TAMMIÄIDIT 2006!!!
Jokohan ehtisi yhtään tammiäidit pinoutua? Meillä neiti 5 vrk nukkuu hyvin eli ehtii vähän palstaillakin... Laitoin tonne synnytyspuolelle synnytyskertomustakin, ja olisi mukava jos täällä löytyisi yhtä tuoreita tapauksia kuin minä...
Imetystä harjoitellaan tällä kovasti, maito nousi kunnolla toissapäivänä, nyt on rinnat edelleen kovat potkupallot, mutta pikkuhiljaa edetään... Vauvalla meinaa hermo mennä kun ei saa oikein tulemaan pinkeästä rinnasta, mutta kyllä tässä vielä pärjätään. Imetän rintakumeilla, kun mulla on matalat rinnanpäät ja toinen vallan sisäänpäin kääntynyt. Mutta maitoa riittää kyllä. :)
Varmaan johtuu hormoneista, mutta pienellä nukkumisella on menty viimeiset 5 vrk muttei kyllä pahemmin väsytä. Tuntuu vaan ihanalta olla kotona (eilen kotiuduttiin sairaalasta) ja nuuhkia vauvaa. Isosiskokaan ei ainakaan vielä ole pahemmin mustis, katsotaan nyt...
Tämmöistä tänne, menen nyt laittamaan vähän lisää pyykkiä koneeseen, mies ollu sairaalassaolon aikana " osannut" käyttää pesukonetta...
Vauvantuoksuisia ensipäiviä kaikille tuoreille äideille!
Rosa ja prinsessa 5 vrk
Kommentit (10)
Täällä ilmoittautuu joukkoon äiti, jolla myös tänään tasan kaksi viikkoa täyttävä neitokainen. .Nyt vasta rekisteröidyin mutta koko raskausajan lueskelin näitä palstoja, ei vain saanut aikaiseksi itse alkaa kirjoitteleen.
Meillä maitoa riittää, mutta rintakumilla imettelen edelleen. En ole kokenut sitä ongelmaksi, kunhan saa neidin ruokittua. Huomenna ois neuvolapäivä, saa nähdä miten on kasvanu. Ainakin tuntuu ruoka hyvin kelpaavan, noin 1-3 tunnin välein syö. Yöllä sit on pitempiäkin välejä.
Ylipäätään tyytyväinen vauveli joka ei ainakaan vielä valittele mahavaivoja...ja äitikin on tyytyväinen ja levännyt! Vielä ei olla käyty yhdessä ulkona mut eiköhän tästä piakkoin aleta totutteleen jos vain ilmat sen sallii.
Iskä meillä on jo aloittanut työt joten arki on alkanut..mut hyvin on menny. Muuten en kai joutaisi koneelle;) Mut kiva lukea miten muillakin vauva-arki lähtee rullaamaan. Itse olen synnytyksestä palautunut hyvin. Tuskin muistan kaksi viikoa sitten synnyttäneeni. Johtuu kai siitä ettei tullut ompeluksia...
Nauttitaan vauvoistamme! Tinka ja typykkä 2vkoa
Pikkumies on syntymästään asti ollut rauhallinen persoona, vaikka liikuskeli vielä juuri ennen ponnistusvaihetta masussa.
Maitoa meilläkin tulee kiitettävästi, välillä täytyy hieman pumppaillakin.
Meillä oli neuvola viime perjantaina 10päivän ikäisenä ja silloin oli syntymäpaino 3775g ylittynyt 3835g:aan. Seuraavan kerran vasta 1kk ikäisenä, kun on kolmas muksu ja paino oli hyvin noussut.
Meillä isosisko(4/98) ja isoveikka(11/00) ovat suurena apuna hoitamisessa. Kovin haluavat sylissä pitää.
Nyt täytyy taas alkaa tankata poikaa yötä varten.
Heidi+Manu(3.1-06)
p.s. tämä kaheli alkoi jo duunin tänään. Oon ypph, jolla hoidokit (2/00 ja 4/98)
Olenkin jo etsiskellyt meidän pinoa, kiva kun löytyi.
Itse pyöräytin pojan maailmaan 31.12, laskettu aika oli 11.1. Synnytys käynnistettiin koska lapsivettä tihkuili. Kovin pikainen oli synnytys, kaksi tuntia ja homma oli ohi. Poika painoi 3070g ja pituutta oli 49cm.
Maitoa tulee toistamiseen mukavasti, vasen rinta vain teki totaalisen lakon kotiuduttua, nyt yritän kaiken laisilla poppaskonsteilla sitä " elvyttää" . Poika syö 1-3 tunnin välein.
Nyt on ensimmäsitä kertaa tunne ja haave siitä, kunpa saisi nukkua
taukoamatta yhden yön. Jotenkin nyt koulun alettua voimia menee enemmän, kun herään joka aamu herättämään pojan kouluun + laittamaan aamupalaa.
