Miksi pitäis olla karkkipäivä?? Eikö kohtuukäyttö ole paljon parempi vaihtoehto??
Kommentit (25)
Veikkaampa, että mun kohtuus oli useammin viikossa, kuin karkkipäivä.
Mitä vikaa on karkkipäivässä?
olen sitä mieltä, että suurimmasta osasta näistä karkkipäivälapsista tulee juoppoja tai ylipainoisia!
lauantai aina karkkipäivä. Heti yhdeksältä kun kioski aukesi, hän kävi ostamassa karkit ja niitä syötiin sitten heti aamusta alkaen. Myös yksi kaverini kertoi, että lauantaiaamuna lapset vaativat karkkipäiväkarkit jo klo 8, kun lastenohjelmat alkavat televisiosta.
Meillä ei näin, eikä mitään virallisia karkkipäiviä. Yleisimmin karkkia perjantai-iltaisin ruuan jälkeen. Joskus viikollakin, jos äidin karkkihammasta kolottaa, mutta aina iltaruuan jälkeen vasta.
Molemmat ok mut olen valinnut karkkipäivän sen takia, etteivät lapseni oppisi sellasta tapaa että karkkia syödään joka päivä. Ei jää koukkuun sitäpaitsi, kun ei joka pv syö.
t. ei-ylipainoinen, ei-juoppo entinen karkkipäivälapsi
ahtavat kaksin käsin karkkia, kun kerrankin saavat sitä tehdä!
Jos lapsi syö pienen suklaapatukan tms./päivä ja xylitolit+hammaspesut normaalisti, happohyökkäys on pienempi ja lyhyempi kuin jos koko lauantaipäivän vetää pussitolkulla herkkuja naamaan. Mun mielestä se kuulosti järkevältä!
Vierailija:
lauantai aina karkkipäivä. Heti yhdeksältä kun kioski aukesi, hän kävi ostamassa karkit ja niitä syötiin sitten heti aamusta alkaen. Myös yksi kaverini kertoi, että lauantaiaamuna lapset vaativat karkkipäiväkarkit jo klo 8, kun lastenohjelmat alkavat televisiosta.
Hyväksi hampaille ja linjoille. E joka päivä. Sipsit ja pullat kuuluvat vain juhlahetkiin, eivät välipaloiksi.
jos silloinkin syö karkit ja sitten ksylitolia päälle. Samoin kohtuukäyttö, vaikka joka päivä vähän, jos sitten syö ksylitolia päälle. Mutta se ei ole suotavaa, että kerran viikossa vetää koko päivän hirveitä määriä TAI toisaalta joka päivä pitkin päivää silloin kun huvittaa. Kohtuus kaikessa, myös silloin jos on karkkipäivä =) Ja tämä minun kantani on lähinnä hampaíden kannalta muodostettu.
Mä taas mietin sitä, että miksi aikuset saa herkutella koska vaan mutta lapsilta kielletään herkuttelu ja rajataan se vain yhdelle päivälle? En tarkoita nyt sitä, että lapsi saisi joka välissä karkkia ja herkkuja. Vaan sitä, et jos vaikka ollaan kyläilemässä ja tarjolla on esm jäätelöä tai karkkia, se kielletään lapselta heti sanomalla " ei ole karkkipäivä" tms...Itse sitten napsutellaan herkkua kuitenkin.... Äiti ja isä " saavat" mässätä ja olla ylipainoisia herkkupeppuja....Toki vanhemmilla on vastuu lapsen syömis-juomisasioista tietenkin, mutta eikö sitä voisi tasapainottaa...Eli karkkia voi olla olemassa, mutta siitä ei tehdä lapselle " lauantai on karkkipäivä, silloin mässätään" -taivasta, vaan siitä tehdään osana nautintoa aivan kuin mistä tahansa muustakin ilonaiheesta.
Unohtamatta hampaidenpesua, xylitol-purkkaa jne.....
Ei meillä ainakaan. Ruuan jälkeen saavat karkkinsa, syövät minkä jaksavat, sit otetaan xylitolpurkka ja jossain vaiheessa päivää syödään loput jos kaikki ei kerralla mennyt.
Meillä on karkkipäivä nyt perjantaisin, ja karkkia saa syödä iltaruoan jälkeen. Joskus karkkipäivä siirretään lauantaiksi, jos perjantaina ei ehditä olemaan kotona ja syömään karkkia. Lauantaina karkkia saa päiväruoan jälkeen jonkin aikaa. Sitten on tauko. Seuraavan kerran karkkia saa taas iltaruoan jälkeen.
Emme ole tiukkapipoja. Joskus karkkia saatetaan syödä viikolla, tai lauantaina vähän suklaata päiväkahvilla.
meillä ei enää pidetä karkkipäivää vaan syödään silloin kun mieli tekee, eli n. kolmen viikon välein
meillä on 4 lasta ja kaikilla ehjät ja hyvät hampaat!
ja meillä EI ole karkkipäivää vaan karkkia on aina kotona. Mutta sitä kuitenkin syödään tosi harvoin ja tosi vähän!
tai karkkiaskin. Lapsi ei todellakaan mussuta karkkia koko päivää. Se sopii meille hyvin. Eipähän travitse käydä karkkikeskusteluja harva se päivä. Itselleni suosittelisin myös karkkipäivää, niin pysyisi kohtuus minullakin. Minulla kun on karkkihetkiä usemman kerran viikossa :(
Ei tullut lihavaa eikä juoppoakaan...
Se on pahaksi paitsi hampaille, myös muuten elimistölle, erityisesti haima joutuu koville. Meillä on karkkipäivä kerran viikossa, siitä ei tingitä. Karkit saa lounaan jälkeen ja määrä on varsin kohtuullinen, esim. suklaapatukka ja pieni karkkirasia tai sitten pieni vain pieni pussi. Meillä ei muutenkaan syödä makeaa päivittäin, esim. sokeroituja muroja ja namipaloja, leivonnaisetkin kuuluvat vain juhlahetkiin. Usein ollaan ilman sokeria monta päivää peräkkäin. Lapset ovat tähän pienestä asti tottuneet, eivätkä protestoi asiasta. Synttäreillä saavat syödä karkkia ja juoda limsaa, mutta jo kotona sovitaan, että esim. 5 karkkia saa ottaa. Hyvin on toiminut, eikä kellään ole reikiä hampaissa. Eivätkä ole sokeririippuvaisia.
esim. yksi pussi oli meillä kotona. Itse sai valita karkkipussin kaupasta tai sitten sipsejä, mutta ei molempia.
Isompana xylitol-purkkaa sai syödä niin paljon kun huvitti.
Ja lisäksi joka päivä pestiin hampaat aamuin illoin.
T: kohta 30v. ja reikiä 0
Minun mielestäni molemmmat ovat hyviä vaihtoehtoja. Kukin valitkoon itselleen sopivimman. Miksi kohtuukäyttö on parempi?