Tummat vaatteet haisee pesun jälkeen kamalalle, help!
Siis monet mustat ja tummat vaatteet haisee pesunkin jälkeen ihan järkyttävän pahalle, ainakin omaan nenään. Sellaselle märälle, tunkkaselle, en osaa selittää. Olen pessyt vaatteita 60 asteessakin, mutta lämpötila ei muuta asiaa, pyykinpesuainettakin olen vaihdellut, sekä huuhteluaineita. Olen kuivannut vaatteita mahdollisuuksien mukaan myös ulkona.
Mutta lopputulos on AINA sama, se haju on silti paha, kun vaatteet kuivuu.
Mistä tämä johtuu, pitääkö mun oikeesti heittää kaikki tummat vaatteet pois, kun en voi sietää tota hajua?
Ja siis, vaaleat ja valkoiset vaatteet eivät haise pahalle pesun jälkeen, vaan ihan puhtaalle.
Erikoista.
Kellään muulla samaa ongelmaa, AUTTAKAA! Harmittaa ihan hirveesti, kun suihkun jälkeenkin jos laittaa puhtaat vaatteet, ni silti haisee pahalle :(
PS. pyykinpesukonekin on uusi ja ongelma oli myös jo edellisen koneen kanssa- eli siitäkään ei johdu.
Kommentit (41)
Vaatteet nyt vaan käytössä pinttyvät ja vaaleissa vaatteissa se näkyy ihan hihansuiden harmaantumisena vaika kuinka pesisi, sekä mahdollisina kainaloläntteinä pinttyneinä.
Iäkäs, pitääntynyt, valkoinen vaate päätyy siten ehkä aikaisemmin poistoihin tai käy ainakin kloriittikylvyssä jos matsku sen sallii. Musta tai tumma vaate saattaa näyttää pitokuntoiselta kauemmin, vaikka samalla tavalla sekin imee ihosta talia, hikeä ja ihon bakteerien jätteitä ym. likaa. Ihon talijäämätkin härskiintyvät kankaassa, vaikka bakteerit saisikin 90 asteessa tapettua.
Kalliillakin vaatteella on tämän vuoksi tietty käyttöikänsä, josta syystä paljon ihoa vasten olevat trikoopaidat yms. vaatteet voi joutua heittämään pois suhteellisen piankin. Siksi itse säästän juuri tässä ja ostan trikoot edullisina ja heitän aika nopeasti pois jos eivät ole kloriittiuitettavissa olevia valkoisia.
Ja urheiluvaatteet, rintsit ja hikiset alkkarit on viisain pestä omina erinään niin ei se hienhaju tartu koneessa vaattteesta toiseen.
Olen kuullut, että toi haju nimenomaan mustissa vaatteissa (huom. ongelman varsinkin juuri mainitussa merkissä) johtuu jostakin tietystä väriaineesta , jota niissä käytetty.
Johtuneeko näistä asioista:
Pesen miehen työ/treenikamat erikseen, sekä tummat että valkoiset.
Pesen farkut erikseen
Pesen punaiset erikseen
Pesen valkoiset erikseen (minun ja lasten samassa)
Pesen mustat erikseen
Pesen pyyhkeet ja lakanat erikseen ja nämä aina 60c
Pyykinpesuaineena käytän sertoa
Ja tässä ehkä suurin syy miksi meidän vaatteet ei haise on se että en tunge sitä konetta niin täyteen. Vaikka on 8kg kone, niin jätän silti tilaa vaatteiden pyörimiseen koneessa.
Ja kuivatan pyykit ei suljetussa tilassa, siis ei pienessä vaan välistä on teline makkarissa, välistä lastenhuoneessa. Talvisin takan lähellä, niin kuivuvat nopeasti. Ja meillä siis 3 lasta ja 2 aikuista
EIKÖ SE NYT JUMATSUIKKA MENE JAKELUUN, EI SITÄ SYYTÄ TARVITSE SEN VAIKEAMMASTA LÄHTEESTÄ ETSIÄ!!!
Tummat väriaineet ovat voimakkampia kuin vaaleat ja ne aiheuttavat pahaa hajua pyykissäsi. Muuta ratkaisua en keksi kuin vaaleampien vaatteiden suosiminen ;) Itse olen huomannut, että halvat vaatteet haisevat pahalle herkemmin, ilmeisesti niissä ei käytetä yhtä laadukkaita väriaineita kuin kalliimmissa.
Kuivatat todennäköisesti kaikenvärisen pyykin samanlaisissa olosuhteissa, joten siitä tuskin on kyse.
Tungin pyykkikoneen liian täyteen=jäivät liian kosteiksi JA kuivatin liian kosteassa niitä jolloin kuivumisaika venyi ja voilaa pyykkeihin muodostui tunkkainen ummehtunut haju:/
21 ja 25,
sama täällä. Ja myös 3 lasta =D
Olen nähnyt joissain perheissä pestävän kaikkea sekaisin, ja sitten onkin valkeat vaatteet tai valkeat raidat vaatteisa mukavan harmahtavia..