No eihän tämä aika kauaa kestä, joten eiköhän tämän jaksa.
Hyvää päivän jatkoa kaikille.
T:Nurse+poika 17pv
Meillähän poika syntyi nursen tapaan joulukuun puolella, mutta tammikuisissa pyörin. Seura on tutumpaa.
Pari viikkoa ja risat synnytyksestä takana. Tässä välissä on ehtinyt jo jotain tapahtuakin. Kotiin pääsyä seuraavana päivänä mies lähti puolestaan sairaalaan. Sillä autoilijan ammattitauti, pukamat. Vuotivat ajan mittaa niin paljon, että anemiahan siitä seurasi. Hb 66 ja viisi pussia verta ne siihen tiputteli. Olin sille pitkään puhunut sairaalaan menosta, mutta vasta vauvan syntymän jälkeen uskoi, kai se huomasi, että on liian huonossa kunnossa hoitaakseen lasta (ja kotia jne). Kutsuin veljen varaisäksi ja ihan kohtuudella siitä selvittiin.
Vauva osoittautui australian aikavyöhykkeellä eläjäksi. Pikkasen haikara tainnut kordinaateissaan erehtyä. Virkistyy herkästi aivan keskellä yötä, viime yönä piti kiikustuolitella 2-4 väli. (on kyllä ollut yö jolloin nukkunut 23-06, joten kai se siitä ajan kanssa) Rauhallisuusakselilla sijoittuu esikoisen koliikkia rauhallisemmaksi, muttei todellakaan ole yhtä superhelppo kuin nuo kaksi edellistä.
Alussa itkeskeli mahanpuruja, aivan kauhea lorina ja pulputus kuului suolistosta, ei saanut röyhtäiltyä ja pierut olivat vavahduttavia. Cuplaton auttoi - liiat kaasut tuli ulos enimmäkseen yläkautta, eikä maha pulputa.
Maitoa tulee riittävästi, yleensä tarjonta aika kohdillaan. Hirveästi en viitsi pumppailla, ettei kierrettä tule.
Mites te muut: onko enempi nälkä nyt kuin raskaana? Mulla ainakin on ja eläisin pelkäkkä suklaalla, jos se olisi mahdollista. Kai sitä jollain lailla yrittää kompensoida huonosti nukuttuja öitä, saahan suklaasta sitä mielihyvähormoonia (tai mitä lie). Vai komentaako keho hankkimaan rasvaa maitoa varten?
Joku muukin aloittanut työt. Niin minäkin (en tainnut missään vaiheessa kunnolla lopettaakaan). Vähän haikeana muistelen esikoisen vauva-aikaa, ainoastaan silloin olen ollut todellisella äitiyslomalla. Nyt sitä yrittää räpeltää töiden parissa pätkän silloin toisen tällöin. En muuten valita, mutta kun työt ovat alisteisia vauvalle, niin ei voi etukäteen mitenkään olla aikatauluistaan varma. Sitä elää täysin hetkessä, aiheuttaa pientä stressiä kun töissä kuitenkin on deadlinet.
***piristystä kaikille, kasvakoon joukkomme suureksi***
enyo ja onni
No heipä hei, täällä taas neiti nukkuu pitkiä aamupäiväuniaan niin on aikaa kirjoitella, onneksi myös viime yö meni hyvin, pientä maitotankkausta oli kolmesta viiteen mut sitten taas nukuttiin. Mullakin on se tilanne, että vaikka vauva sitten aamulla nukkuisikin, niin saa kumminkin nousta laittamaan esikoiselle aamupalaa ja valvomaan kouluunlähtöä.
Tosiaan olen huomannut saman että ruoka todella maistuu nyt imettäessä, samoin suklaa, olen jo aika monta Fazerin sinistä levyä vetänyt synnytyksen jälkeen :) . Sisko onneksi tietää tän himon ja käy säännöllisesti täydentämässä mun varastoa, kun en vielä oo itse saanu aikaiseksi lähteä kauppaan.
Linjoille ei kyllä ihan taida olla omiaan tuo, mulla vatsa näyttää edelleen siltä kun sieltä vielä joku vois putkahtaa - kaipa se tuosta hiljalleen sulaa, kunhan näistä alkuvaiheista päästään alan sitten vähän katsomaan tarkemmin mitä suuhunsa pistää, että kesällä kehtais ehkä jo käydä rannallakin...
Töistä vielä, mä olin tuossa esikoisen ja tän pikkusen välillä niin monta vuotta työelämässä ja tein tosi intensiivisesti vaativaa työtä että nyt on NIIN ihanaa vaan olla ja maata sohvalla vauva sylissä - taidan olla aika laiskamato. :)
Mukavaa viikonjatkoa kaikille, alan nyt soittelemaan neuvola-aikaa neidille.
