Jätänkö päiväunet pois vai en?
Alan olla jo ihan kyllästynyt tähän koko touhuun!Poikani reilut 2,5v on kovin tempperamenttinen ja päiväunishow on ihan oma lukunsa.Periaatteena on se, ettei ole pakko nukkua mutta on levättävä.Nyt hän on jo viikon ajan vain riehunut sängyssä.Leikkii unikavereillaan jne.Ei se sinänsä haittaisi jos olisi sitten muuten pirteä mutta kun ei nuku niin koko loppupäivä on kamalaa kiukkuamista ja kitinää.Iltaisin menee nukkumaan enne kahdeksaa ja herää jo viideltä!Samoin aamupäivisin kiukkuaa paljon kun on yksinkertaisesti niin väsynyt jo kymmeneltä.Mitä siis teen?Yritänkö sitkeästi nukuttaa päivisin (joka siis silloin tällöin onnistuu vasta klo 14) vai jätänkö suosiolla varsinaisen nukkumisen pois?Alan itse olla jo aika naatti kun poika ei nuku päivisin eikä iltaisin eikä öisin ja minulla on laskettu-aika muutaman viikon päästä!
Kommentit (2)
eli lapsesi tuntuisi tarvitsevan päiväunet. Omalla nyt 3,5-vuotiaalla lapsellani oli joskus kahden vuoden paikkeilla vaihe, jolloin vastusti kovastikin päiväunia. Silloin vaan sitkeästi laitettiin nukkumaan. Nukuttaminen saattoi joskus olla tuskan ja työn takana, mutta kannatti. Nukkuu edelleen päiväunet. Yksi merkittävä tekijä on edellisenkin kirjoittajan mainitsema nukkumaanlaittoaika eli yliväsyneenä nukahtamisesta ei tule mitään. Meillä lapsi herää aamuisin klo 7-8. Kun päiväunille laitetaan heti ruoan jälkeen klo 12-13, niin uni tulee sadun jälkeen yhdessä hujauksessa. Jos annan lapsen ruoan jälkeen touhuilla ja nukkumaan meno viivästyy, nukahtaminen on usein hyvinkin hankalaa.
Mihin aikaan yrität unille, kun ilmeisesti herää aikaisin aamulla ? Meidän 2v5kk jaksaa valvoa aamupäivällä n. 4-5h ja sitten väsyy. Helpoiten saan hänet uneen tuolloin. Myöhemmin, kun on yliväsynyt niin päiväunet jäävät väliin; ei vaan jotenkin osaa enää rauhoittua. Meillä siis päiväunet rytmitetään sen mukaan, milloin on aamulla herännyt eli jos klo 7, niin unet ovat jo n. 11-12. Tämä on mielestäni paras aika, koska sitten ei tarvitse huolehtia siitä nukkuuko liian pitkät unet, jotka vaikuttavat sitten yöhön. Meillä siis ainakin päiväunitemppuilun takana on lähes aina ollut se, että olen yrittänyt laittaa unille liian myöhään.