Meillä on uusi kone. Hajuhaitta vaikea-asteinen.
Kaikki pesuainekokeilut kaupasta kokeiltu, viimeisimpinä zeoliitittomat perlana sport ja serto sport, joissa alle 5% fosfaattia, joka useimmilla auttanut.
Meillä kuitenkaan ei ole auttanut. Pesukonekorjaaja tuli vaihtamaan kauluskumin. Problem not solved.
Haju on märkä koira/home/ummehtunut, bakteerinen, likainen. Pyykin pinta oli zeoliitista tahmainen. Kun sormet oli pesty palasaippualla riitti pelkkä kosketus vaatteeseen saamaan sormet tahmaisiksi. Tämän tahmaongelman saimme Allegrolla pois.
Pyykistä tuli kertapesulla puhtaannäköistä ja tuntuista, pinta puhdas, mutta hajuhaitta ei lähde, on vain voimistunut. Ehkä muuttunut kalamaiseksi.
Olemme heittäneet kaksi jätesäkillistä vaatteita, jopa uusiin tarttunut(!) roskiin.
Tummat, vanhat vaatteet puuvilla ja synteettinen keräävät pinttynyttä hajua voimakkaimmin.
Haju on niin sietämätön, että ei voi käyttää vaatetta.
En ole aiemmin törmännyt ongelmaan ja olen aina rakastanut pyykkäystä.
Olen aiemmin käyttänyt huuhteluaineita, mutta eivät ole haisseet ilman käyttöäkään.
Etikat ja soodat käytetty, kloriitti ja sitruunahappopesut 90 asteessa ei apua!!!
Jopa vaatteiden sanytol bakteerien tappajaa käytetty, ongelma pysyy.
Seuraavaksi teemme uudestaan sitruunahappokäsittelyn ja jatkamme Allegrolla.
Mielestäni vain parin kokemuksen perusteella Allegro on silti paras pesuaine, pyykistä tulee oikeasti puhdasta.
Ja pestäessä ainoastaan uusia vaatteita, ei hajua tartu koneesta tai muusta.
Jos on yksikin vaatekappale saastunut ja sen pesee muiden kanssa, niin tarttuu.
Seuraavaksi kokeilemme otsonointia.
Sen olemme oppineet tässä suurperheessä, että huuhteluainetta ei kannata käyttää vain peittääkseen hajua-turha kemikaali.
Zeoliitti-paha. Liotusvesikin on savesta sameaa, kuin likaisen akvaarion likavettä. Kuka nyt haluaisi ostaa esim. omoa-missä 15-30% savea, vettä sekä puhdistusaineita?
Zeoliittisavi jää tukkimaan vaatteen huokoset ja kerää bakteeria, samoin koneessa kerää homeen ja bakteerit ja hajottaa koneen.
Harmi, kun fosfaatit kiellettiin pesuaineissa 2013, ne kun rehevöittävät järviä. EU:ssa, ei vain otettu huomioon, että haja-asutusalueilla tuo on ihan järkevää, mutta taajamissa vedenpuhdistamo onnistuu hienosti hommassaan.
Tiskikoneaineissa on vielä fosfaatteja, ainakin muutamissa, jos lasisi haisevat ulolle, tiedät hommata fosfaatillista konetiskiainetta, ja ongelma poistuu.
EU kieltää tiskikoneaineissa fosfaatit 1.1.2017
Ei auta kuin pestä ja pestä haisulipyykkejä, jos se vaikka kulumalla lähtisi se kalanhaju...
HUOM! Ostimme kirpputorilta vaatteita, ja luulen,että sieltä tullut homevaatetta silloin ongelmamme alkoi. Ja aiemminkin olemme ostaneet kirpparilta ja vastaavaa ei ole käynyt vuosikymmeniin.
Meillä on näitä samoja ongelmia haisevan pyykin kanssa. Pahalle haisevat siis tummat t-paidat. Nyt viime aikoina myös jotkun muutkin värikkäät ovat alkaneet löyhkäämään. Valkoiset eivät.
Haju on yleensä paidan kauluksen alueella, eli ei esimerkiksi kainaloissa, joten hiki ei mielestäni ole syypää hajuun. Kyse ei ole siis mistään treenipaidoista, vaan ihan normaaleista päivittäisessä käytössä olevista ns. aluspaidoista.
Pesuaineena meillä on käytössä nestemäinen Omo, hajusteeton eikä huuhteluainetta.
Ollaan kokeiltu etikassa liottamista (paidat alkaa helposti haisemaan etikallekin), koneen putsausta sitruunahapolla, kovemmassa lämpötilassa pesua.