Rosa ja Prinsessa
Eli mulle ei kauheasti ruoka maistu, mutta suklaata on saatava!!! Ihan mieletön himo siihen koko ajan.
Meille on tulossa lastenneuvolantäti tänään käymään, joten saan nähdä kuinka maito on tytölle maistunut:) Ainakin tyttö on tyytyväinen, joten eiköhän sapuskaa tule riittävästi. 2-3 tunnin välein meillä syödään.
Jokos teillä muilla on ristiäiset sovittuna? Meillä ne on 18.2 ja nimikin päätettynä jo:)
Talvikki ja tyttönen2vko1pvä
Samanlaisia tuntemuksia täällä kuin muillakin..
Tyttönen tänään 11vrk vanha, neuvolaan mennään torstaina punnitsemaan. Kerran jo neuvolantäti kävikin kotona punnitsemassa 6vrk iässä ja silloin paino oli kohonnut 75g sairaalasta lähdön jälkeen.
Nyt luulisin että nousu hyvin jatkunut, kun tyttö syö hyvin ja usein.
Syntymäpaino oli 3085g eli meille suositeltiin max 3 tunnin syöttövälejä, aika hyvin noin suunnilleen mennytkin, toisinaan paljon useamminkin.
Masukin taitaa toisinaan vaivata, en ole kyllä öisin toista röyhtäytellyt kun nukahtaa rinnalle. Siitä sitten vaan taas heräisi. Mites muut hoitaa yö röyhtäytykset??
Mulla ihan mahotonta hikoilua välillä, ja sit taas kohta oon ihan jäässä.
Onko ne vaan nämä hormonit sitten??
jaahas, jos äkkiä ehtis ruokaa perheelle (esikoinen 6v ja mies) ennen kuin pikku nuppunen herää..
caron ja nöpönenä 11vrk
Minä joko röyhtäytän tai en, se vähän riippuu. Jos on kovasti nälkäinen, niin todennäköisesti hotkii vauhdilla, jolloin välissä röyhtäytän. Palautan sitten tissille unettumaan. Röyhtäytän myös, jos on tarvetta vaihtaa vaippa. (siihen yleensä viimeistään herää liikaa) Mutta hyvin usein käy niin, että itse nukahdan, joten röyhtäytys jää vaikka aikomus olisikin. Vauva siis nukkuu vieressä yleensä syötön jälkeen. Vaikea nostaa omaan sänkyyn, jos on itse kerran nukahtanut ;)
Täällä 5.1 syntyneen prinsessan äiti. Mitat 3160g ja 49cm. Tänään ensimmäinen neuvolakäynti, kauheeta lähtee pikkusta kiikuttamaan tonne 25 asteen pakkaseen HUI ! Neuvolatäti kävi jo viime viikolla kotona ja paino oli noussu sairaalasta lähdöstä 130g eli maitoa on riittänyt.
Yöllä ja päivällä syödään noin kolmen tunnin välein ja illalla tankataan vähän useammin. Joka syönnin jälkeen kauhee rutina pyllystä ja keltaset lierut vaipasta löytyy, tuntuu et menee aina syönnit hukkaan kun heti on tavara vaipassa : ) pulauttelua jonkun verran , ei onneksi vielä niin runsaasti kun esikolla. Hikka on aikas usein ja aivastellaan myös ahkerasti.
Iskä vielä tämän viikon kotona, mutta ensiviikolla pitäisi palata arkeen. Jospa se lähtis hyvin rullaamaan, onneksi tuo isosisko(6v.) on kaverina hoitamassa. Toivottavasti pakkaset menis nopsaan ohi että pääsisi vähän ulkoilua harjoittamaan.
Nyt valmistautumaan neuvolaan.
Elisa75 ja napero 13vrk
Olen täällä muutamana päivän käynyt katselemassa, että jokos tammikuiset pinoutuisivat. Tänään ajattelin myös huhuilla, mutta ei tarvinnutkaan kun löysin tämän pinon:)
Meillä neitonen on tänään tasan 2vkoa ja eilen jo ulkoiltiin ensimmäisen kerran. Harmi, että nyt on luvattu kovia pakkasia loppuviikolle niin tulee sitten tauko ulkoiluun:(
Mulla kans maitoa tulee ihan kivasti ja välillä olen joutunut lypsämäänkin kun maito pakkaa liiaksi rintoihin. Huomenna tulee neuvolantäti käymään joten nähdään vähän kuinka hyvin maito on maistunut:)
Aivasteleeko teidän muiden vauvat paljon? Meillä tyttö aivastelee todella usein ja nenäkin tukossa välillä. Vaikea kuitenkaan uskoa, että olisi jo jotenkin vilustunut kun kerran rintamaidolla on.
Kirjoitelkaahan muutkin tammikset kuulumisia!
Talvikki ja neitonen 2vko sekä isotveljet 6v ja 4v