asioihin kannattaa vedota/mihin itse vetosit? Kiitos paljon! T. ap

Vierailija
8/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaamuotoinen hakemus, sitten erilliselle paperille sen suostumus, jolle oheish. haetaan. Osoitetaan käräjäoikeudelle. Ei tarvii todistajia. Voi olla, että käräjäoikeus pyytää lausuntoa lastensuojelusta vastaavalta tai perheneuvolasta, jolloin teitä kuullaan vielä erikseen.

Jos haluat katsoa mallia hakemuksesta, lainaa kirjastosta " sateenkaariperheen abc" , siellä on valmis malli.

Vierailija
9/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kannattaa vedota tietysti noihin seikkoihin joita jo mainitsit, eli että lapsen bioisä ei ole käytännössä tekemisissä lapsen kanssa, vaan arkiasioita hoitaa se, jolle huoltajuutta nyt haetaan, ja asioiden sujumisen kannalta olisi järkevää ja käytännöllistä, että tällä isällä olisi huoltajuus. Tällöin voi asioida koulun, viranomiasten yms kanssa ja saa esim. tietoja sairaalasta jos lapsi sinne joutuu.

Ja että oheishuoltajuuden saaminen myös vahvistaisi jo olemassa olevaa sidettä lapsen ja vanhemman välillä ja muuta vastaavaa liirumlaarumia...

Vierailija
10/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.s. tarvitseeko bioisän tietää tästä yhtään mitään, pelkään, ettei tapaa lasta enää sitäkään vähää ja voi ruveta uhkailemaan taas jne.. T. ap

Vierailija
11/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

me saatiin myönteinen päätös Hgistä 2 viikossa. Yleensä käsittely on tutuilla kestänyt 2vkoa - 2 kk.

>Meillä testamentissa toive, että minun kuoleman sattuessa lapseni saisi >jäädä mieheni ja väeljensä luokse asumaan, mutta eikö >oheishuoltajuudella se varmisteta?

Oheishuoltajuus ei varmista sitä. Sitä ei voi varmistaa millään, lapsiaan ei voi Suomessa testamentata (vain perheen sisäinen adoptio varmistaisi - siihen tarvitaan bioisän suostumus). Mutta oheishuoltajuus voi tukea myönteistä sijoituspäätöstä tuollaisessa tilanteessa. Tietenkin bioisä on tosi vahvoilla, jos hän itse haluaa lapsen luokseen asumaan. Lapsen ikä voi vaikuttaa myös. Jos jo 12-v. siinä vaiheessa, häntä kuullaan enemmän kuin jos alle 12.

Sinä laadit hakemuksen käräjäoikeudelle (malli löytyy esim. Sateenkaariperheiden ABC-kirjasta, kysy kirjastosta, kirjoittanut Tiia Arnipuu-Lampela) omissa nimissäsi. Siihen laitetaan liitteeksi lyhyt suostumuskirje mieheltäsi.

Hakemuksessa tuot esille, kuinka paljon miehesi toimii käytännössä lapsen isänä ja kuinka

a) lapselle olisi hyväksi että huoltajuus olisi virallinen

b) kuinka monet käytännön asiat (lue finnlexistä netistä lakia lapsen huoltajuudesta) olisivat sujuvampia kun miehelläsi olisi huoltajuus

Bioisän suostumusta ei ymmärtääkseni välttämättä tarvita - sateenkaariperheillä, joita näitä hakevat useimmiten ei ole lapsella isää. Voithan soittaa käräjäoikeuteen, kysyä, kuka näitä oh.huolt.hakemuksia käsittelee ja kysyä häneltä, tarvitaanko. Tai jos haluat kokeilla jäätä, lähetät vain hakemuksen, kyllä he sitten ilmoittavat, jos siitä puuttuu jotain.

Vierailija
12/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös nykyinen mies halusi oheishuoltajuuden lapsiin. Me jouduimme itse menemään paikanpäälle, ja myös biologinen isä oli pyydetty sinne. Meillä ei ole ollut aikoihin yhteishuoltajuutta, eikä mies tapaa lapsiaa juuri ollenkaan. Meillä kävi myös lastensuojelusta kotna ihmiset katomassa paikkoja. On heidän mukaansa normaali käytäntö myös oheishuoltajuutta haettaessa. Onkohan sitten paikkakuntakohtaista? Käsittely kesti noin kuukauden, jonka jälkeen mieheni sai oheishuoltajuuden.

Vierailija
13/16 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haitte nykyiselle miehellesi käräjäoikeudelta oheishuoltajjuttaa kuultiinko bioisää/oliko hän asianomaisena asiassa?

Olisin tosi kiitollinen vastauksesta!

T: ap

Vierailija
14/16 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus mutta tilanne on tämä:

Vuoroviikkohoito, yhteishuoltajuus, 2 lasta joiden iät yli 10v molemmilla. Yksi 3v

Nollasopimus tällä hetkellä elatusmaksuissa. Harrastukset on tähän asti maksanut äiti(lapsilisillä).

Terveyskulut maksettu vammaistuesta(alin).

Mä olin ja oon vieläkin sitä mieltä että lapsilisillä pitäisi maksaa vain ja ainoastaan lapsen kuluja, eli harrastukset, isommat vaatteet jne. Yksinhuoltajakorotuksella vesimaksut jne.

Tuet siis menevät äidille, ei suostu siihen että lapsilisät ym. käytettäisiin vain lapsiin.

Nyt otin harrastukset omalle kontolleni, ei vaan jaksa sitä ainaista valitusta...

Molemmat vastaavat omalla viikollaan ruoka- kyyditys- perusvaatetus ym. peruskuluista.

Sairaanhoitomenojakin(käyntejä tays suupolilla) ollut molempien viikolla.

Mun arki lasten kanssa sujuu hyvin, ei ongelmia. Lapset tykkäävät olla mun luona, joutuvat tekemään kotitöitäkin, on pelisäännöt ym. kaikki siltä osin kunnossa. Enemmän lapset haluaisivat olla mun kanssa kun äitinsä, mutta onneksi kuitenkin vuoroviikkohoito, mä oon sitä mieltä että heidän tulee olla yhtäpaljon meidän molempien kanssa.

Nyt äidillä uus miesystävä, isommat tytöt eivät tule hänen kanssaan kunnolla toimeen, riitaa ollut paljonkin. Silti äiti aikoo tai on hakenut tälle oheishuoltajuutta? Perusteluina auttaminen arjessa hänen viikollaan, harrastuskulut ja taloudellinen tuki(asuivat yhdessä hetken, nyt taas erillään)

Tavanneet vasta helmikuussa..

Mun mielestä tässä ei toteudu mikään oheishuoltajuuden perustelu, vielä vähiten lapsen etu kun isommat eivät tule toimeen uuden kumppanin kanssa?

Vierailija
15/16 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin meni - et saanut oheishuoltajuutta, koska siitä päättää lasten isä ja "yksinhuolto" Ei ole lapsen etu... Hakemus hylätään!! 

Vierailija
16/16 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylä on oikein ruikku