Meillä on myös vain pari vuotta vanha pesukone ja asumme nyt omakotitalossa, ja vanhassa kerrostaloasunnossa edellisellä koneella oli samoja ongelmia. Aiemmin ajattelin, että kerrostaloasunnossa pyykki ei kuivaisi kunnolla ja haju johtuisi siitä. Nyt kuitenkin ihan eri olosuhteet ja paidat haisee melkein vielä enemmän.
Teoria vaatteiden väriaineiden aiheuttamasta hajusta kuulostaa tähän mennessä loogisimmalta. Tämä johtaisi taas sitten siihe, että haisevat paidat pitäisi heittää kaikki pois ja ostaa uusia tilalle. Aika hintavaa hommaa, mutta voi olla ihan aiheellista. Ehkä noista paidoista voisi tosiaan tarttua hajua muihinkin paitoihin pesussa, kuitenkin ehkä vähän epäilen tätä.
Olisi mukava keksiä joku järkevä ratkaisu tähän, tuntuu että emme ole yksin tämän ongelman kanssa...
Joku myrkkykemikaali, mitä ollut jossain tummassa vaatteessa ja nyt levinnyt kaikkiin pyykkeihin ja muutkin alkaneet haista?
Kannattaa välttää Kiinassa yms. tehtyjä vaatteira ja ostaa GOTS-sertifioituja vaatteita.
Sain oudon hajun pois paidasta kun vein varastoon henkariin roikkumaan joksikin aikaa.
Ongelma johtuu siitä, että mustien vaatteiden kanssa pestään myös mustia sukkia. Monet ihmisistä kantaa jalkasientä tietämättään ja tietäen, ja jalkasienestä tarttuu hajua myös muihin mustiin vaatteisiin. Yleensä haju vielä pahenee jos käytetään kuivausrumpua, koska silloin sieni aktivoituu (lämmin ja kostea).
Asunnon sisäilmahome tarttuu ensimmäisenä mustiin vaatteisiin.
Lavuaariin vettä ja tilkka etikkaa, siinä liottelee ja pesee sitten koneessa. Näin ainakin meillä on saatu tuo "märän tuoksu" pois.
Pitkään taistelin myös haisevan tumman pyykin kanssa ja täällä vika oli koneessa. Jotenkin nukkasihdin putkistoon oli jotain hajulähdettä pesiytynyt ja joka ei normaaleilla pesuohjelmilla sitten puhdistunutkaan. Nukkasihtiin jää aina pesuohjelmien välissä vettä ja se sitten "saastutti" uudet pyykit. Seuraavilla tempuilla pääsin itse siitä eroon:
1) Nukkasihti tyhjäksi 2) nukkasihti paikoilleen ja luukut kiinni 3) isoon ämpäriin vettä ja etikkaa 4) kaadetaan ämpäri pesuaineluukun kautta koneeseen (tai suoraan rumpuun) 5) annetaan vaikuttaa yön yli 6) kone linkous/tyhjennys toiminnolla tyhjäksi (ei valuteta nukkasihdin kautta tyhjäksi, ainakin tämä kone "purskuttelee" vettä nukkasihdissä ennen tyhjennystä) 7) nukkasihti tyhjäksi (loputkin vedet pois) 8) luukut kiinni 9) ämpäriin normaalia valkopyykinpesuainetta ja vettä 10) ämpärin sisältö syöttöluukun kautta koneeseen 11) annetaan vaikuttaa yön yli 12) kone tyhjäksi linkous-tyhjennys toiminnolla 13) haisevat pyykit koneeseen 14) haisevan pesun jälkeen toistetaan 9) 10) ja 12) kohdat (ei tarvitse enää yötä liuottaa eikä välttämättä pesuainetta) niin että kaikki vanha vesi poistuu koneesta.
Näillä tempuilla tuli pyykistä ja pyykinpesusta taas normaalia.
-hande
Minullakin ovat tummat vaatteet joskus haisseet pesun jälkeen, mutta haju lähti kyllä pois kun pesin ne kerran 60 asteessa.
Ei voi koneesta johtua, kun meillä oli uusi kone, kun haju ilmestyi. Ja nimenomaan muutamaan mustaan vaatteeseen. Sen täytyy johtua mustasta väriaineesta.
Mulla on kaikki vaatteet mustia, ei ole ikinä haissut. Käytän hajusteetonta nestemäistä pesuainetta, joskus etikkaa huuhteluaineena. Lisäksi pesen kaikki vaatteet 60 asteessa ja kaksinkertainen huuhtelu. 🤔
tummien pyykkien seassa topattuja rintaliivejä?
Meidän samanlainen hajuongelma tuntuu ratkenneen sillä, että en pese omia rintsikoitani (lähes kaikki tummia ja topattuja) muun pyykin kanssa.